Publicerat Januari 14, 200818 yr Katolik.... Hmm... Katt olik..fan,det hoppas jag verkligen byrackan är
Publicerat Januari 14, 200818 yr Har själv hanhund och han har inga problem att jobba trots löptikar i närheten. (undantaget några dagar under höglöp) Visst, något sämre med koncentrationen, men det är inte så att han sticker efter dem. Däremot har vi vid två olika tillfällen haft pilska tikar på rymmen som letat upp honom. En gång en mycket enträgen tik som följde efter oss på promenad, och en annan gång en jakthund som under jakt ca 4 km bort hade stuckit över två hyfsat stora vägar och försökte bryta sig in på vår inhägnade gård. Jag upptäckte spektaklet och fick in min hund och hägnade in tiken istället, men jag kan tycka att det är lite respektlöst att släppa en höglöpande tik lös i markerna. De är inte att lita på mer än hanarna.
Publicerat Januari 14, 200818 yr Tycker personligen att de borde finnas en bunker där alla löptikar borde låsas in. : : : : Grannen har haft sin tik på höglöp i helgen. > :'( :- :'( > Så nog har de varit jobbigt men jag har min hanhund lös ändå o han lyder o håller sina gränser där han får va hemmavid. Men e hyndan bara 2m ifrån kan de vara lite jobbigt (lägenhet i 4 fam träkåk) Men att släppa dem på jakt e ju ingen hit för ngn. Dvs om man inte önskar få henne tjuvparad. O vem bär då skulden? Hanhundsägaren vet ju inget åtm!
Publicerat Januari 15, 200818 yr Författare Hanhundsägaren har väl visst ett ansvar? En hanhund "löper" Året runt.
Publicerat Januari 15, 200818 yr Om man ser de så e de ju ÄNU VÄRRE att medvetet släppa en löptik i skog o mark. Va e de för ansvarskännande?
Publicerat Januari 15, 200818 yr Författare säg att du inte släpper på jakt, men du har hunden på gården året runt lös, den far aldrig någon stans,. Och ett kvarter bort så bor det en hanhund som också alltid är lös. Sen smiter hanhunden och kommer in på min gård, och betäcker tiken där. Vems ansvar är det då?
Publicerat Januari 15, 200818 yr säg att du inte släpper på jakt, men du har hunden på gården året runt lös, den far aldrig någon stans,.Och ett kvarter bort så bor det en hanhund som också alltid är lös. Sen smiter hanhunden och kommer in på min gård, och betäcker tiken där. Vems ansvar är det då? Hanhundsägaren helt klart anser jag.
Publicerat Januari 15, 200818 yr säg att du inte släpper på jakt, men du har hunden på gården året runt lös, den far aldrig någon stans,.Och ett kvarter bort så bor det en hanhund som också alltid är lös. Sen smiter hanhunden och kommer in på min gård, och betäcker tiken där. Vems ansvar är det då? Strikt hudägaransvar gäller som sagt och lämnar man en löptik ensam och lösgående ute, så har man som tikägare brustit i uppsikten av tiken lika mycket som hanhundsägaren brustit i sin uppsikt = Lika mycket ansvar ligger på ägarna till hundarna.
Publicerat Januari 15, 200818 yr Författare ja visst så ska man ha uppsikt över en löptik.. men eftersom löptiken inte gjorde något fel i det här fallet och höll sig på gården som den alltid gör, den behöver helt enkelt inte någon uppikt. Hanhunden smet pga dålig uppsikt och betäckte tiken? Nu så förstår jag ju självklart att man inte ska ha en löptik lös utan uppsikt i ett villaområde där det finns hanhundar.. men ändå.
Publicerat Januari 15, 200818 yr Här finns inte mycket att undra över. Håller med Jämta. Detta är som "högerregeln" vid bilkörning. Det är 2 hundar som parar sig, 2 hundägare som bär ansvar. Att släppa en tik under löp avsiktligt för ex vis jakt, är ett bra sätt att få ovänner från jagande kollegor i markerna och, anser jag, skall inte göras. Om olyckan är framme, blir det ännu mera ovänskap...
Publicerat Januari 15, 200818 yr Spelar ingen roll att hunden håller sig hemma. Lämnar man en löptik ute ensam, lös på tomten så har man brustit i sin uppsikt över löptiken. Unefär samma som att du har din hund inne på din gård, en annan kommer in på gården, hundarna börjar slåss och skador uppstår på den främmande hunden. Då är du skyldig att ersätta kostnaderna för veterinärvården på den hunden enligt det strikta hundägaransvaret. Snett kan man tycka, men så är det!
Publicerat Januari 15, 200818 yr Även tikägare vill kunna jaga/meritera/träna sina hundar... De e enbart därför jag e hanhundsägare för jag skulle aldrig i mitt liv släppa en löptik. Totalt oansvarigt! Visste om de problemen innan ja köpte hund. Sen att de int e välkommen på jaktprov, större träningar tex. talar väl också sitt tydliga språk. Jag råka ut för dylikt förra året. Hade lagt massor av pengar för att fara o träna till fjälls. Näää. De e inte schyst! Visst, vi fick träna lydnad i närheten av goluktande tik men de va liasom inte de ja tänkt mig då ja for till fjälls.
Publicerat Januari 15, 200818 yr Jag fick problem med min lille kille tidigt då just en "LÖPTIK" släpptes tillsammans med honom o ägaren hade inte ens vett att tala om de trots vetskap om att jag hade en ung hane. Då jag börja fundera varför lillpyret morra åt en BETYDLIGT större schäferhane o skulle ha tiken för sig själv fråga ja lite försynt om de var löp på gång. -"NÄÄää hon löper för fullt redan!!!" blev svaret. De var samma ägare till hanen men den hade de ju inga problem me! > Sen dess spelar de ingen roll om de löper eller inte. Alla tikar e intressantare än husse, TYVÄRR. Självklart låter ja de ej fortgå, de e ju en rangfråga också, då jag har honom vid mig men på håll (läs JAKT)skulle inte lydnaden hålla!! Tror inte han skulle bestiga ngt i min närvaro men de spelar ju ingen roll. De va ju att släppa löptikar på jakt vi prata om.
Publicerat Januari 15, 200818 yr Jag tycker inte det skall vara så svårt att hålla en tik undan den veckan det tar för lukten att försvinna? Att säga att det är hanhundens lydnad som brister om han söker upp och betäcker din löpande tik i skogen tenderar till ett synsett baserat på att alltid skylla ifrån sig. Dressera isf tikarna att inte låta sig betäckas (så skall jag dressera min hanhund att inte betäcka) eller 100 ggr enklare håll löptikarna inne under kritisk period. Våldtäkt existerar nog sällan i hundvärlden.
Publicerat Januari 15, 200818 yr Författare Jag håller med dig MKJ. Men nu så finns inte problemet med hanhundar i skogen, så egentligen så ville jag veta om det kunde vara skadligt för hunden att jaga under löpet. Men det verkar inte vara något problem vad jag förstått! : )
Publicerat Januari 15, 200818 yr Vi har ju redan nappat ursprungstråden, så jag fortsätter diskussionen Jag tycker inte det skall vara så svårt att hålla en tik undan den veckan det tar för lukten att försvinna? Att säga att det är hanhundens lydnad som brister om han söker upp och betäcker din löpande tik i skogen tenderar till ett synsett baserat på att alltid skylla ifrån sig. Menar du att det då är ok att jaga med tiken när hon är i början och slutet av löpet? Dvs att det bara är under höglöp som man inte får släppa tiken? Min tik parades på 21 dygnet så då kan du ju räkna ut ungefär hur länge hon löper varje gång! Eller tycker du att hon då ska vara instängd i ca:1månad? För luktar gör hon ju från dag 1 (och kanske till och med tidigare än så!), men luktar som godast : gör hon ju under höglöpet. Dressera isf tikarna att inte låta sig betäckas (så skall jag dressera min hanhund att inte betäcka) eller 100 ggr enklare håll löptikarna inne under kritisk period. Våldtäkt existerar nog sällan i hundvärlden. Man kan också säga så att jag dresserar min tik att jaga med mig och inte fara på käleksturer, så dresserar du din hane att jaga med dig Det spelar ju egentligen ingen roll om jag håller tiken hemma under den kritiska perioden och jagar övrig tid av löpet. Har du en hanhund som far till löptikar så luktar hon ju fortfarande vilket ju borde göra att han ändå sticker till löptiken. Fördelen är ju att det inte kan bli valpar, men din jakt blir ju ändå förstörd! Vet inte om jag är ute och cyklar här, men vi har inte haft problem med att varken tik eller hane stuckit under löptid. Och dessa hundar har varit sådana "jaktidioter" att när dom fått springa i skog och mark är det fokus på jakten. Dom har även haft bra sexualdrift. Oavsett om min tik löper eller inte så blir hon enbart irriterad om någon hund kommer och stör henne i hennes jobb. Frågorna är.........Sitter det då i dressyren om man har en hund som sticker (tik eller hane)? Beror det på hur stor jaktlusten i hunden är om den stannar och fokuserar på sin jakt eller svävar iväg? Eller har hunden för stor sexualdrift? Eller är det helt enkelt normalt och nått man får acceptera?
Publicerat Januari 15, 200818 yr Tror det är en kombination av kontakt, lydnad och jaktlust.Få hundar har så abnorm sexualdrift att den allena är ett problem. Jag tror lite på den teorin jag också. Tror en del sitter i ledarskapet också, men det följer ju lite med dressyren. Hundarna föjer ju sin ledare och är denne till lags. Om en hund sticker så borde det ju tyda på att den anser sig vara ledare och har rätt att sticka och göra vad den vill ???...........spånar bara lite
Publicerat Januari 15, 200818 yr Skulle nog säga kontakt som den mest avgörande faktorn då snabbisar inte förekommer så ofta mellan okända hundar. Sexualdrift kan inte tränas bort utan endast kuvas. Dock är 100% fokus förstört den dagen, hos såväl tik som hane. Tror inte riktigt heller ni förstår vad jag menar och väver in ett principiellt perspektiv i detta? Åk till en jakt där 10 hundar förväntas prestera fullt en dag och din tik löper? Rätt eller fel gentemot de andra hundägarna med hanhundar och kanske 20 passkyttar? Tror fler dåliga hanhundsinsatser många gånger kunnat förklaras genom att någon haft en löptik till samlingen. Detta är ren och skär egoism enligt mig. Bär man ut på fjället med en tik och förväntas inte ha en människa inom dagens vandring är det självklart annorlunda. MEN, om man är rädd för att få sin tik betäckt av fjärran kommande hanhundar är det bäst att ha såväl kontakt som pli på sin löptik då hanhundsägarna knappast fullt kan lastas för att en villig tik finns i markerna. Många hundars arbetssätt bygger ju faktiskt på att jobba en bra bit ifrån sin förare, om alla hundar alltid jobbade inom synhåll vore det ju enklare. MVH
Publicerat Januari 15, 200818 yr Att ni bara orkar tjabbas om detta !!! Ni är ju fanimej värre än jag själv på att tjata sönder saker....... Man släpper INTE en tik som löper... BASTA.!!!
Publicerat Januari 15, 200818 yr Författare Det borde ju förstöra lika mycket att gå med tiken i koppel då? Och det gör jag nästan dagligen efter en väg genom jaktmarken. Okej MKJ, jag är helt med dig, men att fara på en sån jakt är främmande för mig, är alltid själv ute med hunden. Jag hade blivit galen om jag var på en jakt med 10 hundar och en kommer med en löptik.. men det var aldrig så det var tänkt då jag inte far på sådana jakter.
Publicerat Januari 21, 200818 yr Kan väl säga att jag jagade med min löptik igår. :-[ Anade väl att hon skulle börja löpa snart men hade inte sett något som tydde på att hon börjat. Men när vi jagade så såg jag att det inte var något riktigt drag i henne. När jag kom hem så hade hon börjat droppa lite. Kan väl säga att det inte störde hanhundarna som var med iallafall.
Publicerat Januari 23, 200818 yr Intressant tråd att följa detta. Intressant just för att den faktiskt Går att följa. Detta är en tråd som skulle bestå av 1 fråga, och 1 svar. Ok, 2 svar, för frågan ställdes ju också i mening om det var skadligt för hunden. Svaren lyder: Nej, man släpper inte sin tik under löptiden. Nej, det är inte skadligt för hunden om man gör det. Man är och "vispar" i många trådar här på forumen, och ibland känner man att man lär sig väldigt mycket av svaren, och får justera sina egna åsikter en del...i de allra flesta fall, finns inga "rätt" eller "fel", utan många frågor om jakt tenderar till att bli moral, etik och tyckanden - även i fall som man själv kanske ser som absoluta regler! När det gäller denna tråden, som är en allmän hund-fråga, så finns det så många inlägg jag kunde citerat och kommenterat så det hade tagit mig en hel dag. Hundar lär man sig av erfarenhet - antal hundar man arbetat med - det finns inget "tyckande" i hundens värld. Hundar är ärliga och allt vi kan göra är att lära oss förstå dem. När vi dresserar en hund, lär vi Inte hunden att förstå folk, utan vi anammar metoder som liknar deras egna signaler och verkar vettiga för hunden. Detta har inte alla hundägare förstått. Inte ens jakthundsägare, uppenbarligen. Ledarskap är inget Vi ger hunden! Det är en naturlig drift hos hunden, den är ett flockdjur. Tar inte en människa ledarskapet över hundarna så sköter de det själva. Vi kan faktiskt inte dressera bort hundens flockbeteende ens om vi vill, lika lite som vi kan dressera Fram t ex jaktlust hos hundar som inte har den. Jaktlust är en drift hos våra jagande raser. Vi kan lära oss att kontrollera den, t ex rådjursrena stövare, så vi "styr" driften åt ett visst djurslag, utan att hunden mår dåligt av det. Sexualdriften är stark hos alla raser, oavsett djurslag! Det är ju själva driften till rasernas fortlevnad. Den går inte att "styra" mot något annat! Vi SKA inte ens försöka. Det är inte ens i närheten av human djurhållning att ge sig på något sådant. Så vilka resonemang här förs..! "Dressera hunden att följa sin ledare"...Dressera bort hundens sexualdrift? Att tjuvbetäckningar är en följd av dåligt kontaktarbete mellan hund och husse/matte? Allt det här är så dumt, att jag inte finner ord, utan sitter här, gapandes som en fågelholk, och undrar vad folk håller på med...Och jag tycker uppriktigt synd om vissa personers hundar, om de lyckats att lobotomera sina djur som de önskat enligt denna tråd. Vi utveckar, styr och hjälper våra hundar genom deras liv för att få ännu mer glädje av dem. Det blir oräkneliga tillfällen till fostran i mängder med saker i deras liv som vi Kan styra. Jag lär inte hundarna att Inte kissa inne - jag lär dem att kissa ute. Jag lär inte mina stövare att Inte jaga rådjur - jag lär dem att jaga hare och räv. Förstår ni poängen? Jag Tar inget från mina hundar - jag Ger dem något annat. Jag Kan inte styra dem positivt i någon riktning för att minska deras sexualdrift - och jag hade heller inte velat det om det gick - utan jag UNDVIKER i stället oönskade situationer. Att Undvika är ett ypperligt medel när Styra inte är applicerbart. På så vis hjälper jag min hund ändå. På flera sätt, inte minst med att andra människor inte får agg till mina hundar bara för att jag är en usel husse. Det är väl det minsta jag kan göra för dem. Det blev ett långt inlägg, men det blev upprörda känslor...Jag gillar inte vad jag sett i tråden så här långt. Nu lämnar jag den åt andras "tyckande", jag har liksom fått ur mig det jag behövde... :-X
Publicerat Januari 23, 200818 yr Ja, det var ju mitt misstag... Jag pratade ju mest om mina jakthundar, stövare, drever och tax. När jag jagar med dem, så har jag inte riktigt samma uppsikt som man har med vallhundarna under arbete..................jag går inte här in och förklarar principerna för jakt med drivande hundar. Här kommer inga påhopp. Alla har rätt till sina åsikter, och det kan vi väl heller inte ta ifrån dem på ett forum. Alla skriver ju vad de vill, eller hur?