Hoppa till innehåll

Förbud mot AI AX 338LM?


Wizard

Recommended Posts

Kul att du pratar ödmjukhet sos, 35 inlägg och alla dessa i vapenrelaterade trådar som handlar om att systemet kring licens är skit?

Det talar väl snarare för problematiken som sådan än brist på ödmjukhet. Att det som händer och sker är så pass allvarligt att det lockar ut folk ur gömmorna, och lockar till debatt.

Hur som helst ett intressant fenomen att vissa istället för att utgå ifrån det man skriver och bemöta det istället hoppar på hur mycket man skrivit eller i vilka trådar.

Jag fick själv en känga av SJF för att jag hade så få inlägg när jag till slut tog till orda, att jag kanske inte hade fattat hur det fungerar. Utöver att vara ett rätt tråkigt bemötande, oavsett från vem det kommer så är det är ironiskt, på flera plan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

..........

Hur som helst ett intressant fenomen att vissa istället för att utgå ifrån det man skriver och bemöta det istället hoppar på hur mycket man skrivit eller i vilka trådar.

..........

 

Pöbeln ska piskas till tystnad och illojala element ska isoleras och frysas ut........ Alla som någon gång haft en avvikande uppfattning än det lokla facket brukar känna igen den härskartekniken.

 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fast med en viss liten och för mig ganska elementär skillnad - jag och de flesta andra här som inte delar förbundets åsikter ljuger inte.......

 

Försvara gärna förbundets principer och policy - men försvarar man lögner är det fritt fram i min värld för alla tjuvknep som finns.

 

/T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Magnus, bra nog även om jag inte förstår vad tråden rör dig, utifrån dina utgångspunkter.

Lite tråkigt är det dock att du inte har förstått problemet med tillståndshanteringen och dess framtida konsekvenser om det inte förhindras i nutid.

Hippen, inte helt klar på vad du menar, det är Ola som flera gånger aviserat avsikten att lämna forat, jag har i modern tid inte haft någon åsikt om saken.

Klart är dock att lämnar förbundet gör ju frågan det med, eller hur?

Nyttan av kontaktytan och hur man binder upp mot duckande agerande och så vidare kan nog diskuteras, i varje fall ser jag brister i svarsfrekvensen, i svar och deras innehåll.

Pestig stämning på forat, absolut är det och har det blivit så, bakomliggande motiv, agendor och i grunden ett förbund som inte agerar schysst, eller öppet, eller ens inlyssnande har helt klart medfört att vi är där idag.

För egen del vet jag iofs att detta kan lösas via tangentbord, det handlar enbart om vad personer med avgörande inflytande beslutar sig för att nedteckna, eller hur?

I grunden är det så att Förbundet äger en total möjlighet att klargöra för Alla aktörer att NVV:s föreskrifter gäller och att förbundet inte lånar ut sig till stöd för PM:s vapenbegränsande verksamhet.

Det är förvisso då och med andra ord inte jag eller det stora flertalet här inne som kan göra den skillnaden.

Nåväl nog om detta nu. Christian

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

[quote nam

En tråd som är ett halvår gammal utan att den någonsin kommer att resultera i något

Hand upp från dom som tror det kommer att lösa något att tjafsa på ett nätforum!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror att vi är fullt kompetenta att avgöra när tråden ska fimpas Christian, jag personligen är genuint trött på den. Men jag måste fråga, vad är vinsten med att "förbundet har trots flera tidigare aviseringar om att lämna forat ännu inte gjort det."? Känns det som något vore vunnet på detta? En kontaktyta mindre och därmed betydligt lättare att ducka för detta? Men det ligger väldigt mycket i det MKJ skriver, via tangetbordet kommer detta inte att lösas utan det enda som sker är att det blir en pestig stämning på forumet. 

 

 

Nu läste jag inte någonstans att MKJ beskrev licenshanteringen som "ypperligt förträfflig" och de av oss som faktiskt lärt känna MKJ lite bättre än vad du hunnit vet att han inte är någon större vän av SJF. Så du tillskriver honom åsikter han inte har vilket kanske inte är så lysande för din del. Det är onyanserat och dumt och i allra högsta grad en bidragande orsak till att tråden spårar ur och blir sur.

 

 

Och jag tror att jag minns detta, du hade inte koll på hur skrivandet i förbundsarean funkade och därav vart du upplyst om detta. Måhända på ett klantigt sätt, minns inte detaljerna.

 

Och innan ni börjar hala fram tjära och fjäder: Även jag är skeptisk till policyn MEN jag ser det inte som ett lika stort problem som övriga och kommer aldrig att göra speciellt inte i ljuset av den pågående omarbetningen av dokumentet.

My bad... MKJ var nog mer sur på nivån än ämnet och själv är man väl lite för "het" i denna fråga -så kraftuttrycken tolkades i farten som att han gick in och försvarade hanteringen. Självklart var det inte så och jag ber så mycket om ursäkt för mitt snabba antagande och att jag gjorde det man aldrig skall göra, nämligen klistra på en annan en åsikt som jag tror denne har.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

[quote nam

En tråd som är ett halvår gammal utan att den någonsin kommer att resultera i något

Hand upp från dom som tror det kommer att lösa något att tjafsa på ett nätforum!

Om du tycker det vad i höga farao gör du då i tråden?

Speciellt då du framför en egen uppfattning som du inte ens kan försvara.

Nu har den väl åtminstone i någon mån bidragit om än lite till att förbundet har fått upp ögonen för att deras policy och agerande i vissa frågor inte fallit i så god jord.

Men nu var det ju inte ens det vår diskussion handlade om utan varför vissa vapen ska vara förbjudna som jaktvapen och vad det i så skulle vara som gjorde att de skulle vara förbjudna.

Utöver NVVs gällande regelverk är väl säkrast att tillägga så man slipper dravel om automatvapen.

Du har nu fått ett antal chanser att gå i svaromål på väldigt konkreta frågor utan att ha presenterat ett endaste argument för din inställning vilket inte kan annat än tolkas som att du helt saknar argument.

Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

[quote nam

En tråd som är ett halvår gammal utan att den någonsin kommer att resultera i något

Hand upp från dom som tror det kommer att lösa något att tjafsa på ett nätforum!

Om du menar denna tråden så tror jag helt klart att den gör skillnad. Du är också en del av skillnaden då dina inlägg nog får dom flesta att vända sig mot dina åsikter. Tack för hjälpen får man väl säga.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ame="silvertip" post="881613" timestamp="1440752839"]

Om du menar denna tråden så tror jag helt klart att den gör skillnad. Du är också en del av skillnaden då dina inlägg nog får dom flesta att vända sig mot dina åsikter. Tack för hjälpen får man väl säga.

Vassego det bjuder jag på

Fint när det är högt i tak utan att folk går i taket

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan konstatera följande:

Att en myndighet som Polismyndigheten i detta fall kan begära in yttrande från olika organisationer och andra myndigheter som stöd för ett beslut i ett ärende. Har aldrig hört att en privatperson kan begära in yttranden.

So far so good. MEN när det sen ska upp i domstol så kan Polismyndigheten förbehålla sig rätten att i ett mål undanhålla yttranden som inte går på deras linje såvida den lilla människan i andra hörnet inte känner till yttrandet och skriker till.

Är det detta som kännetecknar en rättsstat och en demokrati där den lilla människan som via sin skatt betalar dessa tjänstemäns löner men som i ärenden mot myndigheten kan vara ovetande om där finns yttrande som gått på deras linje.

Fair play, stor transparens,kännetecknande av en rättstat och mycket rättsetisk så att korrekt fakta och sanning kommer fram till varje pris.........Not!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ni hört talas om att vatten kan urholka en sten? Många bäckar små. Etc. Jag är lpngt ifrån nöjd med den storebrors mentalitet som finns inom förbundet. Om den är ett resultat av, eller orsakar brister i medlemsdemokratin är en egen debatt. Men den här policyn, och hur frågan hanteras är enligt min mening en följd av ovanstående. Olas ovilja att överhuvudtaget diskutera vart man är påväg (om det inte gäller i skymundan där allt sedan kan förnekas) är ett konkret bevis för samma sak. För att inte tala om hur man kastrerade Skånes motion häromsistens. Ni vet nog vilken jag menar...

Så nej. Jag tror inte den här tråden kommer att förändra världen. Men om vi varje gång vi blir styvmoderligt behandlade stretar emot lite grann så kanske kanske situationen långsamt blir bättre istället för sämre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och jag tror att jag minns detta, du hade inte koll på hur skrivandet i förbundsarean funkade och därav vart du upplyst om detta. Måhända på ett klantigt sätt, minns inte detaljerna.

Nästan så. Men det handlade inte om att jag inte hade "koll". Men jag kan hålla med om att det lätt kan ha uppfattats så om man är snabb på att döma, med tanke på att det var rätt så basala frågor. Vad det handlade om var att jag hade en djupare tanke om att hur det till synes fungerar är smått problematiskt i vissa lägen. Exempelvis när man blir upplyst om hur få inlägg man har. Samt att det var för mig viktigt att reda ut då förhållningssättet finns med även i andra sammanhang. Sammanhang där det inte på något sätt är godtagbart. Det handlade om roller. Men det är svårt att börja diskussionen i fel ända, och lite vanskligt och smått opedagogiskt att utgå ifrån något som bara är min egen uppfattning. Även om den inte helt oväntat visade sig stämma överens med verkligheten.

Men den biten med roller tycker jag vi för tillfället är klara med, både jag, PMT och några andra har varit inne på detta tidigare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

en liiiten sak om halvårsdelen

hadde förbundet snabbt och bra förklarat vad dom egenteligen står för så hadde nog tråden somnat in för längesedan....

 

att dom fortfarande inte svarar på vettigt sätt gör ju att fler och fler får upp ögonen för deras maktmissbruk och för min del så funkar det med

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur jag ska länka, men den som vill kan kolla in en diskussion på fb under Jägareförbundet Norrbotten. https://www.facebook.com/pages/J%C3%A4garef%C3%B6rbundet-Norrbotten/138811639488950?fref=ts

Scrolla till 3:e februari så finns diskussionen där.

 

Jägareförbundets representant verkar rätt ensam och övergiven om sina åsikter att det behövs begränsningar pga utseende tex.

 

Tror det är en och annan som kan finna diskussionen intressant.

 

Mikael som diskuterar i början är ingen jägare och inte alls insatt i ämnet. Han är "bara" en vanlig Svennson, men med ett IQ högre än de allra allra flesta och ett stort intresse att diskutera det mesta.

 

Den diskussionen börjar alltså innan denna tråds tillblivelse.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur jag ska länka, men den som vill kan kolla in en diskussion på fb under Jägareförbundet Norrbotten. https://www.facebook.com/pages/J%C3%A4garef%C3%B6rbundet-Norrbotten/138811639488950?fref=ts

Scrolla till 3:e februari så finns diskussionen där.

Jägareförbundets representant verkar rätt ensam och övergiven om sina åsikter att det behövs begränsningar pga utseende tex.

Tror det är en och annan som kan finna diskussionen intressant.

Mikael som diskuterar i början är ingen jägare och inte alls insatt i ämnet. Han är "bara" en vanlig Svennson, men med ett IQ högre än de allra allra flesta och ett stort intresse att diskutera det mesta.

Den diskussionen börjar alltså innan denna tråds tillblivelse.

Ska kika när jag får tid.

Men som nämnts tidigare i tråden, det skrevs en motion för många år sedan, någon hade ledsnat på det ogrundade sättet man såg på vapen. Dvs ungefär exakt samma problematik som vi ser idag. Resultatet av motionen var väl vapenpolicyn, som i mina ögon gjorde saken värre. Men den gav tyckarna ett argument: "vi följer bara vapenpolicyn". Samtidigt har policyn gjort det svårt för förbundet när man ska yttra sig, då man behöver faktiska argument. Det är uppenbarligen inte helt lätt att yttra sig i en bestämd riktning när det saknas hållbara fakta. Så lösningen på problemet gjorde saken värre.

Men till sak, det är rätt många som knutit näven i byxfickan ett bra tag. Betydligt längre tillbaka än den här tråden, även längre tillbaka än diskussionen på Facebook.

Så de som inte hängt med eller läst på har där en förklaring till varför det nu är så kraftfullt, det är inget som kommit till över en natt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Läste just jakt o jägare, deras chefredaktör har varit i Riihimäki och tittat på bla Sako TRG. OW brukar ju hänvisa till den när folk gnäller om att dom inte får licens för out off the box långhållsbössor. Den är nämligen godkänd av vår nya licensmyndighet. Superlativer saknas inte i Anders Ljungs artikel, det borde vara den ultimata jaktbössan med pipbytessystem från 308 till 338LM. Testartikeln i nästa nummer har titeln "Drömprecision". Men tyvärr är det numera en ouppnåelig dröm för svenska jägare då man har en vikkolv, fritt pistolhandtag, beteckning M 10 ( där M naturligtvis står för Militärt) och dessutom en stock som omsluter pipan! Enligt jägarförbundet försämrar det ju precision, kan döljas lättare, skrämmer bärplockare och kan skjutas från höften. Våra bröder på andra sidan östersjön har inga som helst problem att få licens på en sådan och verkar ganska nöjda med det. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur jag ska länka, men den som vill kan kolla in en diskussion på fb under Jägareförbundet Norrbotten. https://www.facebook.com/pages/Jägareförbundet-Norrbotten/138811639488950?fref=ts

Scrolla till 3:e februari så finns diskussionen där.

 

Jägareförbundets representant verkar rätt ensam och övergiven om sina åsikter att det behövs begränsningar pga utseende tex.

 

Tror det är en och annan som kan finna diskussionen intressant.

 

Mikael som diskuterar i början är ingen jägare och inte alls insatt i ämnet. Han är "bara" en vanlig Svennson, men med ett IQ högre än de allra allra flesta och ett stort intresse att diskutera det mesta.

 

Den diskussionen börjar alltså innan denna tråds tillblivelse.

Intressant läsning där. Som sagt så har en hel del folk knutit näven i fickan om detta ett tag.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du får mer än gärna upprepa dig.

Det man fått fram av dina tidigare inlägg är att du vill förbjuda något men du vet inte vad.

Så återigen vilka attribut eller kombinationer av attribut är det som gör ett vapen olämpligt som jaktvapen och därför inte ska beviljas jaktlicens på.

Gärna med en motiveringen till varför dessa attribut gör vapnen olämpliga för jakt.

Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk

Många av dessa attribut gör dom säkert till ett utmärkt vapen

Men misstänker att sjf inte vill ha dessa pga dom ser ut som ett vapen som kommer från en krigszon

Och det förstår jag helt och fullt i så fall...

Skaffa dessa vapen på lämpligt sätt dom som vill ha dom

Trassla inte in dom bakvägen på en jaktlicens..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Många av dessa attribut gör dom säkert till ett utmärkt vapen

Men misstänker att sjf inte vill ha dessa pga dom ser ut som ett vapen som kommer från en krigszon

Och det förstår jag helt och fullt i så fall...

Skaffa dessa vapen på lämpligt sätt dom som vill ha dom

Trassla inte in dom bakvägen på en jaktlicens..

Du hade mao inga argument, du bara rabblar upp sjf hjärnspöken som det vore fakta?
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Många av dessa attribut gör dom säkert till ett utmärkt vapen

Men misstänker att sjf inte vill ha dessa pga dom ser ut som ett vapen som kommer från en krigszon

Och det förstår jag helt och fullt i så fall...

Skaffa dessa vapen på lämpligt sätt dom som vill ha dom

Trassla inte in dom bakvägen på en jaktlicens..

Bakvägen.... Vad pratar du om, varför skulle en tex MR 1 inte kunna vara perfekt för jakt
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Många av dessa attribut gör dom säkert till ett utmärkt vapen

Men misstänker att sjf inte vill ha dessa pga dom ser ut som ett vapen som kommer från en krigszon

Och det förstår jag helt och fullt i så fall...

Skaffa dessa vapen på lämpligt sätt dom som vill ha dom

Trassla inte in dom bakvägen på en jaktlicens..

Bakvägen.... Vad pratar du om, varför skulle en tex MR 1 inte kunna vara perfekt för jakt
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...