Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad är det som gör en patron effektiv?

Featured Replies

Publicerat
Go Kväll vakjägaren,

visst har jag ett antal gånger skrivit att rekyl är av ondo när det gäller att träffa men samtidigt är det givetvis så att som allt annat är det relativt. Men visst skall man undvika en alltför kraftig rekyl om man vill skjuta små träffbilder.

En 222 rem har en avgjort mycket större rekyl än vad en 22 LR har men jag påstår inte att det skulle innebära att 222 rem är en svårskjuten patron :)

I det fall som vi diskuterade så är faktiskt sanningen att vi diskuterade lätta kontra lite tyngre projektiler i samma kaliber (t om i samma patron) och om du laddar en 150 grains kula i en 308 win så får du faktiskt både högre hastighet och mindre rekyl än om du laddar en 180 grains kula i en 308 win. Skillnaderna är kanske inte så stora att de spelar någon större roll men det är hela tiden små skillnader på marginalen vi pratar om.

För egen del så gick jag från att skjuta med 180 grains Oryx i min 308:a med en Vo på 800 m/s till att skjuta en 150 grains tsx med en Vo på 880 m/s. Jag har av gammal vana alltid skjutit in mina jaktbössor med 5 cm överslag på 100m vilket innebär att Oryxen slår mitt i på 170 m medan tsx:en slår mitt i på 200m. Eftersom jag har en förkärlek för att också kunna skjuta en räv på passet när tillfälle bjuds upplever jag den skillnaden i kulbana som relevant. Faktum är att en högre hastighet också innebär en något minskad framförhållning på löpande vilt.

Kontentan är att det finns så många olika parametrar och så många olika jaktliga verkligheter att det aldrig finns en lösning som passar alla optimalt!

Vänligen,

Henrik

Jag va bara tvungen att påminna dig :) , annars håller jag med om att raka kulbanor är ett vinande koncept. När det gäller att träffa rätt. !!

God natt...

• Svar 77
  • Visningar 17,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Hej, för det första så är det stor skillnad på effekt beroende på vilket vilt vi jagar. Min jaktliga mentor sköt stora mängder rådjur med en 6.5x55, hans laddning för vaktjakt var en 85 grains Sierra

Posted Images

Publicerat

En sak bara - till alla! :P

En moderator är ingen allsmäktig varelse som man inte kan argumentera i mot om man tycker olika. Vårt jobb är att hålla koll på trådarna så dom inte barkar iväg totalt samt hålla tonen på en rumsren nivå. I övrigt är vi lika mycket kunskapssökande som alla andra och ingen speciell hänsyn öht behöver tas i det samanhanget. Kanske har t.o.m. undertecknad kört lite OT även om vaga kopplingar finns till kärnämnet. :huh:

Har alltid lovordat debatt och oliktänkande, utan dessa faktorer stannar jaktsidan och faktiskt hela samhället. Experten här är Henrik (som ej vill bli kallad allsmäktig tror jag) som har såväl teoretisk som praktisk erfarenhet. Min är mera praktisk i detta samanhang, men kanske inte att bedömma som ringa. Jag kommer med en dåres envishet fortsätta med min linje tills jag är överbevisad om en sak.

Vänligen håll isär funktion och person i respektive samanhang.

Behöver tyvärr jobba nu men I'll be back :huh:

/Magnus

Publicerat
  • Författare

Jag måste först som sist säga att jag tycker att moderatorerna här på sidan gör ett kanonjobb med den grannlaga uppgiften att balansera vad som är OK att skriva så att vi får intressanta diskussioner och vad som är över gränsen.

För egen del har jag mest att tillföra diskussionen när det gäller de lite mer tekniska aspekterna som skytte, vapen och handladdning (även om jag läser en hel del av det andra som skrivs också). Inom dessa områden är det mest Mr Mauser, MKJ och Hipshot jag har argumenterat med och inte sjutton skulle jag hålla igen på krutet bara för att dessa herrar är moderatorer (utan kanske snarare tvärt om). De andra moderatorerna känner jag inte och har därför ingen uppfattning om deras "stil" men jag har ingen anledning att tro att de skulle göra ett sämre jobb en trion ovan.

Ett problem är ju snarast att efter ett tag här på jaktsidan och en stor mängd inlägg känner vi varandras ståndpunkt ganska bra och i vart fall jag känner full respekt för deras (och de flesta andras) ståndpunkter, i vart fall så länge de är baserade på verkliga erfarenheter. Dock skulle inläggen bli både tråkiga och uddlösa om vi inte passade på att driva lite grann med varandras ståndpunkter vilket vi ju också gör. Då uppstår ofrånkomligen situationen att den tonen av ironi som man avsett ibland går spårlöst förbi andra läsare som kanske tolkar inläggen på ett annat sätt än det avsedda. Jag är själv skyldig till att skriva inlägg som kanske hade passat bättre som PM :huh:

Vänligen,

Henrik