Publicerat Augusti 12, 200520 yr du får väl göra ett vildsvinshägn och ha en galt med två suggor och satsa på utplantering Helt klart är det ett alternativ.
Publicerat Augusti 12, 200520 yr Jag är helt överens med ditt resonemang, men att begränsa jakten till 3-4 månader på vinterhalvåret är inte lösningen, iaf inte i mina ögon. ingen vilt i sverige gör den typen av viltskador som grisen, sköter man det rätt så kan man hålla dom från åkrarna, men jägarna måste ha möjlighet att skjuta av i grödorna när så behövs.Att en grupp sedan vill få hejd på dom som åtlar in grisen på småmarker och sedan skjuter hejdlöst på allt stoppar man knappast med begränsad jakttid, och att ev. stoppa åteljakten skulle förmodligen bara förvärra läget. Jag är en envis förespråkare av kunskap löser det mesta, och ett vildsvinskörkort skulle förbättra läget avsevärt, låt alla som vill jaga vildsvin gå en rejäl kurs. Jag jagar på en hel del marker både små och stora, hemmamarken på dryga 100ha har grisen nu anlänt, min första åtgärd var att prata med mina jaktgrannar där vi iofs jagar på varandras marker, men tillsammans har vi 500ha och jag har just startat diskussionen med stora skogs jaktlag som har 1500-1600ha i anslutning till våra marker. Jag förespråkar nu att vi spar grisen minst ett år i skogen, och jagar endast på grödorna för att hämma förstörelsen, samtidigt har vi startat foderautomater i skogarna så grisen håller sig där, när vi sedan väl skall jaga grisen i skogen kommer vi att ha minst en foderplats per åtelplats, på foderplatsen jagar absolut ingen, och avskjutningen skall endast inriktas på årsgris, och ev gyltor när stammen är stor. Grannarna är redan med på detta, om jag sedan lyckas övertala storas jaktlag återstår att se, jag tvivlar att dom kommer att gå med på det, men jag kämpar vidare... iofs så har dom mest taxar och drever så eftersöken lär inte bli roliga för dom, så samtalen dyker väl upp mitt i natten snart.... Det jag syfta på var inte jakt 3-4 månader utan jakttid tex 1 aug - 31 januari och sen endast skyddsjakt på gröda resten av året, det du håller på med på din jaktmark tycker jag låter mycket bra och så borde alla göra, helt klart ett bra sätt att låta grisrana etablera sig något och förhoppningsvis få en rimlig stam. Lycka till!
Publicerat Augusti 13, 200520 yr Författare Det jag syfta på var inte jakt 3-4 månader utan jakttid tex 1 aug - 31 januari och sen endast skyddsjakt på gröda resten av året, det du håller på med på din jaktmark tycker jag låter mycket bra och så borde alla göra, helt klart ett bra sätt att låta grisrana etablera sig något och förhoppningsvis få en rimlig stam. Lycka till! En kortare jakttid på grisen har jag svårt att tro att det fungerar, iaf i våra områden med den typen av markdelningar vi har, och speciellt innan griset fått en plats hos oss och det finns tillräckligt med kunnigt folk och hundförare. Vissa områden är hopplöst svårjagade, extremt stora vassområden och sumpmark, samt en hel del mindre marker där knappast varannan jagas på i någon större utsträckning, ser man på markerna runt mig har grisen dom senaste åren växt explotionsartat trots jakttryck på många håll, vissa områden har nu så stora stammar att dom även börjar bli ett trafikproblem. Man får inte bort dom jägare med dålig kunskap och dom som jagar med åtel på små små markplättar helt urskiljningslöst där dom skjuter stora grisar i första hand, en begränsad jakttid tryggar iofs stammen men problemen fortstår så länge som man inte informerar och utbildar markägarna. Grisen kan vara en hopplös förstörelsemaskin om den inte vårdas rätt, och kan samtidigt vara ett nästan problemfritt villebråd med rätt form av jakt utan att den skall begränsas. Jag håller fast vid mitt vildsvinskörkort iom. detta kan man tvinga sveriges jägarkår att utbilda sig för att få skjuta grisarna, och man skulle sänka problemen rejält med markägare som tror att bästa sättet att få bort grisen är att skjuta dom stora suggorna. När vi sedan utbildat jägarkåren i hur grisen fungerar så kan man ta upp en diskussion om begränsade jakttider begrundat på områden
Publicerat Augusti 14, 200520 yr Som markägare skulle jag vara måttligt förtjust i att ha dom på mina marker måste jag säga...Det räcker gott och väl med flera flockar med tranor på 150-200 st som trampar ner rejält nu på hösten....
Publicerat Augusti 14, 200520 yr En kortare jakttid på grisen har jag svårt att tro att det fungerar, iaf i våra områden med den typen av markdelningar vi har, och speciellt innan griset fått en plats hos oss och det finns tillräckligt med kunnigt folk och hundförare.Vissa områden är hopplöst svårjagade, extremt stora vassområden och sumpmark, samt en hel del mindre marker där knappast varannan jagas på i någon större utsträckning, ser man på markerna runt mig har grisen dom senaste åren växt explotionsartat trots jakttryck på många håll, vissa områden har nu så stora stammar att dom även börjar bli ett trafikproblem. Man får inte bort dom jägare med dålig kunskap och dom som jagar med åtel på små små markplättar helt urskiljningslöst där dom skjuter stora grisar i första hand, en begränsad jakttid tryggar iofs stammen men problemen fortstår så länge som man inte informerar och utbildar markägarna. Grisen kan vara en hopplös förstörelsemaskin om den inte vårdas rätt, och kan samtidigt vara ett nästan problemfritt villebråd med rätt form av jakt utan att den skall begränsas. Jag håller fast vid mitt vildsvinskörkort iom. detta kan man tvinga sveriges jägarkår att utbilda sig för att få skjuta grisarna, och man skulle sänka problemen rejält med markägare som tror att bästa sättet att få bort grisen är att skjuta dom stora suggorna. När vi sedan utbildat jägarkåren i hur grisen fungerar så kan man ta upp en diskussion om begränsade jakttider begrundat på områden Det hade varit bra med ett så kallat vildsvinskort, men ett av problemen som jag ser det är nattjakten då ingen har riktig koll på vad som händer ute i markerna, det smäller lita här och var och ingen vet på vilken mark det jagas...men den som lever får se hur detta med vildsvin utvecklas...
Publicerat Augusti 18, 200520 yr Författare Det hade varit bra med ett så kallat vildsvinskort, men ett av problemen som jag ser det är nattjakten då ingen har riktig koll på vad som händer ute i markerna, det smäller lita här och var och ingen vet på vilken mark det jagas...men den som lever får se hur detta med vildsvin utvecklas... Som sagt en lång väg att gå innan allt fungerar, det man bör ha i åtanke när man ev skriver på för en kortare jakttid är att det är fn.. så mycket svårare att få ett sådant beslut upphävt än att få det klubbat, ta en titt på morkullejakten, där man trodde att det var ont om fågel, ca 150.000 fågel i sverige, att det sedan visade sig vara över en miljon fågel och att jakten inte hotade stammen hjälper inte för att vi ska få jaga dom igen.... Visst kan jag hålla med om att det smäller här och där mitt i natten, och att allt är svårt att hålla koll på, att däremot förbjuda nattjakt på gris vore ren idioti, då har man helt plötsligt gjort om grisjakten till någonting som bara fungerar på riktigt stora marker, och all form av drevjakt ställer väldigt höga krav på skyttarna, och väldigt stor kunskap om vad som är skjutbart eller inte, jag har haft gästjägare som skjutit allt möjligt under drevjakter då dom inte haft tillräcklig kunskap eller vana att ta snabba beslut vid skottsituationerna med resultatet av bortskjutna hondjur, och skadeskjutningarna minskar inte heller, snarare tvärt om. Nä högre krav och kunskap..
Publicerat Augusti 19, 200520 yr jag säger inte att vi ska förbjuda nattjakten, bara påpeka att ingen har riktigt koll på hur många grisar som skjuts och var dom skjuts...
Publicerat Augusti 21, 200520 yr Författare jag säger inte att vi ska förbjuda nattjakten, bara påpeka att ingen har riktigt koll på hur många grisar som skjuts och var dom skjuts... Jodå det menar du visst du är en bakåtsträvare säger patrik, sedan säger han en hel del annat med som jag inte vågar dra på forumet :D
Publicerat Augusti 28, 200520 yr Jodå det menar du visst du är en bakåtsträvare säger patrik, sedan säger han en hel del annat med som jag inte vågar dra på forumet :D du kan hälsa patrik att jag och max kommer snart och gör livet surt för han och dessutom ska han kanske sluta blunda när han trycker av så kanske han träffar någon gång