Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bäverjakten -08

Featured Replies

Publicerat

Tog med en kopis i dag med. Resulterade i att han fick skjuta minsta bävern jag sett. Kom sent och bävern viste av oss skott mot huvudet bakifrån flöt ca 10 min innan vi kunde fiska upp den. läs mer på viltvardarna.se

• Svar 99
  • Visningar 12,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Har inte varit ut, pga väder, på mina marker i år.

Förra året sköt ja bom, låg o sov på en torrmyr samt fick barn den 1april.

Så olika de kan va från år till år. :lol:

Men lite värme o vårsol så ska man nog komma sig ut. :lol:

Publicerat
Bäverkött är otroligt underskattat! Jag var mycket positivt överaskad. Tog vara på ryggbit och lår under min bäverjaktspremiär under förra året. Låren rökte jag och de blev godare än både rökt älg och rådjur (enligt blindtest med släkten på julbordet...). Ryggköttet wookade jag som vilket annat kött som hlelst. Barar man som vanligt hängmörar och putsar bort fett nogrant och kanske är extra noga med hygienen. Skinnen - finns inget bättre skinn - 14000 hårstrån /cm2 eller nåt sånt. Det varmaste sittunderlag du kan tänka dig. Skallen - kapsylöppnare? Nej, den vet jag inte riktigt vad man ska ha till...

Skallen sätter du på en troféplatta på väggen eller lägger i hyllan.

De är rätt fina

Publicerat

Efter ganska många försök på "hemmalokalen" fick jag möjlighet att jaga på en annan lokal där markägaren vill låta markerna vila från bäveraktivitet. Tre djur har redan skjutits i det begränsade området och med snurrande, svag vind hade jag relativt få förhoppningar om att få se något. Smyger ner strax nedströms dammen och kikarspanar några minuter. Nedströms upptäcker jag en bäver på ca hundra meter i vattnet påväg mot mig. Hukar mig ner och tänker att den kommer att känna vittring och slå med svansen och så är allt över för denna morgon. Bävern passerar på 4 meter, fortsätter förbi på väg mot dammen. När den har simmat iväg en bit försöker jag hitta en ställe längs ån som ger en lucka och skottschans när djuret kryper upp på dammen. Jag hittar en plats och tar stöd mot knät och precis då har bävern börjat klättra upp på dammen. Skottet går och bävern blir liggande bland dammens grenar. Jakten tog en kvart medan urtagning och flåning desto längre...

Nu kan man börja nöta på hemmalokalen igen :D

Publicerat

Lyckad kanot tur fyra fälda bävrar. Se bilder och läs mer på viltvardarna.se

Publicerat

Is och snö kvar här uppe ännu. <_<

Publicerat
Is och snö kvar här uppe ännu. :(

Näst intill sommar här nere! <_<

Publicerat
Näst intill sommar här nere! <_<

Jaja, jag vet det! Försöker Du reta mig??? Det blir väl ett besök vid bäverbäcken här iskutet på månaden el. Maj och då bör den vara isfri. Det är lite senare än vanligt här uppe i år. :(

Publicerat
Jaja, jag vet det! Försöker Du reta mig??? Det blir väl ett besök vid bäverbäcken här iskutet på månaden el. Maj och då bör den vara isfri. Det är lite senare än vanligt här uppe i år. :(

Du får se det possitivt. Du har i alla fall bäver på din mark.

Det har inte jag. <_<

Publicerat
Du får se det possitivt. Du har i alla fall bäver på din mark.

Det har inte jag. <_<

Ja, det får jag göra!

Synd om Dig som inte har bäver på marken. :(

Publicerat

Vi fick 3 till idag :rolleyes:

Publicerat

Ni måste se ut som en bäver snart som ni ligger i :rolleyes:

Ska ut på måndag och kika med grann pöjken

Med lite tur så får han skjuta sin premiär bäver då

Publicerat

Var ute igår morse på hemmalokalen igen. Fina bäverobservationer, bl.a. en stor (dräktig hona eller fet gammal hanne?) som jag sparar och en liten som aldrig visade träffområdet förrän min vittring nådde den... Smög nedströms till fördämningen och där dök det snart upp en mellanstor bäver som jag bestämde mig för att skjuta om tillfälle gavs. Vinden snurrade hela tiden och förmodligen fick den vind av mig och "instängd" mellan två fördämningar, dök den och var under vattnet hur länge som helst. Anade små vattensvallningar och luftbubblor emellanåt som kom från strandbrinken. Troligen var bävern i en grävd sidogång i strandbrinken och tog luft. Eller åt den något från botten som den käkade upp i gången i brinken? Väntade 40 minuter och fick sedan ge upp pga familjeskäl...

Några frågor dök upp i min skalle. Varnar inte bävern med ett svansplask när den inte kan dyka direkt till hyddan och tryggheten? Ville den undvika att avslöja sig mellan de två fördämningarna? Eller kanske bara käkade den utan vetskap om faran? Jag blir mer och mer fascinerad av dessa djur. Ena stunden verkar dom helt korkade och i andra är de ett slags överlevnadsmaskiner med ett sjätte sinne som känner på sig all fara.

Publicerat

Ser ut som bävrar vet jag inte om vi gör, men luktar bäver om händerna gör det "går ju inte bort". Vi har mycket bäver så de är ju roligt att vara ute. Tyvärr så är det så mycket snö uppe i skogen så det är nästan omöjligt att jaga där om vattendragen är för små för kanoten. Får ta dem i slutet på jakten.

Slår i svansen har jag fått för mig att de gör för att varna andra bävrar om fara.

Vi har ett mycket trevligt general pass där det skjutits närmare 50 bävrar de 5-6 sista åren, såg sju stycken där samtidigt för 3 år sen.

Publicerat

Jag skall i väg i kväll och jaga bäver några dagar återkomst på måndag kväll, förhoppningsvis har något att berätta då...

Publicerat

Har lige haft 5 skønne dage med Bæver og Sæl jagt hos en virkelig dygtig svensker.

Vi var to mand og vi skød 4 bæver og 1 sæl.

Rigtig go jagt og især pyrsch fra båd var spændende.

Der var rigtig go gang i både bævene og sælerne,men sæl jagt er virkelig svært :)

En meget stor tak til Anders for at ville ha to danskere på besøg :)

Olsen

post-1746-1209285210_thumb.jpg

post-1746-1209285234_thumb.jpg

post-1746-1209285246_thumb.jpg

post-1746-1209285257_thumb.jpg

Publicerat
Har lige haft 5 skønne dage med Bæver og Sæl jagt hos en virkelig dygtig svensker.

Vi var to mand og vi skød 4 bæver og 1 sæl.

Rigtig go jagt og især pyrsch fra båd var spændende.

Der var rigtig go gang i både bævene og sælerne,men sæl jagt er virkelig svært :)

En meget stor tak til Anders for at ville ha to danskere på besøg :)

Olsen

Det var inget dåligt resultat! :P

Grattis iaf!

B)

Publicerat
Is och snö kvar här uppe ännu. :unsure:

Du får trotsa snön, vi bor ju som bekant nästan grannar och jag har hunnit med att fälla 2 st. bävrar men det verkar lite dystert måste jag hålla med om.

Finns ju roligare saker att göra än att pulsa i snö upp till midjan.

Sen hinner nog inte den "heta" perioden infinna sig innan jaktiden är slut för det är som sagt sen vår med mycket snö och allt som hör där till :D

Ijahman du har pm.

Mvh Fredrik

Publicerat
Du får trotsa snön, vi bor ju som bekant nästan grannar och jag har hunnit med att fälla 2 st. bävrar men det verkar lite dystert måste jag hålla med om.

Finns ju roligare saker att göra än att pulsa i snö upp till midjan.

Sen hinner nog inte den "heta" perioden infinna sig innan jaktiden är slut för det är som sagt sen vår med mycket snö och allt som hör där till :D

Ijahman du har pm.

Mvh Fredrik

Du ser ju snödjupet här på baksidan i s-läge!

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopi...20&start=20

:unsure:

Ska försöka hinna ta mig ut till marken imorgon så får jag se hur det ser ut. Just nu regnar det här i Kalix.

Bra för snösmältningen!

:D

Publicerat

Ja jag har nog lite mer snö här men du bor ju närmare kusten.

Dessutom så i skogen där inte solen kommit åt att tina så är det än mer och som grädde på moset så är det riktigt genomslag så man hamnar på botten oavsett vad man har på fötterna.

Men nu regnar det här så förhoppningsvis så går Bore och lägger sig för i år så man hinner med den "heta" tiden innan jakten är slut.

Mvh Fredrik

Publicerat
Ja jag har nog lite mer snö här men du bor ju närmare kusten.

Dessutom så i skogen där inte solen kommit åt att tina så är det än mer och som grädde på moset så är det riktigt genomslag så man hamnar på botten oavsett vad man har på fötterna.

Men nu regnar det här så förhoppningsvis så går Bore och lägger sig för i år så man hinner med den "heta" tiden innan jakten är slut.

Mvh Fredrik

Jepp! Regnet gör susen på snön nu. :unsure: Var bor Du närmare exakt? Du kan PM:a det. :D Jag bara undrar för jag brukar vara ute och snurra på skogsvägar denna årstid för att se om man ser någon nalle. Har ju visserligen sett en mellan Morjärv - Nimisel, Råneå. En optimal naturupplevelse. :D

Publicerat
Jepp! Regnet gör susen på snön nu. :D Var bor Du närmare exakt? Du kan PM:a det. :P Jag bara undrar för jag brukar vara ute och snurra på skogsvägar denna årstid för att se om man ser någon nalle. Har ju visserligen sett en mellan Morjärv - Nimisel, Råneå. En optimal naturupplevelse. :huh:

Du har pm

Publicerat
Du har pm

Inget nytt PM i inbox! :D

Publicerat

Då bär det av till kvällen

Sakon in skjuten och kompisen har rekat stället så inget kan gå fel :D

Publicerat

Det bidde 1st bäver mindre här igårkväll. Tyvärr så blev det inget foto så den slog runt där den satt och ner i bäcken och sen flöt iväg på rygg ut i sjön. Innan jag hann runt ut på isen med båtshaken så hade den flutit under iskanten. Dock garanterat död.

.222 Lapua blyspets är otroligt effektiv på bävern måste jag säga! (Nu är det ju väldigt korta skotthåll för mig härikring bäcken).

Nåja, bilder kommer väl förhoppningsvis vad det lider på släktingarna till gårdagens offer. De har dämt igen hela bäcken och vattennivån står 20cm över tallplanten! Så jag måste väl ta och ta bort några stycken innan all min skog öveläggs!