Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur kommer det sig att du jagar där du jagar?

Featured Replies

Publicerat

Jag har funderat på detta några gånger när jag får förfrågan om var jag jagar och om det är svårt att få tag i jaktmark (runt Stockholm är det INTE lätt eller billigt).

Själv är jag med två jaktlag, det ena tack vare att jag har köpt en skogsfastighet och det andra via kontakter.

Men hur har ni andra kommit in i era respektive jaktlag? Tur? Skicklighet? Släktens eller egen mark? Social förmåga? Tack vare hunden?

• Svar 55
  • Visningar 7,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Dels har vi en del egen mark, dels är vi bra jägare och dels har vi väldigt bra hundar. Vi är dessutom sociala och har lätt att få kontakt med folk. En kombination av lite olika faktorer alltså  8)

Publicerat

Den ena marken kan man väl säga är tack vare släkten, trampat på marken i jaktkläder en jag var 8 år, den andra kan jag tacka brorsan för, då tipset kom från honom och så har jag en på gång via jobbkontakt.

Publicerat

Har varit med i samma lag sen jag var 5 år gammal...

Tedde sig ganska naturligt att ta över morfars arrende då han gick bort...

Följer även med som gästjägare till andra lag, främst för att gå med hund, men jag är bara fullvärdig medlem i ett lag.

/Mvh Jonas

Publicerat

Ingift och sedan ingår marken i ett VVO på ca. 4600 ha. :D

Publicerat

Arenderar på två av markerna. Sen när det går trökt för lagen runt om kring så ringer dom och vill ha hjälp. I höstas var jag och hjälpte 5 olika jakt lag, hade inte tid med mera (dyngnets alla timar räckte inte). Jag är ledig hela september, oktober och halva november. Vissa år har jag varit på 9 olika stälen men det gick bara när det var gott om älg, de året sköt jag 23st älgar. Nu tar det lite längre tid att få omkull dom när dom är färre. Så nog kan jag tacka hundarna för mycket.

Publicerat

Våran familj äger ca 27 ha inom ett VVO. Både min far som är markägare och markägarsöner har jakträtt.

Samt medlem i en jaktklubb med ca 13 000 ha.

Publicerat

Hej

Mammas släkt äger en lite bit land i västergötland. Samjagar med grannen och några släktingar sedan 70-talet. Har tagit över arrendet på en grannfastighet när en jaktkamrat lade av. Nu har vi 400 ha. Där jagar vi 3-4 gånger per år.

I stockholm jagar jag som gästjägare hos två arbetskamrater.  ;D

Arv och en bit social slump! Som i det mesta andra..

/H

Publicerat

bara för att pappa jagar där hadde inte jagat på marken anars

Publicerat

Jag började med att spåra upp en hel del gryt, därefter ringde jag en massa samtal (dels till kommunen) för att ta reda på vem som hade jakträtten på de olika markerna. Kollade även upp vilka som jagar räv med Stövare i närheten & kontaktade dessa, bl a... Detta har resulterat i att jag mestadels går som gästjägare, främst ihop med jaktkompisen där han jagar samt så har det blivit en del skyddsjakt & eftersök på kommunens mark. Jagar även strax utanför Ö-vik på ca: 3 000 ha.

Publicerat

Jag jagar ju bara räv.grävling.kråkfågel då man har snälla jakt kamrater som låter mig jaga på deras marker o deras vänners marker så jag jagar på dom markerna som ligger närmast mig ;D

Mvh.

Publicerat

Låtsas pappa är jaktledare för ett ca 800 ha stort jaktområde. han tog nyligen över det efter min låtsas farfars bortgång. Är för ung för att kunna fixa något annat så jag måste säga att jag har haft en jävla tur faktiskt.

Publicerat
Låtsas pappa är jaktledare för ett ca 800 ha stort jaktområde. han tog nyligen över det efter min låtsas farfars bortgång. Är för ung för att kunna fixa något annat så jag måste säga att jag har haft en jävla tur faktiskt.

Pappor kan man inte ha för många av  ;) Det är samma för min extra grabb  ;D

Publicerat

Marken här hemma (Stockholm) har jag jakten på för att jag bott där hela mitt liv.

Några hundra hektar jordbruks/Skogsmark som jag jagar själv på. Marken ägs av pappa och hans granne.

(Småviltsjakt)

Den andra marken hittade jag och n kompis genom blocket.

Vi hörde av oss och berättade vilka vi var. En vecka senare åkte vi hem till jaktledaren på ett möte. Sen fick vi platserna.

Ett jaktlag på 11 personer i Kolsva. 1260 ha. Mycket skogsfågel och älg. Och även rådjur och vildsvin.

Publicerat

Bägge mina marker är genom kontakter.

/Micke

Publicerat

Ena marken är VVO:t i byn jag bor i....så genom att dom (jaktlaget) har kännt mig sedan jag var liten så var det inga problem, var dock tvungen att arrendera en plätt mark för att få tillgång till VVO:ts mark....

Den andra marken är via en kompis/kontakt.....tack Bom (forumist) :-*

Publicerat

Marken ingår i viltvårdsområdet där jag bor, dvs är man boende i byn så får man jaga på marken som finns.

Brukar även jaga på statensmark någon gång per år.

Publicerat

Markägare. :)

Publicerat

bor på området och arrenderar

samme

Publicerat

Jagar här hemma på ca 1500 hektar sen i ett större lag här i kommunen på ca 7000 hektar och nån sväng till finland brukar det bli

Publicerat

1- Min fars mark.

2- Grannmarken , de böt från ena grannen till mig.???

3- Fick en mark ,de tyckte att jag skulle sköta den ärligast.  :D

4- Genom jobbet.

Och alla jakt vänner man har och byter jakter med..

bara ett problem :'(jag har ett jobb  :D

Publicerat

[quote

bara ett problem :'(jag har ett jobb  :D

;D Jo man måste jobba under låg sesång för att ha råd att jaga  ;)

Publicerat

släkten å farsans jobb.

Publicerat

Goda vänner. De egna markerna är direkt olämpliga för hund, och det är nog hundarna som har gjort att man jagar så pass mycket man gör idag.

Har ägt en väldig massa mark förut, men har idag bara en liten mark kvar i egen regi.

Det var ganska tufft att se hur mina möjligheter att jaga hos mina "vänner", krympte över en natt när jag fick avyttra mitt lantbruk.

Idag kan jag säga, har jag endast En riktig vän kvar, som inget hellre vill än se mig gå ut med bössan på hans marker.

Har stått i kö på Sveaskogs lista över folk som önskar bli delägare i ett jaktlag i över 5 år, och att just komma med i ett sådant, börjar jag inse är omöjligt.

Det är så mycket prat om att bereda yngre jägare jakt-tillfällen i våra jaktlag, men vi andra..?

• 2 weeks later...
Publicerat

Har väl lite tur då jag jagar på min fars marker, den ena ingår i byalaget på 1100 hektar där jag också har mark, den andra jagar jag tillsammans med 2 kompisar på knappa 400. Desstom är arrende kostnaden rätt ok.

Arrenderar också 1000 ha av korsnäs i närheten som jag ej hinner med tyvärr, denna kontakt kom av kompisar. Få se om jag behåller denna men den är också billig.

Har under de senaste 10 åren jagat älg runt Edsele (arrende SCA)tills 2007 då jag och en kompis köpte skog i sorsele där vi nu Septemeber jagar på 6000 ha privat ägd skog.

Ca 30 dagar om året ungefär jagar jag på andra marker än dessa ovan som inbjuden jaktgäst/hundförare.