Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ljuddämpare - lättare att träffa på toppjakten?

Featured Replies

Publicerat

Hej, har under toppjakten (och banan) varit med om några konstiga bommar, och jag tror nog det handlar om träfflägesändringar pga. olika stöd. hur gör ni för att skjuta bra under toppjakten? och hjälper en ljuddämpare? det borde ju underlätta lite eftersom den tar bort ganska mycket rekylen. detta fallet 6,5x55.

//

Gabbe

• Svar 74
  • Visningar 10,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Jag använder exakt samma stöd under in skjutning och jakt. Skjuter in i -10grader och kontrolerar in skjutningen efter att pangen har stått i värme ett dyngn, kontrolerar även i andra temperaturer (+-0,-5,-10,-15,-20). Det där med ljud dämpare gör att det kommer ett moment till att kolla. Min 222 ändrar mer med dämpare vid olika temperaturer änn utan. Om du vill ta bort en stor del av rekylen så skaffa en rekyl dämpare. Hadde det på min 6,5 som fungerade super bra som topp pang i 18år, men kåpor på.

Publicerat
  • Författare

jag har också haft exakt samma stöd. men jag har nog luggit lite olika.

//

Gabbe

Publicerat

Det där med träffläges förändringar vid olika stöd skriver jag under direkt....

Publicerat

Jag har nog haft en ruskig tur med min bössa. Skjuter in den i vanlig hösttemperatur i regel, sen är det bara att panga hela vintern oberoende av temperatur! Kan väl sänka nån cm men det stör inte, håller alltid så att kulan ska ta i träffområdets högsta del så finns marginal för sänkning. Har aldrig haft någon träfflägesskillnad med den bössan, inte plastbäddad och standard trästock! Ska tillägga att jag alltid har ammunitionen i fickan och laddar precis innan skott.

Publicerat
Jag har nog haft en ruskig tur med min bössa. Skjuter in den i vanlig hösttemperatur i regel, sen är det bara att panga hela vintern oberoende av temperatur! Kan väl sänka nån cm men det stör inte, håller alltid så att kulan ska ta i träffområdets högsta del så finns marginal för sänkning.

För dem som bara skjuter tjäder funkar de kanske men för oss som bara ser orre är träffläge A och O.

Mätte en orre o såg att effektiv träffyta e ca 12cm på höjd 8 på bredden med en orre som tittar mot dig, max 10cm på sidan.

Skulle bössa sänka nån cm kan de göra måååånga cm på 200m.

Som att skjuta på cola burkar (orre) o oljefat (tjäder)  ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Hur stort e träffområdet på en tjäder egentligen?

På orren mätte jag in hela kroppshyddan från hals- lägre buk - ovan till buk på sida.

Har också funderat på att sätta på ngt som dämpar rekylen i .30-06:an.

Skjuter grymt bra men en del bommar e jag säker på att rekylen e skyldig till.

Men ja vill inte rikta ljudet bakåt, där ligger hunden o väntar på apportkommando ju!!!

Publicerat

Att ljuddämparen förbättrar precisonen i vapnet är i sig en myt. Oavsett vad det står i tidningarna. Det är endast för att det blir bekvämare samt mindre rekyl osv som gör att bilderna blir tätare. Så visst bör man kunna träffa tjädrarna bättre, eftersom att en obekväm ställning med mycket rekyl kanske är otäckt.. Med dämparen kan du slappna av bättre och behöver inte tänka på rekylen.

Förr var jag "rekylrädd". Efter att jag använt dämparen ett tag har jag börjat skjuta bättre med alla vapen, oavsett dämpare eller inte :)  Man blir inte missnöjd efter att man monterat. Kan rekommendera Aseutra compact. Lätt o smidig och lika bra som dom stora klumparna.  :D

Publicerat
  • Författare

med en hyffsat tung 222:a borde det bli hyffsat mycket lättare att träffa. eller?

ni som jagar fågel med 222:a. hur upplever ni träffsäkerheten jämfört med "tyngre kalibrar"?

//

Gabbe

Publicerat

en .222 sparkar ungefär som ett luftgevär med dämpare på. Då .243an är ungefär som en 22mag. :) Min magre 10 årige flickvänsbroder skjuter med min .243.  Och han är allt utom stadig. Menar inte att man behöver vara stadig för att skjuta .243 direkt men om han skjuter med den så är det samma som NOLL rekyl. .222 med dämp borde vara sjukt härligt till toppjakt.. Ingen erfarenhet av toppjakt men jag kan tänka mig att det blir en del obekväma och "omöjliga" skjutställningar, DÅ har man garanterat nytta av en dämpare då det blir stadigare samt att man inte är rekylrädd.

Publicerat
För dem som bara skjuter tjäder funkar de kanske men för oss som bara ser orre är träffläge A och O.

Mätte en orre o såg att effektiv träffyta e ca 12cm på höjd 8 på bredden med en orre som tittar mot dig, max 10cm på sidan.

Skulle bössa sänka nån cm kan de göra måååånga cm på 200m.

Som att skjuta på cola burkar (orre) o oljefat (tjäder)  ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Hur stort e träffområdet på en tjäder egentligen?

På orren mätte jag in hela kroppshyddan från hals- lägre buk - ovan till buk på sida.

Har också funderat på att sätta på ngt som dämpar rekylen i .30-06:an.

Skjuter grymt bra men en del bommar e jag säker på att rekylen e skyldig till.

Men ja vill inte rikta ljudet bakåt, där ligger hunden o väntar på apportkommando ju!!!

Du behöver inte oroa dig att det inte funkar på orre.. 1cm sänkning på 100 gör 2 på 200, håller man högst upp i orrens träffområde på 200 så sitter skottet perfekt. Har inte skjutit bort en enda orre i vinter och inte heller bommat någon så det funkar bra på orre.

Man ska inte teoretisera för mycket kring skyttet, det är jävligt enkelt! :)

Publicerat

Måste ju erkänna du har sååå rätt "jacobj"!!

Tungan slant lite för snabbt här!

Men om man tror att man skjuter på 200 o egentligen skjuter på 250 DÅ går de inte så bra märkte jag i helgen :(

Osså e de en fördel att skjuta in bössan på rätt avstånd.

Om ja skjuter in min på 80 me överslag funkar de inte irl.Då går den alltid lågt o höger. Men skjuter jag in på 150 går den rätt på både 80 o 35m enligt den teoretiska tabellen.

E de ett optiskt fel för rent teoretiskt borde de funka att skjuta in på 80?

Publicerat
Måste ju erkänna du har sååå rätt "jacobj"!!

Tungan slant lite för snabbt här!

Men om man tror att man skjuter på 200 o egentligen skjuter på 250 DÅ går de inte så bra märkte jag i helgen :(

Osså e de en fördel att skjuta in bössan på rätt avstånd.

Om ja skjuter in min på 80 me överslag funkar de inte irl.Då går den alltid lågt o höger. Men skjuter jag in på 150 går den rätt på både 80 o 35m enligt den teoretiska tabellen.

E de ett optiskt fel för rent teoretiskt borde de funka att skjuta in på 80?

Att träffläget praktiskt inte är detsamma höjdledsmässigt som enligt ballistikprogram och uppgiven utgångshastighet visar teoretiskt beror på att du inte får samma hastighet i ditt vapen som det står på förpackningen. Men det visste du säkert redan! Vad som får den att gå höger har jag ingen förklaring till, det är väl teoretiskt omöjligt att kulan från att gå mitt i på 80 helt plötsligt kröker sin bana i sidled? Det bryter mot fysikens lagar helt enkelt, såtillvida vind inte är med i spelet.

Publicerat

Så tänkte jag med o fortsatte därför att skjuta bom i lördags!

Provskjöt ju på 80 med 3cm överslag o mitt i centrum. På 150 ble de 5cm lågt o 3höger. Flera skott skjöts o alla hamnade där!

Jag har sett ngt programm ngn gång där de hände samma sak för den som skjöt att ju längre bort så gick kulan lägre OCH höger.

Har för mig att de nämnde nåt optiskt fel de blir.

Tror inte de har me kulans bana att göra!

Minns inte o ville därför få svar här!

Publicerat

Provskjöt ju på 80 med 3cm överslag o mitt i centrum. På 150 ble de 5cm lågt o 3höger. Flera skott skjöts o alla hamnade där!

Jag har sett ngt programm ngn gång där de hände samma sak för den som skjöt att ju längre bort så gick kulan lägre OCH höger.

Om det är ett optiskt fel som du beskriver borde det ju i sin tur få kulan att sitta högre och åt lika mycket vänster på 80 meter i förhållande till lågt vänster vid inskjutning på 150?

Det där kan jag för lite om för att säga nånting om helt enkelt. ??? ???

Publicerat

Är förespråkare av att man ska skjuta in bössan på ett längre avstånd istället för att skjuta in med överslag på kortare avstånd. Precisionen i bössa och skytt gör att ett tänkt överslag på 3cm på 80m lika gärna kan bli 2cm utan att man märkt det (nu pratar jag inte om bänkskyttar utan mer om den genomsnittlige jägarn). Och det i sin tur gör att bössan går mitt i prick på ett helt annat avtånd än det man tror.

5cm lägre än ballistiktabell kan vara lägre hastighet än tabellen eller att höjd på kikarsiktet över centrumlinjen skiljer mellan ditt gevär och det tabellen grundar sig på. 3cm i sidled kan vara vind. 3cm i sidled på 150m motsvarar ca 1,5cm på 80m vilket kan vara svårt att se.

Publicerat

Nu handlade ju denna tråd om ljuddämpare o precision så ja ska försöka o inte kapa den mer eftersom ja bara pratar om precision.

Skumt e de iaf!

Publicerat

Saker som kan göra att en bössa skjuter fel i sidled på längre håll är om man inte har kikare lodrätt monterad eller håller korset snett vid skottet eller taskig rekylupptagning.

Publicerat
  • Författare

har blivit mer och mer inresserad av en rekyldämpare :D

först var jag inne på en 222:a, men sen när jag lekte med normas ballistik program så insåg jag hur pass vindkänslig den var :- jag har ju redan en 6,5:a så då föll tanken mer och mer åt en rekyldämpare.

Vad tror ni?

//

Gabbe

Publicerat

först var jag inne på en 222:a, men sen när jag lekte med normas ballistik program så insåg jag hur pass vindkänslig den var :- jag har ju redan en 6,5:a så då föll tanken mer och mer åt en rekyldämpare.

Vad tror ni?

//

Gabbe

Du är på rätt väg om du frågar mig ;) En 6,5:a med rekyldämpare är ett ypperligt vapen för toppjakt om den skjuter tätt är den svårslagen

• 2 weeks later...
Publicerat

utan att vara expert så har jag läst om en kille på foa som kollade det, och enligt honomså har kulans rotation med saken att göra på längre håll så slår kulan snett åt det håll räffelstigningen går i pipan

samme

Publicerat

Jo så är det väl teoretiskt men garanterat inget som du märker på jägarmässiga avstånd ;)

• 2 weeks later...
Publicerat

Ljuddämpare på en 222:a låter som overkill, den har ju inte mycken rekyl till att börja med.

Är det nån som har det?

Publicerat
Ljuddämpare på en 222:a låter som overkill, den har ju inte mycken rekyl till att börja med.

Är det nån som har det?

Ljuddämpare är Guds gåva till mänskligheten!

Jag har ljuddämpare till min 22-250 och nej den smäller inget och har ingen rekyl  :)

Varken rekyl eller en hög smäll är possitivt vid skytte.

Mvh//Jonas

Publicerat

Vad tror ni?

//

Gabbe

Är det rekylen du vill komma undan så skulle jag föreslå att du tränar mera skytte.  Har man "fågel ammo" i 6.5an så ska inte rekylen vara nått problem. Sen kan man ju skaffa en ljud dämpare för att slippa den höga smällen.

Jag har jagat toppfågel med både 222, 6,5an och 308an utan rekyldämpare och då är jag ingen stor karl på längden eller bredden. Kanske i byxan... ;)

Publicerat

Stor eller liten spelar ingen större roll när det gäller skytte!

Jag kan lova att 99,9% av jägarna skjuter betydligt bättre jaktskott med en dämpare eller broms även med en lätt kula i en 6,5x55. Sedan är även stockningen av bössan rätt utslagsgivande också, den skytt som klarar att skjuta säkra skott på orrar på 200 meter med en gammal husqvarna 30-06 med den där stocken som liknar en bandyklubba skulle jag vilja se ::)

Visst går det att toppjaga utan dämpare eller broms det har väl alla gjort förr men skyttet blir betydligt enklare med dessa hjälpmedel vilket medför att man kan tänja gränsen av hur långt håll man klarar att skjuta på för det provar ni väl på bana före jakten hoppas jag ;)