Publicerat April 6, 200818 yr Tjena alla bäverjägare! Jag tänkte att här kan vi skriva om våra bäverkvällar och såklart dela med oss av våra tips&tricks. Samt vilken setup vi använder oss av. Jag kommer att jaga med en Sako Vixen .222Rem med Normas 3,2g Blyspets. // Gabbe
Publicerat April 6, 200818 yr Exakt! Min sako vixen i 222rem kommer jag att jaga bäver med också. När ni bjuder mig på bäverjakt!
Publicerat April 7, 200818 yr Åker nästa vecka neråt i Landet för den efterlängtade bäverjakten. Iår blir det dock att testa min 22-250 för första gången på bäver. 37,2gr V-Max ~ 1158m/s blir kulvalet. Återkommer med bilder efter resan. Bifogar en bild från förra årets bäverjakt.
Publicerat April 7, 200818 yr Sköt årets första bäver igår. Och bara för att locka er till våran hemsida så har jag skrivit berättelse och lagt in bild på www.viltvardarna.se //"TB"
Publicerat April 7, 200818 yr Fin bäver Kongratul Hoppas du får en lika dan skitjakt iår! Ska iväg till en fjällsjö i helgen. Gott om bäver o isen har precis lossat. Skjuter jag något så lägger jag uppét! (jagar m. 2-22 jag med)
Publicerat April 7, 200818 yr bävern leder med 4-0 än så länge. Haft problem med snurrande vind och låg bäveraktivitet. Igår morse välkomnades jag av svansplask... Läste nånstans att man kan ta vara på gäll och oljepung och doppa en bomullstuss i kletet och sedan aplicera det där man vill ha upp bävern. Nån på forumet som testat det? En annan sak. I senaste Jaktmarker & Fiskevattten uppmanas man att skjuta bävern i vattnet bakifrån. Jag förstår att man kan avlossa dödande skott mot ryggraden/huvudet på det viset, men det står inget i artikeln om problem med bärgning av bytet. Ska man ha med sig dykarutrustning ifall bävern sjunker? Nej, jag håller mig nog till bävrar på land eller åtminstone väldigt nära land.
Publicerat April 8, 200818 yr bävern leder med 4-0 än så länge. Haft problem med snurrande vind och låg bäveraktivitet. Igår morse välkomnades jag av svansplask...Läste nånstans att man kan ta vara på gäll och oljepung och doppa en bomullstuss i kletet och sedan aplicera det där man vill ha upp bävern. Nån på forumet som testat det? En annan sak. I senaste Jaktmarker & Fiskevattten uppmanas man att skjuta bävern i vattnet bakifrån. Jag förstår att man kan avlossa dödande skott mot ryggraden/huvudet på det viset, men det står inget i artikeln om problem med bärgning av bytet. Ska man ha med sig dykarutrustning ifall bävern sjunker? Nej, jag håller mig nog till bävrar på land eller åtminstone väldigt nära land. Angående dehär med att locka upp bävern på land med hjälp av oljepungarna har jag bara hört talas om i samband med fällfångst på bäver. Dykarutrustning behövs inte, fick vara mycket i härligt kallt forsande smällt vatten förra våren för att få tag i skjutna bävrar, de hör ju till Mvh//Jonas
Publicerat April 8, 200818 yr Som tur är har jag tillgång till grymt fina bävervatten. Men i år har de rackarna bytit hyddor och byggt nya närmare de nya matplatserna. Men i mars föll vårens första,sedan har jag mest suttit och spanat åt vänner som har kommit och jagat. Hade ett par vänner här i helgen nerifrån Kisa. Dom hade vell inte den största turen. De såg bäver hörde bäver och lukta bäver men det blev ingen förrns sista morgonen och då blev det en förstföderska på 23,5 kg. Kul för grabbarna =) Jag använder en Bernadelli kombi i 6,5*55 laddad med norma vulcan. Det blir små hål och " fläsksorkarna" blir kvar.
Publicerat April 8, 200818 yr Åker nästa vecka neråt i Landet för den efterlängtade bäverjakten.Iår blir det dock att testa min 22-250 för första gången på bäver. 37,2gr V-Max ~ 1158m/s blir kulvalet. Återkommer med bilder efter resan. Bifogar en bild från förra årets bäverjakt. Sköt med en remington LVSF i 22-250 förra året. Grymt fin precision och 1 hål i skinnet
Publicerat April 8, 200818 yr Angående dehär med att locka upp bävern på land med hjälp av oljepungarna har jag bara hört talas om i samband med fällfångst på bäver.Dykarutrustning behövs inte, fick vara mycket i härligt kallt forsande smällt vatten förra våren för att få tag i skjutna bävrar, de hör ju till Mvh//Jonas Haha, visst gör det d, men ett tipps är ett 10meters metspö med stor trekrok fram eller ett litet ismetespö utrustat med haspelrulle och vobbler med stora krokar. På så sätt blir man inte fisk f*tta heller
Publicerat April 9, 200818 yr Jagar med sako vixen och sakos 3,2 grams blyspets. Har varit ute två helger i rad men med extremt dåligt resultat. Massor av gnag och aktivitet men inte en enda bäver i sikte. Olika teorier har diskuterats, antingen dåligt med ljus eller så dåligt väder. Vi är nämligen ett gäng på 5 man som jagar varje år i 3-4 dagar och detta år är det bara en kille som skjutit 2 st. Den ena var precis innan det var slut på kvällen, den bävern kom ut i absolut sista skjutljuset. Den andra kom något tidigare men då var det en klarare kväll och bättre ljusförhållanden pga vädret. I övrigt hade vi en obs, och det på väg hem från ett pass. En intressant aspekt är att vi har fört obs varje år (detta var det 4:e året) och vi jagar normalt i maj, runt den 10 maj. I år tänkte vi flytta fram jakten för att vara med när aktiviteten börjar "på riktigt" men vår teori är att det blir mörkt runt 20.30 och ljust 05.30. Bävern har då 9 timmar på sig att arbeta och söka föda. Den har ingen anledning att komma upp tidigare än när mörkret faller in. I maj har vi nämligen haft betydligt flera obsar och alla har varje år i alla fall sett bäver. Vädret har vi också diskuterat men tror inte lika fullt på att bävern skulle vara känsliga för väderomslag. Skulle vara mycket intressant att höra vad ni andra har för erfarenheter. Man blir ju lite brydd när TB och andra skjuter mitt på dagen i princip!! /Erkon
Publicerat April 9, 200818 yr Jagar med sako vixen och sakos 3,2 grams blyspets. Har varit ute två helger i rad men med extremt dåligt resultat. Massor av gnag och aktivitet men inte en enda bäver i sikte. Olika teorier har diskuterats, antingen dåligt med ljus eller så dåligt väder. Vi är nämligen ett gäng på 5 man som jagar varje år i 3-4 dagar och detta år är det bara en kille som skjutit 2 st. Den ena var precis innan det var slut på kvällen, den bävern kom ut i absolut sista skjutljuset. Den andra kom något tidigare men då var det en klarare kväll och bättre ljusförhållanden pga vädret. I övrigt hade vi en obs, och det på väg hem från ett pass. En intressant aspekt är att vi har fört obs varje år (detta var det 4:e året) och vi jagar normalt i maj, runt den 10 maj. I år tänkte vi flytta fram jakten för att vara med när aktiviteten börjar "på riktigt" men vår teori är att det blir mörkt runt 20.30 och ljust 05.30. Bävern har då 9 timmar på sig att arbeta och söka föda. Den har ingen anledning att komma upp tidigare än när mörkret faller in. I maj har vi nämligen haft betydligt flera obsar och alla har varje år i alla fall sett bäver. Vädret har vi också diskuterat men tror inte lika fullt på att bävern skulle vara känsliga för väderomslag. Skulle vara mycket intressant att höra vad ni andra har för erfarenheter. Man blir ju lite brydd när TB och andra skjuter mitt på dagen i princip!! /Erkon Den erfarenheten jag har är att det så här tidigt på våren är morgonjakten som fungerar bäst. Då har bävrarna varit ute på födosök och skall ta sig tillbaka till hyddan. Oftast tar dom tid på sig och går upp på land och betar i anslutning till hyddan.
Publicerat April 9, 200818 yr Den erfarenheten jag har är att det så här tidigt på våren är morgonjakten som fungerar bäst. Då har bävrarna varit ute på födosök och skall ta sig tillbaka till hyddan. Oftast tar dom tid på sig och går upp på land och betar i anslutning till hyddan. Ja, precis, den brukar vara bäst men i maj Vi har försökt vara ute i mörkret och verkligen varit med när ljuset kommer men icke. Inte en enda bäver har synts till. Tycker det är riktigt konstigt, så det ska bli oerhört intressant och se hur det är i maj. Hoppas jag hinner upp i vart fall en helg. För dig verkar det gå bra
Publicerat April 9, 200818 yr Sköt med en remington LVSF i 22-250 förra året. Grymt fin precision och 1 hål i skinnet Vad sköt du med för kula? Mvh//Jonas
Publicerat April 9, 200818 yr Såg 3 st idag!! Hade ingen bössa mé dock, får hoppas de syns på Lördag mé!
Publicerat April 9, 200818 yr Vad sköt du med för kula?Mvh//Jonas Sköt med en sako hammerhead 3,2g/1134m/s
Publicerat April 9, 200818 yr Ja, precis, den brukar vara bäst men i maj Vi har försökt vara ute i mörkret och verkligen varit med när ljuset kommer men icke. Inte en enda bäver har synts till. Tycker det är riktigt konstigt, så det ska bli oerhört intressant och se hur det är i maj. Hoppas jag hinner upp i vart fall en helg. För dig verkar det gå bra Jo det är sant,anledningen till att vissa lyckas skjuta bäver mitt på dagen beror säkert till stor del på att många tvååringar söker sig nya vatten och startar egna kolonier just kring slutet av april och början på maj. Säkert kommer ni ha en kanon jakt i maj
Publicerat April 14, 200818 yr Jag har varit sugen att jaga bäver länge, men...vad ska jag göra med den igentligen? Då jag jagar annat vilt så jagar jag för att det är ett otroligt gott vilt, även om jag tycker att helhetsupplevelsen är viktigare för mig. Men...jag varken äter eller tar till vara skinnet heller så, ska jag då jaga bäver??? Jag har varit på väg flera gånger men låtit bli, men jag har ju aldrig provat denna helhetsupplevelse som ni andra beskriver så jäkla bra. ...borde nog försöka att ta mig ut... ps. jag jagar ju även mås och kråka och den äter jag ju inte...
Publicerat April 14, 200818 yr Det tycker jag definitivt att du ska göra,det är för oss som inte har rådjur kvar, vårens höjdpunkt! Det är otroligt spännande att se bävern glida över vattnet,smyga upp på land och sedan undra om man hinner sätta ett skott innan den försvinner ner igen.
Publicerat April 14, 200818 yr Bäverkött är otroligt underskattat! Jag var mycket positivt överaskad. Tog vara på ryggbit och lår under min bäverjaktspremiär under förra året. Låren rökte jag och de blev godare än både rökt älg och rådjur (enligt blindtest med släkten på julbordet...). Ryggköttet wookade jag som vilket annat kött som hlelst. Barar man som vanligt hängmörar och putsar bort fett nogrant och kanske är extra noga med hygienen. Skinnen - finns inget bättre skinn - 14000 hårstrån /cm2 eller nåt sånt. Det varmaste sittunderlag du kan tänka dig. Skallen - kapsylöppnare? Nej, den vet jag inte riktigt vad man ska ha till...
Publicerat April 14, 200818 yr Såg 3 st idag!! Hade ingen bössa mé dock, får hoppas de syns på Lördag mé! Ha-ha Dear, won't you shave the beaver for me Håller med Chucky att morgonen generellt ger mer utdelning. I den här tiden speciellt. Har bara jagat 3 tillfällen ännu i år men hitills inte sett/skjutit nåt på kvällen.
Publicerat April 14, 200818 yr Tjenare folket. Har varit ute 5 gånger i år, har haft kamrater med mig alla gånger. Har själv lyckats lägga ner två, med en total på 4 bävrar när vi har varit ute. Här har bävrarna gått upp ganska tidigt mellan 19,30-20,00. läs mer på viltvardarna.se Brukar inte skjuta bävrar som simmar, men om de inte vill upp och mörkret kommer oroande fort. Skjuter jag alltid när bävern är vänd från mig. Pga att om skottet då sitter i huvudet flytter bävern längre. Om man däremot skuter på bävern rakt framifrån är risken att kulan går genom hela kroppen och bävern stjunker. Min uppfattning, har prövat. Magnus
Publicerat April 15, 200818 yr Skød en svømmende Bæver for to år siden,jeg stod højt oppe og den svømmede i et meget lille vandløb,og den sank som en sten med et skud på halsen. Kunne fiske den op næste morgen,men var overrasket over hvor hurtig den gik til bunds........ Olsen
Publicerat April 15, 200818 yr Tjenare folket.Har varit ute 5 gånger i år, har haft kamrater med mig alla gånger. Har själv lyckats lägga ner två, med en total på 4 bävrar när vi har varit ute. Här har bävrarna gått upp ganska tidigt mellan 19,30-20,00. läs mer på viltvardarna.se Brukar inte skjuta bävrar som simmar, men om de inte vill upp och mörkret kommer oroande fort. Skjuter jag alltid när bävern är vänd från mig. Pga att om skottet då sitter i huvudet flytter bävern längre. Om man däremot skuter på bävern rakt framifrån är risken att kulan går genom hela kroppen och bävern stjunker. Min uppfattning, har prövat. Magnus Det där var jäkligt intressant, vi har nämligen aldrig kopplat hur det hela hänger ihop, just med flyttider och så. Ibland har de försvunnit direkt och ibland flytit en ganska lång stund och t.o.m 30 min efter skott. (Tog ett tag att bärga en bäver som blev skjuten på andra sidan om en kanal och som det var omöjlig att ta sig över.) Men det är säkert som du säger, att det är skott bakifrån som är bäst. Land är såklart att föredra men det är inte alltid man får den chansen. Er jakt verkar rulla på bra, det är bara bävrarna inom mitt område som är nattdjur verkar det som......eller så luktade vi illa nåt fruktansvärt så ingen vågade ge sig ut...