Hoppa till innehåll

Vad är det som gör en patron effektiv?


Henrik

Recommended Posts

MR Mauser. :D

Ang chockverkan i hagel.

Jag är inte säker på att det enbart är mekanisk död, tror även lite på choken.

För så fort jag får ta en spruta håller jag på att svimma ! hur skulle det bli om jag fick ta tre på samma gång ? :o

= säker död av chockverkan !! ;):DB)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är ganska säker på att TSX:en inte släppt några splitter från kulan ( i vart fall inte i så många fall). Däremot kan det givetvis komma en del splitter från bogblad/revben men jag har inte kunnat se några skador på ryggraden på mer än ett rådjur där skottet tog lite väl högt.

I princip kan jag se tre olika teorier men ingen av dem känns riktigt 100% trovärdig

1. Tryckvågen som blir resultat av en kula som passarer såpass nära förbi skulle kunna påverka ryggraden så att viltet "slås till marken". Ungefär som en träff i et taggutskott men utan den rent mekaniska verkan.

2. Bogblad/ revben skulle ge ifrån sig "sekundärprojektiler" som skulle kunna skada ryggraden. Jag har dock sett väldigt lite bensplitter eller krossat ben överhuvud taget när tsx:en tagit i den tunnare delen av bogbladet.

3. Den tredje teorin följer delvis i samma fotspår som hipshot (om jag inte missuppfattat honom) nämligen att smällen i bogbladet på något sätt fortplantar sig och "klipper till" ryggraden så att djuret går i backen. Det var också den teorin som min kompis fick sig till livs i Afrika när han började prova med denna skottplacering på inrådan av guiden.

Personligen köper jag inte riktigt någon av teorierna men likt förbaskat har jag konstaterat att skottplaceringen ger en ovanligt hög procentandel av djuren på skottplatsen. Nu är de 11 rådjur jag har provat detta på ett alldeles för litet statistiskt underlag för att säga något säkert. Dessutom skall det sägas att denna skottplacering inte precis är förlåtande, sitter inte skottet klockrent blir resultatet inte alls det önskvärda.

Hipshot,

det är mina bristande förmågor som grafisk illustratör som gjort att den blå fläcken hamnat för nära frambenen :lol: Jag försöker sätta skottet ett par centimeter bakom frambenen vid normal skottplacering. Samma sak med den röda markeringen, den är avsedd att sitta 4-5 cm under ryggraden i bogbladets bakre del.

Vänligen,

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då är jag med!

Jag undvek i det längsta bogbladen även om man utan tvekan pillade hål i muskelgrupperna som satt mellan kropp och bogblad.. Sen är ju bogbladet där uppe tämligen mjukt och mer likt brosk än ben så jag är skeptiskt till att det kan avge sekundärsplitter..

Revbenen är så pass mjuka så jag är tveksam till om min teori håller utan det är nog i så fall mer tryckvåg som du är inne på. Sitter av en händelse i detta nu med med jaktdagboken i handen så jag ska kolla vad jag har för underlag för detta..

Gick igenom de 90 första.. hittade 17 tror jag som verkade vettiga dvs höga lungskott med Normas blyspets 100 grain. En av dessa hade lämnat skottplatsen, en bock skjuten lite väl struligt. Inget lugnt kontrollerat skott direkt utan.. "shit, BOCK! Pang!" på 180 meter ca.. den gick 10 meter med hög lungsmäll bakom bogen.

Sen böt jag kula till en blyspets från winchester och den sköt så pass bra så då började jag skjuta rätt mycket skallskott. Fimpade den kulan efter ngr fula sönderskjutningar och köpte Nosler Partition. Samma placering av skotten där men rådjuren ville gärna larva iväg ngr meter..

Normas blyspets måste ju vara Mickes grej big time :lol: inte bondad, mjuk men inte extremt mjuk likt Winchesterkulan..

Anledningen till att jag testade Winchster var att jag fick tag på många askar ruskigt billigt. Efter att ha provskjutit den och upptäckt att jag ganska lätt sköt runt 20 mm på 100 i bänk så vart man ju lite kär i den kulan. Norma gick sämre, strax under 40 mm, men fungerade bra så länge man höll sig i kroppen.

Såg även att så fort man kröp ned bakom bogen så for rådjuren iväg, bland annat ngr hjärtskott med både Winchester och Federal var det som sålde Nosler Partition i .243 så började rådjuren kravla iväg!

Det finns dock ett undantag förutom ovan angivna som jag inte för mitt liv kan begripa! Iofs så var det Winchesterkulan..

16/8-93 En bock som tassade ut på hygget jag satt på och la sig ned. Låg över en timme och när den väl reste sig så sträckte den på sig och gäspade såg det ut som. Då sköt jag den.. Hållet var ngr steg över 200 och det var ett minst sagt välkontrollerat skott som tog klockrent i lungorna bakom bogarna. Dock ej så högt som jag avsett.. Den bocken drog som en avlöning och drog LÅNGT! Säkert runt 150 meter.. Aldrig varit med om något liknande efter en bra träff, tog en hel evighet innan vi hittade den.. Den bocken är den jag fått gå längst efter, har ngr leversmällar där de tassat iväg upp emot 50 meter men det känns inte speciellt konstigt. Denna grej var däremot läskig tycker jag..

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ordet chock används ibland lite slarvigt för att beskriva många olika reaktioner, men definitionen på medicinsk chock är akut cirkulationsvikt pga blodtrycksfall.

Hjärnan är beroende av ett konstant blodtryck för att kunna arbeta,sjunker trycket snabbt under 120 så utlöser flera receptorer att man svimmar-medvetandebrytning.

Att det blir så är helt enkelt kroppens sätt att skydda sig då det enda som fort kan få upp blodtrycket är att kroppen kommer ner i liggande då hjärtat inte behöver jobba så hårt för att skicka blod till hjärnan.

Det är denna egenskap som får många skjutna djur att resa på sig efter att dom först gått omkull.

Grovt förenklat och kanske helt ointressant men:

Skador på ryggraden är och kommer alltid vara rent mekaniska(primära eller sekundära),skadorna som uppstår är brott på nervbanor.

Från ryggraden går det perifera nervsystemet ut till alla kroppens viktiga organ,beroende på var skadan uppstår så kan tex signalerna till lungorna att andas stoppas eller hjärtat att slå, det är det sk autonoma nervsystemet(reflexmässiga ej viljestyrda) .

Hagelchock är en annan gammal myt,hagelsvärmen dödar rent mekaniskt.

Att viltet faller i skottet är oftast träff i CNS alternativt skelettskador.

/Micke

ett härligt inlägg som jag missat helt o hållet! det där ska jag lära mig utantill o härja med gubbarna om i jaktlaget sen. Men Myt om chock med hagel? man sabbar ju nervsystemet väl? = chock? eller är chock endast det du beskriver ovan?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men detta med tryckvågor.

En ryggrad bör kunna knäckas/rubbas/skadas/rajdiraj/pumpidum av en tryckvåg från en kula.

Bevisligen lämnar åtminstone TSXkulan en ganska kraftig våg efter sig. räcker med att se barnes video om kulan.

Så en ryggrad BÖR kunna rubbas av denna våg.

Däremot att blodkärl kan spricka pga en likadan våg tror jag inte på. Då blodkärl är av väldigt kraftig vävnad och spricker inte förrän en splitterbit eller en kula direkt träffar. Har läst fakta om det där med kärlen så där står jag fast. Men jag vet att diskussioner snurrar ibland om att blodkärlen exploderar runt lung/hjärtparti när kulan träffar. Det pga trycket. Det är osanning.

Men folk skaffar sig lätt felaktiga uppfattningar. Vet ju det alltså att "gubbar" ändrar sällan sitt sätt att se på saker och i stort sett alla i jaktlaget tror att en kula chockar ihjäl djuren, därav får vi inte jaga med pilbåge för den är för oeffektiv......;)... :lol::rolleyes:

Åsikter om detta, någon?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Känner mig gammal av denhär tråden... :lol:

För mig dödar alla godkända kalibrar och kulor avsett för klassat vilt om kulan går genom maskinrummet.

Om sen viltet slår ihop knall o fall eller löper 0-150 m är inget jag funderar på.

Det ju är därför man har hund och enligt lag ska ha särskilt tränad hund.

Själv blir jag nästan lite gladare om djuret går iväg några m. än om det slår ihop på stället.

Ger ju alltid en utormodetlig träning för våra fyrbenta vänner.

Ända gången det kan var dumt med längre flyktsträcka är om viltet är tätt på rågången.

Och givetvis är det en fördel att djuret blir på plats istället för att springa in o lägga sig på "vegan Bosses" :lol: gräsmatta om man nu jagar i eller tätt på bebyggelse.

Kan förresten lova att jag ännu inte misslyckats med ett enda eftersök där hjärt/lungpaketet är träffat så jag kan inte riktigt förstå vad som är tokigt om djuret går iväg.

Va de gäller rådjur så har jag sett en del overkill typ 300 Wetherby magnum och allt för blöt o hårt laddad kula.

Det enda som var helt var trofén och benen.

Hela laddningens orsak var rädsla att ev påskjutet djur skulle lämna skottplatsen.

Förbjöd den killen att använda de kulorna efter 2 totalt sprängda djur trotts vettiga träffar.

Känns nästan som det är lite hysteriskt när det gäller kulor/kulvikt/hastigheter/kalibrar.

Vi får liksom inte glömma själva jakten.

Jaktens själ, som det så fint heter..

För mig är det helt egalt hur kulan dödade, det är ju glädjen att lyckas i ansmygningen eller överlistandet av viltet eller skjuta för egen hund eller att glädjas åt andra som lyckas.

Det är ju det som räknas inte att hålla reda på vilken kulvikt/laddning/kaliber som ska placeras var i hjärt/lungpaketet för att ge bäst effekt.

Själv håller jag där det finns mest vingelmån och jo det har trillat lite vilt för mig oxå under årens lopp...

Sorry om jag låter asgammal men jag hade klarat mig gott på frabriksammo bara den inte va så förbenat dyr .. :D

Nu laddas det här i huset en jaktkula i 30-06 o snart övningsammo sen är de bra för min del.

Dessutom laddar jag dem precis likt de som görs på fabriken… B)

Jag äger heller ingen bipod/tripod eller va de nu heter.

Ingen avståndsmätare heller.

Inte ens ett värstingkikarsikte, gammal helia kales rävvakarkikare på grisvaken, fungerar det oxå.

Faen jag måste nog modernisera mig en aning om jag inte ska bli gubbe i blåjeans lantmännenkeps och huggarstövlar. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant har diskussionen varit,avslutar mitt deltagande i den nu då jag måste fokusera på annat ett tag.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

erkänn, du tyckte du fick lite hett om öronen från mitt senaste inlägg :( "måste göra annat ett tag"= fundera på ett svar som låter rimligt :( :(

näh. synd att du lämnar tråden. Hade gärna sett ett svar från just dig på det jag skrev.

mvh C-A

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men detta med tryckvågor.

En ryggrad bör kunna knäckas/rubbas/skadas/rajdiraj/pumpidum av en tryckvåg från en kula.

Bevisligen lämnar åtminstone TSXkulan en ganska kraftig våg efter sig. räcker med att se barnes video om kulan.

Så en ryggrad BÖR kunna rubbas av denna våg.

Däremot att blodkärl kan spricka pga en likadan våg tror jag inte på. Då blodkärl är av väldigt kraftig vävnad och spricker inte förrän en splitterbit eller en kula direkt träffar. Har läst fakta om det där med kärlen så där står jag fast. Men jag vet att diskussioner snurrar ibland om att blodkärlen exploderar runt lung/hjärtparti när kulan träffar. Det pga trycket. Det är osanning.

Men folk skaffar sig lätt felaktiga uppfattningar. Vet ju det alltså att "gubbar" ändrar sällan sitt sätt att se på saker och i stort sett alla i jaktlaget tror att en kula chockar ihjäl djuren, därav får vi inte jaga med pilbåge för den är för oeffektiv......:P... ;):D

Åsikter om detta, någon?

Ja jag har en åsikt :D

Varför används tvålblock för att utröna en kulas expansionsvåg för? Jo för att den är det närmaste däggdjursvävnad vi kan komma med etiken i behåll. Jmf en lätt, hård och snabb kula med en långsam, mjuk och tung och studera sårkanalen.

En 9,3 kula av halvmjuk modell expanderar upp till sin dubbla diameter och flikarna river sönder allt vad som heter blodkärl på sin väg. Energin som avges knäcker allt inklusive blodkärl och vävnad i en radie av 10cm runt cc på kulan. Bara studera ett lungpaketet på en skjuten älg. Du kan ju köra näven igenom sårkanalen efter en kärnträff. Har kulan sådan fart och hårdhet att den inte öppnar sig omedelbart (tiden i älgen är nanosekunder) tappar du också mycket av denna djupverkan och energi som kunde lämnats i kroppen, istället hamnar efter måltavlan.

I ett skott där bogbladet står i vägen först är naturligtvis scenariot annorlunda, också kraven på kulans uppträdande. Bondade kulor ger således bättre marginaler när skotten inte tar optimalt. Och för mig är inte ett bogbladsskott ett optimalt skott även om älgen kanske lägger sig fortare jmf med ett skott bakom bogen. En lysande kompromiss heter Woodleigh som har en snabb expansion i alla aktuella farter från 600-900 m/s men konstruktionen håller ihop oavsett om det är ben eller muskler. Många tror att en premiumkula per automatik är hård när det egntligen handlar om kulans föråga att hålla samman och avge så mycket energi som möjligt i skiftande miljöer.

Att återigen dra in pilbågen i energidebatt är galet då det är et skärande instrument som bygger på att tillräckligt stora blodkärl finns exakt där pilen träffar. Så är inte fallet exempelvis mellan ryggrad och lungpaket. Detta har jag sett med egna ögon på pilskjutna hjortar i USA. En kula oavsett kaliber i klass 1 hade sänkt hjorten i samma situation pga tryckvågen i sårkanalen.

Läs Fredrik Odebrings kärleksförklaring till sin 9,3x74R och tunga kulor i VT btw.

Slutcitat: Tunga och expansionsäkra kulor ger mer död.

MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Slutcitat: Tunga och expansionsäkra kulor ger mer död.

Först och främst, ger mer död i vilket vilt?

För det andra, vad är då skillnaden mellan en 150 grain och 220 grain tung kula i t.ex 308 win? (Enligt dina teorier)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker egentligen att frågeställningen skulle kunna kopplas till klass 1 och 2 vilt. En räv med klass 1 vapen spelar frågan ingen roll så länge träffen tar vägen via maskinrummet.

Generellt håller jag med vakjägaren att enrergi som avges i stubbar, trän eller gud förbjude hundar på andra sidan en älg är ett varningens tecken att kulan man jagar med är för hård eller snabb. Har fram till det att ballistiska kofficienter blivit ett inslag i mitt liv, alltid föredragit projektiler med vikt i kaliberns överkant. (308W - 11,7, 30-06 - 13-15g, 9,3x62/9,3x74R - 18,5-20g)

Citerar mig själv på denna fråga Sajmon.

En 220g kula har inget att att göra i en 308W då den inte kan prestera tillräcklig fart för att göra kulan rätta. Därimot har med stor framgång skjutit vilt med 200, 220 och t.o.m 240g i 30-06.

Har ett par klövvilt på skottlistan vid det här laget, varför jag tror mig veta vad som har gett bäst resultat. I fjol experimenterade jag med 243W och sköt 11 bockar med 100g Mega, dom dog men samtidigt alltid efter onödig flyktstäcka kopplat till vad jag är van med med 180g i 308W.

I år kommer jag att prova 150g TSX i 880 m/s (Henriks recept) till den uppgiften i ett försök att hitta en möjlig kompromiss mellan kulbana och effekt.

Tänker inte dö nyfiken.....

MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En 220g kula har inget att att göra i en 308W då den inte kan prestera tillräcklig fart för att göra kulan rätta.

Okej, men då tar jag om frågan.

Vad är då skillnaden mellan en 150 grain och 180-200 grain tung kula i t.ex 308 win? (Enligt dina teorier)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du läst inlägget ovan så ser du att du skall du få ett svar på det om några månader - praktiskt utfört dessutom. :P

(enligt mina teorier) kommer jag att se ganska små skillnader mot 180g i ett lättskjutet vilt såsom ett rådjur då kuldiametern trots allt är densamma i motsats till fjolårets praktik övning med .243. Då det inte går att undvika genomskott i en rådjurskropp inom rimliga avstånd med en 308W känns frågan svår att svara på.

Skulle vi därimot byta viltslag och ge oss på större grisar tror jag skillnaden skulle kunna bli större.

Glöm inte heller bort att frågeställningen om vad som gör patronen effektiv handlar om minst 4 faktorer. Kuldiameter - kraften bakom kulan - kulans utformning - kulans vikt. Lägg till det olika skjutavstånd och olika effekt mål, djupverkan vs önskat genomskott.

Ser du själv någon nackdel med att använda tyngre kulor om du bortser från kulbana som faktiskt inte har nått med hur effektiv patronen är på att döda?

Trevlig helg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

MKJ.. Får du lite tid över någon gång under våren så köp en packe Norma Blyspets 100 grain till din .243:a! Jag är rätt säker på att de fäller rådjuren på plats i högre utsträckning än Lapua Mega faktiskt. Dessvärre så har jag bara skjutit något litet fåtal rådjur med megan men av det jag minns så knallar de iväg en bit faktiskt. Detta då medan Normas kula lägger dem på plats i ruskigt hög utsträckning..

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och sen är det ju tyvärr det där med kinket och 243, Normas blyspets sprider som en kratta i min bössa. :angry:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Citerar mig själv på denna fråga Sajmon.

En 220g kula har inget att att göra i en 308W då den inte kan prestera tillräcklig fart för att göra kulan rätta. Därimot har med stor framgång skjutit vilt med 200, 220 och t.o.m 240g i 30-06.

Har ett par klövvilt på skottlistan vid det här laget, varför jag tror mig veta vad som har gett bäst resultat. I fjol experimenterade jag med 243W och sköt 11 bockar med 100g Mega, dom dog men samtidigt alltid efter onödig flyktstäcka kopplat till vad jag är van med med 185g i 308W.

I år kommer jag att prova 150g TSX i 880 m/s (Henriks recept) till den uppgiften i ett försök att hitta en möjlig kompromiss mellan kulbana och effekt.

Tänker inte dö nyfiken.....

MVH

Måste fråga..

Du tror inte att det funkar med Hornadys Interlock 220grs i en Tikka T3 Battue Lite?

Går som hundförarbössa, så skjutavstånden blir korta.

Är det bättre att fortsätta med samma kula fast i 180grs?, som har funkat tidigare för mej, fast då som passbössa i en CG 3000.

Ja alltså i 308...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Måste fråga..

Du tror inte att det funkar med Hornadys Interlock 220grs i en Tikka T3 Battue Lite?

Jag tror inte att pipan komemr att stabilisera kulan, Tikka T3 i 308 win har 1-11" stigning. Den kulan kräver nog minst 1-10".

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att pipan komemr att stabilisera kulan, Tikka T3 i 308 win har 1-11" stigning. Den kulan kräver nog minst 1-10".

Låter inte otroligt men återkommer efter provskjutning av laddstegen.

Ska prova den i min CG 3000 också, bara för att se hur kulan uppför sig i den.

Har du nån koll på vad det är för stigning i en CG?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Appropå 308W och vad gör en patron effektiv. (jäkligt OT ändå) Ingen patron blir bättre än vad skytten gör den. Har en mycket prestigefylld drabbning som kommer upp i Maj och har därfär ägnat kvällen till mitt första långhållspass. Långhåll och långhåll, mätaren sa 155 meter. :rolleyes:

Har precis monterat tillbaka standardpipan på Heymen och var lite spänd på vad den kunde göra. Sköt 2x3 skott med 4 olika laddningar och kulor.

¤ Remington Scirocco 150g fabriksladdad (45&56mm)

¤ TSX 150g hemmakucklad (23&33mm)

¤ Vulkan 180g hemmakucklad (38&43mm)

¤ Norma jaktmatch fabriksladdad (33&36mm)

Bilden visar den första och bästa 3 skottserien. (möjligt att pipvärmen gjorde sitt + skummare skymning)23mm med TSX på dryga 150 meter under jägarmässigt skytte skäms jag inte för. Dock var Sciroccon en besvikelse. En bra kula men den funkar inte 100% i min bössa.

post-1031-1207421192_thumb.jpg

post-1031-1207421265_thumb.jpg

post-1031-1207421323_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Käre MKJ (och i bästa välmening)

det är ett par saker jag känner att jag vill kommentera.

För det första så anser jag inte att en kulas uppträdande i tvålblock direkt kan översättas med dess uppträdande i vilt. Den kavitet som uppkommer i tvålblocket överensstämmer i princip fullt ut med den temporära sårskade kaviteten vilken man inom terminalballistiken sedan ganska många år inte anser har någon effekt på en projektils effekt i viltet. Dessutom så ser de allra flesta kulor fantastiska ut när man plockar ut dem ur tvålblocket, tillsammans gör detta att tvålblock är utomordentliga ur ett marknadsföringsperspektiv men att det är ett olämpligt medium för att verifiera hur en kula kommer att uppträda i viltet.

För det andra så ifrågasatte du vad hastigheten bidrar med (bortsett frrån de kulbanemässiga fördelarna) och då är det ju uppenbarligen så att vissa kulkonstruktioner behöver en hel del fart för att prestera. Ett typexempel är så klart TSX kulorna som ger en bättre effekt i höga hastigheter och där Barnes rekommenderar att man går ned en eller två viktklasser när man väljer dessa kulor. Andra kulor presterar bäst i lägre hastigheter och för dessa skapelser är hög hastighet givetvis en styggelse.

Sedan blir jag lite förvirrad av ditt resonemang, först konstaterar du att "Ser du själv någon nackdel med att använda tyngre kulor om du bortser från kulbana som faktiskt inte har nått med hur effektiv patronen är på att döda?" för att en dag senare konstatera att "Ingen patron blir bättre än vad skytten gör den" och som jag uppfattar det senare citatet så handlar det om att man skall kunna träffa också :huh:. För egen del råder det ingen tvekan om att den kulbanan som jag får med en 150 grains kula i 880 m/s /typ scirrocco eller tsx) gör det enklare för mig att träffa viltet där jag vill ha träffen än vad en 200 grains kula i 750 m/s gör. Att träffa viltet på avsett ställe är i vart fall för mig en faktor som bidrar till om jag upplever att jag får en tillfredställande effekt. Visst finns det en massa andra parametrar som också är viktiga men faktum är att jag har upplevt rätt liten skillnad i praktisk effekt mellan kulor som 150 grains TSX, 180 grains Nosler Partition, 180 grain Woodleigh eller 185 grains Mega.

Nu vore det såklart förmätet av mig att tillerkänna min ringa erfarenhet någon större tyngd utan ser fram emot att bli upplyst i vilka praktiska fördelar som du ser med kulor i vikter runt 180-200 grain i 308 win?

När det sedan gäller din sista tråd så funderar jag lite på om den halvtaskiga precisionen som du får med Scirroccon möjligen beror på att remington ligger lågt i sin laddning? När du säger standardpipan menar du då "originalpipan"? Om jag inte missminner mig så sköt den bättre med de scirrocco patroner som du fick än vad den gjorde med tsx? Du har kanske hittat en bättre laddning för tsx:en sedan dess? Givetvis vore det roligt om vi på något sätt kunde hjälpa dig att gå segrande ur din "mycket prestigefylld drabbning som kommer upp i Maj ".

Eder ödmjuke broder från väster,

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Henrik

Måste kolla efter vad jag påstått innan jag går i svaromål :D

1. Tvålblock är det närmaste vi kan komma dägdjursvävnad med etiken i behåll för att utröna energivågen? Ja, det är ju sant även om inte tvålblocket ej innehåller några ben, Men pillar du in pärlan mellan revbenen bakom bogen är det inga stora skillnader i motstånd och uppträdande.

2. Nix, har ej ifrågasatt hastigheten i sig. Utan den obligatoiska kopplingen mellan hårda kulor och hög hastighet som oftast leder till genomskott och dåligt utnyttjande av projektilens potentiella energi. Att mycket energi inte dödar bättre än mindre dito är det väl ingen som tror ändå.? Det går att skrämma upp en 9 grams kula i 308W så det med råge klarar klass 1 krav i energi, ändå är det inte tillåtet om jag minns rätt? Således finns det nog andra än jag som anser att kulans vikt har ett visst samband med kaliberns förmåga att döda effektivt. Att ladda en kaliber med lätta kulor i fall då kulbanan är av ringa vikt strider således mot mitt sett att döda effektivt och tillika utnyttja kaliberns fulla dräpar potential, speciellt där vi lever på marginalen med mer svårskjutna vilt än rådjur :huh:

Sciroccon som jag fick av dig sköt bättre och var också betydligt argare laddad vilket förmodligen skulle göra kulan bättre nytta., TSX receptet är ditt dessutom. Pipan är orginalpipan, således samma som i fjol.

Ja, jag är ju synnerligen underdog i denna kamp vilket passar mig väl. Jag fick ju bara 3 dagars prickskytteutbildning :D Huvudmål med AK5B på 200, där skiljer vi pojkarna från männen :D

Ut och träna nu! :(

Se även PM

Mvh M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bäste broder,

till allra största del skrevs mitt inlägg för att ingen skall tro att jag stryker de allmäktiga moderatorerna medhårs :D och för att jag kännde mig rimligt säker på att du skulle klara av lite lagom tillspetsde påhopp. :D Som jag såg det hade du drivit dina argument till sin spets och då fanns det ett utrymme för att retas lite grann.

Däremot är vi faktiskt inte överens om tvålblockens egenskaper, kanske kan det bero på att jag gärna vill testa ett "worst case scenario" och tvålblocken beskriver snarast en ideal situation.

Vi som närmar oss de 40 har ibland svårt att förstå den yngre generationens språkbruk och när du skriver att "Att mycket energi inte dödar bättre än mycket dito är det väl ingen som tror ändå.? " så hänger i vart fall inte jag med längre :unsure:

Från början var min avsikt med denna tråd att diskutera vilka förändringar som ger mest effekt, att öka hastigheten inom samma kaliber, att öka kulvikt inom samma kaliber eller att öka kaliber. Mina erfarenheter pekar på att det är det sistnämda som ger den största effekt ökningen, genom att gå upp ett par mm i kuldiameter så upplever jag att jag får en tydlig skillnad i effekt. Som du vet så har jag en trippel på gång med bössor i 6mm, 308 och 375 och för egen del så tycker jag att den i den typen av "kaliberstege" så kan man se tydliga skillnader mellan de olika kalibrarna.

Att öka hastigheten gör det lättare att träffa och dessutom är hastigheten en parameter som påverkar hur kulan fungerar i viltet, men givet likartade situationer så har jag inte upplevt skillnaden mellan en 308 win och en 300 win mag som tillräckligt stor för att motivera en 300 win mag (annat än under långhållsjakt på stora klövilt, något som jag ytterst sällan ägnar mig åt).

Min egen erfarenhet av att öka kulvikten inom en kaliber kommer främst från 308 win där jag skjutit kulor mellan 150 grain och 185 grain utan att se någon större skillnaden när vi pratar t ex svensk älgjakt. Med en riktigt konstruerad 150 grains kula så får jag en uppsvampning till dubbla diametern och genomslag i såväl älg som vildsvin och vad då en 180 grains kula skulle göra bättre har jag lite svårt att se.

Det som ger tydligast skillnad är enligt min erfarenhet hur stressat djuret är innan skottet och kulkonstruktionen som sådan men det tror jag att vi är rörande överens om?

Som jag skrivit tidigare är mina tsx inte det effektivaste alternativet vid lugna skottsituationer där man vet att man kan sätta skottet bakom bogen i en ren bredsida. Självklart funkar de bra då med men flyktsträckan blir längre än med en blötare kula ( samtidigt upplever jag normalt det inte som en katastrof om djuret går 20-50m efter skottet). Fördelen är att de även funkar i situationer där omständigheterna inte är optimala, t ex vid skott mot vilt i rörelse eller om jag av ena eller andra skälet behöver ta ett skott i taskig vinkel. dessa situationer tillhör undantagen men ibland inträffar de. För mig är det ett rimligt pris att betala att få lite längre flyktsträcka vid normala skott för att vara 100% säker på att kulan även funkar när saker och ting går snett.

En annan fråga är hur man prioriterar vid val av kula och laddning och för mig handlar det om olika val för olika situationer, gemensamt är att det handlar om att hitta en för jaktformen vettig kompromiss mellan hastighet, kulvikt, restvikt, expanderad diameter och precision för att bara nämna några. Det är sällan man hittar en laddning som ger full utdelning på alla dessa parametrar utan det gäller att göra en kompromiss som passar oavsett om det är smygjakt på höglandshjort eller drevjakt på vildsvin som står på programmet. Tanken att det finns en laddning eller kula som är bäst på allt känns lite feltänkt enligt min erfarenhet.

Lite grann OT vill jag slå ett slag för att dagens krut likväl som dagens kulor jobbar bäst under lite högre tryck än tidigare generationers kulor och krut. Börjar du närma dig 60 Kpsi så brukar träffbilderna krypa ihop. Givetvis är detta inget argument för att ladda sina patroner till övertryck utan det handlar om att lägga sig nära maxgränsen utan att gå över den.

Kommer det att vara mycket prickskytteövningar i ditt förestående prestigemöte? Om inte så förstår jag inte vad din avsaknad av formell prickskytteutbildning har för betydelse, men det är klart att om det skall krälas omkring i Gilliesuit och grävas O platser så kan en prickskytte utbildning komma väl till pass :)

Eder ödmjuka broder i väster,

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bäste broder,

Att öka hastigheten gör det lättare att träffa och dessutom är hastigheten en parameter som påverkar hur kulan fungerar i viltet, men givet likartade situationer så har jag inte upplevt skillnaden mellan en 308 win och en 300 win mag som tillräckligt stor för att motivera en 300 win mag (annat än under långhållsjakt på stora klövilt, något som jag ytterst sällan ägnar mig åt).

Henrik

På samma sätt du frågade MKJ frågar jag nu dig. :D

Att öka hastigheten gör det lättare att träffa ! ???

Vad det inte du som så klokt delade med dig om dina erfarenheter , om att militär skyttar sköt sämre med 300WM än med 308win.

Tack vare rekylen !?

:unsure:

Mvh.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Go Kväll vakjägaren,

visst har jag ett antal gånger skrivit att rekyl är av ondo när det gäller att träffa men samtidigt är det givetvis så att som allt annat är det relativt. Men visst skall man undvika en alltför kraftig rekyl om man vill skjuta små träffbilder.

En 222 rem har en avgjort mycket större rekyl än vad en 22 LR har men jag påstår inte att det skulle innebära att 222 rem är en svårskjuten patron :)

I det fall som vi diskuterade så är faktiskt sanningen att vi diskuterade lätta kontra lite tyngre projektiler i samma kaliber (t om i samma patron) och om du laddar en 150 grains kula i en 308 win så får du faktiskt både högre hastighet och mindre rekyl än om du laddar en 180 grains kula i en 308 win. Skillnaderna är kanske inte så stora att de spelar någon större roll men det är hela tiden små skillnader på marginalen vi pratar om.

För egen del så gick jag från att skjuta med 180 grains Oryx i min 308:a med en Vo på 800 m/s till att skjuta en 150 grains tsx med en Vo på 880 m/s. Jag har av gammal vana alltid skjutit in mina jaktbössor med 5 cm överslag på 100m vilket innebär att Oryxen slår mitt i på 170 m medan tsx:en slår mitt i på 200m. Eftersom jag har en förkärlek för att också kunna skjuta en räv på passet när tillfälle bjuds upplever jag den skillnaden i kulbana som relevant. Faktum är att en högre hastighet också innebär en något minskad framförhållning på löpande vilt.

Kontentan är att det finns så många olika parametrar och så många olika jaktliga verkligheter att det aldrig finns en lösning som passar alla optimalt!

Vänligen,

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...