Publicerat Januari 23, 200818 yr Intressant tråd att följa detta. Intressant just för att den faktiskt Går att följa. Detta är en tråd som skulle bestå av 1 fråga, och 1 svar. Ok, 2 svar, för frågan ställdes ju också i mening om det var skadligt för hunden. Svaren lyder: Nej, man släpper inte sin tik under löptiden. Nej, det är inte skadligt för hunden om man gör det. Man är och "vispar" i många trådar här på forumen, och ibland känner man att man lär sig väldigt mycket av svaren, och får justera sina egna åsikter en del...i de allra flesta fall, finns inga "rätt" eller "fel", utan många frågor om jakt tenderar till att bli moral, etik och tyckanden - även i fall som man själv kanske ser som absoluta regler! När det gäller denna tråden, som är en allmän hund-fråga, så finns det så många inlägg jag kunde citerat och kommenterat så det hade tagit mig en hel dag. Hundar lär man sig av erfarenhet - antal hundar man arbetat med - det finns inget "tyckande" i hundens värld. Hundar är ärliga och allt vi kan göra är att lära oss förstå dem. När vi dresserar en hund, lär vi Inte hunden att förstå folk, utan vi anammar metoder som liknar deras egna signaler och verkar vettiga för hunden. Detta har inte alla hundägare förstått. Inte ens jakthundsägare, uppenbarligen. Ledarskap är inget Vi ger hunden! Det är en naturlig drift hos hunden, den är ett flockdjur. Tar inte en människa ledarskapet över hundarna så sköter de det själva. Vi kan faktiskt inte dressera bort hundens flockbeteende ens om vi vill, lika lite som vi kan dressera Fram t ex jaktlust hos hundar som inte har den. Jaktlust är en drift hos våra jagande raser. Vi kan lära oss att kontrollera den, t ex rådjursrena stövare, så vi "styr" driften åt ett visst djurslag, utan att hunden mår dåligt av det. Sexualdriften är stark hos alla raser, oavsett djurslag! Det är ju själva driften till rasernas fortlevnad. Den går inte att "styra" mot något annat! Vi SKA inte ens försöka. Det är inte ens i närheten av human djurhållning att ge sig på något sådant. Så vilka resonemang här förs..! "Dressera hunden att följa sin ledare"...Dressera bort hundens sexualdrift? Att tjuvbetäckningar är en följd av dåligt kontaktarbete mellan hund och husse/matte? Allt det här är så dumt, att jag inte finner ord, utan sitter här, gapandes som en fågelholk, och undrar vad folk håller på med...Och jag tycker uppriktigt synd om vissa personers hundar, om de lyckats att lobotomera sina djur som de önskat enligt denna tråd. Vi utveckar, styr och hjälper våra hundar genom deras liv för att få ännu mer glädje av dem. Det blir oräkneliga tillfällen till fostran i mängder med saker i deras liv som vi Kan styra. Jag lär inte hundarna att Inte kissa inne - jag lär dem att kissa ute. Jag lär inte mina stövare att Inte jaga rådjur - jag lär dem att jaga hare och räv. Förstår ni poängen? Jag Tar inget från mina hundar - jag Ger dem något annat. Jag Kan inte styra dem positivt i någon riktning för att minska deras sexualdrift - och jag hade heller inte velat det om det gick - utan jag UNDVIKER i stället oönskade situationer. Att Undvika är ett ypperligt medel när Styra inte är applicerbart. På så vis hjälper jag min hund ändå. På flera sätt, inte minst med att andra människor inte får agg till mina hundar bara för att jag är en usel husse. Det är väl det minsta jag kan göra för dem. Det blev ett långt inlägg, men det blev upprörda känslor...Jag gillar inte vad jag sett i tråden så här långt. Nu lämnar jag den åt andras "tyckande", jag har liksom fått ur mig det jag behövde... :-X Tror ditt inlägg till fullo täcker in mina åsikter i detta ämne. Orkade inte argumentera vidare när genusperspektivet sakta men säkert gjorde sitt inträde, för då är man torsk hur man än vänder sig. Dessutom måste man vara vidsynt, allas hundar kanske inte är vana att springa med löplukt i näsan och fostras till att acceptera det. > Jämta Vore kul att veta hur du gör när du ger dina avelshundar tillåtelse till parning...är det ett tecken eller komando? Kom igen...va. :- Vi delar ett ansvar som hundägare. Tiken blir på sett och vis ett offer i mitt sett att argumentera vilket påtalats mer än en gång mellan raderna, men det handlar om ca 1 vecka om året i jaktsäsong. Ett offer man borde vara beredd att ta som tikägare för allas bästa. MVH
Publicerat Januari 23, 200818 yr Jagar dessa herrar, så inte tusan springer de till någon löptik nere i byn. Grattis. ...här har jag liksom inte mycket mer att säga...men du är inte den ende som anser sig veta precis vad dina hundar gör i skogen. Jag har hört det förut. Det är ju själva problemet i frågan som ställdes och var upprinnelsen till tråden. Här handlar det väl också mer om att släppa tikar inne i skogen hos dina grabbar. Tråden var ju om att släppa tik. Jag försöker skiva så allmänt som möjligt för att inte någon ska känna sig utpekad. Det gjorde jag heller inte denna gång, utan kommenterade tråden i sig. Självklart är det en avsedd reaktion från min sida när någon tar åt sig, men jag pekar inte finger åt någon.
Publicerat Januari 23, 200818 yr Jag har bara svårt att förstå de som anser det vara normalt och helt ok att en hund (oavsett ras och användningsområde) som jobbar/jagar släpper allt pga löpdoft och beger sig iväg från uppgiften för att spåra upp den tik som löper.. Jag har faktiskt funderat på detta! Min jycke e helknäpp då vi "TRÄFFAR" tikar o framförallt om de löper. Men så bor ja mitt i H-sand ganska centralt där de finns massor me tikar som löper året runt. Zingo har aldrig försökt nagga på gränserna trots att han alltid e lös runt huset/på gården. Men nog tror ja han känner tikar som löper ändå? Eller? Så ja har kanske bättre pli än ja tror ;D