Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Student - bor i lägenhet och vill skaffa hund!

Featured Replies

Publicerat
Har han valpar kvar att sälja åt mig då? :) Hur får man kontakt med gubben? Eller förmedlar du?

Du har pm

• Svar 77
  • Visningar 14,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
Du har pm

Det här slutar nog med att du börjar ha en massa grupies som klänger och vill ha hjälp med valpköpen... Får börja ta ut en tipsavgift!! :P:lol:

Publicerat
Ja inte är det lätt att hitta felfri hund inte. Det där med HD m.m. är ju en klar varningsklocka i alla fall.

Hur får man rätt på en bra parning och en valp att hämta i juni/juli, helst Norrbotten eller Västerbotten? Eller från Suomi fungerar också bra, är ifrån tornedalen och har alltid vägarna förbi Haparanda/Tornio. Rovaniemi är inte heller långt bort. Alla tips mottages tacksamt. :]

Lät inte bra det där med söket, men kommer man med en fet hund och en oengagerad hundförare kanske de inte har bästa relationen... är väl ganska lätt att forcera fram snävt sök om man bara knallar på och hunden inte är trygg i en. Är den dessutom fet så blir det kanske jobbigt att söka ut?

Vad gäller söket så hade hunden korta sök redan då den blev SJCH, om jag nu kommer ihåg provberättelserna rätt. Han i vårt jaktlag fick hunden då den var färdig SJCH.. Vilket kanske inte är så vanligt att man ger bort... :lol:

Däremot så hade hunden jaktlust och han förföljde och var borta länge efter skenälgar och då han var i form skötte han sig riktigt bra bara älgarna höll sig inom jaktmarkerna. En pinntjur som han tog upp bredvid mitt pass drog på långtur var som längst ca 3km från upptaget innan den vände å kom tillbaka till upptaget där jag skymtade den genom tätningen men inte kom till skott. Tyvärr sprang hunden på en grävling där som hundförarn fick skjuta. Eller tyvärr kanske var fel för den där pinntjuren såg inte ut att vilja stanna i första taget!!! :P

Ägarn tog en valpkull efter den hanen och sin egen omeriterade tik och vad jag kan se så är det väl en av dom hundarna som man kan kalla duglig. En är förstörd av ägarn. Han gick å gick så hundstackarn törs inte söka ut å då han väl gör det å kommer sig tillbaks till där han sist såg husse sätter han sig å YLAR!! Det är ju så man blir mörkrädd!!! Flera har dåligt med jaktlusten å slutar jaga då dom kommer till en väg osv.. Hur som helst så tror jag det mer beror på tiken än hanen i den parningen... Nu blev det mycket gnäll men det beror nog mest på att man blir hyfsat less å sitta på pass när man har hundar som inte ens jagar älg i markerna.. Som tur är har vi så satans med älg att vi sköt fullt på 2 veckor trots detta... (JCH hanen gick bort i fjol sommar, troligen hjärtat)

Får väl se vad det blir av nästa kull han har efter en mindre meriterad hane... INTE MYCKET skulle jag gissa på!!! :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Vi får väl se vad Jämthunden kan trolla fram, tycker den parningen ser starkare ut. Får väl döpa han till nå finskt för att hedra fädernelandet.

Om ett par år så vet jag ifall jag kan komma och rädda er jakt eller inte Kråkan. :-) Tack för alla tips och synpunkter i alla fall!

Ska grilla uppfödaren som hade Kvistgårdstiken lite också, samt forska vidare lite i stamtavlorna. Men inte fan är det lätt att bestämma sig inte. :]

Vi höres!

Publicerat
Vi får väl se vad Jämthunden kan trolla fram, tycker den parningen ser starkare ut. Får väl döpa han till nå finskt för att hedra fädernelandet.

Om ett par år så vet jag ifall jag kan komma och rädda er jakt eller inte Kråkan. :-) Tack för alla tips och synpunkter i alla fall!

Ska grilla uppfödaren som hade Kvistgårdstiken lite också, samt forska vidare lite i stamtavlorna. Men inte fan är det lätt att bestämma sig inte. :]

Vi höres!

Tror inte du behöver rädda våran jakt... Det är kusinen min som Jämthunden hjälpt med finlandsvalpen :lol:

Publicerat
Det här slutar nog med att du börjar ha en massa grupies som klänger och vill ha hjälp med valpköpen... Får börja ta ut en tipsavgift!! :P:lol:

Du vet kråkan å aasa det är så här jag fixar gratis parningar tror ni jag gör detta gratis :P;):rolleyes: 2010-2011 kommer jag ner å parar Alba

Publicerat
  • Författare

Tjänster och gentjänster - så det ska fungera. :-)

Dessutom så ska man inte snåla på kärlek!

Publicerat
  • Författare

Pratar han svenska uppfödaren?

Jos ei, mie saada yrittää puhua suomea, se on hounu men mie uskoa että met selviytyä.

:-)

Publicerat

Sie hän ossat itte puhua suomea nä några ord pratar han men inte mkt du kan ju ringa dit själv om du vill, å höra läget. Exakt man ska inte snåla på kärlek :lol::P

Publicerat
  • Författare

Är nog faktiskt nästan för kass för att göra mig förstådd via telefon, behövs lite kroppsspråk för att jag riktigt ska hänga med yleiskieli. Men lär ju kunna dricka lite kaffe och snacka en del skit iaf, blir åtminstone flytande finska i bastun efter några öl haha :-)

Ska ta tag i det där framöver och gå lite kurs på universitetet här så man lär sig nån perkelen kramatikki nån gång.

Publicerat
Är nog faktiskt nästan för kass för att göra mig förstådd via telefon, behövs lite kroppsspråk för att jag riktigt ska hänga med yleiskieli. Men lär ju kunna dricka lite kaffe och snacka en del skit iaf, blir åtminstone flytande finska i bastun efter några öl haha :-)

Ska ta tag i det där framöver och gå lite kurs på universitetet här så man lär sig nån perkelen kramatikki nån gång.

Haha jo efter några bärs så kan man ju alla språk, men hakar på om det blir så att det kommer nog många så du får en vovve därifrån,har aldrig varit hem till han.

Publicerat
  • Författare

Måste vara den ultimata metoden att ta pulsen på valpköpare / uppfödare... bastu någonstans utanför Rovaniemi med ett par finska kalla öl :-)

Publicerat
Måste vara den ultimata metoden att ta pulsen på valpköpare / uppfödare... bastu någonstans utanför Rovaniemi med ett par finska kalla öl :-)

Varför inte några ÄKTA vargtass åxå!!! :rolleyes: Fast då blir det nog sjukvården som tar pulsen! HEHE

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Jaha!

Bestämt mig för att ta valp från Thomas Espling i Luleå, en av parningarna jag skrev om tidigare.

Har ägnat veckan åt att läsa en hel massa goa hundböcker, donat med hunddagis och reservplaner och planerat sommaren och hösten så gott jag förmått.

Kommer mera uppdateringar och frågor framöver, kanske ska starta någon form av blogg då jag funderar på att börja skriva dagbok i alla fall. Kan lika väl göra det online och kanske roa någon, samt läge att få hjälp om det behövs. Win win!

Någon som har bra tips på var man kan ha en dagbok online?

Mvh Emil

Publicerat
Någon som har bra tips på var man kan ha en dagbok online?

Mvh Emil

Blogtown är bra tycker jag :rolleyes:

Publicerat

www.blogg.se funkar också..

Annars finns det väl en möjlighet med blogg här på jaktsidan?

//Linus

• 1 year later...
Publicerat

F*n vilken bra tråd!

Jag har också sökt till skogis till hösten och jag har smygläst denna tråd. Mycket matnyttig info för oss som ska flytta och komma till helt nytt ställe! Det tackar vi för!

Jag har dock inga stora förhoppningar att komma in till hösten. Har inga bra betyg från gymnasiet, mest bara G och det här basåret jag gått nu ger inte heller det mer än G i betyg. :ph34r: Så jag får hoppas att poängen från högskoleprovet räcker...

Vad gäller hundhållning i lägenhet har inte jag haft några problem med det.

Jag har dock övertalat min arma moder att ta hand om min jycke under första tiden där uppe så man hinner vänja sig själv vid allt nytt först...

Jag kommer ta en valp nästa år. När exakt under året det blir vettefåglarna, men det beror väl lite på schemat och mycket på vilka parningar som blir aktuella....Det får visa sig. Är inte hundlös i år i vart fall, han är bara 7 år nu.

/Mvh Jonas

Publicerat
Du får väl pm:a om adress etc. om du tänker dyka upp.. Att leta reda på mig i ödeskogen utan adress är inte det enklaste :ph34r:

Nä...Det ska gudarna veta... Var inte så lätt trots att man ringde eniro :blush:

Publicerat
Nä...Det ska gudarna veta... Var inte så lätt trots att man ringde eniro :blush:

:ph34r:

Nu när du vet var postlådan står får du komma förbi nång gång, fast kanske vi ska planera det så att det inte blir precis mitt i en valpning igen :wub:

Publicerat

Hej!

Har själv gått på Skogis och blev klar våren 08, så jag har rätt bra koll om du har några frågor. Jag skaffade också hund under studietiden, 2 st för att vara exakt. Men vad jag förstår har det blivit strängare regler gällande hundar på exkursioner i bussar mm. Om det finns allergiker i klassen blir det problem på längre resor. På min tid (jösses vad jag låter gammal för att vara 25) hyrdes det in en separat minibuss för folk med hundar.

Som sagt kan det vara bekymmer att få plats i hundgården och det går inte att ställa sig i kö innan man börjat, men se till att ta dig till JVF´s anslagstavla på samma våningsplan som restuarangen (intil salen "boken") och skriv upp dig på listan redan första dagen. Nackdelen med hundgården är att den är en smittokälla för noskvalster utan dess like!

Jag skaffade min andra hund när jag läste på Öster-Malma. Är man ordentligt jaktintresserad måste man ta chansen och läsa den kurs som ges där. Helt klart bland det roligaste och mest lärorika jag gjort.

Har någon frågor kring Jägmästarutbildningen eller något kring den svarar jag mer än gärna på era frågor! Jag var själv tveksam att flytta till Umeå, men det är det bästa jag har gjort! Har fått vänner för livet, men tyvärr sprids man över en ganska stor yta när alla börjar jobba.

Publicerat
Jag skaffade min andra hund när jag läste på Öster-Malma. Är man ordentligt jaktintresserad måste man ta chansen och läsa den kurs som ges där. Helt klart bland det roligaste och mest lärorika jag gjort.

Låter bra det! Har inga specifika frågor just nu, men det kanske kommer.

Den kurs du nämner ska jag självklart läsa. Jag är äldre, 29 år fyller jag, och har egentligen aldrig gjort något roligt för mig själv, aldrig rest någonstans, bara jobbat med elände (IT). Jag har bestämt mig för att allt jag gör däruppe ska jag göra för min egen skull, jag ska ha jävligt roligt och samtidigt passa på att lära mig saker.

Jo, kom på en fråga: Är skogis avskiljt från resten av universitetet? Tänkte både på läget och rent "intimt"? Eller träffar man folk som går andra utbildningar än just jägmästare?

Kom på en till också: Vid vilket år börjar man få välja kurser? Är det hela tiden en "basutbildning" som man får komplettera lite grand efter eget huvud, eller läser man bara några baskurser och sedan får man plocka ihop det bäst man vill?

/Mvh Jonas

Publicerat
Jo, kom på en fråga: Är skogis avskiljt från resten av universitetet? Tänkte både på läget och rent "intimt"? Eller träffar man folk som går andra utbildningar än just jägmästare?

Kom på en till också: Vid vilket år börjar man få välja kurser? Är det hela tiden en "basutbildning" som man får komplettera lite grand efter eget huvud, eller läser man bara några baskurser och sedan får man plocka ihop det bäst man vill?

Skogis ligger alldeled bredvid resten av universitetet med 25 000 studenter. Vem man träffar är helt beroende på vilka kretsar man umgås i.

De första 1,5 åren läser alla gemensamt, nästa 1,5 år delar utbildningen upp sig i 3 olika spår och de sista 2 åren får man läsa de kurser man vill förutsatt att man uppnår kraven för att kunna skriva D-uppsatsen (exjobbet) inom ett visst ämne.

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Så ja!

Hunden är 14 månader gammal, första året på skogis avklarat.

Det gick bra att ha honom i lägenhet, ska nog skaffa en andra hund rätt snart nu för att hålla honom sällskap och för att ha mer att jaga med.

Jag anser själv att det är direkt olämpligt att ha med en hund på undervisningen som inte är mycket väldresserad. Dessutom har vi en del allergiproblem i klassen vilket ytterligare försvårar.

Min dagsrutin har varit 1-1,5h rejäl aktivering före frukost, snabb rastning lunchen och sedan lek / aktivering på eftermiddagen igen. Har börjat ta in cykelturer nu för att få upp flåset på honom lite till jaktstarten. Mest blir det dock lek med andra hundar och dressyrträning.

Det är mycket enklare att ha honom hemma i föräldrahemmet, har marginaler att ha honom lös här men inte inne i stan t ex. Slutsatsen är att om man är ambitiös med sin hundhållning så går det utmärkt i lägenhet, bara man är beredd att lyfta på arslet och ta sig ut ordentligt.

Publicerat
Så ja!

Hunden är 14 månader gammal, första året på skogis avklarat.

Det gick bra att ha honom i lägenhet, ska nog skaffa en andra hund rätt snart nu för att hålla honom sällskap och för att ha mer att jaga med.

Jag anser själv att det är direkt olämpligt att ha med en hund på undervisningen som inte är mycket väldresserad. Dessutom har vi en del allergiproblem i klassen vilket ytterligare försvårar.

Min dagsrutin har varit 1-1,5h rejäl aktivering före frukost, snabb rastning lunchen och sedan lek / aktivering på eftermiddagen igen. Har börjat ta in cykelturer nu för att få upp flåset på honom lite till jaktstarten. Mest blir det dock lek med andra hundar och dressyrträning.

Det är mycket enklare att ha honom hemma i föräldrahemmet, har marginaler att ha honom lös här men inte inne i stan t ex. Slutsatsen är att om man är ambitiös med sin hundhållning så går det utmärkt i lägenhet, bara man är beredd att lyfta på arslet och ta sig ut ordentligt.

Kul att det gått bra, sista raden gillar jag bäst ;) funkar det bra nu så ett tiåps vänta med den andra hunden, den kommer vara mer med sin hundkompis än dig och ni kommer få ett annorlunda förhållnings sätt då den kommer se den andra hunden som boss och du dyker in i bland, vad gör du av en valp när du går morgonpromenad eller cyklar, livet blir komplicerat första tiden innan den kan vara med på samma sätt.

Väldigt kul att det funkat och du har förvaltat ett ansvar, en lgh är ingen motionsanläggning så att det skulle funka förvånar mig inte.

Publicerat
  • Författare

Jo jag har inte riktigt tänkt igenom det där med en till hund, och det blir tidigast nästa sommar så det finns tid att reflektera.

Jag är beredd på att det inte blir samma kontakt som med den ensamma hunden och att det blir en hel del arbete extra.

Vi har tänkt att det ska bli sambons egna hund och att vi ansvarar för varsin egen vovve när det gäller dressyr och liknande.

Om de går bra ihop känns det som att det blir lyckligare hundar även fast man inte får precis samma kontakt.

Lyssnar gärna på synpunkter och tips från folk som har flera hundar!