Publicerat Maj 19, 200817 yr Mumma! Skulle vilja snaska-kotte med den där bössan PS. Vad tycker du om helian? skymmningsvärde? osv. // Gabbe
Publicerat Maj 19, 200817 yr Författare PS. Vad tycker du om helian? skymmningsvärde? osv. Jag har inte kollat det så mycket, men det lilla jag testat verkar lovande vad gäller skymningsvärde. I övrigt är kikaren stabil som tusan utan distorsioner av något slag. Verkar vara riktigt bra optik, precis som PeterM utlovat
Publicerat Maj 20, 200817 yr Jag har inte kollat det så mycket, men det lilla jag testat verkar lovande vad gäller skymningsvärde. I övrigt är kikaren stabil som tusan utan distorsioner av något slag. Verkar vara riktigt bra optik, precis som PeterM utlovat Hej, Blev just medlem, och har därför inte deltagit i diskussionen tidigare. Skulle bara vilja gratulera dej till en bra bössa i en superfin kaliber. Kikaren är också kanonbra. Köpte själv en .270 pipa till R 93an för ett år sen och blev så förtjust i kalibern att jag sen bytte pipan i min K 95a från 30R till .270. Båda skjuter riktigt bra. Visst e de vansinnigt med två .270 men tanken var att ha en till Varmint och en till annat. Dessutom får man vara entusiastisk, ologisk och vansinnig i sina val av vapen. Har provat en del olika kulor, bla 140gr AccuBond, skjuter riktigt bra i K95an. Verkar dock rätt hård och bockarna går en bit, sköt en Kanadick på 200m och den verkar inte ha öppnat alls i fågeln. Provar just nu 130 gr Barnes TSX tipped, bra precision men har bara skjutit två djur med den hittills så det är lite tidigt att uttala sej. Hittills dock perfekt resultat. Har Du provat olika am i bössan ännu ??
Publicerat Maj 20, 200817 yr Författare Har Du provat olika am i bössan ännu ?? Har inte hunnit med något annat än 50 st. Jaktmatch än så länge, men idag blir det nog att testa Ballistic Tip 140. Jag har 3x4 färdigladdade här så det är bara att dra till banan. Vad gäller Accubond så har jag liknande erfarenhet som dig, fast då med 180 grains-versionen i 30-06. Den kulan var på tok för hård för mina syften. Hade hoppats att Accubonden i 270 skulle vara lite blötare iom högre hastighet, men det låter inte så? Å andra sidan ska jag ha Ballistic Tipen till rådjur, så det är nog inget problem. Accubonden får vädras vid älg- och annan högviltsjakt.
Publicerat Maj 21, 200817 yr Har inte hunnit med något annat än 50 st. Jaktmatch än så länge, men idag blir det nog att testa Ballistic Tip 140. Jag har 3x4 färdigladdade här så det är bara att dra till banan.Vad gäller Accubond så har jag liknande erfarenhet som dig, fast då med 180 grains-versionen i 30-06. Den kulan var på tok för hård för mina syften. Hade hoppats att Accubonden i 270 skulle vara lite blötare iom högre hastighet, men det låter inte så? Å andra sidan ska jag ha Ballistic Tipen till rådjur, så det är nog inget problem. Accubonden får vädras vid älg- och annan högviltsjakt. Trodde nog själv att Accubonden skulle öppna bättre i 270 hastighet. Laddar den iofs "bara" till 890m/s men det borde vara tillräckligt. Hur går det med jaktmatchen ? Jag har aldrig lyckats få nån vidare precision med Normas jaktmatch, heller inte med Normas 130gr FMJ trots idoga laddförsök. Kulan verkar inte trivas alls i nån av mina bössor. Skall nog prova med en lättare kula i annat fabrikat. Eller kanske är jag för petig med prcisionen. Hur tycker Du att ballistic tipen funkar rent generellt ? Mina begränsade erfarenheter är att det blir väl mycket "spränggranat" över den. Till räv OK, men mycket kvaddat i rådjuren har det blivit om inte vinkeln varit perfekt. Å andra sidan inget letande. Kanske en smaksak. Lycka till på banan.
Publicerat Maj 21, 200817 yr Författare Jaktmatchen går inge vidare. Den funkar bevisligen till älgbanan men inget jag skulle skjuta mot en räv med på 100 meter. Jag har inte heller några goda erfarenheter alls av Jaktmatch förutom någon enstaka kaliber/bössa av de jag testat. Vad gäller Ballistic Tip så har jag aldrig använt den vid jakt hittills, men har bara läst och hört gott om den. Jag skjuter i princip uteslutande lungskott på rådjur, så det borde inte vara några problem med en blöt kula. Igår sköt jag tre olika laddningar med BT 140 och MRP, men ingen sköt bättre än en tum på 100 meter (4-skottsserier). Grunnar på att byta krut eller labba lite med friflykten. Under en tum ska bössan gå!
Publicerat Maj 21, 200817 yr Så trött på mitt pissiga minne Jag minns att jag fick Sakos helmantel att skjuta riktigt tätt i .270 men jag minns fan inte vilket krut! Rätt säker på att det var finnkrutet dock.. Accubonden sköt fullkomligt acceptabelt för jakt även om det inte vart ngn fröjd för ögat. Sen köpte jag Nosler PT via Kirunapatronen innan jag började handladda och de sköt helt ok de med.. Hittar jag ngt gammalt recept så återkommer jag! Mvh!
Publicerat Maj 21, 200817 yr Hittade min "laddagbok" Hade fel om krutet... 55,5 grain Norma 204 sög, ökade till 56 och det gick bättre medan 56,5 ströp 3 st 140 grans Nosler AB till under 30 mm. Första egna laddningarna så patronlängden har jag missat helt :-( Slutade med att jag laddade 59 grain MRP patronlängd 85 mm.. denna laddning samsköt med två andra kulor som jag lekte med och jaktladdningen Nosler AB sköt 25 mm. Laddade 57 grain MRP bakom Sakos FMJ vart 80.6 mm patronlängd. Den sköt en extremgrupp på 13 mm men vanligen runt 20 mm tror jag. Fick dem alla att samskjuta så jag var nöjd. Hade dessutom en sunkkula från Remington på 110 grain som jag fick att lira med övriga två. Där någonstans böt jag kaliber :-( Mvh!
Publicerat Maj 22, 200817 yr Författare Tja, som en god vän påpekade så finns det inte mycket i min tråd som avviker från den "generella" uppfattningen att 270 Win ska vara kinkiga att få att skjuta bra Jag får se det som något av en livsuppgift att motbevisa etablissemanget genom att leverera fina träffbilder framöver. Själv är jag inte övertygad om denna noja kring "patroner med inneboende precision", utan jag tror mer på the three B's - barrel, bedding, bullet. Och vad är "god" precision? För min del är det att leverera 4-skottsserier under en tum på 100 meter. Fixar inte bössan detta så får den stå längst in i skåpet och användas endast vid närstrid
Publicerat Maj 22, 200817 yr Håller fullständigt med dig om precisionskraven, en tum eller mer är kass och uteslutet att använda för min del, undantaget älgjakten. 270 skjuter nog inte extremt bra med allt, men däremot har jag noterat att flera laddningar som ligger runt en tum på 100m fortfarande ligger under 35mm på 200m och då är det lättare att förlåta. Det är väl ganska få som kan klaga på den precisionen. Kan det va så att kulan "stabiliserar" sig efter ett tag i luften ?? Jag håller 270an som riktigt bra vid jakt på lite långa håll. Däremot så tycker jag nog att 243an e värre att få att skjuta bra. Har haft 4st 243or (la in det på memory lane nyss) och dom var sannerligen inte lätta att komma överens med. Det enda som funkade bra var varmintkulor eller mjuka blyspetsar, vilket inte passade vare sig mej eller hastigheten. Har gett upp den kalibern, tyvärr, för den var en dröm att skjuta med.
Publicerat Maj 22, 200817 yr Författare Däremot så tycker jag nog att 243an e värre att få att skjuta bra. Har haft 4st 243or (la in det på memory lane nyss) och dom var sannerligen inte lätta att komma överens med. Det enda som funkade bra var varmintkulor eller mjuka blyspetsar, vilket inte passade vare sig mej eller hastigheten. Har gett upp den kalibern, tyvärr, för den var en dröm att skjuta med. Har oxå hört att 243an "ska" vara kinkig att få att skjuta. Jag beställde häromdagen en Lothar Walther-pipa i 6mm-284 och den kommer tunas av Stigge så det borde finnas potential att få den att skjuta.
Publicerat Maj 22, 200817 yr [Vilket kul projekt !! Vilken låda/andra delar används ?? Hoppas vi får höra mer om detta när Du fått ihop kanonen.
Publicerat Maj 22, 200817 yr Författare Jag har skrivit om det i min blog, men det är inte alla som kan se den. Kanske startar en ny tråd om det projektet vad det lider. Det lär vara några månaders väntan på pipan, så det är inte direkt brådskande. Tänkte skruva av 6,5-pipan från Tikka M690n helt enkelt. Det är en tacksam projektbössa iom radmagasinet vilket borde minimera eventuella matningsproblem, lådan är styv och stark som tusan, trycket är fenomenalt, o.s.v. Det blir en rostfri 28" pipa av profil #2100 Light Weight Varmint som är 0,7" i mynningen. Möjligen blir det att få till en snygg rekyldämpare på den också, liknande denna: Med en sån här overbore-patron kändes det vettigt att lämna 26"-träsket och gå på en 28" pipa istället
Publicerat Maj 28, 200817 yr Författare Igår gjorde jag samma test med Sakon som jag gjorde med Blasern i vintras, dvs 16 skott i stående mot rådjursfigur. 3 skott på 30 meter, 3 på 50, och 10 på 100 meter. Jag förväntade mig att Sakon skulle vara vispigare men faktum är att skyttet gick bra och samtliga skott var dödande, även om två var rätt låga hjärtskott. Summa summarum är inte Sakon en så värst mycket sämre bössa för ståendeskytte som jag befarat, utan ganska likvärdig, mycket tack var det goda trycket. Jag överväger dock starkt att fräsa ur en bit långt fram i pipkanalen och lägga i nåt hekto bly eller två för ännu bättre prestanda. Som det är nu är tyngdpunkten väl bakom främre lådskruven.
Publicerat Juni 23, 200817 yr Författare Nu har jag ytterligare utvärderat ffa BT 140 och igår sköt jag tre olika laddningar med Remington Core-Lokt 130. Har fortfarande inte provat en endaste AB 140. Resultaten från testandet är svårtolkade. Jag får ganska ojämna och "fula" serier (utdragna på diagonalen, vertikalen, och horisontalen) vilket jag till viss del "skyller" på skjutstödet vilket är ganska spartanskt (i princip en kudde där fram och där bak, utan några öron eller nåt annat som styr upp bössan i sidled). Vidare har jag börjat skjuta 4-skottsserier sen en tid tillbaka och de blir av någon anledning större än 3-skottare Eftersom jag gjorde min första plastbäddning någonsin i lördags kväll (av Tikkan) så tänkte jag nu ge mig på Sakon oxå - det kan ju knappast skada. Får lägga in bilder här på serierna så här långt efterhand. Kanske är det skyttet som spökar betydligt mer än själva bössan. Givetvis vill jag inte ge belackarna av 270 nån vind i seglen heller Jag har svårt att tro att 270 i sig skulle skjuta sämre än något annat. Å andra sidan så fann jag häromdagen ett antal sparade tavlor från Sako 75 Varmint 308:an, och den bössan SKÖT!!! Herre min skapare vad den sköt... Tycker det är skitsvårt att acceptera mellanbra träffbilder av någon anledning. Det är en JAKTbössa och den är bra för rörlig jakt. Att kombinera det med tätskjutande verkar vara en omöjlighet såvida man inte är jäkligt bra på att skjuta i bänk (vilket jag inte är?). De här funderingarna driver mig till vansinne. Å ena sidan vet jag var det står en Sako Hunter Varmint i 6,5x55 och väntar på mig, å andra sidan är den bössan mer "släpbar" än ämnad för rörlig jakt. Men den lär med största sannolikhet skjuta grymt och ffa gör livet lättare för skytten i skottögonblicket. Det kanske är så att när man spenderar 99% av tiden med bössan på banan, så blir banskjutningsegenskaperna viktigare och viktigare? Vilket betyder att jag jagar för lite?
Publicerat Juni 24, 200817 yr Författare Nu har jag beställt Gameking 150 och Matchking 135 för att se hur de går i byssen.
Publicerat Juni 24, 200817 yr Har för mej att min .270 hade ett svagt "243-syndrom" när jag började ladda själv dvs fick precis det resultat du beskriver initialt.. När jag fick det med .243 så bytte jag krut men jag har för mej att jag började pilla på patronlängden och ändrade friflykten med klass 1:an och då ströp jag mina grupper.. Jävla träsk det där när det inte riktigt vill skjuta tätt, man vet inte vart man ska börja korrigera och testa... 243:an visade sig vara enkel, nytt krut och ffa MER krut Ska se om jag hinner gå igenom ladderiet och finna vad jag gjorde för att lösa problemet då jag var där du är nu. Mvh!
Publicerat Juni 24, 200817 yr Tackar Vad tror herrskapet om Barnes Tipped TSX 110? Skulle kunna bli en riktig liten screamer på rådjur. Nån Ballistic Tip, Interbond, eller Accubond, i 140-grainsklassen borde duga annars? öppöppööpp nu har jag missat nåt här. vad är en TIPPED TSX ?? 110 står väl för grainsen antar jag. men berätta mer om kulan!
Publicerat Juni 24, 200817 yr Författare öppöppööpp nu har jag missat nåt här. vad är en TIPPED TSX ?? 110 står väl för grainsen antar jag. men berätta mer om kulan! Typ TSX med plastspets. Finns naturligtvis inte i 6mm
Publicerat Juni 25, 200817 yr Hej ta o testa hornadys kulor dom funkar bäst i min 270. 150gr sp och 150gr interbonden mycke bra precition laddar med 57gr mrp vet ej hastigheten än men senare idag ska ja kolla de . mvh affe
Publicerat Juni 25, 200817 yr Författare Får börja med Sierra Gameking 150 när de anländer nästa vecka