Publicerat December 13, 200718 yr Spanade efter toppfågel idag, såg ett 30-tal orrar ( mest ) hönor. Fick till slut syn på en tupp mitt i en tall, lade mig till rätta och plockade fram min Leupold RxII. Den avslöjar att hållet är 245m, vrider upp kikaren till 250m och börjar sikta........ Bilden är inte den bästa, tagen med mobilen.
Publicerat December 13, 200718 yr ;D trotts mobilens kamera!.. dock en läcker bild!.. Grattis på sej!.. Mvh Mamre!..
Publicerat December 13, 200718 yr Grattis! Fin kolv du hade på bössan! Ni hade inte mycket snö där...hade man lagt orren och bössan sådär här uppe hade dem inte synts Mvh//Jonas
Publicerat December 13, 200718 yr Författare Tack... Kul att du tycker kolven är fin, har gjort den själv ( måla den igår. ) så man kan ju säga att det var en snabb premiär..... Kommer fler bilder någon dag, och då förhoppningsvis på nya villebråd!! // Risto
Publicerat December 15, 200718 yr Författare Idag blev det nya tag. Först provskjutning på 200 resp 300m, efter lite skruvande på kikaren så bar det i väg till skogs.. Kommer efter en stund fram till et hygge och får se ett 15-tal orrar. Genast panik ( står alldeles för öppet ) , inser att det kommer bli svårt att ta sig närmare pga all " j..vla sly " Bökar ner mig RIKTIGT bra och tar fram avståndsmätarn.... Ooops 260m!! Skruvar kikaren till 250m och tänker "det kan behövas en smula tur oxå" PANG!! ser att orrtuppen markerar träff, tur att jag har hunden med mig idag för det här kan hon. ( munsterländer ) Det tog henne ca 30 sek att hitta tuppen. Orren hade tagit sig ca 50meter från björken. Nu kan man slappna av resten av dagen.... // M.V.H Risto
Publicerat December 15, 200718 yr Härligt, grattis! En hejare på att skjuta ;D Vad har du använt för att måla om bössan? Blev lite coolt faktiskt 8)
Publicerat December 15, 200718 yr Författare Erkon: tack. har använt vattenfast sprayfärg. Började med att måla hela kolven svart, sedan tog jag några sidor av aftonbladet som jag skar i 15-20cm långa strimlor. Det höll jag ca 2-3cm ovanför kolven, sedan spraya jag "gråvitt". Tanken från början med hela kolvprojektet var att jag skulle göra mig en oöm kolv som tål att målas och misshadlas. ( bara att måla om efter behag?? ) ja du förstår säkert... Isjonsson: Tack ska du ha.... ( hur lyckas man ta ett sånt fint foto med en mobil som sitter fast med tejp!? ) ;D ;D
Publicerat December 15, 200718 yr Erkon: tack. har använt vattenfast sprayfärg. Började med att måla hela kolven svart, sedan tog jag några sidor av aftonbladet som jag skar i 15-20cm långa strimlor. Det höll jag ca 2-3cm ovanför kolven, sedan spraya jag "gråvitt". Tanken från början med hela kolvprojektet var att jag skulle göra mig en oöm kolv som tål att målas och misshadlas. ( bara att måla om efter behag?? ) ja du förstår säkert... Isjonsson: Tack ska du ha.... ( hur lyckas man ta ett sånt fint foto med en mobil som sitter fast med tejp!? ) ;D ;D Varsegod! Det vet i f*n! ;D
Publicerat December 15, 200718 yr Författare Imorgon ska det bli jakt igen. Hoppas Diana är med mig på stigarna.? Isåfall kommer det ny/a bilder imorgon. Skit jakt på er!! // Risto
Publicerat December 16, 200718 yr Författare Idag blev det 2 orrar skjutna. Orre nr1 sköts på 100m. Tyvärr så blev den "totalt" sönder skjuten. (knappt den mättar räven) måste ha tagit i en kvist först. Orre nr2 sköts på 200m sittande i topp.(fint) den fick oxå följa med hem för en senare middag. Tur att Ronja var med i dag oxå, hade aldrig hittat den själv. Här kommer en bild från min "fast tejpade mobil" ;D
Publicerat December 16, 200718 yr Härligt! Verkar gå bra för dig med jakten. Då måste man fråga om vapen, kaliber o kula ;D
Publicerat December 16, 200718 yr Författare Hej och tack Erkon!! Jo, det har flytit på ganska bra med fågeljakten i år. Jag använder en Sako 75 i kal 6.5*55 laddad med Lapua Scenar ( silver jacket ) 8gram. // Risto
Publicerat December 18, 200718 yr Författare Idag var det inte många orrar i farten. Såg 7-8st sitta i en björk 350m bort. Försökte ta mig närmare kom in på 300 innan en av orrarna fick nog, sen började dom flyga en efter en. ( en till bild från söndagen )
Publicerat December 20, 200718 yr Författare Jag får väl lägga in en höst bild oxå.... ;D ;D Tyvärr så klanta jag till bilden ( hunden ) hade blivit en fin bild annars..... Vakjägarn: Var lugn det kommer flera bilder ( andra motiv ) ! ;D ;D ;D
Publicerat December 21, 200718 yr Författare Igår var det dax igen.... Sköt 2 orrar ( 1bom oxå ) orre nr 1 sköts på JUST 301m! ;D ;D Som Kruger skrev. Och sedan sköt jag andra orren på samma (stor) hygge, avstånd 261m ;D En bild kommer............// Risto
Publicerat December 21, 200718 yr Igår var det dax igen.... Sköt 2 orrar ( 1bom oxå ) orre nr1 sköts på JUST 301m! ;D ;D Som Kruger skrev. Och sedan sköt jag andra orren på samma (stor) hygge, avstånd 261m ;D En bild kommer............// Risto ??? ??? 301, 261 m, orre, ja jösses vet inte om jag orkar driva en diskussion till ang dessa extremhåll, men hur motivera dessa håll??
Publicerat December 21, 200718 yr Författare Hej!! Kul att du tittat på mina bilder och har funderingar. Men någon disk (behöver/klarar vi oss utan) M.V.H//Shooter
Publicerat December 21, 200718 yr Hej!! Kul att du tittat på mina bilder och har funderingar. Mennågon disk (behöver/klarar vi oss utan) M.V.H//Shooter Lägger man in detaljerad beskrivning av avstånd på "bildsidan" och dessutom ett par feta smilisar bakom på ett allmänt forum får man räkna med att det kan kommenteras...