Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Packjakt med plotthundar mot björn granskas

Featured Replies

Publicerat
Orjant: Ta fram en jaktfilm med sekvenser där man skjuter vilda djur som inte gör att unga storstadstjejer inte reagerar...Jag tror inte att den filmen finns....för numera är folk i storstäderna så oerhört långt ifrån verkligheten som naturen ger. Dom kommer alltid vara på djurens sida.

En trailer är en trailer...hur många gånger har man inte "lurats" att se en film som ser intressant ut...men som i verkligheten är skit? Ser man filmen...lyssnar på vad som sägs..ja då finns det ingenting negativt med att visa denna sekvens tycker jag.Tvärtom...dom visar att man ska ta det säkra före det osäkra...för björnar är trots allt inget att leka med.

Är björnar/rovdjur heligare? Hur går det till om man släpper en skarp tyskterrier på att skadeskjutet rådjur?Skäller den snällt tills husse kommer och avlivar rådjuret...eller rycker den ner rådjuret själv? Är det fel att släppa en sådan terrier om man anser att det är det effektivaste och snabbaste sättet att avliva rådjuret?

Måste då säga att Kettukiller har en poäng med detta inlägg!!!

Det finns inte en enda jaktfilm som inte skapar osmak hos en jaktmotståndare, filmen riktar sig heller inte till dessa.

Handen på hjärtat, vilken jägare har inte en jaktfilm hemma? Spelar ingen roll vilken typ av jakt den innehåller så

tar en naturälskande djurvän illa upp även av den!!!

Tror inte heller ett dugg på att jakt på björn med drivande hund kommer att förbjudas!!!

Buden äro många, men jag har än mer svårt att tro på ett förbud då en handläggare på NVV uttalat sig som i nedanstående länk:

http://www.jagareforbundet.se/news/gavleborgspolisen_vi.asp

Mvh grävUppland........ :P

• Svar 197
  • Visningar 21,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Orjant: Ta fram en jaktfilm med sekvenser där man skjuter vilda djur som inte gör att unga storstadstjejer inte reagerar...Jag tror inte att den filmen finns....för numera är folk i storstäderna så oerhört långt ifrån verkligheten som naturen ger. Dom kommer alltid vara på djurens sida.

En trailer är en trailer...hur många gånger har man inte "lurats" att se en film som ser intressant ut...men som i verkligheten är skit? Ser man filmen...lyssnar på vad som sägs..ja då finns det ingenting negativt med att visa denna sekvens tycker jag.Tvärtom...dom visar att man ska ta det säkra före det osäkra...för björnar är trots allt inget att leka med.

Är björnar/rovdjur heligare? Hur går det till om man släpper en skarp tyskterrier på att skadeskjutet rådjur?Skäller den snällt tills husse kommer och avlivar rådjuret...eller rycker den ner rådjuret själv? Är det fel att släppa en sådan terrier om man anser att det är det effektivaste och snabbaste sättet att avliva rådjuret?

Och vilka är i majoritet? De på landsbygden som sysslar med jakt eller de i storstaden som är oerhört långt ifrån verkligheten som naturen ger. Tack, du bevisade just vikten i mina inlägg.

Jag pratar fortfarande inte om filmen som helhet utan hur filmen framställs via trailern och att jag inte tycker att trailern gynnar jägarkåren pga att den endast är för de redan "frälsta" och kan misstolkas av de som ej jagar t ex björn.

Grävuppland!

Även om inte jaktfilmer riktar sig mot jaktmotståndare, har du aldrig tänkt på att motståndarna mot jakt kanske ser just jaktfilmer för att försöka skaffa sig argument mot jakt? :P;)

De frågor som Kråkan ställde är riktigt relevanta och tordes tänkas på.

Det som Kolja skrev är, som vanligt, väldigt klokt.

Publicerat
Har nu läst alla inlägg efter mitt sista. Och jag blir lite förbannad av vissa inlägg. Till att börja med så har rävper helt rätt, vi skall ej kasta en massa skit på varandra. Dumma och fåniga komentarer kan vi sluta med omg. Det gäller nu i första hand att inse hotet mot en jaktform som många av oss sysslar med och gå samman istället för att ge oss på varandra. Det borde tas upp en diskussion med nv och i första hand och bevisa för dom att främst plotten inte är vad den framställs som. Och ett förbud mot drivande hundar på björn kan mycket väl ge jaktmotståndare och andra mer bränsle för att ge sig på ytterligar jaktformer och tvinga fram mer otrevliga beslut. Och det tror jag ingen av oss vill här på denna sida. Kråkan du har många bra funderingar som jag kanppast tror nv har tänkt ett dugg på med sina nya regler. Den enda jag kan svara på är nr3: Det är endast 2st hundar oavsett ras.

Mvh Patrik.A

Ok då hade jag fattat fel. tack för rättningen. enklast är att bortse från punkt 3 då ;)

Läste precis på plotthund.se gästboken. Där har en från jägareförbundet uttalat sig och jag tycker att ALLA som skrivit/läst i denna tråd SKA läsa det han har att säga. Låt oss säga att EU åxå blev SNABBT intresserade av ämnet.. Kan hända mycket pga okunskap men det har vi ju kommit fram till att mycket i hela historien handlar om och när det gäller EU går ju ingen säker, vad man än håller på med! B)

Hur som helst är det BRA att ämnet diskuteras på många håll. Hade det tystats ner, hade man helt plötsligt suttit där med ett beslut helt utan grund.Nu har vi jägare chansen att informera myndigheterna till nästa år!!!

Publicerat
Och vilka är i majoritet? De på landsbygden som sysslar med jakt eller de i storstaden som är oerhört långt ifrån verkligheten som naturen ger. Tack, du bevisade just vikten i mina inlägg.

Jag pratar fortfarande inte om filmen som helhet utan hur filmen framställs via trailern och att jag inte tycker att trailern gynnar jägarkåren pga att den endast är för de redan "frälsta" och kan misstolkas av de som ej jagar t ex björn.

Grävuppland!

Även om inte jaktfilmer riktar sig mot jaktmotståndare, har du aldrig tänkt på att motståndarna mot jakt kanske ser just jaktfilmer för att försöka skaffa sig argument mot jakt? B);)

De frågor som Kråkan ställde är riktigt relevanta och tordes tänkas på.

Det som Kolja skrev är, som vanligt, väldigt klokt.

Du får mer än gjärna framställa mig som idiot eller vad du vill, jag bjuder på det ;) .

Men seriöst, ditt sätt att tolka "trailern" är inte mitt och hur andra tolkar den är deras ensak!!!

Kom inte och säg att du inte är ägare av någon jaktfilm, och vilken av dem gynnar jägarkåren i en jaktmotståndares ögon?

Vilka av de jaktfilmer du sett gynnar jägarkåren och ger argument för jakt?

Seriöst talat så fattar jag inte varför du hakat upp dig så in i norden på just Björnjakt 1???

Om jag tolkar dig Orjant rätt så ogillar du trailern till Björnjakt 1, eller filmen i sin helhet???

Kan du istället då ge några exempel på "bra" jaktfilmer som ger vettiga belägg och sakliga argument för våra olika jaktformer i landet???

Lika lite som jag diskuterar jakt med en ointresserad, lika lite finns någon sådan film.

Det råder yttrandefrihet ännu så länge i landet och det märks tydligt i massmedia med all skit samt osanningar som sprids ut via press om kändisar och "högdjur". Även då någon försöker komma åt dessa mediajättar och lyckas få upprättelse med feta skadestånd emellanåt så läggs ju inte Aftonbladet eller Expressen ned för det, varför ska då jakt på film inte få framställas i jaktlig dager?

Allt som rör jakt oavsett om det finns lagstadgeförda paragrafer, sakliga samt etiska belägg/argument kan inte få den stora massan av jaktmotståndare att

ändra sig. Det är något som vi jägare måste acceptera och leva med, men det ska väl inte behöva gå så långt att vi jägare ska förenas i slutna sällskap med stängda dörrar för allmänheten???

Detta inlägg är inte menat som en provokation och jag ber även om ursäkt för att ha hamnat lite ur spår i denna tråd!!!

Orjant, det här är ur mitt perspektiv, och absolut inte menat som något personligt mot dig B)!!!

Mvh "Danne" grävUppland ;) ...................

Publicerat
Du får mer än gjärna framställa mig som idiot eller vad du vill, jag bjuder på det ;) .

Men seriöst, ditt sätt att tolka "trailern" är inte mitt och hur andra tolkar den är deras ensak!!!

Kom inte och säg att du inte är ägare av någon jaktfilm, och vilken av dem gynnar jägarkåren i en jaktmotståndares ögon?

Vilka av de jaktfilmer du sett gynnar jägarkåren och ger argument för jakt?

Seriöst talat så fattar jag inte varför du hakat upp dig så in i norden på just Björnjakt 1???

Om jag tolkar dig Orjant rätt så ogillar du trailern till Björnjakt 1, eller filmen i sin helhet???

Kan du istället då ge några exempel på "bra" jaktfilmer som ger vettiga belägg och sakliga argument för våra olika jaktformer i landet???

Lika lite som jag diskuterar jakt med en ointresserad, lika lite finns någon sådan film.

Det råder yttrandefrihet ännu så länge i landet och det märks tydligt i massmedia med all skit samt osanningar som sprids ut via press om kändisar och "högdjur". Även då någon försöker komma åt dessa mediajättar och lyckas få upprättelse med feta skadestånd emellanåt så läggs ju inte Aftonbladet eller Expressen ned för det, varför ska då jakt på film inte få framställas i jaktlig dager?

Allt som rör jakt oavsett om det finns lagstadgeförda paragrafer, sakliga samt etiska belägg/argument kan inte få den stora massan av jaktmotståndare att

ändra sig. Det är något som vi jägare måste acceptera och leva med, men det ska väl inte behöva gå så långt att vi jägare ska förenas i slutna sällskap med stängda dörrar för allmänheten???

Detta inlägg är inte menat som en provokation och jag ber även om ursäkt för att ha hamnat lite ur spår i denna tråd!!!

Orjant, det här är ur mitt perspektiv, och absolut inte menat som något personligt mot dig ;)!!!

Mvh "Danne" grävUppland :P ...................

Jag ska försöka svara så gott jag kan.

Eftersom jaktmotståndet ökar tycker jag att man ska vara försiktig när man gör filemr och dylikt om jakt. Det kommer inte att bli förre högröstade jaktmotståndare i landet samt EU. Om man nu gör en film som t ex björnjakt måsta den vara så pedagogisk upplagd att man inte kan få kritik på hur man genomför jakten. Jag vill kunna jaga på det sättet som jag gör nu och jag tror att vi jägare gör oss en otjänst att ge jaktmotståndarna fler argument.

Jag såg en scen ur filmen där en ensam björn var "uppvaktad" av fem stycken hundar. Är det smart att visa den? Är inte detta packjakt? Har inte filmen blivit anmäld av ett eller flera polisdistrikt? Kan inte detta vara en orsak till att NVV ser över reglerna vid björnjakt? Är detta i så fall bra gjort av upphovsmännen till filmen?

Om man nu ska visa spektakulära scener som t ex där björnen blir skjuten i vattnet borde man i trailer har sagt eller skrivit att detta är ett eftersök, inte gjort det som en lite mer häftig scen. Dom som har gjort filmen är väl bland de mest erfarna björnjägare vi har i landet och då har de mycket mer ansvar än oss andra då de antagligen är en förebild för andra jägare.

Kettukiller skrev att "de i storstaden som är oerhört långt ifrån verkligheten som naturen ger ökar" och så är det. Tänk på att de flesta tjänstemän i regeringskansliet och på de statliga myndigheterna som t ex NVV sitter i Stockholm och tillhör den gruppen. Vilka värderingar tror du att de har när det ska läggas nya lagförslag kring jakt eller vara remissinstanser för nya lagförslag?

Jägarnas? Knappast troligt.

Den rådande allmäna opinionen? Mer troligt!

Men vi får se vad som händer i framtiden, det är inget som vi kan sia om här. Jag tror att om vänsterblocket vinner valet om två år kommer det en hel del begränsningar i jakten, tyvärr. Det lär inte bli bättre. Antagligen kommer MP få jordbruks- eller miljöministerposten och då lär det hända grejor som ingen av oss vill ska hända. B)

Hoppas att detta räcker som svar på dina frågor. Nu tror jag att jag lägger ner min del av denna tråd.

jo, etiska jaktfilmer anser jag vara filmer så tål att visa på TV utan att det blir en negativ debatt efteråt som t ex Thomas Ekbergs filmer. B);)

Publicerat
Jag ska försöka svara så gott jag kan.

Eftersom jaktmotståndet ökar tycker jag att man ska vara försiktig när man gör filemr och dylikt om jakt. Det kommer inte att bli förre högröstade jaktmotståndare i landet samt EU. Om man nu gör en film som t ex björnjakt måsta den vara så pedagogisk upplagd att man inte kan få kritik på hur man genomför jakten. Jag vill kunna jaga på det sättet som jag gör nu och jag tror att vi jägare gör oss en otjänst att ge jaktmotståndarna fler argument.

Jag såg en scen ur filmen där en ensam björn var "uppvaktad" av fem stycken hundar. Är det smart att visa den? Är inte detta packjakt? Har inte filmen blivit anmäld av ett eller flera polisdistrikt? Kan inte detta vara en orsak till att NVV ser över reglerna vid björnjakt? Är detta i så fall bra gjort av upphovsmännen till filmen?

Om man nu ska visa spektakulära scener som t ex där björnen blir skjuten i vattnet borde man i trailer har sagt eller skrivit att detta är ett eftersök, inte gjort det som en lite mer häftig scen. Dom som har gjort filmen är väl bland de mest erfarna björnjägare vi har i landet och då har de mycket mer ansvar än oss andra då de antagligen är en förebild för andra jägare.

Kettukiller skrev att "de i storstaden som är oerhört långt ifrån verkligheten som naturen ger ökar" och så är det. Tänk på att de flesta tjänstemän i regeringskansliet och på de statliga myndigheterna som t ex NVV sitter i Stockholm och tillhör den gruppen. Vilka värderingar tror du att de har när det ska läggas nya lagförslag kring jakt eller vara remissinstanser för nya lagförslag?

Jägarnas? Knappast troligt.

Den rådande allmäna opinionen? Mer troligt!

Men vi får se vad som händer i framtiden, det är inget som vi kan sia om här. Jag tror att om vänsterblocket vinner valet om två år kommer det en hel del begränsningar i jakten, tyvärr. Det lär inte bli bättre. Antagligen kommer MP få jordbruks- eller miljöministerposten och då lär det hända grejor som ingen av oss vill ska hända. :)

Hoppas att detta räcker som svar på dina frågor. Nu tror jag att jag lägger ner min del av denna tråd.

jo, etiska jaktfilmer anser jag vara filmer så tål att visa på TV utan att det blir en negativ debatt efteråt som t ex Thomas Ekbergs filmer. :huh:;)

Inte för att klaga men Thomas Ekbergs filmer är inte jaktfilmer. Det är natur och kockfilmer med lite bössa som sidospår.. Absolut de mest ickejägarvänliga man kan visa på tv vad gäller jakt. inte sagt att det är fel men jag tycker inte dom är speciellt bra.

Publicerat
Inte för att klaga men Thomas Ekbergs filmer är inte jaktfilmer. Det är natur och kockfilmer med lite bössa som sidospår.. Absolut de mest ickejägarvänliga man kan visa på tv vad gäller jakt. inte sagt att det är fel men jag tycker inte dom är speciellt bra.

Jag är säker på att jaktmotståndarna

har en del att säga beträffande Thomas Ekbergs jaktfilmer, vet att så även har gjorts!!!

Tror heller inte det spelar någon som helst roll hurvida ett djur skjuts.

Men jag köper ditt svar och respekterar dig Orjant!!!

Mvh Danne grävUppland....... :P

Publicerat
  • Författare

känns som plottarnas vara eller icke vara i grupp inte längre är ämnet utan hur vi ska jaga björn å varför,sedan kunna ge pikar,ge å ta :D

men förbud eller inte så är det juh inte bra att det ens kommer på tal,tråkigt med förbud oxå... men tycker hundklubbar som har björn intresse ska väcka liv i frågan, hur ska en bra björn hund kunnas komma fram när man inte ens kan träna vettigt,tänker på att spåra björn skulle nog under lätta iaf, samma sak med lo va,

läste ett mail jag fått från jägareförbundets janne,att man inte tyckte att pack jaga i varg täta områden skulle hålla vilket jag till en viss del inte håller med,där skulle jag nog inte vilja ha en ensam hund utan så många som möjligt och blund för min bitska hund dröm om den perfekta hunden,

man hoppas på bättring med kunskap från både jägare och statens bryråkrater och att jägareförbundet och riksjägarna stämmer i bäcken att ens tro att nvv ska få härja fritt,förnuft före avundsjuka kan man kalla det :)

såg kettu var sugen på fiska oneliners,här kommer en från mig med hjärtliga bokstäver...ångra mig,den kommer längre fram i rätt läge :lol:

Publicerat
Låt oss säga att EU åxå blev SNABBT intresserade av ämnet.. Kan hända mycket pga okunskap men det har vi ju kommit fram till att mycket i hela historien handlar om och när det gäller EU går ju ingen säker, vad man än håller på med!

Med tanke på att man i större delen av Europa jagar allt från Kanin, Rådjur, Räv till större högvilt (Inkl. Varg i norra Spanien) med koppel av drivande hundar (Som är något helt annat än ett "pack") så tror jag inte EU har några större invändnigar om nåra få jägare här uppe jagar Björn med ett koppel av Plottar? :D

För den som satt sig in i hur vår allmoge jag bedrev här i landet i forna dagar, så är inte det här med koppeljakt med drivande hundar inte något nytt opå något sätt! Det har man gjort sedan medeltiden och långt in i 1900-talet. Tycker personligen det luktar avundsjuka så det ryker om det när det gäller Björnjakt med Plottar!!! Nog tusan är väl överskarpa hundar som tar kultingar och rödgris vid vildsvinsjakt ett betydligt mycket större problem att tag i än om några få drivande jyckar lyckas få fatt på en Björn som verkar lite stressad av uppvaktningen? (Är en Älgko med kalv så jäkla avslappnad med två tre älghundar runt sig?)

Publicerat

Jo lite avundsjuka härjar nog oxå.. om jag inte hörde fel så fälldes 18 av 21 björnar på jakter där plotthundar var inblandade kommer nu inte ihåg vilket län.

Men med det resultatet så nog fasen håller jag en slant på en hel del avundsjuka...

Om nu plotten är så effektiv som det ryktas så kan jag tänka mig paniken hos krullsvans hundförarna när det inte blir några björnar fällda för deras hundar.

För o inte tala om uppfödarna i de trakterna... Kommer det ekonomi i bilden så då jädrans i mina galocher va alla surna till..

Är väl en hel del kosing i en fälld björn oxå antar jag?

Publicerat
(Är en Älgko med kalv så jäkla avslappnad med två tre älghundar runt sig?)
2-3 !!!...kan ju vara vissa ggr alla jaktlagets hundar :rolleyes:
Publicerat
2-3 !!!...kan ju vara vissa ggr alla jaktlagets hundar :rolleyes:

Här nere kan det vara grannlagens hundar som samlas, gick med en sån där gråing som stack på andras skall en gång jag höll på bli tokig tre hundar på 1 kviga och den skulle sparas, inkallning bör tränas oftare av alla alltid.

Publicerat
Här nere kan det vara grannlagens hundar som samlas, gick med en sån där gråing som stack på andras skall en gång jag höll på bli tokig tre hundar på 1 kviga och den skulle sparas, inkallning bör tränas oftare av alla alltid.

Tyvärr är det väl så att hornen växer rätt rejält hos vissa när flera hundar kommer ihop. Även om inkallningen fungera bra när man är ute med jycken själv, så kan det bli väääldigt döv när flera hundar triggar upp varandra <_<

Många gamla stötar i mitt jaktlag gnäller på att älghundarna går på varandra stånd, men är det så jäkla märkligt egentligen? Det handlar ju om ett flockdjur för guds skull!!!! Vad tror folk egentlige :rolleyes:

Publicerat
Tyvärr är det väl så att hornen växer rätt rejält hos vissa när flera hundar kommer ihop. Även om inkallningen fungera bra när man är ute med jycken själv, så kan det bli väääldigt döv när flera hundar triggar upp varandra <_<

Många gamla stötar i mitt jaktlag gnäller på att älghundarna går på varandra stånd, men är det så jäkla märkligt egentligen? Det handlar ju om ett flockdjur för guds skull!!!! Vad tror folk egentlige :rolleyes:

Visst är det så men de kan ju inte ens kalla in hunden på 5 meter och det jag beskrev var när 3 grållar har bra ståndskall men ska kallas in så ser man att de hör men skiter fullständigt i det, vi vet att en hund är inte döv men skiter gärna i vad husse säger om relationen inte är utredd, dock inget våld, bara koncekvent och bestämmd.

Publicerat

Var glada för att ni kan jaga älg med löshund, i vårat lag har di gamle bestämmt att det inte är bra.....

Hundarna kör in älgarna till grannen, eller så är det ju inte bra om hundarna tar upp älg på grannens,

Fy faan säger jag bara,,, undrar varför duvjakt i ensamhet är så skönt :rolleyes:

Publicerat
Var glada för att ni kan jaga älg med löshund, i vårat lag har di gamle bestämmt att det inte är bra.....

Hundarna kör in älgarna till grannen, eller så är det ju inte bra om hundarna tar upp älg på grannens,

Fy faan säger jag bara,,, undrar varför duvjakt i ensamhet är så skönt :rolleyes:

Di gamle har gjort sitt, se aktivt till att de kliver av, underlättar för allt och alla, jag fick peronligen skälla ut några för att de skulle kliva av och inse sin begränsning, gammalst är äldst, men inte mer, du är akitiv och säkert ung i laget ta en plats och visa vad du vill!

Publicerat
Di gamle har gjort sitt, se aktivt till att de kliver av, underlättar för allt och alla, jag fick peronligen skälla ut några för att de skulle kliva av och inse sin begränsning, gammalst är äldst, men inte mer, du är akitiv och säkert ung i laget ta en plats och visa vad du vill!

Vill inte gå så långt att säga att di gamle har gjort sitt men de borde förstå eller åtminstånde fundera över va vi yngre vill, inte vill vi sitta o glo som vissa av dom gör i ett torn från kl svart morgon till svart kväll, skit trist jakt måste jag säga.

Ung o ung , frun är yngre men annars så ja visst,,,

vafaan jag är 37 o frun 34 o vi är yngst , vad säger det om jägarkåren i småland :D

Jag är väl vad man kan säga med i den innersta gruppen i jaktlaget, men det hjälper ju inte när gubbarna tjurar så in i hl-vete.

Jag vill inte stöta mig med dom men ibland så rinner sinnet över.

Vi hade för ett par år sedan på ett eftersök så släppte vi en löshund, ca en halvtimme tog det innan vi visste att kalven som var beskjuten var oskadd,, de ställde sig ett par hundra meter in på grannmarken o dom tittade på ståndet samtidigt med våran hundförare i ca 20 min.

Efter det stöttes djuren in på våran mark för att där ha gång och ståndskall i över 2 timmar, jag hadde skit kul, satt sompå nålar i en brant slänt ett pa hundra meter från älgarna med tummen på säkringen mest hela tiden..

gubbarna som inte iddes att flytta sig tyckte ju att det hela var skit trist ..

Efteråt så har det hela tjatats om att hunden körde in dom på grannmarken med en gång, inte ett ljud om att de stod inne på väran mark i över två timm efter det...

men livet går vidare,,, nya tag denna höst ;)

Publicerat
Vill inte gå så långt att säga att di gamle har gjort sitt men de borde förstå eller åtminstånde fundera över va vi yngre vill, inte vill vi sitta o glo som vissa av dom gör i ett torn från kl svart morgon till svart kväll, skit trist jakt måste jag säga.

Ung o ung , frun är yngre men annars så ja visst,,,

vafaan jag är 37 o frun 34 o vi är yngst , vad säger det om jägarkåren i småland :D

Jag är väl vad man kan säga med i den innersta gruppen i jaktlaget, men det hjälper ju inte när gubbarna tjurar så in i hl-vete.

Jag vill inte stöta mig med dom men ibland så rinner sinnet över.

Vi hade för ett par år sedan på ett eftersök så släppte vi en löshund, ca en halvtimme tog det innan vi visste att kalven som var beskjuten var oskadd,, de ställde sig ett par hundra meter in på grannmarken o dom tittade på ståndet samtidigt med våran hundförare i ca 20 min.

Efter det stöttes djuren in på våran mark för att där ha gång och ståndskall i över 2 timmar, jag hadde skit kul, satt sompå nålar i en brant slänt ett pa hundra meter från älgarna med tummen på säkringen mest hela tiden..

gubbarna som inte iddes att flytta sig tyckte ju att det hela var skit trist ..

Efteråt så har det hela tjatats om att hunden körde in dom på grannmarken med en gång, inte ett ljud om att de stod inne på väran mark i över två timm efter det...

men livet går vidare,,, nya tag denna höst ;)

Du vet, antingen viker du dig för fossilerna eller så kör du ditt race, du kommer fan ingen vart med att jolla med gubbarna, sätt ner klacken och kör din linje annrs är du tvåa, du fattar ju själv att du inte kan ha ett gäng med rullator som dissar dig hela tiden, nu tar du över och ha din åsikt klar.

Publicerat
Du vet, antingen viker du dig för fossilerna eller så kör du ditt race, du kommer fan ingen vart med att jolla med gubbarna, sätt ner klacken och kör din linje annrs är du tvåa, du fattar ju själv att du inte kan ha ett gäng med rullator som dissar dig hela tiden, nu tar du över och ha din åsikt klar.

:D;):P Vet att du har rätt, men svärfar blir så svår att tass med om man inte lirkar B)

Men visst, varför ska inte vi yngre få jaga på det sättet som vi vill, eller yngre o yngre, som jag skrev innan, jag har ju faan åldersnojja o är snart 40 jag borde ju veta hur jag vill jaga eller?? o vara gammal nog att bestämma detta,,

Nej nu ska vi inte sabba denna tråd mera med gnäll, det finns ju en tråd för det. :P

Publicerat
:D;):P Vet att du har rätt, men svärfar blir så svår att tass med om man inte lirkar B)

Men visst, varför ska inte vi yngre få jaga på det sättet som vi vill, eller yngre o yngre, som jag skrev innan, jag har ju faan åldersnojja o är snart 40 jag borde ju veta hur jag vill jaga eller?? o vara gammal nog att bestämma detta,,

Nej nu ska vi inte sabba denna tråd mera med gnäll, det finns ju en tråd för det. :P

Han sätter dig bara på prov, kör ditt race och det hårt och på din linje, sen hur du lirkar på vägen är en annan sak, kliv fram och ta över rodret om du känner att du är en ledare som vill föra laget framåt.

Publicerat
  • Författare
Jo lite avundsjuka härjar nog oxå.. om jag inte hörde fel så fälldes 18 av 21 björnar på jakter där plotthundar var inblandade kommer nu inte ihåg vilket län.

Men med det resultatet så nog fasen håller jag en slant på en hel del avundsjuka...

Om nu plotten är så effektiv som det ryktas så kan jag tänka mig paniken hos krullsvans hundförarna när det inte blir några björnar fällda för deras hundar.

För o inte tala om uppfödarna i de trakterna... Kommer det ekonomi i bilden så då jädrans i mina galocher va alla surna till..

Är väl en hel del kosing i en fälld björn oxå antar jag?

ska tillaggas hur manga bjornar dom far testas pa,ger inte fem ore att dom ar battre an en spets!!!tycker det talas for mycket om hur bra dom ar i skogen men hur manga dagar far dom inte!!aundsjuk eller inte tycker jaq en hund som ar bra ska kunna prestera mycket av lite i skogen! inte i ett gang,skulle man jamnfora en finnstovare med en plott sa skulle det bli ratt klart vars aveln givits dessa ar,plotten ar en hund for pack jakt ej ensam jakt,

hur som haver tycker jag det ar kul att vissa forsoker bevisa motsatsen,medans andra siter och hakar upp sig over en lyckad lojakt,kor hart om skinnet racker till!

Publicerat
ska tillaggas hur manga bjornar dom far testas pa,ger inte fem ore att dom ar battre an en spets!!!tycker det talas for mycket om hur bra dom ar i skogen men hur manga dagar far dom inte!!aundsjuk eller inte tycker jaq en hund som ar bra ska kunna prestera mycket av lite i skogen! inte i ett gang,skulle man jamnfora en finnstovare med en plott sa skulle det bli ratt klart vars aveln givits dessa ar,plotten ar en hund for pack jakt ej ensam jakt,

hur som haver tycker jag det ar kul att vissa forsoker bevisa motsatsen,medans andra siter och hakar upp sig over en lyckad lojakt,kor hart om skinnet racker till!

Nu har jag nog inte samma erfarenhet av plotthundar som du verkar ha F_C.Det närmaste jag kommit plottar är när de övernattat i en av mina hundgårdar.

Du har intressanta åsikter. Så för att plottarna får många tillfällen att jaga björn så gör det att deras jaktliga resultat inte är så mkt att komma med? Tänk på att de som nu ska jaga in sina plottar på björn inriktar sig just på björn..och därför vill undvika annat vilt och därför inte kan släppa dem vind för våg,precis som du gör med din stövarvalp....dom präglar hundarna på det vilt de ska jaga.

Många spetsägare har sina som älghundar..hoppas att dom oxå ska ha björnintresse...vilket gör att de förmodligen har betydligt mer dagar i skogen än dessa plottar då de oxå jagar älg med dessa.Tänk oxå på att antalet spetsar är betydligt fler än plottarna...och procentuellt..hur många björnar skjuts då för vardera kategori?

När det gäller antalet dagar i skogen och hur många tillfällen hundarna får att jaga "sitt" vilt. Tror du att mamman åt din stövarvalp har mer eller mindre jaktdagar än en genomsnittsstövare?Har den hunden mer eller mindre tillfällen att jaga räv...tänk oxå på att den ibland finns farmrävar att träna på?Nu vill jag absolut inte påstå att den hunden är dålig...och jag tror nog att Foxkiller förstår att jag inte kritiserar hans hund nu, i såna fall ber jag om ursäkt direkt.

Tänk också på hur många gånger du själv redan varit ute med din stövare och präglat honom på räv, jag känner inte till någon som varit ute så mkt med hunden vid så låg ålder.Med ditt resonemang så kan man aldrig bli imponerad av din hund när den bli äldre och förhoppningsvis duktig....för du har ju gett den så oerhört många chanser att träna.

Jag kan absolut ingenting om björnjakt men det handlar väl rätt mkt om säkerhet oxå, även om en hund kan göra jobbet bra...så varför chansa?Misslyckas så kan det hända en hel del...det vet nog även du.

Publicerat
  • Författare
Nu har jag nog inte samma erfarenhet av plotthundar som du verkar ha F_C.Det närmaste jag kommit plottar är när de övernattat i en av mina hundgårdar.

Du har intressanta åsikter. Så för att plottarna får många tillfällen att jaga björn så gör det att deras jaktliga resultat inte är så mkt att komma med? Tänk på att de som nu ska jaga in sina plottar på björn inriktar sig just på björn..och därför vill undvika annat vilt och därför inte kan släppa dem vind för våg,precis som du gör med din stövarvalp....dom präglar hundarna på det vilt de ska jaga.

Många spetsägare har sina som älghundar..hoppas att dom oxå ska ha björnintresse...vilket gör att de förmodligen har betydligt mer dagar i skogen än dessa plottar då de oxå jagar älg med dessa.Tänk oxå på att antalet spetsar är betydligt fler än plottarna...och procentuellt..hur många björnar skjuts då för vardera kategori?

När det gäller antalet dagar i skogen och hur många tillfällen hundarna får att jaga "sitt" vilt. Tror du att mamman åt din stövarvalp har mer eller mindre jaktdagar än en genomsnittsstövare?Har den hunden mer eller mindre tillfällen att jaga räv...tänk oxå på att den ibland finns farmrävar att träna på?Nu vill jag absolut inte påstå att den hunden är dålig...och jag tror nog att Foxkiller förstår att jag inte kritiserar hans hund nu, i såna fall ber jag om ursäkt direkt.

Tänk också på hur många gånger du själv redan varit ute med din stövare och präglat honom på räv, jag känner inte till någon som varit ute så mkt med hunden vid så låg ålder.Med ditt resonemang så kan man aldrig bli imponerad av din hund när den bli äldre och förhoppningsvis duktig....för du har ju gett den så oerhört många chanser att träna.

Jag kan absolut ingenting om björnjakt men det handlar väl rätt mkt om säkerhet oxå, även om en hund kan göra jobbet bra...så varför chansa?Misslyckas så kan det hända en hel del...det vet nog även du.

har nog aldrig sett en plott jaga bjorn faktiskt,men sett nagra jaga vildsvin,dock stod jag som pass skytt och fick inte specilet mycket kott pa bena om rasen,10 ar till sa kanske man ska kunna bli lite mer sympatisk kanske....men star for mina asikter om en ensam jagade hund ar battre an 2,3 st darfor jag inte koper plottarna ar har for att ta over,finns otroligt manga duktiga spetsar och plottar sakert,dock tror jag mer parten av plottarna mot spetsarna finns det mer duktiga ensam jagande egenskaper hos en spets..

vad jag sager ar att aven min hund kanske inte blir som man har tankt sig,men jag fick inget ravskinn pa kopet utan allt ligger i mina hander, foxkiller sa aldrig att det skulle bli en ronja 2 heller,utan han vet nog att hunden jag har ar for bra for mig,och kommer jag kunna skota mina kort ratt kommer ni fa lasa hur latt det var ;)

men en jakthund har 3 ar pa sig att visa skapet var det star,men vill garna se en plotthund jagas in var jag just nu jagar in den,min kommer fa alla chanser att lyckas och misslyckas som unghund,men visar det sig att den inte tors jaga en rav sjalv sa are valdigt konstigt eller hur...men har man sina 3 stora intressen i att jaga,hundar och aka bil efter mer jakt ser jag det svart att klandra den som sitter med areslet fullt av jobb,barn att kunna mata sig med chansen till bra hund,alla har olika forutsattningar och fattar man inte det sa blir man valdigt besviken pa sin helg jagande hund

tror ronja har mer jaktdagar an vad dom flesta stovarna har tillsamans pa jaktsidan,,dar av graden till otrolig hund.. tycker personligen man far gora hur man vill med sin hund men 99 ganger av 100 are agarens fel till hunden inte blev vad den blev

Publicerat
klandra den som sitter med areslet fullt av jobb,barn att kunna mata sig med chansen till bra hund,alla har olika forutsattningar och fattar man inte det sa blir man valdigt besviken pa sin helg jagande hund

...tänker du på någon särskild... ;);)

Publicerat
  • Författare

OT

nja men svart att misslyckas om man ar som mig,da are dumt a jamnfora med alla chanser min hund far,daremot are juh lite sammre juh langre fran viltet man bor,sa tex kopa en bjorn hund och bo vars det finns valdigt lite bjorn kanns juh domt till att misslyckas,,kan ibland kanna att av 20 hundar, sag plotten sa gar kanske 7st till nan som verkligen har tankt lyckas och dom andra 13 tror hunden besitter resten,och att den bara behover ha lite lukt for klara sig

ar man beredd pa lagga ner alla sin lediga tid pa en hund sa ska det inte ga att misslyckas om man inte gor ratt,

tex kalla spar fick jag nyss lara mig jag hade gjort riktigt fel pa om jag hade fortsatt,far bara hunden skit spar sa lar den sig arbeta med dom ,och att man inte behover ga upp raven , jag ar sa langt ifran en hund expert man kan komma men kraven pa vad en rav-bjorn hund ska kunna sitter i ryggen for de.dock bara en asikt man inte behover ta till sig,ratt eller fel men jag tycker mig lasa dom flesta gor hundens jobb i dom flesta fallen....

hunden ar det sista som sviker en..

sen stojjan kan val du beratta lite om dina tankar fran manga jakter med flera hundar som jagas tillsamans fast pa helt olika satt,tanker en hund som vill driva med en hund som vill standa vad det ger for signaler