Publicerat Januari 20, 200818 yr Häftigt! Grattis Telge! Då blev det i alla fall inte namnet "Tuppen" ;DRävarna??? Har Jenta lärt sig jaga på riktigt nu? : //Roggman66 Dag 1 jaga Jänta.. Dag 2 jagade inte tuppen 2 ;D
Publicerat Januari 20, 200818 yr Fint fint !!Svårt att tyda bilden med hare på men ser ut som den kommer med fart, bra bild ! Haren hade full fart,fick bra instruktion av Ivan som även fota
Publicerat Januari 20, 200818 yr Är bara så van att Telge sitter här på forumet ! Jag försöker hänga på storjägarna här på forumet men än har jag mycket kvar att lära :-* //"TB"
Publicerat Januari 20, 200818 yr Är bara så van att Telge sitter här på forumet !Jag försöker hänga på storjägarna här på forumet men än har jag mycket kvar att lära :-* //"TB" Jo,han sitter jämt vid datan när han jobbar.Jo jag har också mycket kvar att lära men det går framåt med tiden ;D
Publicerat Januari 20, 200818 yr och den STORA frågan skjöt han nå?????????? eller vart det som här uppe ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D men han sa att han är bättre med hagel så jag hoppas det gick bra mvh ,samme
Publicerat Januari 20, 200818 yr och den STORA frågan skjöt han nå??????????eller vart det som här uppe ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D men han sa att han är bättre med hagel så jag hoppas det gick bra mvh ,samme Han sköt en duva timmen innan han skulle åka till båten ;D ;D
Publicerat Januari 20, 200818 yr Nöjer mig med 2 bilder. Fasen nästan alla kort vi tog blev ju spexkort. Telge var en trevlig kille och ganska exakt som jag hade föreställt mig honom. Måste ju bara visa token med en benelli i nävarna.. Samt bild på när Jaktkungen tackade hundägaren för jakten. Sorken i mitten är Martin,vi får se om han kommer hit till forumet. Hursom Nu komer telge vara väldigt snäll ,ty det är jag som har bilderna ;D
Publicerat Januari 20, 200818 yr Hursom Nu komer telge vara väldigt snäll ,ty det är jag som har bilderna ;D ;D ;D ;D En trevlig helg, det kommer väl lite info om spexen?
Publicerat Januari 20, 200818 yr Bara att konstatera, stövare suger ;D På den tid han varit nere så hade Team Benelli och lite Browning (Belker) lagt ned betydligt mer än en duva.. Men då kör vi spaniel, tysk samt vorshte.. Seriöst: Vad tyckte Telge om Benellin? Hade honom i telefon ngr gånger då han var i färd att köpa en egen Comfort. Hörde inget mer om det.. Mvh!
Publicerat Januari 20, 200818 yr Hmmm....två dagars stövarjakt på den gamle öiiin, och allt du fick i hjäl var en duva???? Telge för fn måste snart ta med dig ut igen så det blir lite resultat....
Publicerat Januari 20, 200818 yr Problemet var den hårda blåsten,fanns inga slag. Men hardrevet gick bra såg haren 3 ggr. Och rävarna vi fick upp gick åt felhåll.
Publicerat Januari 20, 200818 yr Vad tyckte Telge om Benellin? Hade honom i telefon ngr gånger då han var i färd att köpa en egen Comfort. Hörde inget mer om det..Mvh! Hipshot sluta svära i min egen tråd....... ;D ;D
Publicerat Januari 20, 200818 yr Mer utförlig text kommer senare..... Dom tre översta bilderna var det första rävpasset Den fjärde bilden det andra passet...
Publicerat Januari 20, 200818 yr Fika innan tredje passet..satan vad det blåste..var ju storm ju. Fick liksom hålla i hatten,då den flera ggr blåste av skallen ;D ;D Andra och tredje bilden är dagens tredje pass..sitter vid en bro där rävarna vill över efter dom följt diket från skogen framför i bild. Sitter uppe på en jordhög och hör hunden driva på andra sidan åkern..Dock kom ej räven åt mitt håll
Publicerat Januari 20, 200818 yr Iller och en lycklig skytt... Summa summarum... tänk att det behövdes en "fastlännings hund" för att det skulle bli skjuta av. ;D ;D ;D Grattis till din första drevhare David Ps. Se där..jakteleven håller i en riktig bössa minsann !!! ;D ;D ;D
Publicerat Januari 20, 200818 yr Vill passa på och tacka Ivan,David och Martin för en trevlig jaktweekend. Mer text kommer i morgon. mvh Björn
Publicerat Januari 21, 200818 yr ;D Låter som en trevlig helg ni haft! Telge! Det var inte dumt med rävjakt med stövare eller? ;D //Roggman66
Publicerat Januari 21, 200818 yr Fredag. Maken till otur finns bara inte..när jag mötte upp Ivan strax utanför hamnen i Visby regnade det för fullt. Sen kom blåsten oxå.. Blåst var väl i underkant..STORM är ett bättre ord !!! Dock var välkommnandet fenomenalt så vi glömde bort vädret ett tag och begav oss ut på kaninjakt i skymmningen ! Verkade dock som om kaninerna inte gillade vädret och höll sej kvar i sina hålor ..iaf till mörknet hade lagt sej o vi inte såg mera. Sen åkte vi till nåt gods för att hämta prylar (Ivans föräldrarhem) till ett annat gods (Ivans eget)... Det skulle senare visa sej att vi skulle ta dessa svängar många ggr.fram och tebax för "hämtning" av diverse saker som hundar .kläder,vapen etc. ;D Sen vart det iordningställande av prylar och mojänger samt mat och dryck !!! Med drycken kom alla historierna.... ;D ;D Vidare vart det filmvisning på en laptop bla. med Ivans jakt på duvor i Argentina...grymt skytte och grym jakt !!! Verkar som sorken kan skjuta.. ;D ;D ;D ;D ;D ;D På ett sällskap av 4 personer skulle 2 sova i en annan byggnad som låg jämsides med huvudbyggnaden,det blev inte bättre än att alla 4 låg i varsin säng efter fixande med madrasser i samma byggnad. Mycket snack och garv i mörkret..rena lägerverksamheten eller scoutlägret.... ;D Fick bland annat höra att en av dessa jägare var lite rädd för kaniner då dom kunde bitas av bara satan...garvade så jag nästan dog !!!!! :D :D
Publicerat Januari 21, 200818 yr måste bara fråga ÄR DU FÖRFÖLJD AV BLÅST????????????????????????????????????????? ;D SAMME
Publicerat Januari 21, 200818 yr Mycket snack och garv i mörkret..rena lägerverksamheten eller scoutlägret.... ;D Fick bland annat höra att en av dessa jägare var lite rädd för kaniner då dom kunde bitas av bara satan...garvade så jag nästan dog !!!!! :D :D ;D ;D Blir man biten av en sån så får man respekt för de små liven ;D http://www.aftonbladet.se/nyheter/article350793.ab
Publicerat Januari 21, 200818 yr Lördag. Vi vaknade tidigt då det dånade i huset av stormen utanför !!! Vissa hade inte sovit alls då en eller två stycken tydligen snarkat rätt hårt...själv har jag ingen aning då jag sov som en stock.. ;D Gänget var rätt luttrade på det här med stövarjakt och vi alla visste de usla förutsättningarna vi hade framför oss denna dag För dom som inte sysslar med räv eller harjakt med stövare så är det som så att man vill ha tag i nattslagen efter räven/haren så att hunden kan följa dom för att sedan resa viltet i sin lega. Efter en natts storm som även innan föregåtts av ett regn så såg förutsättningarna rätt bistra ut Sket vi i.. :P Efter frukost bar det iväg och Telge släppte sin stövare.. Stövaren skötte sitt medans vi andra promenerade runt bland viltvatten och olika viltåkrar och kollade in stället som såg mycket välskött ut samtidigt som man fick hålla i hatten så den inte blåste iväg Efter ett tag såg vi att stövaren hade slag...Egentligen omöjligt men så var det ;D ;D Tiken sökte på för att sedan resa en tysk som buktade fin-fint i en tätning varv på varv med ett bra tryck från hunden !! Vi hade nu delat på oss i skogen...kollade inte klockan men efter ett tag fick jag ett sms från Ivan där dom skrev att dom sett haren ett par ggr. (grabbarna använder inte komradio ) ??? ??? ??? ??? ??? Kom hit stod det på sms.et så jag följde ett dike mot drevet när det smällde i skogen PANG !!! Så jag knallade mot skottplatsen där jag möter en glad Ivan som säjer att det var ett rådjur dom skjutit :o Va ? och va fan.... :-X Visst,säjer man..men det glada i Ivans ansikte förådde hans bluff då jag ändå inte gått på den ;D Jakteleven David som inte hade egen bössa hade gått med Ivan till ett pass,väl där hade dom sett haren 2 ggr.och för den tredje gången haren kom längs vägen höjde eleven bössan och sköt däremed sin första hare på drev :D Vi var alla helt eniga om att rätt man sköt haren och frågan var vem som egentligen var gladast Kopplade hunden och knallade hemåt Ivan för fotografering då vi där skulle skoja med er med bilden på rävarna som redan hängde där sen innan.. Vi fnittrade som barn när vi sedan på kvällen la in det på forumet ;D Vi visste ju redan då att vi i efterhand skulle bli tvungna att berätta sanningen,men bara vetskapen om att ni på forumet skulle se ut som fågelholkar gjorde oss mer än upprymda ;D ;D Hemåt lunch bestående av ärtsoppa och bröd..
Publicerat Januari 21, 200818 yr Min stövare fick nu vila för rävjakten.. Ivan plockade fram öns säkra kort för rävdrev..en korthårig tax ??? ??? Nu skulle det sättas ut för jakt på räv och rådjur..bara det att det blåste så det dånade i skogen !! Normalt så är man inte ute en dag som denna på jakt men eftersom läget var som det var så trotsade vi vädrets makter 8) Såt 1 gav ingenting ,såt 2 ett kortare hardrev + en mystisk patron i kaliber 7.65 som hittades nertrampad i grusgången framför kyrkporten..denna var ej skjuten utan lixom hel ??? Skojiga pass dom har där på Gotland ;D ;D Jupp..detta var inte heller långt ifrån Oskars (stojjan) här på forumets mors hus !!!!! Så nu Oskar vet jag var din mamma bor i alla fall Snabb fika efter en kortare bilfärd och sedan såt 3 för dagen. Fick ständigt plocka upp kepsen från backen då den ville blåsa av skallen hela tiden..tills jag min idiot kom på att man kunde spänna till fanskapet med ett snöre baktill ;D Fick smörpasset tror jag..ett rätt stort dike tvärs över en åker som slutade vid en liten bro. Där kom alltid rävarna enligt Ivan 8) Till saken hör att vi redan vid bilen sett färska rävspår i leran som tydligen var gjorda efter det slutat regna så visst var det hett nu.. Han fanimej inte fram till passet innan jag fick ett sms om att räven var på benen..eftersom jag inte satt i skog utan ute på öppet fält så hörde jag drevet hyffsat då det blåste åt mitt håll..kan säja att det var mycket spännande ett tag,och i min fantasi såg jag räven kommandes tassandes längs diket på väg mot bron flera ggr. 8) Dock ville det sej inte bättre än att räven tröttnade på hunden och slutade således bukta för att istället dra iväg åt fel jävla håll > !!!!!! Ivan kopplade och vi åkte hem för att smida planer för kaninjakten med iller.....