Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ljuddämpare - lättare att träffa på toppjakten?

Featured Replies

Publicerat

man kan väl säga att det finns många parametrar som ska stämma för att skotten ska sitta bra, jag tycker 6,5x55 funkar fint men då väger också bössan över 6 kg.

min förra 6,5x55 vägde 6kg blankt och hade en mycket effektiv mynningsbroms vilket gjorde att den knappt rörde sig i skottet och träffprocenten är det inget fel på någon av bössorna.

har även haft en 6,5 som jag missade med på avstånd under 120 meter den var helt förjävlig att toppjaga med och stocken var ett skämt.

med en bra anpassad bössa är 6,5x55 riktigt potent som toppkaliber tycker jag.

• Svar 74
  • Visningar 10,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
...den skytt som klarar att skjuta säkra skott på orrar på 200 meter med en gammal husqvarna 30-06 med den där stocken som liknar en bandyklubba skulle jag vilja se ::)

Ska ja nog kunna visa dig!  >:(  ;)

Dock e stocken omgjord!  :-

Tror ja skulle slå de flesta skyttar på fingrarna me min gamla bettan Hqv1640 i .30-06!

De som ej är fördelaktigt är uppslaget i rekylen som gör att man tappar blicken på viltet i skottet.

Ytterst irriterande!

Skulle man kunna få bort det med en dämpare skulle ja inte tveka att behålla denna lätta precisionsbössa i sådan superbra allroundkaliber!!

Publicerat

Tror ja skulle slå de flesta skyttar på fingrarna me min gamla bettan Hqv1640 i .30-06!

De som ej är fördelaktigt är uppslaget i rekylen som gör att man tappar blicken på viltet i skottet.

Ytterst irriterande!

Skulle man kunna få bort det med en dämpare skulle ja inte tveka att behålla denna lätta precisionsbössa i sådan superbra allroundkaliber!!

Tänkte faktiskt inte på dig, men fixa en orginal kolv modell bandy klubba och kom hit och visa ;)

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=53&t=58002

Publicerat

jag åker upp om du åker jimbolo, måste försvara 6,5 ans heder.

Publicerat
Tänkte faktiskt inte på dig, men fixa en orginal kolv modell bandy klubba och kom hit och visa ;)

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=53&t=58002

Har skjutet 3skott med orginalkolv o aldrig mer!

"Maddog"

Ta me en liknande bössa i 6,5 så ställer ja upp.

Annars blir de ju som kappkörning me en Amason o Porsche.

Nog för att ja skulle fixa de men ja skulle ha ett rejält handikapp  ;):D :D

Publicerat

Just det jag ville höra ;D För jag vet hur hemska dessa var att skjuta liggande med och därför är jag väldigt intresserad att få se den skytt som fäller orrar säkert på 200 meter med denna kolv och en 30-06 ;)

Fast en bra stockad och väl skjutande 6,5x55 är väl rätt optimal i en tävling som ovan

Publicerat

"Maddog"

jag kan ta med 9,3an och sauern. jag är ölsugen som tusan, ska vi inte åka upp och visa vart skåpet ska stå. :)

Publicerat

"Maddog"

post-939-1203695967_thumb.gif

Publicerat

ha ha sant. hänger du på upp, din sako är ju jäkligt giftig med golden target.

Publicerat

Jag ska lobba med 7BR:en 130 grans i 770m/s hoppas det blir lite vind ???

Fast jag kanske är på jakt istället för det suger mera i jakt tarmen än öl eller limp tarmen ;D

Fast jag har varit och skjutit in på aktuella avstånden och mms:ad en bild på 300 meter tavlan till Stefan.K och han blev lite orolig och skulle träna i helgen ;) ;D

Publicerat
Jag ska lobba med 7BR:en 130 grans i 770m/s hoppas det blir lite vind ???

Fast jag kanske är på jakt istället för det suger mera i jakt tarmen än öl eller limp tarmen ;D

Fast jag har varit och skjutit in på aktuella avstånden och mms:ad en bild på 300 meter tavlan till Stefan.K och han blev lite orolig och skulle träna i helgen ;) ;D

aj då man kanske måste ut och träna till sig lite själv. :)

Publicerat
ha ha sant. hänger du på upp, din sako är ju jäkligt giftig med golden target.

Min ödmjukhet förbjuder mig att delta

i dylika tillställningar. ;)

/M.

Publicerat

Jag har bar 20 kulor kvar så det är lite kris :o Har en laddning kulor på ingående hoppas dem ligger i lådan idag så man kan nerv träna i veckan för jobb helvetet är det hela helgen här >:(

Publicerat

Är det i Umeå?

För långt känns det som. :(

Publicerat

Inte direkt ölsugen efter en flaska vin o nån alcoläsk eller vafaen de va ja stilla törsten me. Rena saften.

O nån j..vel hade blandat grape i godrickan  >:(

Skulle nog suga på skytte i helgen då jag blivit sönderknådad i nacken av en smärtläkare.

De e precis rätta ordet för ja har alltid jävligt mkt mer ondare då ja lämnar dem.

Blir ryggläge o förklara för frugan va de e som gäller i helgen ;):o ::) ;D ;D ;D ;D

Publicerat

fasiken jimbolo har man kastat handsken får man räkna med att någon tar upp den.

jag åker inte ensam till umeå.

det kanske finns någon annan från trakten som ska upp kanske.

skicka gärna ett pm om ni vill sammåka, jag har en diesel golf som inte drar mycket soppa så det blir inte så vansinningt dyrt.

Publicerat

Handsken e deffenitivt kastad men tiden e fel bara!!!

Vill ju att fysiken ska va i topp.

Räcker me ett handikapp eller vill ni helst slå en som ligger  ;) ;) ;)

Publicerat

jag och PerN åker upp, men det finns fortfarande plats kvar i bilen.

Publicerat

Jag fick mina kulor igår så nu är det lugnt, blev ett besök på banan idag för att testa med att klicka på kikaren istället för att som tidigare använda TDS riktmedlet. Jag har skjutit över krongraf och vet kulans BC. så bara att räkna då. Sköt in på 200 och nollade kikaren sedan skulle det sänkas 11klick för 100 och det stämde perfekt sedan upp 16 för 300 men då tog skotten 100mm lågt ::) Tog då 5klick till och sköt då satt dem perfekt ;D

Här dagens tavla som är bland det bästa jag lyckats skjuta ;D

Först 3skott på 100 dem satt fint ihop en aning till vänster sedan 3st på 200 ett mitti och två som tangerade9an. Slutligen 300 först ett skott som jag såg att det tog lågt sköt ett till tog ungefär lika så jag tog 5klick upp sköt 3till som jag inte kunde se i kikaren men blev glatt överaskad då jag gick fram och tittade. Säkert hade jag en rätt stor portion tur för jag hade inga vindflaggor men vinden var snäll och det lilla det drog var rak motvind och visst verkar bössan skjuta ändå ;) ;D

Detta är skjutet med benstöd och baksäck

20080228056.jpg

Publicerat

inte illa, mina sista tavlor är bland det sämsta jag skjutit var stressad och fick springa fram och tillbaka till tavlan. men till söndag ska jag försöka hinna skjuta in mig.

Publicerat

Åkte idag till Sävar för att testa inskjutningen där då jag är osäker på avstånden på den bana jag tidigare varit då avståndsmäteren är på rep.

Ångrar mig bittert att jag for och sköt idag >:( för det kostade 2800 spänn på vägen dit då farbrobatong var ute med sin laser >:( >:(

Då detta hände på vägen upp var det tur att skyttet gick hyfsat annars hade nog bössan blivit slagen ibitar ;)

Sköt först på 200 2skott som var 10or ;D skruvade då ner 11 klick och sköt 3st på 100 även dem höll 10an 2 i samma hål. Gick sedan till 300 justerade 21klick och sköt 3st dem satt väldigt tätt men för högt ??? lite skumt men kanske inte avstånden stämmer riktigt mellan dessa två banor?

20080229057.jpg

Tog 3klick ner och sköt 3st till på 300 och nu satt dem bättre ett smet lite högt men fullt godkänt ändå ;)

20080229058.jpg

Träffade en på banan som skulle skjuta på söndag som också men glömde fråga vad han hette :-[

Publicerat

maddog tog hem ölen i dagens tävling efter stabilt skytte GRATTIS!

Själv är jag nöjd med mitt skytte men stupade på äggen på 200 då träffläget var lite lågt,men som inbiten fågeljägare skjuter man inte gärna kycklingar och ägg är då givetvis uteslutet ;) ;D

Publicerat

GRATTIS maddog.

De va väntat me alla de tusen skott han lagt på bana i år :)

En fundering!

Kan man montera rekyldämoare på en hqv1640  .30-06 utan att kapa pipan?

Orkar inte ta ut byssen för o undersöka men siktet framtill e väl inte så lätt att montera av eller?

Skulle göra mkt för mitt skytte att få ner rekylen!

Publicerat
GRATTIS maddog.

En fundering!

Orkar inte ta ut byssen för o undersöka men siktet framtill e väl inte så lätt att montera av eller?

Det går att montera utan att kapa pipan gissar att kornet är lött eller skruvat inga problem att demontera,men det är väl onödigt att montera en broms du slår oss ju ändå ;)

Publicerat
GRATTIS maddog.

En fundering!

jag lyckades bra och fick med mig ett härligt pris hem, tack alla det var roligt att träffa er.

ja du kan montera mynnings broms bered dig på en jäkla knall bara dom effektiva smäller högt.

vet inte riktigt vart man köper dom förutom poff-tec jag har handlat mina privat och har tesat några st. ffv har gjort en riktigt bra men den finns nog bara för sporter pipor.