Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ljuddämpare - lättare att träffa på toppjakten?

Featured Replies

Publicerat
maddog tog hem ölen i dagens tävling efter stabilt skytte GRATTIS!

Själv är jag nöjd med mitt skytte men stupade på äggen på 200 då träffläget var lite lågt,men som inbiten fågeljägare skjuter man inte gärna kycklingar och ägg är då givetvis uteslutet ;) ;D

ja jag hade marginalerna på min sida i dag och det var roligt att träffa rutinerade skyttar och skjuta lite.

kommer gärna upp igen då jag för det mesta är ensam här på banan.

• Svar 74
  • Visningar 10,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
....onödigt att montera en broms du slår oss ju ändå ;)

Vi snackar mental förbättring.

Fick mig en kyss som sitter kvar i minnet o stör ibland.

Men de gäller även knall.

Borde kunnat få bort både rekyl o knall o då e de väl dämpare som gäller eller byta ner sig till klenare kaliber.

En annan variant e ju att ta på sig hörselskydd!  :o Jo ja slarvar friskt ibland!

Publicerat

utan kåper med mynningsbroms är nog bland det värsta man kan utsätta öronen för, jag tog stöd mot tövabos axel och skjöt med mynningsbroms en gång och där drog det nog en hel del hörsel för karln.

om det sitter mentalt så är det nog en någon ask ammo bara som behövs så är det borta.

Publicerat

Jag funderar på att sätta en mynnings broms på min 6br. som skall byggas i sommar. Blir nog en modell liknade Vais den behöver inte vara mycket grövre än pipan och skall vara effektiv. Det som jag funderar är om man törs skippa hålen nedåt då man under toppjakten har pipan rätt nära snön. Midway http://www.midwaysverige.com/apps/ebrowse....orystring=10636 har många modeller men dem är rätt dyra så ett tips är att fixa en ritning och uppsöka närmsta mekaniska verkstad med en smörgåstårta ;)

Givetvis är hörselskydd ett måste fast det är det väl även utan broms tycker jag!

Publicerat

TYCKER JAG MED men e huvve dumt får kroppen lida.

De e aldrig avsiktligt jag inte har skydd.

Har tom formgjutit skydd fär närmre 6tusingar för att INTE Glömma!

98% av skotten har varit med skydd.

Men va hjälper de om olyckan e framme?

Publicerat
Jag funderar på att sätta en mynnings broms på min 6br. som skall byggas i sommar. Blir nog en modell liknade Vais den behöver inte vara mycket grövre än pipan och skall vara effektiv. Det som jag funderar är om man törs skippa hålen nedåt då man under toppjakten har pipan rätt nära snön. Midway http://www.midwaysverige.com/apps/ebrowse....orystring=10636 har många modeller men dem är rätt dyra så ett tips är att fixa en ritning och uppsöka närmsta mekaniska verkstad med en smörgåstårta ;)

Givetvis är hörselskydd ett måste fast det är det väl även utan broms tycker jag!

jag har inte erfarnhet av så många bromsar men jag skulle inte välja en med öppning nedåt.

det blir ett jäkla tryck och skjuter man i puder snö eller dammigt underlag så yr det till ganska bra.

har bara en kvar omonterad och en på en bössa, en väldigt diskret broms likadan som denna som sitter på min 9,3a ingen högre knall att tala om men då självklart mindre effekt dock är pipuppslaget helt borta precis det jag var ute efter. lite dålig bild jag vet.

post-703-1204491781_thumb.jpg

Publicerat

Hadde broms på förra bössan (6,5) och har funderat på att skaffa en till 6br trots liten rekyl men det är alltid en fördel om det blir änu mindre. Men då är det frågan om man skulle skaffa en ljud dämpare i stället, såg en intresant dämpare som hette Stalon, har någon provat den?

Publicerat

jag har en dämpare som heter jagd samma som stalon utom på en punkt den har gänger i stål. Tycker dämpare fungerar bra

Publicerat
Jag funderar på att sätta en mynnings broms på min 6br. som skall byggas i sommar. Blir nog en modell liknade Vais den behöver inte vara mycket grövre än pipan och skall vara effektiv. Det som jag funderar är om man törs skippa hålen nedåt då man under toppjakten har pipan rätt nära snön.

Tips på stilren broms.

horstfield600x400.jpg

Publicerat

Stilren var den men är det bara en broms?  Jagd? Är det samma tillverkare?  Vad är anars gänger gjorda av utom stål om det är vid myningen du menar. Stalon är vist på byggnings bar om jag fattat det rätt och är vist både lätt och taijt gjord invändikt och ska vara mycket efektiv enligt en försäljare. Tror att den tillverkas i v-botten.

Publicerat
Stilren var den men är det bara en broms?  Jagd? Är det samma tillverkare?  Vad är anars gänger gjorda av utom stål om det är vid myningen du menar. Stalon är vist på byggnings bar om jag fattat det rätt och är vist både lätt och taijt gjord invändikt och ska vara mycket efektiv enligt en försäljare. Tror att den tillverkas i v-botten.

Jagd dämparen är precis som Stalon,Vallrud vision delad och främre biten kan bytas till olika kalibrar. Dämparen är gjord i aluminium men Jagd dämparen har stål bussning för gängorna som fäster den i pipan samt delningen vilket känns lite stabilare. Jag vet inte om det är samma tillverkare men dem ser väldigt lika ut så det är väl troligt att det kan vara det.

Visst ser den bromsen stilren ut men på ett vapen där man vill uppnå maximal precision känns det lite osäkert att inte bromsen har symmetriska öppningar för gasen då det kan påverka svängningarna i pipan.

Publicerat

Kan det vara möjlgt att stalon har gängor i alu i själva konan som man gängar på pipan? Det låter så där, man kommer ju att skruva på/av den många gånger så nog borde det vara stål tycker jag. Skulle jag skaffa en broms så blir det nog samma som jag har använt förut, den är mycket efektiv och håller bössan still även vad gäller uppslag, fungerar fint till toppjakt vad gäller snö. Vet ej vad den heter men den var vanlig på Cg 1900 och Cg 3000 sporter bössor. Ska se om jag kan lägga in en bild.

Publicerat
Kan det vara möjlgt att stalon har gängor i alu i själva konan som man gängar på pipan? Det låter så där, man kommer ju att skruva på/av den många gånger så nog borde det vara stål tycker jag. Skulle jag skaffa en broms så blir det nog samma som jag har använt förut, den är mycket efektiv och håller bössan still även vad gäller uppslag, fungerar fint till toppjakt vad gäller snö. Vet ej vad den heter men den var vanlig på Cg 1900 och Cg 3000 sporter bössor. Ska se om jag kan lägga in en bild.

vi har nog haft samma broms min satt på en cg2000 sporter. det var ffv som gjorde den och poff-tech har en liknande var extremt nöjd med den.

här är två bilder på den bromsen jag menar en cg 2000 (min) och en cg 3000

Publicerat

Ser inga bilder  ???

Publicerat

som när man pratar i telefon o folk försöker visa med armarna hur stor fisk.....  ;D ;D ;D ;D

Kanske lite trött idag efter skyttet "maddog". såg ju va priset va!  :P :-*

Publicerat
Visst ser den bromsen stilren ut men på ett vapen där man vill uppnå maximal precision känns det lite osäkert att inte bromsen har symmetriska öppningar för gasen då det kan påverka svängningarna i pipan.

Vilken broms menar du?

Publicerat

Yes box det är en likadan broms, en mycket efektiv å bra sådan. En kille gjorde en något mindre variant åt mej (25mm) den var smidigare och räkte gott och väl till.

Publicerat

Jag har en Stalondämpare som jag bara blir mer och mer irriterad på. Började med att den ganska snart inte gick att få isär. Tog med den till fabriken som ligger nästgårds men det gick inte.. Den är alltså inte längre delbar. >:( Och igår skulle jag ta bort den från bössan men se det går inte heller! Den sitter totalt fast på pipan! Var inte hårt åtskruvad utan den har väl ärgat fast på nåt vis. Skräp!

Publicerat

Aluminium har den egenheten att den inte är så lyckat med gängor. Alla som provat att skruva i tex. båtmotorer har nog märkt detta >:(

Så jag känner mig nöjd att jag valde Jagd den är väl några gram tyngre men det är stål gängorna värda ;)

Publicerat

måste ni i sverige ha licens på bromsar också eller är det bara på dämparna?

Publicerat

Nej inte behöver man licens för en broms, bara för dämpare. Det där låter inte nå bra med alu gängorna. Det är ju att den är på bygg bar som är den stora vitsen med staondämpare, men om det bara fungerar ett tag blir man ju inte lika intreserad. Vad har du för cal på pangen som det gäller?

Publicerat

måste man motivera och ha sig för att få licens på dämp då? förbannade paller dedär me licens o skit.. man sparar ju hörseln 1000 gånger längre me dämp. borde vara allmän rättighet i svedala precis som här.. ???

Publicerat

Ja det verkar vara lite olika, jag behövde inte motivera men jag vet att vissa måste typ " för att före bygga hörsel sksda". Jag har en kompis som skulle söka licens på en 308, polisen nekade pga att han redan hadde en 308. Kompisen rusade upp i snut huset och det blev en het över läggning. Bland annat sa kompisen till den kvinliga polisen att " hur många kläningar har du? Svar: flera. Har du flera i samma storlek? Svar: ja. Och i samma färg? svar ja. Du har flera kläningar i samma färg och storlek och på står att jag inte behöver två 308: or ...... osv. Det slutade med att han fick sina licenser trots allt  ;D

Publicerat

åååfan! Det var bra argument!! Samma kan man ju dra om konstaplarnas uniformer...  Fasen det där ska jag komma ihåg! ;D