Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Student - bor i lägenhet och vill skaffa hund!

Featured Replies

Publicerat

Lycka till med hundletandet! Och du......gråhund ska det ju vara.....

Förstör nu inte en ung pojke med å nämna ordet gråhund, han ska skjuta dom på fast stånd å inte valla dom runt hela umeå kommun :):P .

• Svar 77
  • Visningar 14,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
  • Författare
Lycka till med hundletandet! Och du......gråhund ska det ju vara.....

Förstör nu inte en ung pojke med å nämna ordet gråhund, han ska skjuta dom på fast stånd å inte valla dom runt hela umeå kommun ;):P .

Haha. :)

Har själv lite personliga erfarenheter av det sämre slaget när det gäller gråhundar, samt motsatta erfarenheter av jämtar. Det är egentligen bara det jag baserar mitt val på, samt att jag gillar stora rejäla vovvar. Eller superlätta NOBS som bara bränner fram på skaren. Så extremt synd om vår stora labrador när den är ute och leker på vintrarna med morbrors NOBS.. ser helt förjäkligt ut. Hon travar fram på snön i utställningsmanér och han plöjer fåror.

Hursomhelst, åsikterna går isär och ska man få fram någon objektiv information med för och nackdelar... då får man vända sig till högre makter tror jag.

Tänk bara på detta om du tänkt skaffa valp som kommer vara väldigt ung till hösten. Första året på skogis så går man väldigt mycket i skolan. Första 2-3 månaderna så hade vi exkursioner flera dagar i veckan (8-17 ca) och när vi var i skolan så var det föreläsningar hela dagarna (9-15/16). Att ha en 2 månaders valp precis då hade jag inte velat ha, min vorsteh var 5 månader när jag började och jag fick pussla en hel del precis i början för att få det att gå ihop. Utöver själva skolan på dagarna så ville man ju inte missa inspark/aktiviteter/fester osv som var på kvällar/helger för att man skulle lära känna lite folk...

Ahh, tack så mycket för varningen! Det har slumpat sig så att jag märker att jag skulle ha bra möjligheter att ta valp under sommaren också, hittar jag bara en bra parning (har några jag kikat på i alla fall) så tar jag gärna en i slutet på juni / början av juli också. Då hinner den la bli ca 5 månader också. Har egen bil osv så borde fungera att ränna på lite exkursioner med hunden rätt så snart. Skogsvana lär den ha fått en del av i alla fall, samt förhoppningsvis sova lika tryggt på en jacka i skogen / bak i bilen nån timma som den gör hemma.

Inspark och dylikt hoppas jag klara av att vara med på så mycket som möjligt, men lära känna folk gör jag nog bäst i skogen ändå. :] Det känns inte som hela världen att missa lite av de sakerna (eller i alla fall gå hem tidigt). Tycker det verkar extremt lovande med så många som har liknande intressen, så man kan säkert hitta någon som står ut med ens sällskap, även om man inte är så väl verserad i de fina salongerna. :]

Det går inte att skriva upp sig på vovvebur innan man är antagen antar jag? Vet att flera delar också, kanske man kan få till någon dag i veckan där i alla fall med någon kompis. Får väl flörta så hårt som möjligt på alla!

Tack så mycket för att du skrev, jättebra med lite insiderinfo från någon som gjort samma sak! Skriv mera om skogis och vardagen, intresserad så ini norden. Bra val av utbildning själv också förresten, hehe! :)

Jag har funderat en del på hur jag skulle komma igång med uppfostran och så på smidigaste sätt. Jag har arbete i min lilla löshundsidyll uppe i Tornedalen, men där blir det inte mycket miljöanpassning för hunden annat än skogsvana, en helvetisk massa björn och älg som ränner omkring huset och liknande. Och eftersom jag ska ha den här nere i Umeå så tänkte jag att det är bäst att börja här, i lägenhet i stan. Då finns alla störande miljöer och sådant som den ska klara av att hantera och ignorera lättillgängligt.

Så, tar valpen hit, är här 2-3 veckor ensam med valpen förmodligen, pysslar med lite grundträning och exponerar hundstackarn för allt jag tycker han bör klara av, ska upprätta en lista för det tror jag. :) Tänker på saker som trafik, andra hundar, åka bil, gå i koppel, se massa folk (Tornedalen är inte idealisk för just den biten) med mera, vänja honom vid att åka båt och annat sådant.

Sen upp till obygden när han vant sig vid mig och lite vid stan, då får han hänga med och plocka en massa bär, hålla sig undan husse när han kapar lite ved, massvis med spårträning (tänkte använda mig av Thams böcker och några till tips, gå ut lugnt och sen öka förstås) samt vänja sig vid allt som obygden har att erbjuda. Som att man inte springer runt husse när han kör röjsåg och så.

Allt givetvis infört stegvis i små bitar och ökande förstås.

När han stulit nog med hjortron och blåbär av farfar och fått en del skogsvana så är det slutet av augusti, då är vovven 4-5 månader gammal och skolan börjar. Då får jag lita till flickvän, kompisar, samt allmänt försummande av allt annat för att ta hand om honom. Och så blir det Valpkurs på BHK i mån av plats förstås. Förhoppningsvis mognar han bra, blir en trevlig och lugn hund som man kan plocka med sig på utemomenten på skolan.

Jag hoppas det ska gå bra. :D

Tack för alla svar, är alltid lika skoj när man ser någon tycka och tänka till. Nån som har åsikter om den senaste parningen jag skrev in?

Publicerat

Det låter som att du har en bra plan! Det löser sig alltid på nått sätt med hundarna. Första veckan kommer ni åka på en 3 dagars resa som heter Hav-till fjäll där man precis som namnet antyder åker från kusten till fjällen och kollar på ekologin osv. En väldigt rolig resa och det skapar bra sammanhållning i klassen tidigt. Hur som helst så fick vi INTE ta med hund på den resan....så då kommer du behöva hundvakt. En hel del av exkursionerna i början är med cykel och med en så ung hund så är det ju inte så jättelämpligt att cykla långa sträckor men oftast gick det att åka bil om nån ville det så då kan du ju ha jycken med i bilen. På de exkursionerna där vi åker buss är det inga problem att ta med hunden. Lärarna tycker det är helt ok att man tar med hunden så länge den inte stör undervisningen.

Det stämmer att man kan dela hundgård med någon, jag kan dock inte exakt bestämmelserna för det, uthyrning i andrahand osv. Men visst går det att lösa på nått sätt.

Du kommer garanterat trivas på skogis! Det är en superkul utbildning, de första kurserna är helt otroligt bra! Trots att man är född skogsmänniska så blir man nästan nyfrälst efter första kursen! Jag minns att jag hela tiden fick skärpa till mig och koncentrera mig på hundens arbete när vi var o jagade i höstas för jag gick och kollade på skogen och växtligheten istället och tappade helt fokus på jakten....hehe. Helt hjärntvättad.....

Ang. Gråhund-Jämthund diskussionen så har jag tvärtemot dig övervägande bra erfarenheter av gråhundar och dåliga vad gäller jämthundar. hehe.

Publicerat
  • Författare
Det låter som att du har en bra plan! Det löser sig alltid på nått sätt med hundarna. Första veckan kommer ni åka på en 3 dagars resa som heter Hav-till fjäll där man precis som namnet antyder åker från kusten till fjällen och kollar på ekologin osv. En väldigt rolig resa och det skapar bra sammanhållning i klassen tidigt. Hur som helst så fick vi INTE ta med hund på den resan....så då kommer du behöva hundvakt. En hel del av exkursionerna i början är med cykel och med en så ung hund så är det ju inte så jättelämpligt att cykla långa sträckor men oftast gick det att åka bil om nån ville det så då kan du ju ha jycken med i bilen. På de exkursionerna där vi åker buss är det inga problem att ta med hunden. Lärarna tycker det är helt ok att man tar med hunden så länge den inte stör undervisningen.

Det stämmer att man kan dela hundgård med någon, jag kan dock inte exakt bestämmelserna för det, uthyrning i andrahand osv. Men visst går det att lösa på nått sätt.

Du kommer garanterat trivas på skogis! Det är en superkul utbildning, de första kurserna är helt otroligt bra! Trots att man är född skogsmänniska så blir man nästan nyfrälst efter första kursen! Jag minns att jag hela tiden fick skärpa till mig och koncentrera mig på hundens arbete när vi var o jagade i höstas för jag gick och kollade på skogen och växtligheten istället och tappade helt fokus på jakten....hehe. Helt hjärntvättad.....

Ang. Gråhund-Jämthund diskussionen så har jag tvärtemot dig övervägande bra erfarenheter av gråhundar och dåliga vad gäller jämthundar. hehe.

Det är sådär, riktigt subjektivt och fint inom hundvärlden. Nåja, jagar gör dem ju förhoppningsvis allihopa, det ska gå bra. Och jagar den första mot förmodan inte bra så får den sällskap av en till efter några år. Inte värre än så. Dessutom får man ju lära sig supermycket om hundhållning, spårning och jakt, samt får en fin kompis. :]

Det låter som att jag kommer stormtrivas, längtar till hösten som vanligt fast nu inte enbart för jaktens skull. :)

Jag har egen bil också så bör kunna lösa sig. Hunden lär nog bli skapligt slut av alla intryck, folk, nya ställen och andra vovvar. Får ha supermysig hundbur som jag kan ha med i bilen, det ska gå. Känns lite för mig som att jag har så jädra höga krav på min hundhållning att jag knappt törs skaffa en stackars jycke, fast jag vet ju att jag kommer klara av att improvisera i de situationer där det krävs.

Jaså, mycket cykling också? Man kanske borde skaffa sig en bättre cykel.. men stölderna når ju episka proportioner här i umeå när det gäller cyklar. Folk i allmänhet är väl rätt så övertygade om att det är organiserad brottslighet som åker runt och plockar allt nytt. Är nog lika bra att behålla risiga hojen så länge den fungerar.

Nåja, iväg till ICA så man inte svälter ihjäl här i ivern. Pratat med ett par uppfödare till, allt känns bra. :]

Tack för all hjälp återigen! Skriv mer om skogis, varje dag! ;) Som vanligt återbetalas alla tjänster med älgjakt!

Publicerat
  • Författare

Förresten, är det en myt att Jägmästarstudenterna har fritt från obligatoriska moment under första älgjaktsveckan? Det låter för bra för att vara sant! ;)

Publicerat

Haha! Nej det är ingen myt. Vi hade i höstas några föreläsningar den veckan men inget obligatoriskt. Nu till hösten är vi helt lediga....det står tom "Älgjaktslov" på schemat den veckan och så har vi en instuderingsperiod under första älgjaktsveckan i oktober också (=ledig). :blink: Oftast brukar man kunna komma överrens med lärarna om att jobba in vissa moment så man blir ledig då. Det finns som sagt alla möjligheter till bra jakt här, vi har ju tillgång till marker nere i Uppsala-trakten, skåne och på gotland bl.a. utöver markerna i Umeå.

Du får fråga om du undrar nått mer....

Publicerat
  • Författare
Haha! Nej det är ingen myt. Vi hade i höstas några föreläsningar den veckan men inget obligatoriskt. Nu till hösten är vi helt lediga....det står tom "Älgjaktslov" på schemat den veckan och så har vi en instuderingsperiod under första älgjaktsveckan i oktober också (=ledig). :D Oftast brukar man kunna komma överrens med lärarna om att jobba in vissa moment så man blir ledig då. Det finns som sagt alla möjligheter till bra jakt här, vi har ju tillgång till marker nere i Uppsala-trakten, skåne och på gotland bl.a. utöver markerna i Umeå.

Du får fråga om du undrar nått mer....

Fantastiskt. Helt enkelt fantastiskt.

Hehe tack för tillståndet, här kommer en salva till;

1. Finns det en jaktskytteklubb i Umeå?

2. Någon lättillgänglig skjutbana?

3. Är det något särskilt man behöver tänka på innan skolstarten? Speciella saker att ha med?

4. Bedrivs det omfattande älgjakt på skolans marker? Hur stor är marken, tilldelningen och hur många deltar? Tror du det finns behov av hundförare + älghund eller är det en mättad marknad?

5. Tips på saker du önskar du förberett innan skolstarten?

6. Litteraturtips?

Givetvis oerhört frivilligt att svara på alla frågor, men frågar man inget... Jag såg för mycket på Hjärnkontoret som ung (eller yngre kanske det heter). :D

Tack för alla svar! Vi ses i höst. :D

Mvh Emil

Publicerat

3. Är det något särskilt man behöver tänka på innan skolstarten? Speciella saker att ha med?

4. Bedrivs det omfattande älgjakt på skolans marker? Hur stor är marken, tilldelningen och hur många deltar? Tror du det finns behov av hundförare + älghund eller är det en mättad marknad?

6. Litteraturtips?

1 och 2. Ja, det finns flera stycken. Om man är medlem i Skogis JVF (skolans jaktvårdsförening) så får man tillgång till Sävar JSK som ligger ett par mil untanför stan. Där finns älgbana, viltmål (50 m), bänkskytte och skeet och trap. Som medlem får du tillgång till nycklar till banorna så det är bara att fara ut och skjuta när du vill.

3. Hmm, cykel kommer du behöva men det kommer ni få brev om från skolan. Annars är det nog inget särskilt. Stolsryggsäck/pall kan vara skönt att ha med på exkursionerna. Annars är det bara saker du förmodligen redan tänkt på...kängor, stövlar, regnkläder och sånt.

4. Älgjakten är ganska populär på skolan. Första veckan är det oftast mycket folk och det är en upplevelse att vara med! Det är inte ofta man jagar i gäng på upp emot 50 pers där medelålder hamnar på ca 23 år! Första tiden brukar det vara en del folk, men det mattas av eftersom, på slutet i år så dök det bara upp nån enstaka person. Gemensamhetsjakterna brukar bedrivas hela första veckan och sen på helgerna. Under veckorna (samt på helgen på de marker som inte är avlysta) så är det fritt fram att åka ut själv och panga hur mycket älg (eller vad du nu vill jaga) du vill. Man bokar upp 1-2 rutor på det område man vill vara på så är det bara att tuta och köra. Skolan har tillgång till tre marker runt Umeå på totalt 7000 ha. Jag ska återkomma med hur stor tilldelningen är. Det är INTE mättad marknad på älghundar. Tvärom är det svårt att få med bra hundar, särskilt på senare delen av säsongen. Det finns ganska många som har älghundar men de ååker ofta hem och jagar på egna marker osv.

5. Hmm. Tror inte det var nått jag kände att jag missat. Om du vill komma igång och jaga direkt så se till att ta med dig nån kompis ut på skjutbanan och ordna skjutintyg så snabbt som möjligt i höst. För att lösa medlemskap i jvf så måste du ha 3 godkända silverserier på älgbanan samt 6 av 10 träff på skeetbanan. Man måste visa upp ett sånt intyg (det räcker att en kompis skriver under ett protokoll som du får av jvf) för att få ut ditt jaktkort.

6. Menar du skoglig litteratur? "Nya tiders skog" kan jag varmt rekomendera, den kommer ni ha under första kursen bl.a

Publicerat
  • Författare

6. Litteraturtips?

1 och 2. Ja, det finns flera stycken. Om man är medlem i Skogis JVF (skolans jaktvårdsförening) så får man tillgång till Sävar JSK som ligger ett par mil untanför stan. Där finns älgbana, viltmål (50 m), bänkskytte och skeet och trap. Som medlem får du tillgång till nycklar till banorna så det är bara att fara ut och skjuta när du vill.

3. Hmm, cykel kommer du behöva men det kommer ni få brev om från skolan. Annars är det nog inget särskilt. Stolsryggsäck/pall kan vara skönt att ha med på exkursionerna. Annars är det bara saker du förmodligen redan tänkt på...kängor, stövlar, regnkläder och sånt.

4. Älgjakten är ganska populär på skolan. Första veckan är det oftast mycket folk och det är en upplevelse att vara med! Det är inte ofta man jagar i gäng på upp emot 50 pers där medelålder hamnar på ca 23 år! Första tiden brukar det vara en del folk, men det mattas av eftersom, på slutet i år så dök det bara upp nån enstaka person. Gemensamhetsjakterna brukar bedrivas hela första veckan och sen på helgerna. Under veckorna (samt på helgen på de marker som inte är avlysta) så är det fritt fram att åka ut själv och panga hur mycket älg (eller vad du nu vill jaga) du vill. Man bokar upp 1-2 rutor på det område man vill vara på så är det bara att tuta och köra. Skolan har tillgång till tre marker runt Umeå på totalt 7000 ha. Jag ska återkomma med hur stor tilldelningen är. Det är INTE mättad marknad på älghundar. Tvärom är det svårt att få med bra hundar, särskilt på senare delen av säsongen. Det finns ganska många som har älghundar men de ååker ofta hem och jagar på egna marker osv.

5. Hmm. Tror inte det var nått jag kände att jag missat. Om du vill komma igång och jaga direkt så se till att ta med dig nån kompis ut på skjutbanan och ordna skjutintyg så snabbt som möjligt i höst. För att lösa medlemskap i jvf så måste du ha 3 godkända silverserier på älgbanan samt 6 av 10 träff på skeetbanan. Man måste visa upp ett sånt intyg (det räcker att en kompis skriver under ett protokoll som du får av jvf) för att få ut ditt jaktkort.

6. Menar du skoglig litteratur? "Nya tiders skog" kan jag varmt rekomendera, den kommer ni ha under första kursen bl.a

1 och 2, fan vad fint.

3. Stolrygga kan nog vara bra faktiskt, det hade jag inte tänkt på.

4. Det låter ju alldeles ypperligt. Köra på med jakten hemma under första perioden för att sedan vara smått attraktiv med duttig älghund på senhösten låter idealiskt för min del. Bara hålla tummarna.

5. Vill du vara min kompis? :)

6. Nya tiders skog är numera på listan!

Tack för all hjälp, galet bra att kunna intervjua någon som går året över en såhär. Nu ska lill-emil sussa för han har varit på dåligheter och druckit rödvin till de grillade älgbiffarna.

Kommer mer frågor det kan du räkna med. :D Jag får väl bjuda på Söndagsfika som kompensation om inte annat önskas!

Mvh Emil

Publicerat
  • Författare

Här är ytterligare en parning jag kikat på;

Jämthundsvalpar, 2 st. tikar, födda 11/3 2008. Inlagd 20080430

u J Klövkampens Hindra S22218/2001 A

(e SJCH SUCH Klövkampens Uro S27466/96 U

u J Klövkampens Rita S32821/95 U)

e J Tric S26244/2006 A

(e SJCH SUCH FINJCH Trätar Myrens Mac S21486/2001 A

u SJ(LÖ)CH Stina S48891/2002 A)

Kullvärde Tric 4/8. Kullvärde Hindra 6/7.

Klövkampens Kennel

Per-Erik Persson

Nästansjö, Vilhelmina

Hemsida: hem.passagen.se/klovkampens

Vet inte riktigt hur jag ska gradera de olika parningarna egentligen. Alla är ju jaktchampioner till höger och vänster?

Hjelp!

Publicerat

Uro har ju lämnat en hel del HD och det finns även någon krypt efter honom, samt att han är farfar till en pra-hund, så jag skulle nog tveka på just den parningen faktiskt.

Hindra är tidigare parad med Trätar myrens Mac och en av avkommorna där, har fått raporteringskod A = agerat aggressivt på utställning mot domaren och det tyder ju på en mindre trevlig mentalitet tyvärr..

Publicerat
  • Författare

Ringde till uppfödaren ovan, han försökte sälja valpen inom 30 sekunders samtal. Blev nja på den.

Däremot uppfödaren till den andra kullen jag är intresserad av grilla mig med frågor om jaktmarker osv, berättade lite om hur tiken jagade och så. Jag gillar sånt, skönt när uppfödaren ställer krav då känns det som att det är seriösa saker på gång.

Parningen

u J Kvistgårdens Rista II S29821/2003 A - Kullvärde 2/4

(e SJCH SUCH Lundbergs Veijko S37254/96 U

u SJCH SUCH Kvistgårdens Akita S33969/94 U)

e FINJCH Ruskametsän Nero FIN18901/03 B - Kullvärde 8/8

(e FINJCH FINUCH Raikukorven Roomeo FIN21780/99 B

u FINJCH Lumpelan Milla FIN16637/00

Kan det vara något tro? Den uppfödaren tyckte jag om att prata telefon med i alla fall.

Hur forskar jag fram allt på jyckedata? Vad är viktigt att fokusera på? Har ju hört talas om jaktligt djup och bredd, får väl leta bland farmor och syskon och mommo med flera! :]

Publicerat

Gå in på skk avelsdata, regga inloggningsuppgifter och kolla hundarna där.

Mycket bättre än jyckedata och det går snabbt och lätt att kolla alla avkommor efter en hund och se både jaktligt, hälsomässigt, exteriört etc. :lol:

Publicerat
  • Författare
Gå in på skk avelsdata, regga inloggningsuppgifter och kolla hundarna där.

Mycket bättre än jyckedata och det går snabbt och lätt att kolla alla avkommor efter en hund och se både jaktligt, hälsomässigt, exteriört etc. :lol:

Jag gört! Tack för hjälpen. :-)

Publicerat
  • Författare

Känns rätt svårt att få fram något definitivt.

På herrsidan ser det väl bra ut, Roomeo hade t om jag hört talas om tidigare, hans hanvalp verkar också bra. Finns det någon finsk motsvarighet till SKKs sida man kanske kan kika på?

Damsidan ser väl värre ut isof, farmor och farfar har ju gjort bra ifrån sig och hört mycket bra om Kvistgårdens hundar överlag. Han menar att han inte meriterat tiken för att han jagat så mycket, och hon är 5 år nu då han insåg att han ville ha en kull och ta en valp själv också för. Det kan jag köpa, verkar vara en reko kille. Han säger att hunden jagar mycket bra, duktig på att ställa i upptag något som de avlar på.

Tikens kullsyskon var få och en hade gått jaktprov en gång, 86,5p. De andra vet jag inte, stod ingen reg ägare, undrar vad det betyder?

Så, "jaktligt djup" ser bra ut eller tolkar jag det fel? :-) Och "jaktlig bredd" ser lite mindre bra ut eller iaf svårt att dra några direkta slutsatser.

Förvirrad! Fast denna uppfödare vart iallafall snäll.

Publicerat

På herrsidan ser det väl bra ut, Roomeo hade t om jag hört talas om tidigare, hans hanvalp verkar också bra. Finns det någon finsk motsvarighet till SKKs sida man kanske kan kika på?

Damsidan ser väl värre ut isof, farmor och farfar har ju gjort bra ifrån sig och hört mycket bra om Kvistgårdens hundar överlag. Han menar att han inte meriterat tiken för att han jagat så mycket, och hon är 5 år nu då han insåg att han ville ha en kull och ta en valp själv också för. Det kan jag köpa, verkar vara en reko kille. Han säger att hunden jagar mycket bra, duktig på att ställa i upptag något som de avlar på.

Tikens kullsyskon var få och en hade gått jaktprov en gång, 86,5p. De andra vet jag inte, stod ingen reg ägare, undrar vad det betyder?

Så, "jaktligt djup" ser bra ut eller tolkar jag det fel? :-) Och "jaktlig bredd" ser lite mindre bra ut eller iaf svårt att dra några direkta slutsatser.

Nja inte meriterat för att han jagat så mkt det skulle då inte jag köpa, var ju 4,5 år när hon skällde första 1 och är ju startad 4 gånger så det verkar vara en sen hund å verkar ha svårt å få älgarna å stå i upptaget om du läser prov berättelserna. Och snäll han vill ju sälja är ju samma med bil försäljare :lol: han sidan är ju bra 8/8 meriterade så där är det ok tycker då jag kolla denna länk http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoira.a...901/03&R=42 sen den med både Uro och Mac är nog ingen bra kombination båda har lämnat pra å hd så där skulle då jag vara lite rädd. Har hjälpt en här på jaktsidan med en valp från finland dom föds om ca 2 veckor å fixade att han får välja som nr 2 på hanar finns mkt intressanta parningar i finland nu.

Publicerat

Stämmer valpen med dina förväntningar så är det väl aldrig fel. Jaktlig bredd finns det då på hanens sida... Alla i hans kull är ju Jpr meriterade, alla utom en är ju dessutom FINJCH i hans kull och den sista tog etta på prov då han var 1,5år så jakt tror jag nog det finns nog av där.

http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoira.a...901/03&R=42

Här har du hanen. och där kan du se det mesta. KVA=JCH, MVA=UCH.

Vad gäller tiken så hade vi en Kvistgårdare i vårat jaktlag som var JCH(Kvistgårdens Ceasar I). Han var duktig på hålla i men hade för dåligt sök enligt mig. Ofta visste älgarna av hundförarn vid upptag för han var väl borta som längst 5-10minuter och detta resulterade i att älgarna skenade. Han hade annars ett lungt sätt och en härligt jämtskall som dock hördes lite kort pga att det var så grovt... Han är då den överlägset bästa älghund vi haft i jaktlaget men det säger kanske inte så mycket :lol: Däremot så är väl hundförarn inte av samma kvalitet och hundstackarn var alltid i dålig form i början av jakten. Eller rättare sagt FET!!! och då är det ju lite svårt att prestera! :lol:

Nu är det ju kanske inte så nära släkt men han var halvbror till tikens mamma.

Lycka till med hundköpet.

Publicerat
  • Författare

Ja inte är det lätt att hitta felfri hund inte. Det där med HD m.m. är ju en klar varningsklocka i alla fall.

Hur får man rätt på en bra parning och en valp att hämta i juni/juli, helst Norrbotten eller Västerbotten? Eller från Suomi fungerar också bra, är ifrån tornedalen och har alltid vägarna förbi Haparanda/Tornio. Rovaniemi är inte heller långt bort. Alla tips mottages tacksamt. :]

Lät inte bra det där med söket, men kommer man med en fet hund och en oengagerad hundförare kanske de inte har bästa relationen... är väl ganska lätt att forcera fram snävt sök om man bara knallar på och hunden inte är trygg i en. Är den dessutom fet så blir det kanske jobbigt att söka ut?

Publicerat

Dom flesta är lite längre ner i landet som är aktuella i juni/juli vet en som föds när som helst efter Fäbobergets Goliat u Ruskametsän Söpö. Söpö är ju en kullsyster till Nero som är parad med Kvistgårdens tiken,känner Janne Romakaniemi där så det är ju ett alternativ helt klart,bor ju inte så långt bort heller.

Publicerat
  • Författare
Dom flesta är lite längre ner i landet som är aktuella i juni/juli vet en som föds när som helst efter Fäbobergets Goliat u Ruskametsän Söpö. Söpö är ju en kullsyster till Nero som är parad med Kvistgårdens tiken,känner Janne Romakaniemi där så det är ju ett alternativ helt klart,bor ju inte så långt bort heller.

Jaså var bor och verkar han då? Är som sagt intresserad till sommaren bara det är vettiga linjer. Hela Juli fungerar också bra förresten.

Publicerat

Bor utanför rovaniemi ca 15 mil från Haparanda vet ej hur många som bokat men är det en tik eller hane du ska ha.

Publicerat
  • Författare

Jag har tänkt mig en hanne men tik går också bra om det är rätt parning och jag gillar individen.

Publicerat
  • Författare

Låter intressant, Rovaniemi är bara ett stenkast från hemtrakterna i Pajala så avståndet blir inga problem. Hur känner du uppfödaren där?

Den parningen verkar väl intressant, vad tycker du personligen gör den bättre än den valpkull som var u Kvistgårdens Rista och e Nero?

Publicerat

Lärt känna han via han som har hanen som jag tänker para med, en trevlig gubbe, nå personligen så är det ju dokumenterad tidigare jakt i denna parning och så tror jag att valparna nedärver mer från tiken å där har du ju höga kull värden enda med goliat är att bojs tik linje är klen men annars ser det jävligt bra ut och fäbobergarna är bra på å få valpköparna ut på prov så nästa höst är nog många meriterade, är 3 st nu så jag personligen skulle då ta från denna parning men är ju upp till dig <_< .

Publicerat
  • Författare
Lärt känna han via han som har hanen som jag tänker para med, en trevlig gubbe, nå personligen så är det ju dokumenterad tidigare jakt i denna parning och så tror jag att valparna nedärver mer från tiken å där har du ju höga kull värden enda med goliat är att bojs tik linje är klen men annars ser det jävligt bra ut och fäbobergarna är bra på å få valpköparna ut på prov så nästa höst är nog många meriterade, är 3 st nu så jag personligen skulle då ta från denna parning men är ju upp till dig <_< .

Har han valpar kvar att sälja åt mig då? :lol: Hur får man kontakt med gubben? Eller förmedlar du?