Publicerat Mars 7, 200818 yr Vem är ägare till nordens snabbste räv stövare? Själv har jag jagat med hundar som trycker ner räven i gryt på ca 20-30 min. Finns det snabbare hundar?
Publicerat Mars 7, 200818 yr Broderns smålansstövare gjorde de på 45 min härom dagen. Hon e strax över 2 bast så än kan hon bli bättre. Har troligen gjort det på ca 10 min en gång under säsongen men om det var räv blev alldrig fastställt. Skulle kunnat vara icke tillåtet vilt...
Publicerat Mars 7, 200818 yr Vem är ägare till nordens snabbste räv stövare?Själv har jag jagat med hundar som trycker ner räven i gryt på ca 20-30 min. Finns det snabbare hundar? Jajamän han är född!!!!Han kommer till sverige till påsk!!!!! Då du Magnus får du vara beredd med terriers!!!!!!!!!! ;D ;D
Publicerat Mars 9, 200818 yr En av stövarna jag jagar med en Foxhound/Schiller brukar nog snitta på inom halvtimmen till de går i gryt. I lördags gick det nog på ca 5 minuter. //Roggman66
Publicerat Mars 9, 200818 yr Lite svårt att utse det på det sättet ibland kan ju stövarn köra ner dom på under kvarten sen och ibland tar det tid förutan tid. Men vi har ju ofta våra gps-pejlar idag till hjälp...för att kunna utse drevhastighet. Jag upplever att min stövare oftast på barmark kör under dom inom 45 minuter....och att detta inte har påverkats av att hon väcker mera nu än förut...så hon kör dom nog under med fart. En par dm nysnö så går det ju fortare givetvis men som nu med 70-110 på markerna blr det mest "gådrev". Men trots det drev hon under en idag som kanske gick en timme innan den valde att krypa ner. På hösten kan hastigheten ligga längre stunder mellan 15-20 km/h(tracker my way) medan det snarare nu sällan når över 5 . Toppar efter vägar, stigar eller annat lättsprunget kan ofta vara betydligt högre men min stövare är sällan över trettio. Fråga ? Är det nån som vet om halsbandet mäter hastighet under några sekunder eller en millisekund eller ? Tycker ibland hastigheten verkar låg ?
Publicerat Mars 9, 200818 yr För min del så får hunden driva hur fort den vill bara räven inte går under så fort.......spänningen är ju på topp när man hör drevet närma sig :) Har åxå en Tracker my way men tycker man får skicka 2 sms alldeles för ofta för ett svar från hunden ???
Publicerat Mars 9, 200818 yr Skall man mäta topphastigheten med gps pejl så ligger nog Ronja bra till...eller vad sägs om 150 km/h som högsta
Publicerat Mars 10, 200818 yr Författare Är det Amerikans eller Engelsk foxhound du använder? Varför ser man sällan renrasiga foxhounds i skandinavien?
Publicerat Mars 10, 200818 yr Jag vet inte vilken typ av foxhound det är. Det är inte min jycke, men skulle tro att det är nån engelsk variant. //Roggman66'
Publicerat Mars 11, 200818 yr Varför ser man sällan renrasiga foxhounds i skandinavien?Det beror väl på att renrasiga foxhounds inte funkar för den rävjakt vi bedriver ,iaf den engelska... för att dom ska funka något så korsar man dom med andra stövarraser.Och första generationen så funkar det hyfsat bra...för att sen bli bara skit ,för det mesta !!Här i Finland har man börjar importera amerikanska foxhounds...och det finns väl rätt många här nu. Vad jag hört av dom som har dessa...så är dom väldigt snabba..men dom springer så hårt att dom ofta tappar räven (förspringer sig). Men det finns säkert undantag där oxå.
Publicerat Mars 15, 200818 yr Är det Amerikans eller Engelsk foxhound du använder?Varför ser man sällan renrasiga foxhounds i skandinavien? Fordi Foxhounden i skandinavia ikke har så bra rykte på seg. Og hvorfor har den det......jo fordi de fleste tror at en Foxhound er en Foxhound........så feil kan folk ta. Blandt de hunder som har vært tatt inn fra UK så har det generelt vært lagt alt for dårlig arbeid bak for å få rett type hunder. Det blir som å velge en hvilken som helst Finskstøver og tro at den kommer til å jage bare rev og bli en topp revehund.....i virkeligheten er ting mer komplisert enn som så. Den Engelske Foxhounden er delt opp i flere " raser " : - Old English Foxhound - New English Foxhound - Hillhound - Fellhound - Welshhound Og for de som tror at Foxhounden i UK bare jages til hest så tar de feil.
Publicerat Mars 25, 200818 yr Skulle tro att Rokki ligger rätt bra till för den titeln. På barmark brukar han snitta dryga 30km/h på drev... Dessutom TYST!! Skulle inte påstå att han är bra för att han är snabb... snarare tvärt om... Eller så beror det mest på att han är nästan tyst hela tiden... Svårt att säga hur snabbt han driver dom i gryt men ofta under halvtimmen om man får tro trackern..
Publicerat Mars 25, 200818 yr Det är en finne, han ståndar inte vid gryt vad jag vet än. Har ju som inte kunnat kolla så noga men nån gång har han gnällt lite vid gryt/stenskravvel så får han bara vara med på nån grytjakt kommer han säkert att fatta vinken, stannar väl 15minuter kanske innan han kommer tillbaks. Däremot har han ståndat räv och grävling ovan jord. Om du vill läsa mer kan du kolla min jaktdagbok men bli inte upprård över hur KASS han är... För bra är han inte... Nu i höst har det utvecklat sig så att med skall skulle han vara OK. Men som det är nu är han totalt meningslös rent ut sagt.. MEN SNABB ÄR HAN
Publicerat Mars 25, 200818 yr Varför ska stövaren va så jävla snabb att den driver in räven? Är väl bättre om dom buktar bra för den.
Publicerat Mars 25, 200818 yr Varför ska stövaren va så jävla snabb att den driver in räven?Är väl bättre om dom buktar bra för den. Håller med där ! Det sämsta man kan önska sig är väl en stövare som är så snabb att den driver rävar i gryt innom 10 minuter...det blir som väldig svårt att skjuta räven på drev då !!!!
Publicerat Mars 25, 200818 yr Håller med där ! Det sämsta man kan önska sig är väl en stövare som är så snabb att den driver rävar i gryt innom 10 minuter...det blir som väldig svårt att skjuta räven på drev då !!!! jag har en stövare som ligger mellan 30-40km/h och jag har då aldrig märkt av att rävarna kryper snabbare för den än för nån av dom andra stövarna vi har. tror däremot att skallet kan bidra till att förkorta drevtiden väsentligt. blir det sedan lite snö så hinner inte rävarna ner i gryt för den hunden, och det är ju inget vidare när hundarna tar rävarna själva, ett ståndskall däremot hadde ju varit ok. något annat jag tror mej noterat är att ju snabbare drevet går desto mer lättskjuten blir räven då han får fokusera mer vad han har bakom sej än på vad som finns framför.
Publicerat Mars 26, 200818 yr jag har en stövare som ligger mellan 30-40km/h och jag har då aldrig märkt av att rävarna kryper snabbare för den än för nån av dom andra stövarna vi har. tror däremot att skallet kan bidra till att förkorta drevtiden väsentligt. blir det sedan lite snö så hinner inte rävarna ner i gryt för den hunden, och det är ju inget vidare när hundarna tar rävarna själva, ett ståndskall däremot hadde ju varit ok. något annat jag tror mej noterat är att ju snabbare drevet går desto mer lättskjuten blir räven då han får fokusera mer vad han har bakom sej än på vad som finns framför. 30-40km/h i genomsnitt?
Publicerat Mars 26, 200818 yr sällan under 30, men ofta över 40km/h. det osar säkert lite skrävel i dina öron däremot så ligger dom absoluta topphastigheterna vid 43 kmh aldrig över det, troligtvis kan han inte hålla reda på löpan om det börjar gå fortare. sen hänger det mycket på i vilken teräng drevet går fram åkså. så klart är det lite onödiga hastigheter för rävjakt men vid andra tillfällen kan det vara bra.
Publicerat Mars 27, 200818 yr sällan under 30, men ofta över 40km/h. det osar säkert lite skrävel i dina öron däremot så ligger dom absoluta topphastigheterna vid 43 kmh aldrig över det, troligtvis kan han inte hålla reda på löpan om det börjar gå fortare. sen hänger det mycket på i vilken teräng drevet går fram åkså. så klart är det lite onödiga hastigheter för rävjakt men vid andra tillfällen kan det vara bra. Vill egentligen inte säga att du ljuger....men jag säger att det inte finns en chans att snitthastigheten är mellan 30-40km/h. Har du nån gång kollat hur fort hunden springer på väg? Jag tror det är få stövare som kommer upp i +45km/h...och att de skulle klara av att springa 75-95% av sin kapacitet i skogsterräng och dessutom hålla reda på spåret...och dessutom kunna hålla tempot mer än 30 minuter....nä, det tror jag inte på.Sorry!
Publicerat Mars 27, 200818 yr Vill egentligen inte säga att du ljuger....men jag säger att det inte finns en chans att snitthastigheten är mellan 30-40km/h.Har du nån gång kollat hur fort hunden springer på väg? Jag tror det är få stövare som kommer upp i +45km/h...och att de skulle klara av att springa 75-95% av sin kapacitet i skogsterräng och dessutom hålla reda på spåret...och dessutom kunna hålla tempot mer än 30 minuter....nä, det tror jag inte på.Sorry! du har säkert rätt alfred hör av dej när du har vägarna förbi dalarna, så kan vi ju dra lite slutsattser gennom att hårdgranska ett drev med hjälp av gps pejlar.