Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Viltskador

Featured Replies

Publicerat

Nu har dom hittat vår veteåker..

post-1-1123370283_thumb.jpg

post-23-1123370283_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Bild på större spårstämpel som fanns bland en miljard av små stämpar

post-1-1123370444_thumb.jpg

post-23-1123370444_thumb.jpg

Publicerat

Är det nöffnöff som varit framme?

::)

Publicerat
  • Författare
Är det nöffnöff som varit framme?

::)

Eller oink oink.. ;)

Publicerat

Jag ser att Du har lärt Dig att immitera dom.

;)

Publicerat

Det kan inte vara frilevande vildsvin i dina trakter eller hur?Utsläppta?

Publicerat
  • Författare
Det kan inte vara frilevande vildsvin i dina trakter eller hur?Utsläppta?

Nej, frilevande vildsvin... har expanderat hit under dom senaste 10-12 åren

Publicerat

Sorry,jag har sett fel.Jag trodde att det var Isjonsson som skrev urprungliga inlägget och där uppe skall det väl inte finnas frilevande gris.

Publicerat
Sorry,jag har sett fel.Jag trodde att det var Isjonsson som skrev urprungliga inlägget och där uppe skall det väl inte finnas frilevande gris.

Hej!

Inte ännu iaf. Man får väl ta och plantera in isf. Är det någon som känner någon grisuppfödare s. ut som säljer vildsvin. Sedan behöver väl inte skogsägarna markbereda kalhyggerna därefter.

;)

Publicerat

det är nog int svårt att få tag på vildsvin till hägn idag i alla fall :P

Publicerat
det är nog int svårt att få tag på vildsvin till hägn idag i alla fall :P

Ska man inte ha dom lösa så sköter dom markberedningen?

;)

Publicerat

jag bryr mig inte var du har dina vildsvin men ett simulerat hägn hade nog ökat chansen att få tag på några grisar :P

Publicerat
jag bryr mig inte var du har dina vildsvin men ett simulerat hägn hade nog ökat chansen att få tag på några grisar :P

Ja säkert.

;)

Publicerat

kolla svensk jakt nyheter brukar finnas vildsvin ;)

Publicerat
kolla svensk jakt nyheter brukar finnas vildsvin ;)

Jag tror att det skulle bli ett jäkla väsen om man skulle sätta ut ett antal suggor m. kultingar och några galtar på båda sidorna om älven, och det skulle jagas i den milda grad.

;)

Publicerat

Stackars vildsvin, först har vill man skjuta bort dom, när dom väl börjar gå ner frågar sig alla var vildsvinen tog vägen??

själv anser jag att man ska begränsa jakten så vi slipper den svinaktiga jakt som många håller på med, säg vad ni vill men vildsvinen behöver också lung och ro....

Publicerat
Stackars vildsvin, först har vill man skjuta bort dom, när dom väl börjar gå ner frågar sig alla var vildsvinen tog vägen??

själv anser jag att man ska begränsa jakten så vi slipper den svinaktiga jakt som många håller på med, säg vad ni vill men vildsvinen behöver också lung och ro....

Ja det tror jag säkert.

:D

Publicerat

man hade aldrigt skjutit 20 rådjur på en mark på 10 ha men med vildsvin går det bra...vissa borde inte få jaga..

Publicerat
man hade aldrigt skjutit 20 rådjur på en mark på 10 ha men med vildsvin går det bra...vissa borde inte få jaga..

Eftersom Vi inte har vidsvin här så har man väl inte följt den diskusionen så noga.

Publicerat

det kommer kanske :P

Publicerat

Man kan ju alltid hoppas.

Publicerat

hoppet är det sista som överger en :P

Publicerat
hoppet är det sista som överger en :P

Aldeles riktig Linus!

Publicerat

du får väl göra ett vildsvinshägn och ha en galt med två suggor och satsa på utplantering :P

Publicerat
  • Författare

Jag är helt överens med ditt resonemang, men att begränsa jakten till 3-4 månader på vinterhalvåret är inte lösningen, iaf inte i mina ögon. ingen vilt i sverige gör den typen av viltskador som grisen, sköter man det rätt så kan man hålla dom från åkrarna, men jägarna måste ha möjlighet att skjuta av i grödorna när så behövs.

Att en grupp sedan vill få hejd på dom som åtlar in grisen på småmarker och sedan skjuter hejdlöst på allt stoppar man knappast med begränsad jakttid, och att ev. stoppa åteljakten skulle förmodligen bara förvärra läget.

Jag är en envis förespråkare av kunskap löser det mesta, och ett vildsvinskörkort skulle förbättra läget avsevärt, låt alla som vill jaga vildsvin gå en rejäl kurs.

Jag jagar på en hel del marker både små och stora, hemmamarken på dryga 100ha har grisen nu anlänt, min första åtgärd var att prata med mina jaktgrannar där vi iofs jagar på varandras marker, men tillsammans har vi 500ha och jag har just startat diskussionen med stora skogs jaktlag som har 1500-1600ha i anslutning till våra marker.

Jag förespråkar nu att vi spar grisen minst ett år i skogen, och jagar endast på grödorna för att hämma förstörelsen, samtidigt har vi startat foderautomater i skogarna så grisen håller sig där, när vi sedan väl skall jaga grisen i skogen kommer vi att ha minst en foderplats per åtelplats, på foderplatsen jagar absolut ingen, och avskjutningen skall endast inriktas på årsgris, och ev gyltor när stammen är stor.

Grannarna är redan med på detta, om jag sedan lyckas övertala storas jaktlag återstår att se, jag tvivlar att dom kommer att gå med på det, men jag kämpar vidare... iofs så har dom mest taxar och drever så eftersöken lär inte bli roliga för dom, så samtalen dyker väl upp mitt i natten snart....