Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Telges Gotlandsresa !!

Featured Replies

Publicerat

Så var det dags för kaninjakten..Med i bilen fanns en iller samt taxen. Vi åkte till ett stenröse som innehöll kanin av okänt antal.

Förutsättningarna var följande skjut så fort det bara går men skjut fan inte illern !!!!

Väl uppe på stenröset stod jag och försökte hitta någorlunda bekväm skjutställning,från röset till skogen var det ca.5 meter !!!

Alltså 5 meter och skjuta på och skjut inte illern malde hela tiden i min arma skalle ! Efter att stått på helspänn i ca.20 minuter utan att det hänt något kom ju naturligtvis en kanin utfarande som en kanonkula precis samtidigt som jag slappnade av och frågade David något...Tjiwitt !!!! där rök den chansen >:(

Ivan satte taxen på spåret och snart hade vi kanindrev ;D Alla sa att kaninen för eller senare skulle komma tillbaka till grytet,det var bara det att denna kanin valde ett annat gryt någon annanstans att krypa ner i ;D

Så vi provade ett annat gryt inte alls långt från det förra,och här hade jag inte ens 5 meter rent håll.. Tjiwitt !!! Ut kom en kanin men jag vågade fan inte skjuta..tänkte på illern mest hela tiden så jag inte skulle skjuta den..känndes rent spontant att jag skulle vilja ha ut den på minst 15 meter innan jag vill änns tänka på skott...dock bjöd ej terrängen på dessa möjligheter..

Dock pangade skytten brevid mej på kaninen...PANG.PANG !!!! Helbom !! Glad var jag i alla fall att det inte var jag som bommade ;D ;D ;D.

Istället för att jaga mer kanin så lattjade vi med lite olika vapen..sorken sköt Bernadelli sbs och även revolver kaliber 22 avfyrades en hel del :D Ivan ville visa lite trickskytte o så där..... :D :D

Vi åkte hem till Ivan istället och kollade in hans nybyggda vak koja för räv som är byggd inomhus i ett lammhus med skjutglugg uppe i skuggan av fasaden,samtidigt som kojan är totalisolerad samt med el indragen till ett element.

Sen vart det fläskfile med potisgratäng och diverse olika drycker..starka som svaga ;D Ytterligare en polare till Ivan dök upp så snart var alla historierna igång igen.. ;D

Kommer inte ihåg ALLA DETALJER denna kväll..minns att flaskan med 60 % sprit ständigt hälldes upp i Telges glas tills flaskan var tom (tror jag) ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Lite halvgalen kväll..men mycket rolig :D :D

• Svar 74
  • Visningar 6,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Söndag

Järngänget vaknade lite sent denna morgon ;) Förmodligen hade vi väl fått för mycket frisk luft dagarna innan.

Nåja upp kom vi och mängder av kaffe inmunigades,nu skulle det jagas räv med Sveriges nationalstövare..nämligen Hamliton :D.gotlänsk sådan till och med 8)

Martin surrade om dålig mage och skulle sluta upp lite senare på morgonen..(drack han oxå 60 % ???) ;D

Denna dag var vädret fin-fint..precis som man vill att det skall vara.

Stövaren hittade räv men tyvärr ville denna räv knalla iväg till grannsocken som det verkade.. :(

Så hunden kopplades och Telges stövare släpptes igen..Tiken hittade slag men lyckades inte resa denna gång 8)

Med tanke på att jag hade en färja att passa så kopplade vi medvetet stövaren i tid så att man inte skulle överaskas av en långsjuts som bara drog ivag så man ev.kunde missa båten...

Lite skjutgalna som vi är åkte vi hem till Ivan igen och där plockades minsann Benellin fram ;D ;D ;D

Nu skulle Telge skjuta Comfort... Gick väl bra tycker jag då lerduvorna som kastades upp försvann i ett moln ;D ;D

Ärligt så skjuter Comforten mycket bra..jävligt lättskjuten med knappt nån rekyl alls,nackdelen är vid patron ur och plundring av magasinet...Lite bökit och rackit !!!

Som bössa vid bulvanskytte är den nog överlägsen,men som bössa i skogen näää..!!

Ivan visade lite trick han övat på och vi tittade beundrat på :D

Ja sen var det dags att börja packa allting igen samt ta adjö av sina nyfunna vänner :D

Vissa saker har inte kommit med märker jag.. Som att min hund rullade sej i Ivans åtelhög och sedan kom in i huset o luktade fan o hans moster....

Eller duvan som blev skjuten...eller när Ivans pappa lurade mej att jag luktade sprit på eftermiddagen när jag skulle köra bil till båten... Plus en massa andra saker jag glömt eller förträngt ;D ;D ;D

Tack Ivan för en trevlig helg :D

Väl hemma märker jag att stövaren måste ha trasslat in sej i taggtråd,finns ett stort sår uppe på frambenet mot bröstkorgen .Skit oxå..jag som skulle jagat med Hylsan i veckan. Japp det får väl bli senare då 8)

Over and out !!

Publicerat
Jupp..detta var inte heller långt ifrån Oskars  (stojjan) här på forumets mors hus !!!!! :D;)

Så nu Oskar vet jag var din mamma bor i alla fall ;)

Har inte hunnit kolla att hon fortfarande är i livet...bäst att göra det 8) 8)

Publicerat

Men Telege!!

Har bestämt för mej att du i någon tråd inför Goltand meddelat att du var reptilsnabb med hagelbössan ;D ??? :o

Om Matte Holst eller Belker hittar hit så tror jag de håller med mej om att en skjutgata på 5 meter är väldigt lång, du hinner skjuta två skott, gäspa samt ladda om innan kaninen hunnit över  ;D

Grejen är ju att illern aldrig är ens nästan så snabb som kanin så kommer något snabbt ur hålet så är det bara att skjuta. Du måste passa dej då en kanin kliver upp i grytöppningen och sätter sig för att fundera lite, DÅ är det risk för illern om du skjuter men inte annars.

Hmmm omtanke för illern är nog en omskrivning för att du helt enkelt inte hann med... Skaffa dej en egen Comfort så ska du se att du tar dem nästa år  ;D 8)

Mvh!

Publicerat
Men Telege!!

Grejen är ju att illern aldrig är ens nästan så snabb som kanin så kommer något snabbt ur hålet så är det bara att skjuta. Du måste passa dej då en kanin kliver upp i grytöppningen och sätter sig för att fundera lite, DÅ är det risk för illern om du skjuter men inte annars.

Hmmm omtanke för illern är nog en omskrivning för att du helt enkelt inte hann med... Skaffa dej en egen Comfort så ska du se att du tar dem nästa år  ;D 8)

Mvh!

Illern kan bita sig kvar och släpa sig med en bit. Jag är glad att han inte sköt,bättre det än att var alltför het när man är ny i sammanhanget

Men det e klart, 5 meter är ju en bra bit att titta och skjuta på  ;D ;D

Vad tyckte frun om dricken föresten? Eller drack du allt själv?  ;D ;D

Publicerat
Illern kan bita sig kvar och släpa sig med en bit. Jag är glad att han inte sköt,bättre det än att var alltför het när man är ny i sammanhanget

Sitter illern i kanin så går det inte lika fort, finns tid att se den. Men ställ undan tofflorna nu Ivan, Telge hann helt enkelt inte med! Han måste ha ca en timmes drevtid först för att bygga upp adrenalin osv för att hinna med då haren kommer. Att då försöka på en kanin där man möjligen kan höra lite dunk i jorden innan den kommer funkar ju inte..

;D ;D ;D ;D

Mvh!

Publicerat

Kan de va "Dricke" som klockarna i Öja kyrka gjorde åt svärgubben.

Tydligen nå traditionellt mäskaktigt som man dricker eller nge!

Gott kan de int beskyllas för att vara iaf.

Om det är de du syfta på kan ni behålla de på ön tycker ja  ;) ::)

Publicerat
Kan de va "Dricke" som klockarna i Öja kyrka gjorde åt svärgubben.

Tydligen nå traditionellt mäskaktigt som man dricker eller nge!

Gott kan de int beskyllas för att vara iaf.

Om det är de du syfta på kan ni behålla de på ön tycker ja   ;) ::)

Dricke brygger i stort sett varje gård här till jul.

Googlade lite och såg att nån lagt in detta,han lär ha fått en fylla.  ;D(man kan bli rejält full av det, starkt som vin men dricks som öl..)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gotlandsdricka

Gotlandsdricka, (på gotländska dricke, i bestämd form dricku)särskild inhemsk alkoholhaltig dryck. Huvudingridienserna är malt, humle, jäst, vatten och enris. Det är en slags söt dricka, som har för otyg att ställa till besvär då man inte direkt märker ruset som drickan ger, bland annat för den otroliga sötman.

Receptet

http://www.archipelago.nu/SKARGARD/SVENSKA...landsdricka.htm

Dricku (dricka) lever ett traditionsstarkt liv på Gotland, finns överallt. Det bryggs gotlandsdricka lite överallt på den Gotländska landsbygden.

Här är ett recept och tips om hur man kan brygga sitt dricka.Tänk på att alla som har bryggt några gånger kommer på små egna tricks som gör att man får drickan som man vill.

Receptet till ca 100 liter:

25 kg malt

2 kg Farinsocker

6 kg Vitt socker

1 fl.sirap

1/2 hg humle

1/4 pkt jäst

Förhållandet mellan farin och vitt socker beror lite på hur mörk man vill ha drickan. Sirap och humle kan man ta som man tycker själv.

SJÄLVA BRYGGNINGEN

Börja med några kvistar ene, hugg rent från grova stammar koka upp vatten med lite enekvistar i. Medan det kokar upp tar man fram ett kärl med kran i botten, lägger i enekvistar i botten som sil, lägger maltet över. När enelagen kokar slår man lagen över maltet (det kallas att maltet ligger i stöp). Efter 2 timmar, öppna kranen så att det rinner en liten stråle, slå på mer enelag om det behövs. Koka därefter upp drickan (länno) och tillsätt socker, sirap och humle. När lagen svalnat till ca 30 grader, tillsätt jästen: låt jäsa 3-4 dagar, smaka av om det behöver tillsättas mer socker (beror på hur varmt drickan står), häll på lite socker ca var 3 :e dag (lite efter tycke och smak). Du kan börja dricka drickan efter ca en vecka men vi tycker att den är som bäst efter ca 14 dagar. Hållbarheten beror lite på hur länge man kan hålla jäsningen igång; tar sockret slut surnar drickan ganska fort.

Man kan frysa drickan dels innan man lagt på jäst för att senare jäsa den eller när den jäst lagom. Om jäst dricka fryses, bör man lägga på lite jäst när den tinat upp så att jäsningen kommer igång igen, annars finns risk att den smakar lite avslagen.

Publicerat

De ante mig!  ;D ;D ;D Been there Done that  ;D ;D ;D

Publicerat

Frun smakade och sa att det smakade sådär...... 8)

Själv tycker jag att det är fullt drickbart,till och med gott ;)

Publicerat
Men Telege!!

Har bestämt för mej att du i någon tråd inför Goltand meddelat att du var reptilsnabb med hagelbössan ;D ??? :o

Om Matte Holst eller Belker hittar hit så tror jag de håller med mej om att en skjutgata på 5 meter är väldigt lång, du hinner skjuta två skott, gäspa samt ladda om innan kaninen hunnit över  ;D

Mvh!

Bara undrar om en viss person på detta forum har en smärre summa betalt för alla inlägg som det står BC i.......

Jäkla procentare... ;D :P ;D

Sen tyckte jag faktist synd om kaninerna,och önskade dom ett bättre gryt. Vem fan vill bo i en stenhög ?????

Nu fick dom ju lixom motioneras litet så dom kunde få ett bättre hem längre bort ... ;)

Äsch.... Jag var en nybörjare helt enkelt och tänkte främst på illern... Att se iller ägaren i ögonen efteråt med en skjuten iller är inte min grej.

Det spelar nog ingen roll vilken pang jag hade haft..Jag tyckte skjutgatan var skit trång..

Eller som så här..Jag har i alla fall inte bommat !!!!!!! ;D ;D ;D

Publicerat

Fegis  ;D

Grejen är ju att står du ovan grytet så har du inget håll öht till kaninen så det är bara att lyfta-peka-skjuta så rullar den. Hade jag varit dej så hade jag hellre hävdat att det inte var jägarmässigt att skjuta på så kort avstånd, bytet skulle rimligen bli fullkomligt sönderskjutet  ;D ;D ;D

Satan va sugen jag blev på kaninjakt igen  :'( :'( :'( :'(

De jagar tydligen rätt mycket nu, brukar vara mer kanin nu än när vi är nere i oktober-november..

Fullmåne, frost i gräset/cm tjockt snötäcke och 22-an nattetid samt spaniel ute på Näs dagtid.. hövva! Det vore Nirvana ta mej fan... Matte Holst, är inte du pappaledig  ??? ;D ;D

Mvh!

Publicerat
Matte Holst, är inte du pappaledig  ??? ;D ;D

Mvh!

Hittat tråden och om jag inte missminner mig helt från årets resa så bommade du 2(!!!!!!!!!!!!! ;D ;D ;D) rabbisar vid jättegator, ena va vid huset vid stranden gata på minst 3-4 m å andra vid enarna bakom stugan och där va det faktiskt säkert 2 meter gata.. så hacka inte för mycket på harnörden ;)

Pratade med skradan igår, de hade knappt varit nån jakt sen vi for, de hade varit ute ett par timmar för nån vecka sen nere vid sjön och kört terriers, väldigt mycket kanin och 4 skjutna. Vi får hoppas att myxen håller sig borta i år.

Pratade även en del ang. Bengt, usch, ingen trevlig historia det där. Har fortfarande svårt att förstå det hela då man har jagat med honom i så många år.

ps. själv skulle jag aldrig bommat på dina kaniner!!! *duckar för hästsvansen*

Publicerat

Jahaja...ser att Hippen söker hjälp av jaktkamrater ang.skyttet  ;D ;D

Gick inte så bra va !!!!!

He he !!!!!

Publicerat

Hmm.. den första kaninen som klarade sig berodde på att jag inte ville dra till ordentligt med bössan då det fanns en påtaglig risk för kåken vars knut kaninen skulle runda. Inte en dm längre än 3 meters skjutgata på den förövrigt.. Men visst, den borde jag tagit. Däremot den andra var jag chanslös på.. fel bössa (jo Comforten är inte optimal för ändamålet) och 1,5 meter att skjuta på.. Du såg den efter skott, varför sköt du inte  ;D ;D

Telge ska trissas av princip förövrigt, ska reta honom så hårt att han tillslut faller till föga och skaffar en Comfortautomat  ;D 8)

Fyra kaniner med terrier vid kåken.. då är det helt klart gott om kanin! Pissvårt att jaga i den miljön med de smala stigar som utgör pass där.. sugen! Vi måste pricka in fullmåne nästa år förövrigt!

Mvh!

Publicerat

Vilken härlig skribent vi har på forumet i Telge!

Och Telge...är det du som är begåvad med en Bernadelli...?  :P

Publicerat
Vilken härlig skribent vi har på forumet i Telge!

Och Telge...är det du som är begåvad med en Bernadelli...?  :P

Visst är det jag som är begåvad med en Bernadelli.. :D en sida sida i kal 20. :D

Absolut inte att beblandas med Benelli,då denna är en mycket tveksam pang rent generellt..har bla. hört att dom inte laddar om tillfredsställande ;D

Pissautomater !!!!!! ;D

Publicerat

bla bla bla.. Låter som Ivans fyllsnack där han är så rysligt väl medveten om att du kommer att rapa om det på jaktsnack..

Ivan.. I´m coming to get YOU!

;D

mVH!

Publicerat
bla bla bla.. Låter som Ivans fyllsnack där han är så rysligt väl medveten om att du kommer att rapa om det på jaktsnack..

Ivan.. I´m coming to get YOU!

;D

mVH!

Fattar ingenting ??? ???

Men det måste ändå bli så här.... ;D ;D ;D

Publicerat

Just det...

Det är helt vetenskapligt belagt att bak kappan lossar på foxtrotten..har lixom sett detta med egna ögon :o

Ja sen har jag hört att chokarna gängar upp sej själva oxå :o

Publicerat

Har man skjutit med en Bernadelli, så är det bara gulligt att höra andra argumentera för sina hagelsprutor.

Man sitter lugnt och myser och ler i mjugg och tänker "ja, ja...prata på ni bara..."

8)

Publicerat
Har man skjutit med en Bernadelli, så är det bara gulligt att höra andra argumentera för sina hagelsprutor.

Man sitter lugnt och myser och ler i mjugg och tänker "ja, ja...prata på ni bara..."

8)

;D ;D ;D ;D

Säger inte att du har rätt på någotvis men lyfter på hatten för ditt argument!

Mvh!

Publicerat

Déjà vu....

Publicerat

Bäste Hipshot !!

" Påtaglig risk för kåken "

Så talar en vegan som aldrig förlorat oskulden med att medvetet skamma en Caddy för att få en Kanin  ;D ;D ;D ;D

Med glad hälsning

Publicerat
Bäste Hipshot !!

" Påtaglig risk för kåken "

Så talar en vegan som aldrig förlorat oskulden med att medvetet skamma en Caddy för att få en Kanin  ;D ;D ;D ;D

Min gode Belker.

Tror inte du ska öppna den dörren, ska vi tala i termer av skadad egendom i samband med jakt så kan jag nog presentera en rätt lång lista  :- Framhärdar du i ämnet så ska jag lägga ut texten i ämnet nästa höst på Gotland. Men jag kan här och nu helt kort konstatera att i jämförelse med mej så är du inget annat än en fjunig fjortis som precis förlorat sin oskuld på fyllan.

När det gäller Caddyn så hade även jag skjutit, Caddyn var ju din, medan huset jag försökte undvika att skjuta sönder tillhörde någon annan. Däri ligger en viss skillnad tycker jag  ;D

Mvh!