Hoppa till innehåll

Restaurering av jaktkoja som blev en nybyggnation istället


lsjonsson

Recommended Posts

Jaja, man gör så gott man kan i +25-gradig värme trots att man står i skuggan o jobbar under carportstaket. :thumbsup:

 

Kall öl är ett måste i denna värme. :whistling: Det går mycket lättare då. :rolleyes:  :P  :lol:

 

 

En öl höjer alltid motivationen att vilja jobba lite extra, tog en jag också och skulle klippa gräset.. 3m in på klippningen började det regna och de höll i sig i över en timme :P

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En öl höjer alltid motivationen att vilja jobba lite extra, tog en jag också och skulle klippa gräset.. 3m in på klippningen började det regna och de höll i sig i över en timme :P

 

Ja visst gör den det! Allt går så mycket lättare med en kall jämte sig. :tongue:  :thumbsup:

 

När jag hade stugan ono Aneby så fick jag hugga ved ibland till kakelugnen så att man kunde vistas där på hösten o övernatta.

Ibland när jag skulle klyva veden så var det kört innan första vedträet. Jag blev svettig o var tvungen att släcka törsten först med en kall o då var det god natt med veden. :whistling:  :laugh:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag lagt färdigt golvet el. dansgolvet som kompisen sa idag när han var förbi. :thumbsup:

Tyvärr så kom jag inte längre p g a kompisens klyvsåg har brunnit i motorn.  :sad:

Jag är tvungen att såga ur ca. 4 mm i väggregeln eftersom gipsplattorna växer mer än golvet när jag har lagt dom dubbelt.

post-144-0-51178100-1374945246_thumb.jpg

Jag bjöd frun på dans, men hon tackade nej. :whistling::sad:

Jag ska fundera under natten så får jag se om det är någon som kan hjälpa mig imorgon. 

Handsågar ur dom ca. 4 mm gör jag inte. Det är ett jäkla arbete att klyva en 45x90 regel för hand.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag lagt färdigt golvet el. dansgolvet som kompisen sa idag när han var förbi. :thumbsup:

Tyvärr så kom jag inte längre p g a kompisens klyvsåg har brunnit i motorn.  :sad:

Jag är tvungen att såga ur ca. 4 mm i väggregeln eftersom gipsplattorna växer mer än golvet när jag har lagt dom dubbelt.

attachicon.gif2013-07-27-081.jpg

Jag bjöd frun på dans, men hon tackade nej. :whistling::sad:

Jag ska fundera under natten så får jag se om det är någon som kan hjälpa mig imorgon. 

Handsågar ur dom ca. 4 mm gör jag inte. Det är ett jäkla arbete att klyva en 45x90 regel för hand.

 

 

Sluta drick massa öl nu Jonsson så går bygget fortare ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sluta drick massa öl nu Jonsson så går bygget fortare ;)

Hur f*n ska man orka bygga om man inte får en öl då o då i sig med denna gassande sol o hetta över sig??? :whistling:  :rolleyes:  :lol:  :P  :wink:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur f*n ska man orka bygga om man inte får en öl då o då i sig med denna gassande sol o hetta över sig??? :whistling::rolleyes::lol::P:wink:

Du har ju så mycket blåbär, gör saft på dem istället för sylt :rolleyes::wink:
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur f*n ska man orka bygga om man inte får en öl då o då i sig med denna gassande sol o hetta över sig??? :whistling:  :rolleyes:  :lol:  :P  :wink:

 

Poäng där! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har ju så mycket blåbär, gör saft på dem istället för sylt :rolleyes::wink:

 

Nej du Anders. :yes:  Det blir inget med det. :thumbsup:

Då åker jag o plockar 50 l o kokar saft på det ist. :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det ingen som har några förslag att komma med när det gäller kaminens placering för att utnyttja golvytan på bästa sätt??? :ohmy:  :ohmy:  :ohmy:

Kanske sent, men mitt på en kortvägg! Det frigör mycket golvyta jämfört med att sabba en hel långvägg.

Dock är värmespridningen bättre mitt på en långvägg.... Så det är vad du värderar mest. Jämt med värme eller nyttjande av golvyta.

Jag fräste ihop en kamin med dubbla väggar, sen gjöt jag betong i mellan. Därefter så lade jag täljsten ovanpå samt att jag klädde rökröret med ett skydd till lastbils avgasrören. Sen stenade jag i täljstensbitar mellan rökröret och skyddet. Håller ok värme i ca 5 timmar om det inte är kallare än -15. Vid -20 bör jag gå upp en på natten och elda för det ska hålla 16-18 grader på morgonen.

post-4173-0-89249800-1374950600_thumb.jp

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske sent, men mitt på en kortvägg! Det frigör mycket golvyta jämfört med att sabba en hel långvägg.

Dock är värmespridningen bättre mitt på en långvägg.... Så det är vad du värderar mest. Jämt med värme eller nyttjande av golvyta.

Jag fräste ihop en kamin med dubbla väggar, sen gjöt jag betong i mellan. Därefter så lade jag täljsten ovanpå samt att jag klädde rökröret med ett skydd till lastbils avgasrören. Sen stenade jag i täljstensbitar mellan rökröret och skyddet. Håller ok värme i ca 5 timmar om det inte är kallare än -15. Vid -20 bör jag gå upp en på natten och elda för det ska hålla 16-18 grader på morgonen.

attachicon.gif2011-11-23 19.58.56.jpg

 

Hur gör du med ventilationen då. In- o utluft? Jag har fått flera förslag. Låg inluftsventil jämte kaminen för draget. Hög andra ventil.

Tack för tipset! Jag har haft några tankar åt det hållet.

Jag har en annan kamin som var i ett av militärforten som låg på våran mark.

1/2 m hög o rund klädd med sten invändigt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur gör du med ventilationen då. In- o utluft? Jag har fått flera förslag. Låg inluftsventil jämte kaminen för draget. Hög andra ventil.

Tilluft i princip bakom/under kaminen. Kanske orkar den ventilen vid kaminen med ca 70-75% av tilluften den behöver. Resten kommer från springor osv runt om i kojan.

Får du bara in luft som kaminen förbrukar, så drar rökröret ut "gammal" luft. Någon utlopps luft behöver du inte. Även om du inte eldar så drar röret ut en hel del gammal luft.

Bygger du kojan riktigt tät då kanske du behöver överdimensionera tilluften i förhållande till vad kaminen förbrukar, samt att ordna med utluftning. Helst då så långt från intaget som möjligt.

 

Edit: Detta gäller om du eldar i kamin när det behövs. Ställer du in en fotogenvärmare eller värmer med gasollampor osv, då blir det viktigt med in och ut luft...... Men eldar du kamin så behöver du bara få in luft, som sagt en del får du i regel via springor och otäta fönster osv. Även om du eldar "lite" gasol eller liknande samtidigt med kaminen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tilluft i princip bakom/under kaminen. Kanske orkar den ventilen vid kaminen med ca 70-75% av tilluften den behöver. Resten kommer från springor osv runt om i kojan.

Får du bara in luft som kaminen förbrukar, så drar rökröret ut "gammal" luft. Någon utlopps luft behöver du inte. Även om du inte eldar så drar röret ut en hel del gammal luft.

Bygger du kojan riktigt tät då kanske du behöver överdimensionera tilluften i förhållande till vad kaminen förbrukar, samt att ordna med utluftning. Helst då så långt från intaget som möjligt.

 

Ok! Tack för tips o idé. Jag ska lägga dom på minnet.

Jag hittade ett foto på den andra kaminen längre fram i tråden o den ser ut så här.

Dom var tydligen väldigt bra o höll värmen länge för rekryterna o repgubbarna på övning.

http://www.jaktsidan.se/ipb/uploads/monthly_04_2013/post-144-0-66181600-1366001404.jpg

Detta är en del av militärt minne. Kalixlinjen gick rakt igenom marken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok! Tack för tips o idé. Jag ska lägga dom på minnet.

Jag hittade ett foto på den andra kaminen längre fram i tråden o den ser ut så här.

Dom var tydligen väldigt bra o höll värmen länge för rekryterna o repgubbarna på övning.

http://www.jaktsidan.se/ipb/uploads/monthly_04_2013/post-144-0-66181600-1366001404.jpg

Detta är en del av militärt minne. Kalixlinjen gick rakt igenom marken.

Ser ut att vara en gedigen konstruktion!

Kruxet med kojkaminer är att dom inte ska ge ifrån sig jättemycket värme när du eldar. Då blir det fort för varmt i kojan.

Men dom får inte heller kallna för fort, för ingen sitter eldvakt hela natten.... För att få värmen att räcka länge finns bara en väg, stor volym att värma som sedan värmer länge. Vatten magasin, stenar eller jättetjockt gods.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ser ut att vara en gedigen konstruktion!

Kruxet med kojkaminer är att dom inte ska ge ifrån sig jättemycket värme när du eldar. Då blir det fort för varmt i kojan.

Men dom får inte heller kallna för fort, för ingen sitter eldvakt hela natten.... För att få värmen att räcka länge finns bara en väg, stor volym att värma som sedan värmer länge. Vatten magasin, stenar eller jättetjockt gods.

 

Ja, den är verkligen stabil o riktig konstruktion på den kaminen.

Ja, jag vet det! Det gäller att man hittar den där lagom mängden ved i kaminen.

Nej, det ska dom inte göra! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det fick bli ett uttag i den liggande väggregeln  med hjälp av kniv, stämjärn o hammare där gipsskivan bygger mer än trägolvet.

Så då blir det att göra likadant på långsidan. Det gick lättare än vad jag hade räknat med att hugga ut för gipsskivan. :thumbsup:

post-144-0-01738200-1374993187_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När blir det taklagsfest ?

Det får vi se. :thumbsup:

 

Nu har jag skruvat fast dom liggande väggreglarna mot golvet och det gick bra att göra det andra uttaget för gipsskivorna också. :smile:

Jag ska få hjälp med att såga ur ena liggande väggregeln för dörr. Det blir att såga ur 20 mm för annars blir tröskeln 45 mm hög.

post-144-0-47134500-1375001486_thumb.jpg

 

Hunden rastad, lunchen intagen o kaffet håller på att drickas. :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det blev 2 hörnstolpar uppsatta på baksidan av den blivande kojan. :smile:

Dom blev fastskruvade med hjälp av byggbeslag. :thumbsup:

post-144-0-01691100-1375031553_thumb.jpg

 

Imorgon börjar man dagen med att åka till soptippen o kasta häcken som blev kapad för ett tag sedan, några långa syrengrenar som levde sitt eget liv, lite spillrester från byggnationen, m. m. :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det någon som har några tankar o idéer om att byta glasen i fönsterna till att sätta dit plexiglasskivor istället så att det inte blir 1 miljon glassplitter om kojan skulle utsättas för sabotage?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det någon som har några tankar o idéer om att byta glasen i fönsterna till att sätta dit plexiglasskivor istället så att det inte blir 1 miljon glassplitter om kojan skulle utsättas för sabotage?

 

Snyggt jobbat med kojan. Det tar sig!

Plexi har sina fördelar, men blir rätt lätt gult och blir repigt relativt lätt. Om det inte gör något så

är det ju kanon. Tror du det finns risk för sabotage?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack! Ja visst gör det det!

Visst har det det o som sagt vad vem ska upp o klättra på plexi förutom nalle som ställer sig på bakbenen och drar sina klor över plexi? Ja, jag vet att det ändrar sig i färg.

Jag ska kolla priser idag när jag drar på stan.

 

Risken finns alltid. :sad: Det finns alltid något rötägg som inte kan hålla fingrarna i styr utan jävulskap. :verymad:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack! Ja visst gör det det!

Visst har det det o som sagt vad vem ska upp o klättra på plexi förutom nalle som ställer sig på bakbenen och drar sina klor över plexi? Ja, jag vet att det ändrar sig i färg.

Jag ska kolla priser idag när jag drar på stan.

 

Risken finns alltid. :sad: Det finns alltid något rötägg som inte kan hålla fingrarna i styr utan jävulskap. :verymad:

 

just det, Nalle vill undersöka konstruktionen. :smile:

Sen är ju plexi lättare än glas. :thumbsup:  Du fåt smälla upp åtelkameror på vagnen, eller göm dem i

konstruktionen så ser du buset som eventuellt vandaliserar.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns ju reptåligare och hårdare plaster som används inom bilsport ex vis...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

just det, Nalle vill undersöka konstruktionen. :smile:

Sen är ju plexi lättare än glas. :thumbsup:  Du fåt smälla upp åtelkameror på vagnen, eller göm dem i

konstruktionen så ser du buset som eventuellt vandaliserar.

Just det ja! Nalle kan vara nyfiken o ha natthärbärge. :thumbsup:  :whistling:

Ja, det är rätt så stor viktskillnad. Jepp! Jag får bygga in dom i kojan på en dold plats och göra så att jag kan montera ner dom lätt o smidigt utan att göra åverkan på kojan. :rolleyes:  :lol:

Det finns träd vid kojan så visst finns tanken att montera upp någon kamera runt kojan el. så att jag ser ev fordon och folk som stannar vid kojan. :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns ju reptåligare och hårdare plaster som används inom bilsport ex vis...

 

Ja, det gör det men vad kostar dom. Dom brukar inte vara billiga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...