Publicerat Mars 27, 200818 yr det är en gatkorsning, vet ej allt vad det är. Jo, bara när man tappat porslinsögat i dunken kan korsningen uträtas
Publicerat Mars 28, 200818 yr Jo, bara när man tappat porslinsögat i dunken kan korsningen uträtas ja just så var det väl sagt om jag nu mins rätt va jo jag tror mej veta alla raser något sånär, men jag är född lat och oengagerad! väldigt tråkigt att inte markus ska para fram fler små o-äktingar då jag gärna tagit en gatkorsning till!
Publicerat Mars 28, 200818 yr det är en gatkorsning, vet ej allt vad det är. Jag skulle gissa på 170% greyhound och 7%stövare.Jag kan dock inte förklara hur det hela förhåller sig...Men för att uppnå dessa hastigheter så måste det till nåt annat än stövare....men då faller ju drevsäkerheten tycker jag..Nä, det här är nåt jag inte förstår.Antingen är 100% av alla de hundar jag sett i skogen förjäkligt långsamma....eller så är den här hunden makalös som håller en drevfart som är 2-4ggr högre än vad en vanlig stövare håller i genomsnitt...och dessutom kan hålla spåret.För det kan han väl???Eller är ett normaldrev 1-2 minuter långt? Nä, det här övergår mitt förstånd totalt...
Publicerat Mars 28, 200818 yr Jag skulle gissa på 170% greyhound och 7%stövare.Jag kan dock inte förklara hur det hela förhåller sig...Men för att uppnå dessa hastigheter så måste det till nåt annat än stövare....men då faller ju drevsäkerheten tycker jag..Nä, det här är nåt jag inte förstår.Antingen är 100% av alla de hundar jag sett i skogen förjäkligt långsamma....eller så är den här hunden makalös som håller en drevfart som är 2-4ggr högre än vad en vanlig stövare håller i genomsnitt...och dessutom kan hålla spåret.För det kan han väl???Eller är ett normaldrev 1-2 minuter långt? Nä, det här övergår mitt förstånd totalt... det är treeing walker iblandat, och det ska väl vara en utav världens drevsnabbaste stövarraser om jag fattat saken korekt i text, men jag är dålig på att läsa. däremot så har jag några bekanta i finland med renrasiga walkers och dom påstår att dom kan vara uppe på ca 45kmh när det går som snabbast under drev. det har jag aldrig sett min göra, men mellan 40-43kmh mellan varven är inte ovanligt när han driver. att det sedan är helt meningslöst fort under ett rävdrev då räven ser ut att ha väldigt lätt för att anpassa hastigheten gentemot hunden, och att det sliter hysteriskt mycket på hundens fötter och säkert även på leder måste åkså läggas till! så för det mesta är det bara till förtret under rävjakt, i synerhet när det är lite snö.
Publicerat Mars 28, 200818 yr det är treeing walker iblandat, och det ska väl vara en utav världens drevsnabbaste stövarraser om jag fattat saken korekt i text, men jag är dålig på att läsa. däremot så har jag några bekanta i finland med renrasiga walkers och dom påstår att dom kan vara uppe på ca 45kmh när det går som snabbast under drev. det har jag aldrig sett min göra, men mellan 40-43kmh mellan varven är inte ovanligt när han driver. att det sedan är helt meningslöst fort under ett rävdrev då räven ser ut att ha väldigt lätt för att anpassa hastigheten gentemot hunden, och att det sliter hysteriskt mycket på hundens fötter och säkert även på leder måste åkså läggas till! så för det mesta är det bara till förtret under rävjakt, i synerhet när det är lite snö. Jag måste väl kanske ge mig....även om det tar emot.Det är ju svårt att argumentera när man inte själv jagat med hunden...MEN...det låter lika osannolikt fortfarande..och jag tror inte på det till 100% förrän jag ser det med egna ögon...Oj oj...kettukiller har blivit diplomatisk... Nånting som skulle vara intressant är att veta hur fort de kan springa på öppen yta med bra underlag. Testa gärna det och återkom....
Publicerat Mars 28, 200818 yr Jag måste väl kanske ge mig....även om det tar emot.Det är ju svårt att argumentera när man inte själv jagat med hunden...MEN...det låter lika osannolikt fortfarande..och jag tror inte på det till 100% förrän jag ser det med egna ögon...Oj oj...kettukiller har blivit diplomatisk...Nånting som skulle vara intressant är att veta hur fort de kan springa på öppen yta med bra underlag. Testa gärna det och återkom.... jag vet inte hur jag ska kunna testa det. nog tror jag att det kan öka på lite om han inte behöver följa en löpa, en synkontakt med räv på en stor is kanske kan få honom att sträcka ut, men i övrigt så verkar han för trött och lat för att kunna springa i tomma. vad jag menar är att det inte går att få honom att springa utan slag. men som sagt, har du vägarna förbi så kan vi ta någon jaktdag framledes mot hösten. jäkla kul att du inte misstror allt jag skriver, men jag har en liten magkänsla av att du dubbelkollat på något vis innan du går och blir diplomatisk
Publicerat Mars 28, 200818 yr dubbel koll var det,låter iaf sjukt jävla snabbt,tycker 20kmh och uppåt låter lite väl överdrivet i drev,jag har juh iofs inte jagat med så många olika hund raser men tycker dom flesta verkar ligga runt 15kmh men klart en mas hund är tränad i gustaviansk anda så låt gå
Publicerat Mars 28, 200818 yr dubbel koll var det,låter iaf sjukt jävla snabbt,tycker 20kmh och uppåt låter lite väl överdrivet i drev,jag har juh iofs inte jagat med så många olika hund raser men tycker dom flesta verkar ligga runt 15kmh men klart en mas hund är tränad i gustaviansk anda så låt gå det är dock inget att sträva efter för rävjakt. det enda det resulterar i är trasiga tassar, sönderslagna pejlhalsband samt övriga skador med pinnar som sticker ut från bogarna, snart ser han väl ut som en korsning mellan greyhound och igelkott
Publicerat Mars 28, 200818 yr Jeg har nå jaget 1 sesong med GPS peil. Den støveren jeg har nå er ikke spesielt rask. Det raskeste jeg har målt henne i drev er 28 km/t , men vanligvis ligger det vel på 10- 20 km/ t , dette da i noe bratt terreng , i veldig bratt terreng ligger drevhastigheten på 7-11 km/t.
Publicerat Mars 28, 200818 yr Jeg har nå jaget 1 sesong med GPS peil. Den støveren jeg har nå er ikke spesielt rask. Det raskeste jeg har målt henne i drev er 28 km/t , men vanligvis ligger det vel på 10- 20 km/ t , dette da i noe bratt terreng , i veldig bratt terreng ligger drevhastigheten på 7-11 km/t. jag antar att det är foxhounden du talar om då, vi har en fox vi med. jag vill nog påstå att dom hastigheterna är fullt normala och alla andra stövare vi har/har hafft åkså legat däromkring. förutom en schiller stövare som snittade mellan 5 och 7kmh även om drevet gick i bästa tänkbara teräng och på bra fören. rävarna anpassar sej så klart bra till det åkså men lite mer fart i drevet kan nog vara önskvärt. det finns säkert optimala snitthastigheter som håller räven trygg och får den att bukta snävt om det är kombinerat med ett bra skall, tyvär har då inte jag lyckats funnit den optimala hunden för rävjakt ännu.
Publicerat Mars 28, 200818 yr Jo det er Foxhound blandingen jeg snakker om. Hennes søster var mye raskere , men det var før jeg fikk GPS peil , reven gikk også mye raskere under med søsteren. Men den går under for den jeg har nå også , selv om det kan bli noen lange drev innimellom.
Publicerat Mars 29, 200818 yr jag vet inte hur jag ska kunna testa det. nog tror jag att det kan öka på lite om han inte behöver följa en löpa, en synkontakt med räv på en stor is kanske kan få honom att sträcka ut, men i övrigt så verkar han för trött och lat för att kunna springa i tomma. vad jag menar är att det inte går att få honom att springa utan slag.men som sagt, har du vägarna förbi så kan vi ta någon jaktdag framledes mot hösten. jäkla kul att du inte misstror allt jag skriver, men jag har en liten magkänsla av att du dubbelkollat på något vis innan du går och blir diplomatisk O nej, jag har inte dubbelkollat alls...vet ju inte vem du är...å känner ingen annan som har nån hund med inslag av den vindsnabba treeing walker. Hade det enbart varit en korsning av våra nordiska eller foxhound skulle jag fortfarande vidhålla att det inte finns en möjlighet att snitthastigheten ligger mellan 30-40km/h...men då jag inte känner till rasen så kan jag inte vara lika säker. Jag vill dock inte gå så långt att jag säger att jag tror på dig(skulle aldrig falla mig in hehe ) men jag kan inte heller bestämt påstå att du ljuger. Men jag vill dock fortfarande hävda att det låter mkt mkt snabbt.... Ett tips....fånga en katt....släpp den ute på en sjö...släpp stövarn....pejla...dokumentera...filma...5-6 trovärdiga vittnen....då skulle jag nog kunna säga att jag tror på dig fullt ut.Kom ihåg...det är ju alltid lite kul att sätta dit skeptikern(mig alltså i det här fallet)...bevisa att han har fel Det där borde väl få dig att kunna ordna det hela.Jag misstänker nästan att du kommer att hitta en räv i helgen som ett lämpligt objekt.....Kör hårt!!
Publicerat Mars 29, 200818 yr Jeg har nå jaget 1 sesong med GPS peil. Den støveren jeg har nå er ikke spesielt rask. Det raskeste jeg har målt henne i drev er 28 km/t , men vanligvis ligger det vel på 10- 20 km/ t , dette da i noe bratt terreng , i veldig bratt terreng ligger drevhastigheten på 7-11 km/t.Så är det med alla det stövarraser jag oxå jagat med....dom driver mellan 10-20 km/h i blandad terräng och på vägar och öppnare ytor mellan 20-30 km/h Man måste komma ihåg att i skogsterräng finns ,buskar,träd,stenar ,klippor diken,bäckar och allt möjligt som gör att en stövare inte kan jaga hur fort som hellst !
Publicerat Mars 29, 200818 yr O nej, jag har inte dubbelkollat alls...vet ju inte vem du är...å känner ingen annan som har nån hund med inslag av den vindsnabba treeing walker. Hade det enbart varit en korsning av våra nordiska eller foxhound skulle jag fortfarande vidhålla att det inte finns en möjlighet att snitthastigheten ligger mellan 30-40km/h...men då jag inte känner till rasen så kan jag inte vara lika säker. Jag vill dock inte gå så långt att jag säger att jag tror på dig(skulle aldrig falla mig in hehe ) men jag kan inte heller bestämt påstå att du ljuger. Men jag vill dock fortfarande hävda att det låter mkt mkt snabbt....Ett tips....fånga en katt....släpp den ute på en sjö...släpp stövarn....pejla...dokumentera...filma...5-6 trovärdiga vittnen....då skulle jag nog kunna säga att jag tror på dig fullt ut.Kom ihåg...det är ju alltid lite kul att sätta dit skeptikern(mig alltså i det här fallet)...bevisa att han har fel Det där borde väl få dig att kunna ordna det hela.Jag misstänker nästan att du kommer att hitta en räv i helgen som ett lämpligt objekt.....Kör hårt!! jag har inga större ambitioner att bevisa hur snabb hunden är då jag är en ung man som helt saknar intresse för liknande engagemang men om du absolut vill föra diskusionen till sin spets så antar jag att även du har en gps pejl och på så vis skulle kunna följa ett rävdrev hemma ifrån sänghalmen, men då kanske du bara hävdar att jag avlönat en heroinpåverkad polack för att springa i 40kmh i skogen och yla med halsbandet
Publicerat Mars 29, 200818 yr Jag skrev i början av tråden att det kanske är nån sorts tid halsbandet mäter över alltså 7km/h är det under kanske tio meter eller mer eller fem sekunder. Mina terrier springer tex alla mellan 30-45 km i timmen bakom bil eller skoter dock lite kortare sträckor. Den ena av dom, min parsonhanne har inga större problem att hålla trettio under en par km med skoter därför tycker jag att det blir lite långsamma värden på gpspejlen med stövarn...det ligger oftast på 10-20 på barmark iblnad lite fortare men då bara några minuter. Så man kanske ska se först till vad man har för pejl eller ? Ibland då min stövare får slag på en tallhed där vi har en åtel ger hon verkligen järnet och det måste bara gå fortare än pejlen visar...det är vad jag tror ? Huvudsaken är att de driver så de hinner med själva....
Publicerat Mars 30, 200818 yr jag har inga större ambitioner att bevisa hur snabb hunden är då jag är en ung man som helt saknar intresse för liknande engagemang men om du absolut vill föra diskusionen till sin spets så antar jag att även du har en gps pejl och på så vis skulle kunna följa ett rävdrev hemma ifrån sänghalmen, men då kanske du bara hävdar att jag avlönat en heroinpåverkad polack för att springa i 40kmh i skogen och yla med halsbandet Hittar du en polack som springer 40km/h under en längre sträcka tycker jag vi ska ge honom svenskt medborgarskap och låta honom tävla för Sverige i OS...´ Nä, vi behöver inte driva diskussionen längre...vi vet nog var vi står....och ingen lär ändra på sig i första taget...
Publicerat Mars 30, 200818 yr Jag skrev i början av tråden att det kanske är nån sorts tid halsbandet mäter över alltså 7km/h är det under kanske tio meter eller mer eller fem sekunder.Mina terrier springer tex alla mellan 30-45 km i timmen bakom bil eller skoter dock lite kortare sträckor. Den ena av dom, min parsonhanne har inga större problem att hålla trettio under en par km med skoter därför tycker jag att det blir lite långsamma värden på gpspejlen med stövarn...det ligger oftast på 10-20 på barmark iblnad lite fortare men då bara några minuter. Så man kanske ska se först till vad man har för pejl eller ? Ibland då min stövare får slag på en tallhed där vi har en åtel ger hon verkligen järnet och det måste bara gå fortare än pejlen visar...det är vad jag tror ? Huvudsaken är att de driver så de hinner med själva.... jag har faktiskt gjort små tester med gps halsbandet i bil. och hastigheten stämmer så pass exakt det nu går att avläsa. hur det sedan läser av hastigheten är nog svårt att klura ut då det är en viss fördröjning på den tagna positionen. det skulle vara mycket intressant att få veta hur det fungerar. kanske går att höra med dom på peters elektronik hur det går till.
Publicerat Mars 30, 200818 yr varför ska man prata hur snabt räven går igryt?? det är väll bättre och prata om vilken stövare som holler räven på benen längst
Publicerat Mars 30, 200818 yr varför ska man prata hur snabt räven går igryt??det är väll bättre och prata om vilken stövare som holler räven på benen längst du är en sån där som är duktig på elda hör jag
Publicerat Mars 30, 200818 yr du är en sån där som är duktig på elda hör jag jag tror jag ställer in mej i ledet bland eldmästarna, nästa steg blir en harhund. terriern vill jag hellst göra en fin liten sittdyna utav som man kan ha med på harpasset.
Publicerat April 8, 200818 yr jag har en american fox hound tik och han driver 25-35km/h får man vara nyfiken och fråga vem du köpt den av, och om du provat den på lo?
Publicerat April 8, 200818 yr får man vara nyfiken och fråga vem du köpt den av, och om du provat den på lo? jag har köpt den fron norra finland http://personal.inet.fi/luonto/kettumiehen/linkit.htm dom jagar lo,räv och varg jag är jagad ändast räv.
Publicerat Februari 16, 200917 yr jag har en stövare som ligger mellan 30-40km/h och jag har då aldrig märkt av att rävarna kryper snabbare för den än för nån av dom andra stövarna vi har. tror däremot att skallet kan bidra till att förkorta drevtiden väsentligt. blir det sedan lite snö så hinner inte rävarna ner i gryt för den hunden, och det är ju inget vidare när hundarna tar rävarna själva, ett ståndskall däremot hadde ju varit ok. något annat jag tror mej noterat är att ju snabbare drevet går desto mer lättskjuten blir räven då han får fokusera mer vad han har bakom sej än på vad som finns framför. Håller med. En hund som inte får tryck på drev djuret, så hinner drev djuret vara mera på sin vakt fram för sig. Och då krävs det mera försiktighet av passarna.