Hoppa till innehåll

jaga med hund som löper?


roben

Recommended Posts

Är det någon fara att jaga med en hund som löper?

dom flesta säger att det inte är någon fara, hunden kan bli lite tokig och så, sen så bör man väl kanske vara säker på att det inte finns någon hanhund i närheten!

Men annars?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 52
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • roben

    11

  • Jämta

    10

  • MKJ

    8

  • jimbolo

    6

Top Posters In This Topic

Jag har jagat nu ihöst med en tik som skulle till och börja löpa...(Finnspets)

Hon hittade ju fågel och skällde men var vell kanske inte allt för angagerad (stavning?) kändes det som.

Sen sprang hon och pissade mer än vad hon letade fågel  :D

Mvh//Jonas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rent fysiologiskt, så spelar det ju ingen roll för hundens skull, men eftersom man inte säkert kan veta om det finns någon lös hane inom en radie på x antal km som kan känna löplukten, så släpper man inte.

Jag riskerar inte att få en tik tjuvparad av gud vet vilken hane som kan ränna efter henne i skogen  :-X Så när mina tikar löper, så får de ledigt från jakten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag riskerar inte att få en tik tjuvparad av gud vet vilken hane som kan ränna efter henne i skogen  :-X Så när mina tikar löper, så får de ledigt från jakten.

Hehe Lodjur,varg...you name it!  ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet du när hon börjar höglöpa??

Jag tycker mig ha sett att runt dag 12-14 är de flesta tikar parningsvilliga (riktig parning med hängning) och många av dem ställer upp redan från dag 9-11. Finns ju även en del hanar som hoppar på och testar en del de dagarna och har man då otur så kan det ju "läka in lite" och med tanke på att spermierna kan leva upp till 5 dagar i tiken, så....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min tik är parad från 13 till 21 dygnet! Jag har dock hört att tikarna kommer i höglöp senare ju fler kullar dom får. Är kanske en myt ??? men det har då faktiskt stämt på min tik!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Personligen tror jag inte att man gör sin omgivning en tjänst genom att ta en höglöpande tik på jakt. Dels blir dom ofta lojare men framförallt så pajar man för varenda jägare med hanhund på många kilometers avstånd.

Glömmer aldrig en dag på älgjakt i Edsele då en av markens stövartikar höglöpte och stod i hundgård mitt i marken på 5000 hektar. Spelade ingen roll var vi släppte hanhundarna för en timme senare kunde vi i alla fall hämta dom på samma ställe.

Jag skulle bli rätt irriterad om någon tog med sig en löpande tik till en samjakt i alla fall. Tyvärr kommer alltid ett löp mitt i jaktsäsongen som det verkar, vet inte om det har med kroppens kondition att göra?

MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller helt med MKJ, mkt dåligt av tikägare att släppa dessa under löp, oönskade valpar man ev. kan få anser jag att man får skylla sig själv för, det värsta är att man förstör för hanhunds ägare som även de vill kunna jaga med sina hundar...

mvh

johan(har tik själv)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Johka och MKJ. Det beror helt på omständigheterna, jag förstår för er som bor där ni bor att det kan bli problem med andra hundägare, men jag har områden där jag kan garantera att det inte finns en lös hanhund.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Personligen tror jag inte att man gör sin omgivning en tjänst genom att ta en höglöpande tik på jakt. Dels blir dom ofta lojare men framförallt så pajar man för varenda jägare med hanhund på många kilometers avstånd.

Glömmer aldrig en dag på älgjakt i Edsele då en av markens stövartikar höglöpte och stod i hundgård mitt i marken på 5000 hektar. Spelade ingen roll var vi släppte hanhundarna för en timme senare kunde vi i alla fall hämta dom på samma ställe.

Jag skulle bli rätt irriterad om någon tog med sig en löpande tik till en samjakt i alla fall. Tyvärr kommer alltid ett löp mitt i jaktsäsongen som det verkar, vet inte om det har med kroppens kondition att göra?

MVH

Kan förstå om man blir irriterad som hanhundsägare.....

....dock så jagade jag i höstas med en hane + min tik som löpte. Hon fick inte springa lika mycket som honom, men hon var ju med i skogen för att få lite motion! Inte spelade det någon roll för jakten inte. Har även gått ett prov där det enbart var en hanhund med. Denna hanhundsägares vänner ställde med sin löptik. Dom hade fått ok från hanhundsägaren att delta och höll sig 50m bakom partiet förutom när det var släpp för den hunden. Inga som helst problem. Båda dessa hanhundar är avelshundar som har kullar efter sig.

Personligen så gillar jag just denna egenskap hos en hanhund. Dom ska inte behöva bli totalt radiostyrda och översexuella. 8) Är ju bara jobbigt att äga en sådan hund som man behöver vakta stenhårt så fort en tik inom några km radie löper för annars sticker han.

Att man sedan som tikägare får tänka på att tiken kan bli tjuvparad om man släpper under jakt är ju också en sak man bör ha koll och tänka på! detta gäller ju faktiskt inte bara under jakt utan året runt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan förstå om man blir irriterad som hanhundsägare.....

....dock så jagade jag i höstas med en hane + min tik som löpte. Hon fick inte springa lika mycket som honom, men hon var ju med i skogen för att få lite motion! Inte spelade det någon roll för jakten inte. Har även gått ett prov där det enbart var en hanhund med. Denna hanhundsägares vänner ställde med sin löptik. Dom hade fått ok från hanhundsägaren att delta och höll sig 50m bakom partiet förutom när det var släpp för den hunden. Inga som helst problem. Båda dessa hanhundar är avelshundar som har kullar efter sig.

Personligen så gillar jag just denna egenskap hos en hanhund. Dom ska inte behöva bli totalt radiostyrda och översexuella. 8) Är ju bara jobbigt att äga en sådan hund som man behöver vakta stenhårt så fort en tik inom några km radie löper för annars sticker han.

Att man sedan som tikägare får tänka på att tiken kan bli tjuvparad om man släpper under jakt är ju också en sak man bör ha koll och tänka på! detta gäller ju faktiskt inte bara under jakt utan året runt!

Neeeej, min hanhund är översexuell - ring dr Phil (rimmar ju  8))

Sant som du skrivar Ella att olika hanhundar reagerar olika, speciellt om hanen känner tiken sedan förr. Dessutom är det mer lukt under inledningen av löpet än i slutet har någon klok berättat någon gång.

/MKJ (med både tik och hane och snart förmodligen en kull valpar) :-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo det var inget jag räknat med då jag inte visste att tiken börjat löpa. Hanen är wachtel och tiken gråhund. Vet inte ännu men dom gjorde "det" i Lördags kväll.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför inte ul:a efter 35 dagar och spruta tiken om det visar sig att hon är dräktig?

Jag kanske är katolik? ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nejdå, jag får se hur jag tacklar det. Börjar smått vänja mig med tanken av en hoper gråwachtlar till våren. (enda chansen att få skaffa flera hundar och frugan kommer tro att det är riggat) ::)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...