Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Packjakt med plotthundar mot björn granskas

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

rätt säker på du kommer få en kanon hund i den där saken,kanske porblem att ta kalla spår som är några timmar,men då har du juh en stövare :D

• Svar 197
  • Visningar 21,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

jo det är ju det som är förhoppningen :D en hund med bra ståndegenskaper är mycke värd. får se hur injagningen går på grävling. man går och räknar dagarna nu :)

Publicerat
  • Författare

bara är han något så när rådjurs ren så har vi rätt mycket jakt här som planerat!

• 2 weeks later...
Publicerat
I senaste Jakt & Jägare utalar sig ordförande för Plotthundarna angående deras användningsområde inom jakt, bl a att plottarna absolut inte är bra på s k hetsjakt utan fungerar bäst parvis. Jag tror att dom själva har insett att de har gått lite för hårt fram och nu försöker dom "backa" bandet lite. Det är intressant vad lite opinion kan göra när man ska visa sig från den vassa sidan.

Detta bekräftar ganska bra min åsikt om bl a filmen om björnjakt. Den är ingen bra reklam för jägarkåren. :lol:;)

Vad är då "bra reklam" för jägarkåren? Skulle va kul om du kunde utveckla det och som förespråkar att dessa grabbar nu inte är det?

Vad har övriga jägare med hundar (spetsar) som fungerar på björn lyckats göra för att upplysa oss övriga novisa i ämnet björnjakt?

Hur många jägare i landet kommer ens i närheten av den erfarenhet som besitts av skaparna till filmen björnjakt?

Detta material är unikt och enligt mig till glädje för många!!! B)

Mvh en som inte håller med i era åsikter!!!

grävUppland............... :P

Publicerat
Vad är då "bra reklam" för jägarkåren? Skulle va kul om du kunde utveckla det och som förespråkar att dessa grabbar nu inte är det?

Vad har övriga jägare med hundar (spetsar) som fungerar på björn lyckats göra för att upplysa oss övriga novisa i ämnet björnjakt?

Hur många jägare i landet kommer ens i närheten av den erfarenhet som besitts av skaparna till filmen björnjakt?

Detta material är unikt och enligt mig till glädje för många!!! B)

Mvh en som inte håller med i era åsikter!!!

grävUppland............... :D

Läs det som jag har skrivit tidigare så finns hittar du min förklaring. :rolleyes::huh: Du har missat, typ hela poängen med hela diskussionen, sorry. Diskussionen handlar ej om männen bakom filmens kompetens, erfarenhet eller duglighet angående björnjakt, utan hur man kan uppfatta filmen eller ej och om detta är bra eller dåligt för jägarkåren. :huh:

Jag tror inte att det främjar bilden av jakt genom att visa vissa jaktsituationer på film även om de redan inbitna tycker att det är kanon. Det gynnar t ex inte förespråkarna för jakt med båge att det visas nyhetsinslag med olika djurarter som går omkring med en pil i kroppen, oavsett om man förklarar att det inte är någon jägare som har avlossat pilen.

Det blev ju lite rubriker om att Per Moberg hade skjutit en skogsduva och om det var korrekt eller ej så ger det hela jägarkåren sämre rykte i allmänhetens ögon. Så vi jägare måste stå för vad vi gör i vår hobby men vara försiktig hur vi framställer den via media eller i filmer.

Publicerat
Läs det som jag har skrivit tidigare så finns hittar du min förklaring. B);) Du har missat, typ hela poängen med hela diskussionen, sorry. Diskussionen handlar ej om männen bakom filmens kompetens, erfarenhet eller duglighet angående björnjakt, utan hur man kan uppfatta filmen eller ej och om detta är bra eller dåligt för jägarkåren. :D

Jag tror inte att det främjar bilden av jakt genom att visa vissa jaktsituationer på film även om de redan inbitna tycker att det är kanon. Det gynnar t ex inte förespråkarna för jakt med båge att det visas nyhetsinslag med olika djurarter som går omkring med en pil i kroppen, oavsett om man förklarar att det inte är någon jägare som har avlossat pilen.

Det blev ju lite rubriker om att Per Moberg hade skjutit en skogsduva och om det var korrekt eller ej så ger det hela jägarkåren sämre rykte i allmänhetens ögon. Så vi jägare måste stå för vad vi gör i vår hobby men vara försiktig hur vi framställer den via media eller i filmer.

Jag kanske har tolkat det du skrivit på annat sätt än du menat?

Sorry :D:( , men diskussionerna i denna tråd är minst lika skadlig för jägarkåren!!!

Allmänheten lär nog bara bli mer skadeglada över hur vi skjuter oss själva i foten i forumtrådar som dessa!!!

Vad jag efterlyser är att man kanske kan ta med i beräkningarna att vi gemensamt måste ansvara för att debatter(denna tråd) inte

skadar det som vi alla egentligen vill värna om; vårt kulturarv, jakten.

Jag avslutar denna diskussion nu!!! :rolleyes:

Mvh grävUppland.... :D

Publicerat
Jag kanske har tolkat det du skrivit på annat sätt än du menat?

Sorry :D:D , men diskussionerna i denna tråd är minst lika skadlig för jägarkåren!!!

Allmänheten lär nog bara bli mer skadeglada över hur vi skjuter oss själva i foten i forumtrådar som dessa!!!

Vad jag efterlyser är att man kanske kan ta med i beräkningarna att vi gemensamt måste ansvara för att debatter(denna tråd) inte

skadar det som vi alla egentligen vill värna om; vårt kulturarv, jakten.

Jag avslutar denna diskussion nu!!! :D

Mvh grävUppland.... :D

Är det inte för försvara vårt "kulturarv" jakten som denna tråd kom upp? Debatten gäller ju lämpligheten med packjakt med plotthundar och det ingår väl inte i det svenska sättet att jaga?

Det torde vara intressant om det finns fler ämnen som inte borde kunna debatteras på ett jaktforum. :o:D

Och vilka bestämmer lämpliga ämnen?

Publicerat

Ja, vem bestämmer vad som är lämpligt att tala om och att visa. Den ena kan tycka att ickejägarna, om man klumpar ihop dem, på sikt får ökad förståelse för jakt om man visar den som den är, andra menar att man ska ge en förskönad bild. (Jämför bara med sekvensen med eftersöket som visades på detta forum och där de som aldrig själva genomfört griseftersök tyckte att det SÅG hemskt ut och inte borde visas, och andra att det var bra att visa hur det ser ut och går till i VERKLIGHETEN för att få en ökad kunskap och förståelse.) Angående Björnjakt så förstår jag inte dem som kritiserar Rasmus B mfl för att de har ändrat sin inställning till hur jakterna ska läggas upp, och nu förordar max två hundar. Det är väl ett tecken på styrka att man utvecklas! Sedan har jag inget till övers för resonemanget att "svensk avundsjuka" skulle ligga bakom kritiken mot flerhundsjakten. För om det är som de säger att det räcker med max två hundar, vilket jag tror, så borde de inte med näbbar och klor försvara sig när jakter med FLER hundar kritiseras. Eller? Tycker att Rasmus agerande är hedervärt; att man tar initiativ och inte bara går i försvarsställning.

Publicerat
  • Författare
Ja, vem bestämmer vad som är lämpligt att tala om och att visa. Den ena kan tycka att ickejägarna, om man klumpar ihop dem, på sikt får ökad förståelse för jakt om man visar den som den är, andra menar att man ska ge en förskönad bild. (Jämför bara med sekvensen med eftersöket som visades på detta forum och där de som aldrig själva genomfört griseftersök tyckte att det SÅG hemskt ut och inte borde visas, och andra att det var bra att visa hur det ser ut och går till i VERKLIGHETEN för att få en ökad kunskap och förståelse.) Angående Björnjakt så förstår jag inte dem som kritiserar Rasmus B mfl för att de har ändrat sin inställning till hur jakterna ska läggas upp, och nu förordar max två hundar. Det är väl ett tecken på styrka att man utvecklas! Sedan har jag inget till övers för resonemanget att "svensk avundsjuka" skulle ligga bakom kritiken mot flerhundsjakten. För om det är som de säger att det räcker med max två hundar, vilket jag tror, så borde de inte med näbbar och klor försvara sig när jakter med FLER hundar kritiseras. Eller? Tycker att Rasmus agerande är hedervärt; att man tar initiativ och inte bara går i försvarsställning.

kloka ord,men personligen är inte avundsjukan heller varför jag tycker det är illa med flera hundar,sen ska man inte tro det är lättare med flera hundar utan mycket svårare komma till skott. men finns en klick som flyter med gräddfilen och har väldans många hundar ute och inte sköter det snyggt, för snackas kommer det alltid göras om dom som är duktiga eller ute ofta!

går juh bara inte försvara varför man ska släppa 3-4 hundar på ett djur,om man inte erkänner man har hundar som inte duger till,det är inte många som gör det,dom som gör det inser nog kvalitet framför kvantitet...

sen debatten om förbjuda drivande hundar efter björn är juh ett skämt,varför skulle en björn stressas mer än en hare tex iofs har inte en hare 5 hundar efter sig :rolleyes::rolleyes:

Publicerat
kloka ord,men personligen är inte avundsjukan heller varför jag tycker det är illa med flera hundar,sen ska man inte tro det är lättare med flera hundar utan mycket svårare komma till skott. men finns en klick som flyter med gräddfilen och har väldans många hundar ute och inte sköter det snyggt, för snackas kommer det alltid göras om dom som är duktiga eller ute ofta!

går juh bara inte försvara varför man ska släppa 3-4 hundar på ett djur,om man inte erkänner man har hundar som inte duger till,det är inte många som gör det,dom som gör det inser nog kvalitet framför kvantitet...

sen debatten om förbjuda drivande hundar efter björn är juh ett skämt,varför skulle en björn stressas mer än en hare tex iofs har inte en hare 5 hundar efter sig B):P

Javisst, eller en grävling som har en hund nere i sitt "säkra hem". :P

Inte jagar vi med hundarna i björnens ide och tur är väl det!

Det verkar ju som om det finns ganska många med plottar nu. Någon som har en siffra på hur många som är registrerade i vårt avlånga land?

Jag ser fram emot nästa film! Bra jobbat gubbar!

Publicerat
  • Författare
Javisst, eller en grävling som har en hund nere i sitt "säkra hem". :P

Inte jagar vi med hundarna i björnens ide och tur är väl det!

Det verkar ju som om det finns ganska många med plottar nu. Någon som har en siffra på hur många som är registrerade i vårt avlånga land?

Jag ser fram emot nästa film! Bra jobbat gubbar!

alltid trott skogen är alla djurs trygga HEM B)

Publicerat
alltid trott skogen är alla djurs trygga HEM :P

Så sant. :D

Men jag tror att du förstår hinten. :PB)

Publicerat
  • Författare

hehe det ger å det tas B)

Publicerat
Är det inte för försvara vårt "kulturarv" jakten som denna tråd kom upp? Debatten gäller ju lämpligheten med packjakt med plotthundar och det ingår väl inte i det svenska sättet att jaga?

Det torde vara intressant om det finns fler ämnen som inte borde kunna debatteras på ett jaktforum. :):D

Och vilka bestämmer lämpliga ämnen?

Verkar som om du nu missat en poäng nu, Orjant??? :D

Denna diskussion är för mig avslutad. Jag respekterar dina åsikter, men har även egna!!!

Räcker inte det???

Mvh grävUppland............ B)

Publicerat

kom igen nu killar, vräk på lite till och sen har vi.....Robsoft :lol::);)

Publicerat

jaa. håller me stojjan . börjar bli lite tråksoft över de hela..

Publicerat
  • Författare

tycker om man väljer att inte kunna agrumentera om sin sak ska man vara tyst istället, även om stämningen här inne är grym så finns och kommer det alltid finnas riktigt trötta personer som är bittra och som inte innehåller specielt mycket intressant,! på dom bah!

Publicerat
tycker om man väljer att inte kunna agrumentera om sin sak ska man vara tyst istället, även om stämningen här inne är grym så finns och kommer det alltid finnas riktigt trötta personer som är bittra och som inte innehåller specielt mycket intressant,! på dom bah!

Ja sen finns det dem som argumenterar mot bättre vetande oxå!!!

JAG VÄLJER ATT LÅTA BLI!!! :rolleyes:

Mvh grävUppland!!!

Publicerat
  • Författare

för det första skulle det vara kul å läsa nån som kan skriva vettiga saker varför man skulle använda flera hundar vid ett vilt. inte läst det... sen är det lätt att blanda ihop avundsjuka med sunt förnuft!

sen ska vi hålla oss till ämnet lite,för ska vi börja diskutera vilka som är bättre vetande? som tex kan säga hur ett prov på mårdhund ska ske utan att äns jagat det tycker jag är löjligt pinsamt, hur skulle raket forskarna i grythundklubben se att man släppte ner 4 terriers i ett gryt med 20 ingångar?????

eller laika klubben att släppa 4 laikor på en älg?

Publicerat
  • Författare

http://www.naturvardsverket.se/upload/04_a...8_411457408.pdf

"Rekommendationer:

Under senare år har andelen skadeskjutna björnar varit stor. Jägare som avser

deltaga i björnjakt bör avlägga skjutprovet björnpasset och på andra sätt

övningsskjuta inför jakten.

Björnskyttar ombeds också fylla i det frågeformulär gällande björnjakt som

tillhandahålls av SVA och Norskt Institut for Naturforskning, NINA.

Naturvårdsverket rekommenderar att hund som används vid jakten inte har ett

arbetssätt, som syftar till att hålla björnen i rörelse kontinuerligt. Skälet till detta

är att björnar inte är uthålliga för stress under längre tid."

som sagt kommer begränsingar komma nu när jägare inte har vett att jaga enligt förnuft,drabbar dom som sköter sig, nu får högst 2 hundar användas vid ett jakttillfälle vilken är enligt mitt persolniga tycke bra, skärper kraven på duktiga hundar som jobbar i team! ser detta som nått negativt ändå, då dom som jagar björn hade kunnat se till att folk som jagar med massor av hundar på samma björn inte får jaga/synas så mycket dom gjort,blir bara skit när avundsjukan slår till,men avundsjuka på ha 7 dåliga hundar på samma björn?utan jakt sättet!

Publicerat
http://www.naturvardsverket.se/upload/04_a...8_411457408.pdf

som sagt kommer begränsingar komma nu när jägare inte har vett att jaga enligt förnuft,drabbar dom som sköter sig, nu får högst 2 hundar användas vid ett jakttillfälle vilken är enligt mitt persolniga tycke bra, skärper kraven på duktiga hundar som jobbar i team! ser detta som nått negativt ändå, då dom som jagar björn hade kunnat se till att folk som jagar med massor av hundar på samma björn inte får jaga/synas så mycket dom gjort,blir bara skit när avundsjukan slår till,men avundsjuka på ha 7 dåliga hundar på samma björn?utan jakt sättet!

Detta hindrar ju även att man kan släppa unghunden tillsammans med två erfarna björnhundar. Well, well. Är denna begränsningen klubbad överhuvudtaget?

Publicerat
  • Författare

vad lär man hunden då?? om man släpper unghunden med 2 erfarna? dom jag känner spårar med unghunden/oerfarna själva och det tycks gå bra,de där med under stöd hela tiden är nått som kommer från ett land som tillverkar ford,garmin pejlar och som inte avlat ensam jagande hundar flera hundra år!

klubbat lär det nog vara då plotthund.se verkar brusa upp över det..hoppas iaf kraven för spåra björn och få möjligheten att få duktiga hundar ökar nu..

Publicerat
vad lär man hunden då?? om man släpper unghunden med 2 erfarna? dom jag känner spårar med unghunden/oerfarna själva och det tycks gå bra,de där med under stöd hela tiden är nått som kommer från ett land som tillverkar ford,garmin pejlar och som inte avlat ensam jagande hundar flera hundra år!

klubbat lär det nog vara då plotthund.se verkar brusa upp över det..hoppas iaf kraven för spåra björn och få möjligheten att få duktiga hundar ökar nu..

Själv hoppas jag på att statistiken för skyttet bättrar sig i år.

Publicerat

Vad lär du dig själv genom att jaga med de som har stor erfarenhet?

Publicerat
  • Författare
Vad lär du dig själv genom att jaga med de som har stor erfarenhet?

juh mer tid i skogen juh bättre chans till bra hundar, dock är nog hundarna som lär upp en bäst,envis som en terrier och jakt tokig som en stövare :)

dock tappar en hund lixom en människa väldigt mycket om för många kockar är inblandade,ensam är stark!hade man varit fulllärd hade man juh inte behövt hjälp inte sant?

kan slå vad om att sista saken inte är tyvärr sagt i detta,tror rätt hårt på förbud nu vilket är tråkigt,specielt för dom som håller på träna sina stövar hundar för just björn..