Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Student - bor i lägenhet och vill skaffa hund!

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Jag är student, 22 år gammal som börjar på Jägmästarprogrammet på SLU i Umeå till hösten och funderar på att skaffa jakthund.

Vi har alltid haft hund hemma, jag har jagat en hel del med löshund på älgjakten och även gått en del eftersök med familjens hund. Alltid tyckt dressyren och spårträningen varit rolig, helt enkelt trivts bra med hundlivet. Det har blivit en del älg skjutet och även många framgångsrika stånd på icke skjutbara älgar. Dessutom har man fått en del sund och mindre sund rådgivning av de riktigt gamla uvarna som är hundförare i jaktlaget på hemmamarkerna. Kort sagt har jag fått en hyfsad introduktion till hundjakten, och det har gett en sådan mersmak att jag tvivlar på att man kan ha ett liv med ens duglig livskvalité utan jakthund!

På plussidan så har jag rejält med fritid, mycket motivation och hyfsad ekonomi. Jag är dessutom övertygad om att dessa resurser skulle vara enormt välinvesterade i en jakthund, och jag tror att jag kan erbjuda hunden ett riktigt gott och långt jaktliv. Detta är det centrala i alla mina frågor egentligen, hur kan jag anpassa student- och stadslivet så att hunden får det så bra som möjligt?

Jag har alltid bott i något av löshundarnas Mecka, där vi kunnat ha hunden lös konstant på gården, jagat extremt mycket och alltid kunnat ha kontakt med hundarna under vardagarna. De har följt med på bärplockning, skogsjobb, jakt givetvis och allt däremellan. Gråhunden och labradoren som plockar potatis är också en vacker syn som jag aldrig kommer att glömma.

Därför känner jag mig osäker på huruvida det är en god idé att överhuvudtaget skaffa hund i stan - jag vet inte hur man ger den ett riktigt bra liv med de förutsättningar som nu råder, men jag ska försöka samla mina tankar genom att skriva ner dem och exponera dem här, med förhoppningen att jag får ta del av Er stora kunskap, kritik, uppmuntran och råd. Dessutom ser jag det som lovvärt att sammanfatta en nybliven stadspojkes funderingar i denna fråga, för andra som sitter i samma sits.

Här nedan följer några av de tusentals frågor jag ska försöka få svar på innan jag slutgiltigt bestämmer mig för om hundköpet är en bra idé (ni kan räkna med att det kommer fler eftersom);

1. Hur ser ert vardagsschema ut vad gäller motion , aktivering, dressyr? Jag kommer ha möjlighet att ha med hunden i skolan en del (mycket tid i skogen på utb.), samt ha tillgång till hundgård (också på skolan), avgränsat fast intilliggande andra hundgårdar.

- Hittills har jag väl tänkt ett schema som ser ut ungefär såhär; vakna, ut med hunden direkt på promenad ca en timma på grusvägsslinga och skogsstigar som finns i närheten av bostadsområdet. Genomföra diverse dressyr under morgonpromenaden så att hunden blir lagom go i huvudet så att den orkar vara hemma 3-4 timmar tills jag kommer tillbaka på lunchen.

Under lunch, göra en kort rastning samt ha lite dressyr. Vet ni någon bra leksak som kan hålla en hund upptagen en stund och som man kan återanvända? En klassiker som vi använt hemma är igentejpade toarullar med godis i, fast det blir en aning stökigt hemma och de räcker inte så länge när hunden börjar bli stor. Samt att det kan bli lite väl mycket fiber i kosten om man har en stor jämte som käkar upp hela rullen!

Hursomhelst, sen kommer jag hem på eftermiddagen och har då läge att genomföra lite mer dressyr, spårträning, jaktträning, cykel/skidpass m.m. Kvällsnöjena är många med en pigg vovve!

Vad kan man ändra på? Lägga till / dra ifrån? Kanske ska man skaffa två hundar så de har sällskap? Eller är det att be om massvis med extra arbete utan att hund(arna) får ut så mycket av det?

Tror ni detta räcker för att hålla en stark och frisk älghund någotsånär nöjd fram till helgen då det blir riktigt livat med jakter, jaktträning och diverse utflykter?

2. Vilka erfarenheter av Brukshundsklubbar i allmänhet och Umeås Brukshundsklubb i synnerhet har ni? Jag har spanat på valpkurser och dressyrkurser som ett bra alternativ för att träffa likasinnade och att få nödvändig kontakt och disciplin hos hunden. Har dessa fungerat bra för er som provat?

3. Ekonomisk kalkyl. Vilka kostnader finns som man speciellt behöver räkna med som nybliven hundägare?

- Saker jag kommer på nu är valpköp, veterinärkostnader (undersökning, röntgen, kastrering?), försäkringar, transporter, medlemskap i BHK, foder, prylar. Jag ska försöka sätta prislapp på alla ovanstående saker eftersom jag kollar upp priserna.

4. Är det någon som känner till bra kennlar för älghundar inom 25 mils radie från Umeå? Jag vill helst ha valpen på hösten, då passar det bra med mitt schema och valpen är förhoppningsvis mogen till nästa jaktsäsong (över 1 år gammal). Jag har inte speciellt bestämda åsikter kring ras (det kan säkert någon bidra med, hehe) då jag jagat med både gråhund, jämthund och hälleforsare med bra resultat. Jämten är dock snyggast onekligen! :D

Jag börjar såhär och lägger till eftersom, hoppas på många svar!

Enormt tacksam för all hjälp och kritik. Dela med er nu!

:D

Med vänliga hälsningar Emil!

• Svar 77
  • Visningar 14,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Under förutsättning att du kan vara hemma en längre tid, när valpen införskaffas, så att du hinner ensamhetsträna den korrekt innan den ska vara hemma ensam 3-4 h på dagtid, så kan jag inte se något som skulle kunna hindra en hund från att få ett bra och aktivt hundliv hos dig utifrån vad du hittills skrivit.

Att ha två valpar/unghundar i samma ålder är mycket mer jobb med, så det rekommenderar jag inte, om huvudanledningen till att skaffa 2 är för att de ska ha sällskap av varandra

Publicerat
  • Författare
Under förutsättning att du kan vara hemma en längre tid, när valpen införskaffas, så att du hinner ensamhetsträna den korrekt innan den ska vara hemma ensam 3-4 h på dagtid, så kan jag inte se något som skulle kunna hindra en hund från att få ett bra och aktivt hundliv hos dig utifrån vad du hittills skrivit.

Att ha två valpar/unghundar i samma ålder är mycket mer jobb med, så det rekommenderar jag inte, om huvudanledningen till att skaffa 2 är för att de ska ha sällskap av varandra

Ja, någon annan anledning har jag inte så jag ska ta det i beaktande. Och jag kommer att organisera så jag kan vara hemma (ledig) med valpen.. hur mycket tid bör avsättas för det? Behöver jag offra en månad sommarjobb så gör jag det. :D

Publicerat
Ja, någon annan anledning har jag inte så jag ska ta det i beaktande. Och jag kommer att organisera så jag kan vara hemma (ledig) med valpen.. hur mycket tid bör avsättas för det? Behöver jag offra en månad sommarjobb så gör jag det. :D

Minst en månad och sedan beror det på hur stabil den är också. Skaffa en liten bur så att den har ett eget hem med tak över huvudet så kanske valpen känner tryggheten också. :D

Tänk över det både en och två gånger innan Du skaffar valp. Du får ju inte bo allt för långt ifrån valpen heller så att Du hinner fara hem och rasta den också. En valp på 3 mån klarar knappast 4 tim ensam utan att kissa el. bajsa.

Du lan läsa i länken som Du har med här också.

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=41&t=61227

http://forum.robsoft.nu/index.php

Lycka till!

Publicerat
  • Författare
Minst en månad och sedan beror det på hur stabil den är också. Skaffa en liten bur så att den har ett eget hem med tak över huvudet så kanske valpen känner tryggheten också. :D

Tänk över det både en och två gånger innan Du skaffar valp. Du får ju inte bo allt för långt ifrån valpen heller så att Du hinner fara hem och rasta den också. En valp på 3 mån klarar knappast 4 tim ensam utan att kissa el. bajsa.

Du lan läsa i länken som Du har med här också.

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=41&t=61227

http://forum.robsoft.nu/index.php

Lycka till!

Kommer bo ca 5-10 minuter från skolan - det där med bur / egen liten koja med lite gosefiltar tror jag är en bra idé, det har vi haft hemma också till våra hundar. Bara lyfta in i bilen sen så trivs de kanon där också. ;)

Jag tänker och tänker! Det är lite syftet, att reda upp tankarna och se vad jag får för problem att lösa kring valphavandet. Motivatinoen, visionerna och det positiva är redan avklarat, nu är det dags att komma ner på jorden och fundera på baksidorna. :D

Tack för er hjälp än så länge! :]

Publicerat
  • Författare

Vad kostar en shysst jämte / gråhund / vit älghund nuförtiden?

Vet att vi betalade 8000 kr för vår renrasiga labrador för ett gäng år sedan. Antar att det är inflation även i hundvärlden?

Rasfrågan är givetvis en helt annan fråga som stötts och blötts på många forum redan.. den blir man väl aldrig klok på kan tänkas. Men jag uppskattar gärna argument för raserna också givetvis, det här blir väl ett heltäckande kompendie snart. ;)

Jag har hursomhelst tänkt i banorna att köpa en renrasig hund och förhoppningsvis meritera den för att gynna uppfödarens avel i framtiden. Även om jag kasterar tänker jag mig att uppfödaren, och därmed fortsatt goda jaktanlag för rasen, gynnas av en meriterad men ack så steril hund i släkten? Kastrering är för övrigt något som min kära tillkommande har förordat.. jag tycker det känns lite elakt, fast det kanske är det bästa ändå. Tänker på lydnad och löptikar med mera.

Försäkring, någon som har koll på de priserna? Och en bra bur som den kan sova i och som man kan ha i bilen också?

Tror jag får sammanställa all information jag får sedan och göra en liten post med informationen presenterad, så fler kan få nytta av det.. detektivarbetet fortsätter!

Hälsn. Emil

Publicerat

En jämthund ligger på 8-9 000:- om man köper från uppfödare. Försäkringskostnaden beror ju på vilket bolag man väljer. Bara att ringa runt och kolla ;)

Jag personligen rekommenderar jämten om du vill ha en älghund. Om du vil ha mer allround, så är det nog lämpligare med en laika.

Publicerat
  • Författare
En jämthund ligger på 8-9 000:- om man köper från uppfödare. Försäkringskostnaden beror ju på vilket bolag man väljer. Bara att ringa runt och kolla ;)

Jag personligen rekommenderar jämten om du vill ha en älghund. Om du vil ha mer allround, så är det nog lämpligare med en laika.

Vi börjar ha väldigt mycket björn nu.. en Jämte med björnanlag eller liknande kanske vore något? Är det i allmänhet sant att jämtar mognar senare än andra älghundar (mognar jaktmässigt dvs)?

PS. Tack för dina svar Jämta, du verkar ha ruggigt med erfarenhet av hundar. Har läst din hunddagbok, mycket underhållande och otroligt vackra hundar! DS

Publicerat
  • Författare

Förresten, hur får jag reda på vilka hunduppfödare som finns i mitt område? Har hört om avelsråd och liknande, någon som kan bjuda på en webaddress eller ett telefonnummer dit man kan ringa? Jag är intresserad av en uppfödare så nära Umeå som möjligt.. så man kan hälsa på valparna och pyssla lite.. biltillvänjning och sånt är trevligt och brukar betala sig. ;)

"Nära" är ett vitt begrepp, jag är ju från norrland. Men över 25 mil så börjar det kännas lite motigt för att bara åka ditt och klappa hunden. :D

Publicerat
Vi börjar ha väldigt mycket björn nu.. en Jämte med björnanlag eller liknande kanske vore något? Är det i allmänhet sant att jämtar mognar senare än andra älghundar (mognar jaktmässigt dvs)?

Ja, en jämte med björnanlag ÄR något! ;)

Har själv en jämtvalp just nu och går ett basår till Skogsmästarskolan och det går utmärkt. Att de mognar senare vet jag inte men givetvis finns det många uppfödare som avlar på tidig jakt och sedan är det ju upp till dig när du vill släppa. Vissa menar på att om hunden är mogen så skäller den älg, är den inte redo så skäller den inte. Det är upp till den enskilda individen att avgöra.

Jag köpte valpen hos Stephan Ackerstierna i Enköping och är mycket nöjd.

pukko28.jpg

pukko33.jpg

Psst! Anlagen för björnjakt visar sig redan! :D

För fler bilder och info. www.csavin.se

Det är inga problem för dig att skaffa hund. Avsätt minst en månad, dock tror jag det räcker. Är det en hund som är van vid hundgård osv. är det ju ett plus.

Min valp som snart är 12 veckor gick senast i helgen och la sig ensam i huset för att sova ett par timmar. En otroligt självsäker och lugn hund.

Mvh,

Publicerat

Som student har du mer tid än någonsin att ta hand om en hund. Det börjar jag själv att inse så här i slutet av min utbildning. Min bror har gått samma utbildning som du påbörjat och han hade hund under sin studietid och det var aldrig något problem. Har du ekonomi att åka på jakt på höstarna så är det bara att köra på. Om inte annat har ni väl lite jakt med skolan fortfarande.

Vill du, vilket du uppenbarligen vill, så är det bara att köra på. Tycker dock du ska vara medvetnen om att det inte blir samma frihet i övrigt i livet. Är du ny student kommer det vara en massa roliga fester, aktiviteter, ni har väl en sverigeresa hela första sommaren? etc...sånt måste du också ha i åtanke.

Du kan alltid vänta ett år och köpa inför nästa höst.

Men å andra sida, känner du dig motiverad och är beredd att läga ner lite tid på hunden tycker jag definitivt att du ska köra på.

Dessutom är en valp på hösten ruskigt bra om du vill ragga tjejer på stan...många vill komma fram och klappa ;)

Publicerat

PS. Tack för dina svar Jämta, du verkar ha ruggigt med erfarenhet av hundar. Har läst din hunddagbok, mycket underhållande och otroligt vackra hundar! DS

Våran unghane sköt vi första älgen för vid 9 månaders ålder (likaså hans far blev skjutet älg för så tidigt) och 5 av 7 valpar i den kullen blev det skjutet för mellan 9 och 11 månaders ålder, så att jämtar mognar sent håller jag inte för en sanning...

Våran gamle skäller älg och björn, så vi hoppas att hans valpar också har de anlagen i sig :D

Jag har ju haft några år att lära mig om hundar och samla på mig erfarenheter och som mkt aktiv hundperson inom lite av varje, så snappar man väl upp en hel del lite här och var ;)

Publicerat
Förresten, hur får jag reda på vilka hunduppfödare som finns i mitt område? Har hört om avelsråd och liknande, någon som kan bjuda på en webaddress eller ett telefonnummer dit man kan ringa? Jag är intresserad av en uppfödare så nära Umeå som möjligt.. så man kan hälsa på valparna och pyssla lite.. biltillvänjning och sånt är trevligt och brukar betala sig. :D

"Nära" är ett vitt begrepp, jag är ju från norrland. Men över 25 mil så börjar det kännas lite motigt för att bara åka ditt och klappa hunden. :D

Surfa in på västerbottens älghundklubb, så lär du hitta både uppfödare och avelsråd i relativ närhet :D

Har du vägarna förbi neröver, så kan du ju kika in och hälsa på mina "bestar" om du vill ;)

Är ju bara runt 20 mil :D

Publicerat
  • Författare

Härligt Savin! Blivande kollegor då kanske? :D Jag funderade också på Skinnskatteberg men mitt stadiga sällskap läser här i Umeå så det blev Jägmästare istället.

Den hunden ser helt underbar ut.

Tack för dina uppmuntrande ord. Vi ses i arbetslivet, eller kanske på någon jakt? :D Har seriösa mängder med areal norr om polcirkeln om din lilla vovve behöver extra motion någon höst!

Erkon det är så jag tänkt själv också.. när kommer jag ha mer tid och mindre ansvar än nu? Bara satsa även fast det finns komplikationer och att förutsättningarna kanske inte är helt optimala.

Dessutom är jag en synnerligen trist typ när det gäller festande och sådant. Bjuder gärna hem folk på älgstek men att vara ute och studsa på krogen är inte min melodi. Det där med att ragga brudar på stan låter lovande, ifall sambon får för sig att byta upp sig senare! :D

Ekonomin bör lösa sig iom att det är mitt absolut största intresse och jag gärna offrar både fagra kläder, dyra telefoner, mp3-spelare och annat bjäfs som jag finner helt oväsentligt jämfört med en trevlig hundjakt i iskallt regn och rusk! :D

Har man dessutom något att komma med (en bra älghund med björnanlag t ex), är en god skytt och relativt trevlig (haha) då tror jag att man kan få bra med jakt här nära Umeå också. Och då blir inte resorna lika dyra som att åka hem förstås.

Det här med begränsadet av friheten är verkligen något man märker av.. har haft hand om tjuvparningsvalp i somras t ex. Man måste verkligen satsa på hunden, och har man ingen som täcker upp för en så kan man ju verkligen inte göra _någonting_ annat. Men det är okej för min del. Är som sagt något av en tråkmåns, älskar att stanna hemma och ta hand om ungar och hundar. Friheten ökar väl dessutom med åldern och med den kontakt och disciplin man upprättar med hunden. Dessutom hoppas jag (fast är inte helt säker ännu) på att man kan ta med sig vuxen hund på några av utbildningsmomenten (i skogen). Det kanske bror din vet något om?

Jakt på skolan finns kvar, en hel del vad jag förstått - kan bli intressant fast det finns nog gott om hundförare tillgängliga i detta sällskap så man kanske blir fyrtiosjunde hjulet ungefär. :D

Och visst jag kan vänta ett år, kan vara en bra idé. Ska försöka räta ut så många frågetecken jag kan och är de räta till hösten / vintern och jag hittat rätt valp så slår jag till, annars avvaktar jag och planerar och drömmer vidare. Man ska inte stressa här i världen har jag förstått. :D

Jämta fortsätter stötta blivande hundförare! Mycket tacksam! ;)

Undra vilka uppfödare som erbjuder dylika hundar? För en sådan valp (stabil jämte med näsa för björn) så har jag nyss utökat mitt maximala avstånd till hela Sverige.

EDIT:

Oj, såg precis ditt nya svar. Som du märker så kommer essäuppgifterna på utbildningen inte att stupa på skrivlusten i alla fall, kanske på att jag är långsam och skriva bara. :D

Klart som korvspad att jag kommer, något särskilt planerat i helgen eller? :D Kan ta med hembakt bröd, digitalkamera (för att övertala flickvän förstås!) och ett glatt humör!

Riktigt tacksam för alla svar, fan vad roligt det här var! :D

Publicerat
Jämta fortsätter stötta blivande hundförare! Mycket tacksam! :o

Undra vilka uppfödare som erbjuder dylika hundar? För en sådan valp (stabil jämte med näsa för björn) så har jag nyss utökat mitt maximala avstånd till hela Sverige.

EDIT:

Oj, såg precis ditt nya svar. Som du märker så kommer essäuppgifterna på utbildningen inte att stupa på skrivlusten i alla fall, kanske på att jag är långsam och skriva bara. :)

Klart som korvspad att jag kommer, något särskilt planerat i helgen eller? :D Kan ta med hembakt bröd, digitalkamera (för att övertala flickvän förstås!) och ett glatt humör!

Riktigt tacksam för alla svar, fan vad roligt det här var! :D

Jag är hemma i helgen, så det är bara att dyka upp :) Så får du massfota Gira och Attila som är kvar här. Attilla flyttar ju till veckan så det gäller att passa på, medan det finns 2 jämtvalpar att fota ;)

Du får väl pm:a om adress etc. om du tänker dyka upp.. Att leta reda på mig i ödeskogen utan adress är inte det enklaste :D

Publicerat
  • Författare
Jag är hemma i helgen, så det är bara att dyka upp :D Så får du massfota Gira och Attila som är kvar här. Attilla flyttar ju till veckan så det gäller att passa på, medan det finns 2 jämtvalpar att fota :)

Du får väl pm:a om adress etc. om du tänker dyka upp.. Att leta reda på mig i ödeskogen utan adress är inte det enklaste :o

Hehe det låter kanon. När är nästa jämtkull planerad för din del? Att komma i helg kanske blir lite väl dramatiskt, men klart man är nyfiken på någon som redan lever ett hejdundrande hundliv. :]

Förresten, hur ställer du dig till valet av kön och eventuell kastrering?

Jag har kikat på BHK:ens avgifter och de verkar inte precis avskräckande, 230:- för medlemskap ett år och mellan 800-1500:- för valpkurs beroende på hur omfattande man vill ha. Uppfödar-sökandet fortsätter, skickade iväg ett mejl till avelsrådet här i Västerbotten.. vi får väl se. Kanske är några andra uppfödare på brädan / någon som känner uppfödare som har Jämtvalpar på väg till hösten / vintern?

Nu ska jag i alla fall ut på förmiddagspromenad (efter 06:00 är förmiddag, det fick vi lära oss som småbarn :]), så man vänjer sig vid ett evigt knatande med vovven sen!

Hörs!

Publicerat

Jag tycker väl egentligen att man inte ska kastrera om det inte är nödvändigt :o

Dels pga att det alltid innebär en risk för hunden med sövning och ingreppet i sig (större risk för tikar givetvis), dels för att det sällan behövs egentligen och dels för att man inte på förhand kan säga om hunden är likadan som innan kastreringen. En del hundar märks ingen skillnad på och en del blir slöa, sega, får skum päls, ökar i vikt etc. En del av det kanske man kan styra lite över, men inte allt.

Nästa valpkull här blir förmodligen löpet som kommer i nov/dec. Då med en mkt bra och intressant hanhund, som jag tror kommer att passa min fröken som handen i handsken om allt går som planerat :D

Publicerat
  • Författare

Du borde börja med kontaktannonser, du verkar ha anlag för matchmaking! <_<

Nov/dec blir lite sent för min del, jag har egentligen bäst möjligheter att vara ledig under juli/aug/sept.. då jag har massor av jakt inplanerat där. Men vara kedjad vid en söt valp är inte heller fel även om det lär bli få älgar fällda under valp-året. Får hoppas det betalar igen sig senare!

Hade du haft en kull i rätt tid så hade jag givetvis åkt ner och försökt charma dig!! (Dessutom verkar dina hundar ha häftiga anlag, oerhört stiliga typer!) B)

Hittat denna annons i alla fall, lite svårtytt för mig som novis men;

Jämthundsvalpar planeras komma vecka 23

E. s65864/04 A SJ(LÖ)CH Fin JCH Lapinkairan Astok kv 6/8

(U,J Raikukorven Camilla e.SJCH Zack)

U. s40298/04 A J Djuptjärns Bossi kv5/11

(E. Such SJ(LÖ)CH Våndarvets Jesper)

U. Such SJ(LÖ)CH Trollbrånets Tessy

Astok har 5x1:a på jaktprov, 2 cert utställning

Bossi har 2x1:a jaktprov, 1:a jaktklass

Mera information: Ulf Grenholm, Klockträsk, Boliden

Vad betyder allt detta?

U. och E. = ur och efter?

SJ(LÖ)CH är det Svensk jaktchampion (löshund)?

Vad innebär 1:a på jaktprov?

Och framförallt, hur bedömer man om det är bra uppfödare, och om det är bra chans att få duktiga valpar?

Frågor, alldeles för många frågor. Tur att detta är ett diskussionsforum.

Mvh Emil, som alltid tacksam för svar! :)

Publicerat

Ja, de jämtvalparna som kommer här nästa gång blir leveransklara runt mars/april nästa år, så det blir väl kanske lite lång väntan B)

Roligt att du gillar mina hundar i alla fall :) Sådant är alltid roligt att höra <_<

U= Undan (tiken)

E= Efter (hanen)

SJ(LÖ)CH= Svensk Jakt (Löshund) Champion

1'a på jaktprov innebär att hunden fått 70 poäng eller mer, samt minst 90 minuters sammanlagd ståndtid på

samma älg eller grupp av älgar. Dessutom krävs minst ett skottillfälle.

Hur man kommer fram till att någon är en bra uppfödare och har bra hundar, är lite trickigare att svara på men jag personligen kollar mycket på hund och avelsdata, hemsidor, googlar en hel del, samt ringer och pratar med folk för att bilda mig en uppfattning om vad det är för sorts person och om det är någon som jag kan tänka mig köpa valp från.

Man kan aldrig ställa för många frågor ;)

Publicerat
  • Författare
Ja, de jämtvalparna som kommer här nästa gång blir leveransklara runt mars/april nästa år, så det blir väl kanske lite lång väntan B)

Roligt att du gillar mina hundar i alla fall :) Sådant är alltid roligt att höra <_<

U= Undan (tiken)

E= Efter (hanen)

SJ(LÖ)CH= Svensk Jakt (Löshund) Champion

1'a på jaktprov innebär att hunden fått 70 poäng eller mer, samt minst 90 minuters sammanlagd ståndtid på

samma älg eller grupp av älgar. Dessutom krävs minst ett skottillfälle.

Hur man kommer fram till att någon är en bra uppfödare och har bra hundar, är lite trickigare att svara på men jag personligen kollar mycket på hund och avelsdata, hemsidor, googlar en hel del, samt ringer och pratar med folk för att bilda mig en uppfattning om vad det är för sorts person och om det är någon som jag kan tänka mig köpa valp från.

Man kan aldrig ställa för många frågor ;)

Aha, undan. Tyckte ur lät lämpligare fast kanske lite mindre rumsrent haha ;)

Ja jag får väl ta mig en härlig dagstur till Boliden och kolla om det är nå gry i gubben där. Låt oss säga att jag googlar och härjar ett tag, undersöker förutsättningarna för den kullen i annonsen (som ligger hyfsat i tiden, inte optimalt men okej), sedan åker ner till uppfödaren.. Vad skulle du/ni särskilt kolla efter som goda / dåliga tecken hos en uppfödare när man väl kommer dit?

Publicerat

Man bör ju få träffa hundarna och umgås med dem en stund, så att man kan bilda sig någon uppfattning om dem och sedan tycker jag att personkemin mellan uppfödare och valpköpare ska stämma bra. En annan sak som man ska tänka på är om uppfödaren verkar ärlig i fråga om sina hundar och talar om både positiva och negativa saker om dem och gärna att han/hon talar om vilka mål han/hon har med sin avel.

Vad förväntar sig uppfödaren av kullen? Vad är det för egenskaper hos de båda hundarna som är värda att avla på etc.

Om sedan de svar man får i kombination med vad man sett av hundarna etc. stämmer bra med vad man själv vill ha och att man anser att uppfödaren har ett vettigt resonemang, så är det "bara" att slå till <_<

Publicerat
  • Författare

Rett ut mycket av stöket och böket med valpköp nu, håller på med min lilla budgetering och försöker ordna med bra marker för jakt här nära Umeå..

Men att välja valp, det var inte det lättaste. Sitter och kikar på olika parningar och kollar på jyckedata, men vet inte om jag blir så mycket klokare. Pratade med avelsrådet och han tyckte den valpningen som jag posta innan verkade "inte alls dum" vad det nu betyder. :D

Publicerat
Du borde börja med kontaktannonser, du verkar ha anlag för matchmaking! :angry:

Nov/dec blir lite sent för min del, jag har egentligen bäst möjligheter att vara ledig under juli/aug/sept.. då jag har massor av jakt inplanerat där. Men vara kedjad vid en söt valp är inte heller fel även om det lär bli få älgar fällda under valp-året. Får hoppas det betalar igen sig senare!

Hade du haft en kull i rätt tid så hade jag givetvis åkt ner och försökt charma dig!! (Dessutom verkar dina hundar ha häftiga anlag, oerhört stiliga typer!) ;)

Hittat denna annons i alla fall, lite svårtytt för mig som novis men;

Jämthundsvalpar planeras komma vecka 23

E. s65864/04 A SJ(LÖ)CH Fin JCH Lapinkairan Astok kv 6/8

(U,J Raikukorven Camilla e.SJCH Zack)

U. s40298/04 A J Djuptjärns Bossi kv5/11

(E. Such SJ(LÖ)CH Våndarvets Jesper)

U. Such SJ(LÖ)CH Trollbrånets Tessy

Astok har 5x1:a på jaktprov, 2 cert utställning

Bossi har 2x1:a jaktprov, 1:a jaktklass

Mera information: Ulf Grenholm, Klockträsk, Boliden

Vad betyder allt detta?

U. och E. = ur och efter?

SJ(LÖ)CH är det Svensk jaktchampion (löshund)?

Vad innebär 1:a på jaktprov?

Och framförallt, hur bedömer man om det är bra uppfödare, och om det är bra chans att få duktiga valpar?

Frågor, alldeles för många frågor. Tur att detta är ett diskussionsforum.

Mvh Emil, som alltid tacksam för svar! :D

Hej !!

Astock en bra hund men Bossi är väl inte alltför tidig i sin jakt enligt vad man kan läsa när den startat 3,5 år sen så har ett kullsyskon lämnat EP inge bra, men är ju vad jag tycker.Sen så vet jag om att en hane for till finland blev finjch men ägare sålde den till Ackerstjerna sen så är den väl såld till norge han i finland var inte nöjd, den kunde lämna älgarna å komma bort å hade inget förföljande.

Publicerat
  • Författare
Hej !!

Astock en bra hund men Bossi är väl inte alltför tidig i sin jakt enligt vad man kan läsa när den startat 3,5 år sen så har ett kullsyskon lämnat EP inge bra, men är ju vad jag tycker.Sen så vet jag om att en hane for till finland blev finjch men ägare sålde den till Ackerstjerna sen så är den väl såld till norge han i finland var inte nöjd, den kunde lämna älgarna å komma bort å hade inget förföljande.

Tack för ditt svar!

Här är en annan parning jag kikat på med en, via telefon i alla fall :angry:, sympatisk uppfödare;

u J Kvistgårdens Rista II S29821/2003 A - Kullvärde 2/4

(e SJCH SUCH Lundbergs Veijko S37254/96 U

u SJCH SUCH Kvistgårdens Akita S33969/94 U)

e FINJCH Ruskametsän Nero FIN18901/03 B - Kullvärde 8/8

(e FINJCH FINUCH Raikukorven Roomeo FIN21780/99 B

u FINJCH Lumpelan Milla FIN16637/00 ;)

Mycket intressanta vovvar till höger och vänster!

Publicerat

Kul att du ska skaffa valp!

Bra val av utbildning föresten, jag läser själv första året på skogis!

Tänkte bara säga detta. Generellt som student har du alla möjligheter att ha hund, man går ofta korta dar i skolan osv. Enda nackdelen kan ju vara ekonomin....på skogis har man verkligen alla förutsättningar vad gäller att ha hund, det är optimalt. På exkursioner kan du nästan alltid ta med dig hund, på skolan finns hundgårdar (dock är det ganska lång kö för att få en plats så räkna inte med det från början). Är det dessutom en jakthund (finns det nått annat? ) så har du ju tillgång till ca 7000 ha runt Umeå! Får du fram en bra älghund så kommer du vara populär, var så säker! :)

Tänk bara på detta om du tänkt skaffa valp som kommer vara väldigt ung till hösten. Första året på skogis så går man väldigt mycket i skolan. Första 2-3 månaderna så hade vi exkursioner flera dagar i veckan (8-17 ca) och när vi var i skolan så var det föreläsningar hela dagarna (9-15/16). Att ha en 2 månaders valp precis då hade jag inte velat ha, min vorsteh var 5 månader när jag började och jag fick pussla en hel del precis i början för att få det att gå ihop. Utöver själva skolan på dagarna så ville man ju inte missa inspark/aktiviteter/fester osv som var på kvällar/helger för att man skulle lära känna lite folk...

Hundgårdarna är som sagt populära, ta mitt råd och skriv upp dig på kölistan första dagen du börjar. Jag gjorde det och var först i min kurs och har precis nu i början av april fått ett bås till min hund. Och då hade jag ändå lite tur....som det ser ut nu får man köa i ca 1.5 år innan man får en plats.

Lycka till med hundletandet! Och du......gråhund ska det ju vara..... :P