Publicerat Juni 8, 200817 yr Cowfear, varför tror du det ? att man måste ha ett klass2 vapen eller dyligt menar jag Jag är nog av en annan åsikt, mest för att här dök inte ens frågan upp, samt att bågen inte är ett vapen, vid jakt med fälla behövs vad jag vet ingen vapen licens, och jag hoppas och tror att bågen kommer att falla i samma kategori,, men såklart jag kan ha fel Ja jag håller med dej, tycker nog att en specifik bågjaktsutbildning skulle räcka. Men förslaget på trad jägarexamen och innehav av kulvapen kl 2 var som jag förstod det ett av förslagen från Sv jägarförbundet, för att få jaga med båge. Och deras ord brukar ju väga tungt i såna här sammanhang...
Publicerat Juni 8, 200817 yr Jo det kan verka märkligt, men så är det både på Åland och i sverige idag, och det har jag själv undrat mångagånger. Dock är bågen inte licens belagd och jag hoppas att det förblir så. Gud förbjude att dom kommer att licensbelägga bågen.. Jag kan vara ute och cykla lite nu, men jag har för mig att det så, att ska det räknas som vapen, så ska det kunna bäras laddat, därav så vart ju t ex armborstet licensbelagt, det går ju att ha uppspänt. Medans då inte en pilbåge kan "laddas" i förväg på det sättet, så räknas den inte in som vapen. Kan ha fel, men har för mig att det är så.
Publicerat Juni 8, 200817 yr Jo,, men ju mer vi diskuterar det... väcka sovande björnar e vad jag tänker
Publicerat Juni 8, 200817 yr Jo,, men ju mer vi diskuterar det... väcka sovande björnar e vad jag tänker Sant. Du har pm också.