Publicerat Juni 26, 200818 yr Författare Tja, nu när känslorna svalnat något och www.sauer-waffen.de inte längre är min startsida så gör jag följande reflektioner: - När jag tittar på träffbilderna både från Sako 30-06an och Blaser 300an och jämför dem med 270ns så är det inga större skillnader faktiskt. 30-06an sköt riktigt bra med Accubond 180 men å andra sidan har jag inte ens provat AB 140 i 270n än, trots att jag, mitt dumma nöt, har 3 askar med såna kulor liggande hemma - Blaser 300an som jag minns som välskjutande presterade inte några överväldigande bättre resultat än 270n. Visst sköt den bra med vissa kulor, men träffbilderna är inte på något sätt sensationella. Detta beror på att 300-pipan var ganska svårhanterlig trots sin vikt. Det som däremot var snuskigt välskjutande var 223-pipan. Min hjärna har blandat ihop dessa. - Igår kände jag på 270n med löst åtdragna lådskruvar då jag haft den isärskruvad för att inspektera hur jag ska plastbädda den, och då visar det sig att man kan dra åt skruvarna med pipan liggande mot vänstra sidan av pipkanalen, eller den högra. Systemet saknar med andra ord ens den enklaste form av styrning i sidled, och det kan ju inte vara bra??? - Även med 30-06an och 300an hade jag konstiga spridningar ffa i sidled. Detta relaterar jag direkt till mitt skytte och skjutstöden jag använder. Även dessa saknar nämligen någon styrning i sidled så ibland sticker bössan iväg i skotten. En serie som mäter 1 cm i höjdled och 4 cm i sidled är ju suspekt, inte minst när det är lite eller "ingen" vind. Så... vad ska jag göra nu? Jo, jag har en handlingsplan vilken INTE involverar att byta ut bössan! Hör och häpna! Jag ska: 1. Plastbädda rekylklacken på bössan mha mina nuvunna kunskaper från Robban "Mr 9,3x62". Bäddningen av Tikka M690n i helgen gick bra alldeles på egen hand, så nu är självförtroendet på topp. Tack Robban!!! 2. Fokusera på skyttet och ffa anteckna eller "call the shots" när jag skjuter. Det är ju extremt sällan som alla 4 skotten i en serie tar perfekt i skottögonblicket. Jag noterar detta mentalt jämt och ständigt, men mitt guldfiskminne glömmer bort det när jag kommer fram till tavlan. Genom att snabbt anteckna varje skott med en pil i nån riktning på papper eller liknande så tror jag att mycket kommer klarna. Har jag tre pilar åt vänster och en åt höger, och träffbilden sen verifierar detta, ja då lär ju den feebacken vara enormt god och serien kommer accepteras av mig på ett helt annat sätt än tidigare. 3. Fundera på skjutstöd. Jag har redan beställt ett par billiga Caldwellstöd från Midway som kommer nästa vecka. De ska fyllas med corncob eller liknande och användas. Inte lika bra som riktiga bänkstöd förstås, men åtminstone ett första steg mot bättre skytte i bänk. Vi får se om det räcker. Stort tack också till Magnum som i vanlig ordning agerat mycket uppskattat bollplank för alla mina galna idéer Nu ändrar jag tillbaka huvudtrådsmileyn till ett stort leende igen. Bössan fick mig att söka svaren inom mig, istället för att söka dem hos "shejkerna på Torsbo" (Henrik-citat)
Publicerat Juni 26, 200818 yr He he ja för faan kör på, marine epoxy finns det gott om på Ö&B som du vet. Du vet också vart det finns mer "pelar-material" Mvh. Robban P.S. Är hemma från jobbet idag då jag lider av en jävulsk nackspärr som bara vägrar att släppa D.S.
Publicerat Juni 26, 200818 yr Ja måste nog yttra mig lite till om MINA tankar kring "hemmapulandet". Det är nog ganska ofta som man skaffar sig en anledning till att byta bössa, inte för att jag är särkilt notorisk för detta utan snarare tvärt om. När man känner att en bössa på ngt sätt spelat ut sin roll i garderoben (nä inte klivigt ur garderoben) så skall man nog ta en funderare på varför den inte skall vara kvar... Det första, som jag tror, visar sig, är att bössan skjuter skit eller helt enkelt är svårskjuten pga ergonomin eller liknande. Hur löser man då detta på ett, enligt mig, smart sätt? Jo man ser till att få den moddad av vapensmed eller rent av moddar den själv. Vad jag har märkt på mig själv är att jag tagit stor glädje av att modifiera mina bössor så dom passar mig och det endamål dom införskaffades för. Inte nog med att det är kul att utföra arbetet, det är även en stolthet att använda vapnet efteråt då man med möda och besvär tagit sig igenom en steg som faktiskt ibland kräver sin man. Detta gör då givetvis att man får svårt att göra sig av med bössan eftersom man ur viss synvinkel gör sig av med en del av sig själv, nämligen sin stolthet. Detta är nog nått som dom flesta skyttar/jägare drar sig för att göra då bara tanken på att ingripa på ett vapen låter farligt och ngt som bara "måste" vara svårt. Vad jag dock har lärt mig (det lilla jag kan) om detta är att det går alltid att fixa om man bara tar det lugnt och tänker igenom alla moment involverade i arbetet. Kul å se att du gripits av hemmapularsjukan Rikard, kör hårt. Nästa gång blir det kanske en höj & sänkbar kolvkam. Notera att detta är mina funderingar kring ämnet "ruinera-dig-själv-genom-att-byta-bössa" då jag ALLTID hittar nått kul hos vapenhandlarn. Dessutom så kanske inte alla känner den stolthet jag gör när jag tillverkat/lagat ngt. Mvh. Robban
Publicerat Juni 26, 200818 yr Rickard, jag tror att du är på helt rätt väg. Innan man har koll på vad som är problemet är det svårt att åtgärda det, en bra checklista är Skytten Utrustningen Ammunitionen Yttre omständigheter Innan man byter bössa kan det utan tvekan vara smart att fundera på om det verkligen är bössan som är problemet eller om felkällan möjligen ligger någon annanstans. Ett bra citat är som vanligt "Om du letar efter fel, använd spegeln snarare än kikare". Som du vet är jag en varm förespråkare av att man använder en loggbok för att verkligen få koll på skyttet. Tyvärr är jag inte färdig med min egen variant ännu men jag tar med mig en "köpevariant" på lördag så att du kan låta dig inspireras Vänligen, Henrik
Publicerat Juni 26, 200818 yr Författare Som du vet är jag en varm förespråkare av att man använder en loggbok för att verkligen få koll på skyttet. Tyvärr är jag inte färdig med min egen variant ännu men jag tar med mig en "köpevariant" på lördag så att du kan låta dig inspireras Utmärkt! På lördag är det skyttet som är i fokus - diskussioner om kalibrar är (nästan) förbjudna
Publicerat Juni 26, 200818 yr Utmärkt! På lördag är det skyttet som är i fokus - diskussioner om kalibrar är (nästan) förbjudna Hade varit jä-it skoj att vara med på lördag... /Må
Publicerat Juli 3, 200818 yr Författare Igår laddade jag upp tre olika laddningar med MRP och Sierra Gameking 150 med 1 mm. frilflykt. Ska ladda upp Matchking 135:or oxå innan jag far till banan. Hoppas temperaturen blir anständig (läs: lägre) snart... Fick oxå hem boken "The lost classics of Jack O'Connor" vilken jag började läsa igår. Kan vara nyttigt med en motpol till Elmer Keith Just det ja - bössan är bäddad numera. Känns bra. Det som egentligen återstår är att borra/fräsa ur ett utrymme i pipkanalen och vikta ner bössan där fram. Bössan är ganska rejält baktung som det är nu.
Publicerat Juli 5, 200818 yr Författare Igår var med en vän på banan och fick agera "referens" med hans 375:a i bänk vilket tydligen var en god idé då min serie var en tredjedel i storlek jämfört med hans. Passade på att ta med 270n till vilken jag laddat upp 20 st. Core-Lokt 130 med den bästa laddningen. Magnum har nämligen köpt ett par rävtavlor från Canaxa och imorgon kväll är det träning på dem som gäller. Nu när jag sköt två st. 3-skottsserier för att skottställa bössan så skjuter den jättfint - ingen av serierna var över 20 mm på 100 meter. Det verkar som om plastbäddningen inte gjort nån direkt skada Gillar den här bössan mer och mer
Publicerat Juli 7, 200818 yr Författare Hej, Igår kväll var jag på banan för att skjuta på rävfigur, men eftersom jag var lite tidig så passade jag på att testa några laddningar. Tanken var att Sierra GameKing 150 skulle visa var skåpet ska stå. Så blev det icke... Väderförutsättningarna kunde inte varit bättre, så där finns inget att anmärka på. Startladdningen med Gameking: 64 mm! Vad i h-----e var nu detta??? Bad en stilla bön medan pipkylaren arbetade. Sen var det dax för nästa laddning: 66 mm... Ooook, två första serierna med Gameking 150 låg på strax över 60 mm. Detta var inte riktigt vad jag hade väntat mig. Nu började jag fundera på vad som var fel. Först kollade jag lådskruvarna men de satt som de skulle. Detta följdes av en kontroll av kikarfäste och skruvar men inte heller där fanns något att anmärka på. Min nästa tanke var att det nog var plastbäddningen som spruckit. Eftersom jag inte kände för att demontera bössan just nu så beslöt jag mig för att skjuta första serien med Accubond 140 istället för att skjuta maxladdningen med Gameking. Detta var första gången jag sköt med Accubond i den här bössan. Här kan jag säga att förhoppningarna var lågt ställda då Ballistic Tip 140 inte direkt övertygat. Boy was I wrong! 4 skott inom 18 mm och nu var det inte längre bössan som fick skulden. Gameking 150 skjuter sk!t i min bössa, åtminstone de laddningarna jag utarbetat. Jag funderade en stund och började ifrågasätta blyspetsarna på Gameking-kulorna. De är spetsiga likt Nosler Partition och jag drog mig till minnes att jag läst något om detta i nåt nummer av VT för en del år sedan. Därför beslöt jag mig nu för att skjuta sista serien Gameking utan att blanda in magasinet i ekvationen, för att på så sätt undvika mosade blyspetsar. Och se på f-n - resultatet lät inte vänta på sig: Serien var mindre än hälften av vad de två tidigare var, eller 31 mm för att vara "exakt". Detta är fortfarande bara en teori, och mer kunniga får hemskt gärna kommentera detta, men jag tror att de av rekylen deformerade blyspetsarna är bovar i dramat. Nu var det bara att skjuta resterande två serier med Accubond, vilka iof sig var lite större än den första, men inte mycket att bråka om - 24 resp 38 mm, här är 24-millimetarn: Nu vet jag vad Accu i Accubond står för Summa summarum har jag nu en mycket fin småviltsladdning i Core-Lokt 130 (med vilken jag igår sköt tre st. hjärnskott på räven på 160 meter) och en klass 1-laddning i Accubond 140. Det sköts inte mindre än 42 skott med 270n igår vilket får mig att fundera på hur rättvisande träffbildsskyttet blev efter hand. Klart är dock att mina resterande 2,76 askar Accubond har en säker framtid i mitt hem
Publicerat Juli 7, 200818 yr Ruskigt kul med Accubonden! Var lite orolig att du skulle skicka bössan om du inte fick en framgång snart Mvh!
Publicerat Juli 7, 200818 yr Författare Jo, men nu känns det finemang! Den här tråden är nog annars ett bra exempel på vilka sjuka idéer man får när man spenderar för mycket tid i skjutbänken... 225 skott i skjutloggen sedan 6/6 and feeling better and better
Publicerat Augusti 17, 200817 yr Författare Lägger in ett par bilder på den nyinvigda bössan med ljuddämpare.
Publicerat Augusti 17, 200817 yr Lägger in ett par bilder på den nyinvigda bössan med ljuddämpare. Trevligt. Ett synnerligen väl anpassat vapen och kikarsikte för allround bruk.