Publicerat April 28, 200818 yr Jag skall i väg i kväll och jaga bäver några dagar återkomst på måndag kväll, förhoppningsvis har något att berätta då... Tyvärr blev det inget fällt Såg dock två stycken men men...
Publicerat April 29, 200818 yr Vinden var till bäverns fördel i går kväll Den for och snurra hela tiden så den kände oss tyvärr men den är kvar så det är bara att försöka i gen
Publicerat April 29, 200818 yr Det bidde 1st bäver mindre här igårkväll. Tyvärr så blev det inget foto så den slog runt där den satt och ner i bäcken och sen flöt iväg på rygg ut i sjön. Innan jag hann runt ut på isen med båtshaken så hade den flutit under iskanten. Dock garanterat död. .222 Lapua blyspets är otroligt effektiv på bävern måste jag säga! (Nu är det ju väldigt korta skotthåll för mig härikring bäcken). Nåja, bilder kommer väl förhoppningsvis vad det lider på släktingarna till gårdagens offer. De har dämt igen hela bäcken och vattennivån står 20cm över tallplanten! Så jag måste väl ta och ta bort några stycken innan all min skog öveläggs! Behöver du hjälp? Får fortf. skida ut om ja ska jaga bäver
Publicerat April 29, 200818 yr har varit ute några gånger nu i vår men inte skjutit någon bäver än. drar mig lite för att skjuta när jag inte vet om det är en hona med ungar:S nån som har nått tips på hur man ska välja vilken man ska skjuta? eller är det bara att hålla sig till små djur för att vara på den säkra sidan? mvh
Publicerat April 29, 200818 yr Behöver du hjälp? Får fortf. skida ut om ja ska jaga bäver Ja du är så välkommen! Här hos mig kan man sitta inne i köket och dricka kaffe och samtidigt vaka på bäver om man vill...nästan i allafall!! Dock lite svårt med bra kulfång i vissa vinklar... Det är lite snö kvar här också än, men det tinar grymt snabbt nu. Besvärligt dock då man inte kan ha båten i sjön än på ett bra tag.
Publicerat April 29, 200818 yr Ska åka ut och se på marken på en stund och reka lite för att se hur långt borta en ev. islossning är. Så kall som våren har varit hitills så tvivlar jag på att isen har gått i bäcken. .308:an finns givetvis med.
Publicerat April 30, 200818 yr I går kväll var man till bäverpasset men 17 vad snö det var. Skidorna skulle ha varit med på bilen och suttit på fötterna när man tog sig ner till bäcken. Jag fick slita ont för att ta mig ned på vissa ställen. Mer än knädjupt (>60cm) med snö. Tyvärr blev det ingen bäver men frisk luft och motion. Översvämingen är p g a bäverns härjningar.
Publicerat April 30, 200818 yr Det där ser hett ut is där får du något att lägga i säcken Ska ut i morgon kväll och kolla om snön har minskat uppe i bergen För en vecka sen var det nästan en meter snö men det är ju varmt dygnet runt nu så det kan börja likna något
Publicerat April 30, 200818 yr Det där ser hett ut is där får du något att lägga i säcken Ska ut i morgon kväll och kolla om snön har minskat uppe i bergen För en vecka sen var det nästan en meter snö men det är ju varmt dygnet runt nu så det kan börja likna något Tack! Det hoppas jag också! Jag hade en på G förra våren men då kom det en satans älg som skulle över bäcken. Tror Du att jag fick se den mer den kvällen??? Nej! Helt rätt!!! Det syntes att dom har varit i farten dom senaste dagarna.
Publicerat Maj 5, 200818 yr Bäver till attatck på flicka. http://www.op.se/parser.php?level1=2&l...6&id=907448 Filmklipp till v. om artikeln.
Publicerat Maj 5, 200818 yr Farliga djur det där Själv har man varit i östersund i helgen såg minst tio bävrar man ingen med hem själv Men jag fick se en bäver vika ner sig och en bom på en anna bäver Kollektivet sköt tre samanlagt
Publicerat Maj 6, 200818 yr Fyra dagar kvar av bäverjakten och jag fortsätter nöta på hemmalokalen. Ser bäver nästan varje gång. Förr-förra besöket hade jag ögonkontakt med en ungbäver (den som jag vill skjuta...) i en kvart. Den låg rakt mot mig i vattnet och dök sedan och gav inget skottillfälle. Mjölksyran blev enorm då jag fryst i steget. I morse såg jag bara luftbubblor och svallvågor intill hyddan men ingen ville visa sig. Imorgon blir det bra vind - då j-vlar.
Publicerat Maj 6, 200818 yr Ja nu har snön gett med sig men då har vattnet kommit så det förslår. Bäcken som i vanliga fall är ca:5 meter bred är nu ca:80 meter bred så det står vatten överallt i skogen. Jag sköt en bäver ikväll som kom och simmade i granskogen ca: 30 meter från bäcken, där kröp den upp på en liten kulle så jag fick skottläge. Sen var det mindre kul att hämta den för där var över 1 meter djupt vatten överallt runt den lilla kullen men nu är både jag och bävern hemma. Det var bäver nummer 3 i år. Fredrik
Publicerat Maj 7, 200818 yr Ja nu har snön gett med sig men då har vattnet kommit så det förslår.Bäcken som i vanliga fall är ca:5 meter bred är nu ca:80 meter bred så det står vatten överallt i skogen. Jag sköt en bäver ikväll som kom och simmade i granskogen ca: 30 meter från bäcken, där kröp den upp på en liten kulle så jag fick skottläge. Sen var det mindre kul att hämta den för där var över 1 meter djupt vatten överallt runt den lilla kullen men nu är både jag och bävern hemma. Det var bäver nummer 3 i år. Fredrik Grattis! Hahaha! En kanot grabben är vad som gäller denna årstid vid bäverjakt på en del ställen hör jag, och den ska finnas på biltaket för jämnan denna årstid. Själv har jag inte kommit ut mer ännu p g a dåligt väder. Riktigt dåligt väder.
Publicerat Maj 7, 200818 yr Jo men det måste vara en kort kanot om man ska paddla fram mellan träden I själva bäcken där jag jagar går det nämligen inte att ta sig fram med kanot då bävrarna fällt massor med träd över bäcken, ett normalt år är den ju inte bredare än 5 meter däremot är det ju nog med vatten i skogen runt omkring för att köra med utombordaren om man vill Kanske får bli vadarna nästa gång Fredrik
Publicerat Maj 7, 200818 yr Jo men det måste vara en kort kanot om man ska paddla fram mellan träden I själva bäcken där jag jagar går det nämligen inte att ta sig fram med kanot då bävrarna fällt massor med träd över bäcken, ett normalt år är den ju inte bredare än 5 meter däremot är det ju nog med vatten i skogen runt omkring för att köra med utombordaren om man vill Kanske får bli vadarna nästa gång Fredrik Jag kan tänka mig hur det ser ut hos Dig när jag vet hur det ser ut här.
Publicerat Maj 7, 200818 yr Ja våren kom sent men när den väl kom så var det med besked.Fredrik Ja, verkligen och Vi har ju hört på lokalradion hur det har varit i Boden idag. Kan inte vara så roligt precis. Länk till Boden via NSD! http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=3735717
Publicerat Maj 7, 200818 yr hur många bävrar har foster i sej av dom som skjuts? nee siktade på 2 st igår men tyckte dom var så stora så då fick de vaa
Publicerat Maj 12, 200818 yr Sista bäverjaktdagen begav jag mig än en gång till bäverbäcken hemma för ett sista försök. Får som vanligt se bäver direkt jag kommer fram till bäcken. Den sitter på andra sidan och äter ca 50 meter bort. Jag smyger (som så många gånger innan) fram till lämpligt skjutläge, bävern får vind av mig och glider ner i vattnet och försvinner. Kommer upp längre uppströms och plaskar med svansen och allt blir stilla. Jaha, det var bäverjakten våren 2008. Efter otaliga försök kände jag mig överlistad av dessa individer. De har blivit alltmer varska underhand som mina försök har pågått. Har träffat ett par andra jägare som också prövat lyckan på samma ställe och de har båda skjutit varsin ungbäver. Jag bestämmer mig för att göra ett sista försök borta vid hyddan. Bävrarna har sällan visat sig här men svallvågorna har vittnat om att de funnits där. Ställer mig bra i vind uppströms hyddan och väntar på den där karaktäristiska svallvågen med luftbubblor från en bäver under vattnet. Just denna morgon händer inte ett skit i hyddans närhet. Klämmer i mig två kanelbullar och några koppar kaffe och tänker att det har varit en fin vår med många spännande upplevelser när jag smygit på bäver eller följt svallvågen längs bäcken med bössan redo för anlägg. Jag har flera gånger varit sekunder från avfyrning men inte haft marginalerna på min sida. Och just en individ börjar jag känna igen och den har förmodligen tröttnat rejält på min vittring. Det var just också den som jag gick på direkt på morgonen. Klockan närmar sig 8 och det börjar dra ihop sig till hemfärd. Tänker att jag kanske åker hit ikväll även om kvällarna här inte ens varit i närheten av någon bra skottschans för min del. Bestämmer mig ändå att smyga tillbaka längs bäcken ifall... När jag närmar mig området där jag började morgonen får jag se i handkikaren de där karaktäristiska svallvågorna. Kan det vara gräsänderna? Eller är det bäver? Smyger sakta närmare och får se att bävern är kvar i området. Jag har perfekt vindförhållanden denna gång och tänker att nu eller aldrig. Tar några steg till och sätter mig på huk redo med bössan. Bävern kommer närmare och sätter sig i strandkanten och äter. Inväntar något tills bävern vänder bredsidan till och skottet går. Bävern stendör och ramlar i vattnet. Det här var faktiskt en perfekt avslutning av bäverjakten för min del när jag äntligen, efter många tidiga mornar och sena kvällar, fick fälla en 15 kg´s bäver. Nu kan man få sova lite längre också...
Publicerat Maj 13, 200818 yr Nu var årets bäverjaktsresa gjord. Som alltid önskar man att den kunde varit ca 1vecka längre när man ska bege sig hem. Har haft ganska många bäverkontakter dock har bävrarna helt klart minskat. Högt vatten hade vi också, fick åka kanot fram till våran stuga som vi bor i. Trotts högt vatten och mindre med bäver lyckades vi ganska bra. Fick skjuta mig en mindre bäver efter att jag länge hållt på smyga efter den. Bifogar en bild, Simmade ut i bäcken med "Powerskor" samt i jaktkläderna för att hämta min bäver, därför är jag klädd som jag är på bilden Måste börja fundera på någon form av gummibåt så man slipper sätta livet till när man ska hämta hem bävrarna Mvh//Jonas
Publicerat Maj 14, 200818 yr Sköt en rackare igår kväll, ca 15kg. Lagt upp film på http://www.huntingfootage.com/showphoto.php/photo/5092 http://www.jaktbilder.se/showphoto.php/photo/2970 Kort story i jaktdagboken.