Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur kommer det sig att du jagar där du jagar?

Featured Replies

Publicerat

gällivare-markägare och del av 7000h viltvårdområde  och vi får då jaga på 19000h på 6 gubbar å jag..

uppsala-betalar för jaga rävar som inte finns ::):o

gästjagar mest nuförtiden och det är rätt ok,men osäkert..fungerande hund gör så man får jaga annars hade jag nog jagat 1/10  :(

• Svar 55
  • Visningar 7,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Släkt - morfar, far och bror jagade där redan. Rätt naturligt att det blev jag sedan.

Släkt igen - men en kusins sons frus bror som jagade och behövde folk. Hängde ni med på den? Kusins (inte min kusin) sons frus bror.

Vänner - via studierna.

Lumpen - är ett gäng som träffas varje år och jagar lite.

Jaktsidan - fått hänga med Pertan några ggr.

Så det har varit kontakter rakt av för mig.

Publicerat
Jag har funderat på detta några gånger när jag får förfrågan om var jag jagar och om det är svårt att få tag i jaktmark (runt Stockholm är det INTE lätt eller billigt).

Själv är jag med två jaktlag, det ena tack vare att jag har köpt en skogsfastighet och det andra via kontakter.

Men hur har ni andra kommit in i era respektive jaktlag? Tur? Skicklighet? Släktens eller egen mark? Social förmåga? Tack vare hunden?

Ja, vi har hitills inte varit betalande medlemmar i något jaktlag. Vi har haft tur  (??) och flyttat ut från Sthlm och hamnat i ett trevligt område där de tyckte att de hade nytta av våra hundar och på den vägen är det.

Jag gick runt och tog kontakt med jakträttsinnehavarna runt omkring oss när vi flyttat ut för att fråga om möjligheter att träna hundarna på deras marker samt för att höra hur de ville att vi skulle uppträda med hundarna, om vi fick ha de lösa på deras marker mm... Sen så ställde vi upp på en del jakter som drevfolk,.. och efter det har det utvecklats till att vi är med och jagar i ett par av jaktlagen.  Det ena jaktlaget ca 500 hektar kom vi i kontakt med genom att jaktledaren där gick kurs hos mig med sin hund och sen utvecklades det till att vi hängde med de och jagade osv och nu är vi med fullt ut på alla jakterna där och får även del i kött mm.

I ett annat jaktlag ca 700 hektar så sköter vi predatorjakt mm och kommer från i år att vara inskrivna i jaktlaget som predatorjägare samt ha rätt till att jaga all fågel och annat smått (underbara fasan, Rapphöns, Duv och gåsmarker mm) mot att vi även ställer upp med våra hundar på deras övriga jakter, är eftersöksekipage samt eventuellt hjälper till med skötsel av foderplatser och åtlarna för grisjakterna.

På så vis har vi alltså kommit in i de marker där vi bor ca 6 mil från Sthlm. Ett himla bra område med mkt trevligt folk helt enkelt som öppnat dörrarna för oss utflyttade Sthlmare på ett mkt trevligt sätt.

Sen har vi vänner som ringer in oss ibland för att få höra våran Tax i markerna och på så vis jagar vi även på andra håll mer söderut i Södermanland mm.

Sist men inte minst så används våra hundar på ganska många olika Gods som apportörer och på flera av de jakterna går vi även med bössa och tar ner det som är skammat osv.

Så vi har haft ganska mkt tur att få got om jakttillfällen genom våra hundar som blir anlitade. Vi har fullt upp helt enkelt och jagar nästan mer än vi hinner med numera. Vi tar ofta semester i oktober mm för att hinna med.

Jag räknar nu enbart hur det varit efter att vi själva tog jägarexamen osv för även innen det så var vi ute på en hel del jakter men då bara som hundförare och jag själv har ju folk i släkten som jagar osv så jakter har man alltid haft tur at kunna komma ut på men det är först på senare år som jag varit skytt själv också och inte enbart hundförare.

Publicerat

Man måste ha tur och/eller träffa rätt människor åtminstone här i sörmland. ;)

Publicerat

I första ha så har väll morfar stått för jaktmarkerna åt mej, fick följa med o gå drev när jag va en 7-8 år. Sen skaffade jag hundar o fick dessa o jaga bra o det har gett mej mycket jakt runt om i östergötland pluss ett par jakter om året uppe i stockholm o ett par nere i Mariestad. Nu har jag dock gått o sagt upp mej från jobbet o ska flytta till Enköping så nu lär det vll inte bli så jätte mycket jakt alls känner jag på mej om nu inte Mats här på forumet kan fixa nått nån gång i bland. Så är det nån i Enköpings trakten som skulle behöva ha hjällp av ett par ducktiga hundar o en halvgalen husse så är det bara skicka ett pm ;D. Dom jakter jag kommer sakna mest är dom på Brevens Bruk där jag gått som hundförare i 2 år nu.

Publicerat

bott i byn hela livet punkt slut!

Publicerat

Startade min jaktliga tillvaro sent i livet, hade redan flyttat ut till ön då.

Tycker att de roligaste jakterna fungerar bra här (rådjursjakt med drivande hund och sjöfågeljakt)

Sjöfågeljakten är nog det som lockar mest......

Raggarö

Publicerat
I första ha så har väll morfar stått för jaktmarkerna åt mej, fick följa med o gå drev när jag va en 7-8 år. Sen skaffade jag hundar o fick dessa o jaga bra o det har gett mej mycket jakt runt om i östergötland pluss ett par jakter om året uppe i stockholm o ett par nere i Mariestad. Nu har jag dock gått o sagt upp mej från jobbet o ska flytta till Enköping så nu lär det vll inte bli så jätte mycket jakt alls känner jag på mej om nu inte Mats här på forumet kan fixa nått nån gång i bland. Så är det nån i Enköpings trakten som skulle behöva ha hjällp av ett par ducktiga hundar o en halvgalen husse så är det bara skicka ett pm ;D. Dom jakter jag kommer sakna mest är dom på Brevens Bruk där jag gått som hundförare i 2 år nu.

Vad har Du för hundar?

Publicerat
Vad har Du för hundar?

Gråhund till älg,gris o grävling

Wachtel till allt

Grå/wachtel som ska jagas in nu i höst

Belgisk vallhund till e-sök

Publicerat
Gråhund till älg,gris o grävling

Wachtel till allt

Grå/wachtel som ska jagas in nu i höst

Belgisk vallhund till e-sök

Ska hålla öronen öppna. Ibland behövs lite fler grishundar här i E-köpingstrakten;)

Publicerat

Jagar på släktingars mark än så länge. Även på marker som en lärare till mej har. Blir lite pyrch och rävvak på lillmarken hemma vid gården (Ca 20ha). Sen jagar jag fågel: Kråka, kaja, gås hos grannbonnen med.

All for free ;D ;)

Publicerat
Ska hålla öronen öppna. Ibland behövs lite fler grishundar här i E-köpingstrakten;)

Det vore otroligt snällt av dej. Gråhundstiken funkar jädrigt bra på gris så blir det nån öppning så är det bara hojta till.

Publicerat

Jagar i en by med 1000ha jaktmark. Jagar mest rådjur och allt utom älg där typ.. Sen i skärgården har familjen en stuga med lite mark osv som jag brukar tjuvfälla lite morkullor osv på våren o jaga lite sjöfågel o trut osv..

Hur det kommer sig att jag jagar i "byn"(Önningeby) är för att min fasters man jagar där, o kusin osv osv.. halva släkten bor där. Förut jagade jag i stan men tröttnade på att stå bland radhusen o skjuta rådjur. Jag protesterade lite mot det dessutom och blev väl inte omtyckt där mot slutet, så jag frågade min fasters man som då var jaktledare om jag inte kunde komma med dom istället o på dom vägarna är det. Från början fick jag bara vara med på hundjakten på rådjur. Sen dess har jag fått börja jaga ifrån torn osv osv.. Tuffa regler som jag trotsat en del och nu jagar jag egentligen allt utom älg som sagt. :)

• 3 weeks later...
Publicerat

för mej e de skit enkelt!.. ja bor juh mitt i markerna!.... känns lättas å jaga här!.... varför åka bil när man inte behöver!..

MVh

Publicerat

Markägare i Kiruna kommun = jakträtt i byns JVO och på Jukkasjärvi allmänning ca 70 000 ha

Har även jakträtt i byn där jag bor på ca 3500 ha

Jagar också på en mark i tornedalen där jag arrenderar 200 ha helt gratis och har då 22 000 ha att tillgå

Har även möjlighet att lösa årskort på Gällivaare allmänning på ca 65 000 ha, Pajala allmänning ca 50 000 ha + massor med andra marker där man kan lösa både årskort och dygnskort.

Sedan hoppas jag åter på ett länskort ( eller landskort ) på våra statliga marker ovan odlingsgränsen, men det ser mörkt ut i dagsläget. :D

• 3 weeks later...
Publicerat

Började med en annons i tidningen som frugan hittade.

Övertalade mig att ringa.

Kunde gå med.

vvo i värmland.

Året därpå kunde jag byta område och ta med min bäste jaktkompis som inget hade.

Jagade med dom några år, men fick hålla upp ett tag pga blev sjuk...

Nu jagar jag i ett grannområde till de två första jag var med i.

Jakt kompisen är kvar på älgsidan i sitt område, men vi har gemensam småvilt i "mitt" område.

Så det började med en annons och frugan spark i....(Ja ni vet)

Men är man inte född in i jakten så får man anstränga sig lite ...(Säger jag?...)

Många jag känner vill jaga. Fast de vill att man säger till om man hör något och så vidare.

Utan att behöva lyfta ett finger själva.

Trist.

Önskar man bara hade mer tid.

Lennart

Publicerat

Jagar på mark farfar köpte på sig för längesedan. Känner mig ganska lyckligt lottad då det verkar grymt svårt att hitta jaktarrende här nere, och om det finns så kostar det så mycket att det är svårt att ha råd oavsett hur högt man värdedar jakten.

Publicerat

I det jaktlag i Västergötland jag är med i svarade jag faktiskt på en annons på Blocket! Inte blev man blåst heller.

Nu bär det av till Karlstad till hösten för att arbeta, så den som sitter inne med tips får gärna höra av sig.

• 2 weeks later...
Publicerat

En av markerna går jag gratis på pga att jag gått älgdrev där större delen av livet samt att en av mina kompisar äger mark där.

En annan mark (100 ha) arrenderar jag ihop med en vän som först hade det själv. Jag går även "vid tillåtelse" på hans gård på ca 80 ha.

En tredje mark (ca 180 ha) ringde jag och en kompis samt hans far på en annons i lokalblaskan, gissar att vi kastade upp den största/enda pengapåsen.

Ytterliggare en mark (ca 200 ha) blev jag förfrågad av en annan kompis om jag ville vara med och arrendera, givetvis.

Det senaste tillskottet i "markarsenalen" pratade vi med bönderna som oroat sig för vildsvinen en tid och där jagas/kommer att jagas gris i första hand och kråkfågel/räv/grävling i andra hand, rådjuren ska vi låta frodas till danskarna.

• 1 month later...
Publicerat

Är delägare genom arv till en fastighet på 37 hektar belägen i Ucklum, Stenungsunds Kommun. Denna mark är klyvd av gamla E6 och ingen lämplig hundmark. Fin mark egentligen men mkt svårjagat pga av uppväxta hyggen, ligger i ren skogsmark utan gärden tyvärr.

Är medlem i jaklag i Västerlanda, Lilla Edets Kommun. ca 650 hektar blandad mark. Mest skog men lite gärden vilket ger mer rådjur. Fick denna mark av en slump efter år av sökande på annonser som yngre. Sökte allt inom 15 mil från Göteborg i ett par års tid vilket till slut gav resultat. Trivs kanon och är nu inne på mitt sjätte år som medlem.

På båda markerna har rådjuren minskat och nu har även ett vargrevir etablerat sig där båda mina marker är belägna. Vildsvin finns i Svartedalen en bit i från marken i Västerlanda så vi får se vart det barkar framöver..

/Kristian

Publicerat
Jag har funderat på detta några gånger när jag får förfrågan om var jag jagar och om det är svårt att få tag i jaktmark (runt Stockholm är det INTE lätt eller billigt).

Själv är jag med två jaktlag, det ena tack vare att jag har köpt en skogsfastighet och det andra via kontakter.

Men hur har ni andra kommit in i era respektive jaktlag? Tur? Skicklighet? Släktens eller egen mark? Social förmåga? Tack vare hunden?

Släkten

• 11 months later...
Publicerat

Hej hej,

jag letar med ljus och lykta efter någonstans att jaga kring Kungälv då jag är i startgropen till att flytta ut till Västerlanda.

Jag skulle främst vilja ha möjlighet att släppa min tax och att spåra lite. Gillar rävjakt, rådjursjakt mm. Naturligtvis även viltvård då det inte är säsong. Är ingen köttjägare!!

Jag har jakt i Småland, Vetlanda, och funkar det så åker du/ni med ner under några helger och jagar. På detta sättet skulle man kanske kunna lösa det ganska smidigt?.

Låter det intressant? :)

Publicerat

Ingift..

Svär släckten har 300 hektar som ingår i ett jaktlag på 700hektar någon mil utanför Uppsala.

Det kanske är lite tur men det var svärfar som "lurade in mig på jaktens bana"

Utan honom hade jag inte jagat.

Publicerat

jag får tacka mäster Orjant, dvs jag jagar from i år tack vare kontakter och att jag har svartbälte i socialafärdigheter :rolleyes: