Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Packjakt med plotthundar mot björn granskas

Featured Replies

Publicerat
Hej jag har ingen större lust att ge mej in i denna tråd för att skriva, men jag tänkte som Kolja skriva ett par rader.

1: Om en kille äger en Ferrair och kör som en dåre, betyder det att alla Ferrari-ägare ska straffas, allra helst om det bara har gått ett rykte OM att han kör som en dåre?

2. Till Orjant, vad är det som är/var fel med trailer? Att det är björnar som blir jagade/skjutna eller är det avslutningen på trailer där en björn blir skjuten på ett eftersök med flera hundar runt sig? Eftersök är eftersök dvs man ska förkorta lidandet för djuret, att ha två stycken unghundar som har gjort ett jättejobb själva där dom har tagit upp björnen och jobbat med den i gångstånd, en passare har fått den i pass och skadeskjutit den. Är det inte en skyldighet att släppa på rutinerade hundar som man vet inte kommer att släppa kontakten? Och snälla, det är väldigt svårt att jämföra björn med vildsvin. En tanke med en trailer är väl som du skrev att den ska vara "frän" så att så många som möjligt köper filmen.

Janne Falk

Hej Janne.

Som svar på dina frågor kommer detta;

1. Detta är inte relevant då det inte påverkar lika mycket känslomässigt som jakt förutom för de som tycker alla bilar borde förbjudas och särskilt dyra sportbilar då de dra en jäkla massa bensin.

2. Felet med trailern, i mina ögon, är bl a scenen med björnen i vattnet, hade man skrivit eller sagt att detta var ett eftersök mildras effekten lite men nu blir det istället 5 - 6 hundar som har trängt ner en björn i vattnet och den skjuts. Helt ärligt så är denna scen mest till för att göra filmen lite häftigare. Samma sak där man skjuter björnen i ett träd som ramlar ned i "käftarna" på hundarna. Inte heller särskilt pedagogisk utan mer lite av spektatulär karraktär.

Om man nu har en opinion, främst i Storstäderna, mot rovdjursjakt i allmänhet bör man nog vara lite försiktig med vad som visas på film. När vargjakt blir tillåtet i Sverige och det kommer en liknande film om vargjakt, med en massa "häftiga" scener så kommer det absolut bli problem med framtida jakt på de stora rovdjuren.

Jag har ingenting aning om plottarnas vara eller icke vara samt hur de ska användas alternativt inte ska användas. Det har jag ingen kunskap om. Jag har inte heller några som helst åsikt/kunskap hur björn ska jagas eller inte ska jagas.

Det enda jag vänder mig emot är hur man har framställt filmen med björnjakt via den trailer som jag har sett. Det är fortfarande Teddybjörnen Fredriksson, Bamse och Nalle Puh som man jagar och skjuter. <_<:o

Vad tror ni Nvv har reagerat på och ser över hundanvändningen vid vildsvins- och björnjakt? Det lär ju inte vara att jägarkåren har gjort någonting riktigt bra, i alla fall.

• Svar 197
  • Visningar 21,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
carl corro.

Det jag menar med trännings period, är att efter att licensen är fylld får man fortsätta släppa hundar på björn tills den 15 oktober. Kan vara lite svårt att få igång en hunghund på en månad om året.

Mvh Magnus

Ok,

Det tycker jag är helt ok. För att få fram bra ekipage på björnjakt, björneftersök m.m. så måste man få tillgång att träna. Jag har tänkt till lite sen sist och även jag som inte jagar björn förstår hur svårt det är att få fram bra jakt hundar eftersom jakt tiden är så kort. Har man ett bra ämne och inte får möjlighet att träna denna så är det svårt, om inte omöjligt. Man använder vad jag förstått mest spetsar för dom ställande egenskaperna. Och det känns då knepigt att ha hunden hemma i elva månader. Träna kondition, spår m.m. för att sen 21 aug ta ut den och den ska vara ett formel 1 ekipage och endast jaga björn.

Jag hoppas att dom som jagar björn kan få det lite lättare.

Carl Corro

Publicerat

De som vinner allra mest på att vara mycket öppnare och ta initiativet i debatten, och själva driva etikfrågan, är plotthundsjägarna. Och i nästa steg alla vi andra hundägare. Omvänt, de som förlorar mest på dessa osakliga påhopp som ovan och demoniserande av kritiker är de som vill fortsätta jaga björn med t ex plottar. Förstår mig inte riktigt på dem som så agressivt ger sig på alla som vill föra en öppen diskussion. NI är de som mest bidrar till att införa restriktioner och förbud för den framtida jakten.

Publicerat

Hej.

Den stora frågan är ju det här svaret som jag fick av NV på mina frågor nedan i mailet.

Som det verkar nu så blir det ju antagligen förbud emot drivande hund på björn till nästa år p.g.a att några har hållit på med avarter när det gäller björnjakt.

Det kan ju bli så att när min stövare driver björn nästa säsong så är jag en lagbrytare och kanske inte får lov att jaga björn med henne.

Trist men sant ;):D

rävper

Hej!

Ja du har förstått helt rätt. Vi ska se över hundanvändningen. Vi bör ha en klar definition och se hur det ska formuleras. Till dess ville vi i alla fall snabbt agera mot att flera hundar driver björn, ev kan avlösa varandra vid vissa pass, till nya osv.

Plotthundsföreträdare är arga och hävdar att dessa hundar inte alls driver på det sätt som har framställts. Inte alls stressar björnen mer än ställande hund. Hur som helst, vi får fortsätta diskussionen och komma till skarpare formuleringar till nästa beslut om så behövs.

Det är inte lätt, men vi måste agera så fort som möjligt.

Susannaar

SUSANNA LÖFGREN

Enhetschef

NATURVÅRDSVERKET

Viltförvaltningsenheten

Naturresursavdelningen

BESÖK: Valhallavägen 195, Stockholm

TELEFON: 08-698 15 40, FAX: 08-698 10 42

INTERNET: www.naturvardsverket.se

Tänk på miljön innan du skriver ut det här mejlet

--------------------------------------------------------------------------------

Från: Per"rävper" Andersson [

Skickat: den 1 juli 2008 14:26

Till: Löfgren, Susanna

Ämne: Re: Packjakt???

Hej igen..

Men eftersom ni bara lämnar en rekommendation emot hundar som håller björnen i rörelse så är det ju inget förbud emot den jaktmetoden, eller hur.'

Tänker ni införa ett förbud emot den jaktformen till kommande år???

Norge har ju ett sådant förbud emot drivande hundar på björn, där är endast ställande hundar tillåtna vid björnjakt.

Per"rävper"Andersson

Publicerat

Rävpär! Så sant som jag kan tyda texten så är det ingalunda bestämmt med ett hundförbud till nästa år. Vilka avarter är det du syftar på? Tycker att det är fel att du signalerar för alla och en var att det i dagsläget verkar vara en sanning med ett förbud för drivande hund på björn. Du kanske i och för sig har mer information som du kan delge oss andra?

//"TB"

Publicerat
Rävpär! Så sant som jag kan tyda texten så är det ingalunda bestämmt med ett hundförbud till nästa år. Vilka avarter är det du syftar på? Tycker att det är fel att du signalerar för alla och en var att det i dagsläget verkar vara en sanning med ett förbud för drivande hund på björn. Du kanske i och för sig har mer information som du kan delge oss andra?

//"TB"

Du det här är allvarligt som NV håller på med när det gäller björnjakt och jag ser inget behov av att gå i något försvar på det här forumet. Begriper man inte att björnjakten med drivande hund är i fara när NV går ut och lämnar en rekomendation i år om det och att man håller på att söka en formulering som håller rent juridiskt till nästa år....

Då gör man som strutsen stoppar huvudet i sanden och låtsas som ingenting....

Hoppas nu att kunnigt folk i de berörda hundklubbarna kan påverka NV...

Publicerat

Ett inlägg, eller en mellanfråga av en som aldrig jagat björn.. Utan att ta ställning till varande eller icke varande av packjakter, så undrar jag att i dagens läge då björnkontakter mellan människa och björn börjar bli vanliga(både swe o fin), med skador och dödsfall som resultat, så var går gränsen på att ställa krav på effektiviteten på jakten. Alltså att kunna hålla stammen nere på lämplig nivå, för att minimera människo-offer. Är det rimligt då att kanske mimimera effektiviteten på jakten, för att samtidigt hålla de som tycker jakten är en grotesk kvarleva från forntider på god fot.. :rolleyes: Dessa samma människor ligger ju risigt till ifall björnstammen växer och får ta över nya områden intill städer osv..

Som exempel så har vi nu 2 år i följd i Finland fått stort mediaintresse för björnar som har skjutits intill tätorter på våren, var de kunde har varit till fara för omgivningen.. Men samtidigt svänger median saken till att typ "blodtörstiga jägare i farten".. :D Om man tänker rent teoretiskt att björnstammen skulle få frodas fritt utan avskjutning, ta ner älgstammen, med flera dödsfall/skador på människa som följd, vem skulle fingret pekas på ? Jag tycker det nu ställs orimgliga krav på jägarna, endera är man hatad eller ett nödvändigt ont.. Så känns det i många fall..

Många måste få upp ögonen, att det inte går att döda utan att få blod på fingrarna.. Nu menar jag inte med detta att jag godkänner olagligheter, eller att orsaka onödigt lidande för ngt vilt överhuvudtaget..

Publicerat
Ett inlägg, eller en mellanfråga av en som aldrig jagat björn.. Utan att ta ställning till varande eller icke varande av packjakter, så undrar jag att i dagens läge då björnkontakter mellan människa och björn börjar bli vanliga(både swe o fin), med skador och dödsfall som resultat, så var går gränsen på att ställa krav på effektiviteten på jakten. Alltså att kunna hålla stammen nere på lämplig nivå, för att minimera människo-offer. Är det rimligt då att kanske mimimera effektiviteten på jakten, för att samtidigt hålla de som tycker jakten är en grotesk kvarleva från forntider på god fot.. :D Dessa samma människor ligger ju risigt till ifall björnstammen växer och får ta över nya områden intill städer osv..

Som exempel så har vi nu 2 år i följd i Finland fått stort mediaintresse för björnar som har skjutits intill tätorter på våren, var de kunde har varit till fara för omgivningen.. Men samtidigt svänger median saken till att typ "blodtörstiga jägare i farten".. :D Om man tänker rent teoretiskt att björnstammen skulle få frodas fritt utan avskjutning, ta ner älgstammen, med flera dödsfall/skador på människa som följd, vem skulle fingret pekas på ? Jag tycker det nu ställs orimgliga krav på jägarna, endera är man hatad eller ett nödvändigt ont.. Så känns det i många fall..

Många måste få upp ögonen, att det inte går att döda utan att få blod på fingrarna.. Nu menar jag inte med detta att jag godkänner olagligheter, eller att orsaka onödigt lidande för ngt vilt överhuvudtaget..

Bra sagt! Har ej heller jagat ännu björn, men kanske i höst...om man vågar :rolleyes:

Publicerat

Oj oj...att man skulle förbjuda björnjakt med drivande hund för att några hållit på med "avarter"(eller vad man nu kallar det) tycker jag låter lite märkligt. Då skulle nog varenda jaktform i Sverige vara förbjuden.Avarter finns det alltid oavsett vad man håller på med. Rekomendationer låter väl kanske lite mer som ett lämpligt sätt att agera.

I många fall tror jag faktiskt att det handlar en hel del om avundsjuka från jägarhåll...och min högst personliga åsikt är att det finns endel missunsamma jägare här i vårt avlånga land som gärna skulle vilja vara med och jaga björn med dessa framgångsrika björnjägare och få del av publiciteten...men..som ej får möjligheten...och därför på ett eller annat sätt försöker smutskasta dessa björnjägare. Låter kanske knäppt...men världen är full av knäppa människor...

Jag tycker oxå man kan fråga sig om en björn stressas mer än en räv, rådjur eller hare....om så inte är fallet..ja då är nog allt jakt med drivande hundar ett minne blott. Hur ska vi göra med de älghundar som ej klarar av att ställa älgen...de som håller i mil efter mil.Ska dessa förbjudas?Ska vi ha krav att alla älghundar ställer älgen i upptaget för att ens få jaga med dom?Visst drar jag det till sin spets...men..ja...kanske nåt att klura på.

Publicerat
Oj oj...att man skulle förbjuda björnjakt med drivande hund för att några hållit på med "avarter"(eller vad man nu kallar det) tycker jag låter lite märkligt. Då skulle nog varenda jaktform i Sverige vara förbjuden.Avarter finns det alltid oavsett vad man håller på med. Rekomendationer låter väl kanske lite mer som ett lämpligt sätt att agera.

I många fall tror jag faktiskt att det handlar en hel del om avundsjuka från jägarhåll...och min högst personliga åsikt är att det finns endel missunsamma jägare här i vårt avlånga land som gärna skulle vilja vara med och jaga björn med dessa framgångsrika björnjägare och få del av publiciteten...men..som ej får möjligheten...och därför på ett eller annat sätt försöker smutskasta dessa björnjägare. Låter kanske knäppt...men världen är full av knäppa människor...

Jag tycker oxå man kan fråga sig om en björn stressas mer än en räv, rådjur eller hare....om så inte är fallet..ja då är nog allt jakt med drivande hundar ett minne blott. Hur ska vi göra med de älghundar som ej klarar av att ställa älgen...de som håller i mil efter mil.Ska dessa förbjudas?Ska vi ha krav att alla älghundar ställer älgen i upptaget för att ens få jaga med dom?Visst drar jag det till sin spets...men..ja...kanske nåt att klura på.

vilken tur att du inte tar upp rådjursjakten med en drever som inte stannar förrens den är inne i nästa socken ;):D

Skämt o sido, alla har vi ju olika åsikter om hur saker o ting skall göras , så även hur rumsrent det är med viss hundjakt.

Men hur vi än ser på det så vill nog inte någon att djuren vi jagar ska lite i onödan, så en lugn och stillsam diskusion är nog bästa sättet att komma någon vart.

Jag tror att många av oss skulle behöva lyssna på vad motparten menar och inte vad han säger, om ni är med på resonemanget.

Lasse

Publicerat

Du beskriver det väldigt bra det som alla jag pratat med tror att det handlar om, ren och skär avundsjuka på andras framgång. Varför kan man då inte bara lära sig något av den framgången.

Publicerat
Du beskriver det väldigt bra det som alla jag pratat med tror att det handlar om, ren och skär avundsjuka på andras framgång. Varför kan man då inte bara lära sig något av den framgången.

För att vi är svenskar..?? Varför ska han skjuta alla björnar när inte jag skjutit en enda? Sandlådenivå?? ;)

Publicerat

Revper det står ju att om det behövs kommer det att bli hårdare åtgärder, alltså om det inte sköts i år får vi inte jaga nästa år.

Rekomendationen är ju mot hundar som håller björne i rörelse, alltså en hund som inte vågar stånda björnen utan bara driver dem. Men med skandinaviens bästa rovdjursstövare kan det väl inte vara några problem att stånda en björn?

Publicerat
:):D :D
Publicerat
Revper det står ju att om det behövs kommer det att bli hårdare åtgärder, alltså om det inte sköts i år får vi inte jaga nästa år.

Rekomendationen är ju mot hundar som håller björne i rörelse, alltså en hund som inte vågar stånda björnen utan bara driver dem. Men med skandinaviens bästa rovdjursstövare kan det väl inte vara några problem att stånda en björn?

Lurer på om Kettukiller skjønte den :):D

Publicerat

Mera sånt här, nu börjar det ju likna något på denna tråd!!! :D:D:D

Mvh grävUppland.......... :)

Publicerat

Haha...1-0 till dig!

Publicerat
Haha...1-0 till dig!

Jojo, skämta ni och gör er lustiga med mer eller mindre bitska kommentarer..

Men vad ni inte begriper är att det här är allvarligt när NV börjar med rekomendationer om hur jakten ska gå till på björn.

Att det kommer att bli förändringar till nästa år det är nog något som är säkert ... Sedan så får väl vi se vilken som hade rätt i det här ämnet.

Men att sitta och kasta skit för att någon visar vad som är på gång, det förstår jag inte???????

Vore bättre ni försökte påverka NV istället i det ämnet istället för att skjuta på budbäraren :)

Som gärna jagar björn med stövare och spetsar....

Publicerat

Men vad ni inte begriper är att det här är allvarligt när NV börjar med rekomendationer om hur jakten ska gå till på björn.

Att det kommer att bli förändringar till nästa år det är nog något som är säkert ... Sedan så får väl vi se vilken som hade rätt i det här ämnet.

Men att sitta och kasta skit för att någon visar vad som är på gång, det förstår jag inte???????

Vore bättre ni försökte påverka NV istället i det ämnet istället för att skjuta på budbäraren :D

Du per, så länge rekommendationerna inte gäller rävjakten med stövare så kommer väl inte vissa lyfta på rumpan.. :) Så är väl jägarna mer eller mindre funtade, vi kan inte alltid vara överäns om saker å ting..

Publicerat

Ni är ju som små barn, där ute i stugorna. Att ni aldrig kan låta bli att ge varandra gliringar istället för att använda hjärnorna till att skriva relevanta inlägg i ämnena. :):D Det är märkligt.

Publicerat

Om jag förstått brevet från NVV rätt så verkar dom helt klart leta en orsak att kunna sätta ett förbud och hon som svarat på ditt mail verkar mycket angelägen att förbjuda denna form av "hetsjakt med släpp från bil". Följdfrågorna är ju många. Tänkte ta upp några så vi kan diskutera lite.

1: Hur har man kommit fram till att björnar mer än andra djur blir stressad av att jagas av en drivande hund i jämförelse med en som jagar lika långa sträckor men tyst?

2: Om en stövare/plott springer tyst efter björnen och bara skäller då björnen stannar. Får jag då jaga med den? alltså är det formen av jakt eller specifikt hundraser man vill åt??

3: Som jag förstått så får man inte jaga med mer än 2 stövare i höst?? Isåfall, får man jaga med 3-4 spetsar?

4: Draget till sin spets. Jag är ute med min stövare och jagar RÄV nästa höst. Hunden börjar driva och passerar mig så jag ser att det är björn han driver. Det blir ståndskall som står pall en längre tid. Får man då skjuta björnen?

5: annat exempel. Jag är ute med min spets och den börjar skälla björn. Jag släpper dit min unghund som gått i koppel med mig i skogen. efter ett tag har jag kommit in på ståndet men då kommer 2 hundar från grannlaget och ansluter sig till ståndet. Får jag då skjuta björnen?

Det mest skrämmande i sammanhanget tycker jag är att NVV har som argument att man åker runt med bil å genskjuter och släpper på fler hundar efter som jakten fortgår... Det argumentet förstår jag inte eftersom det sannolikt redan klassas som jakt från bil och inte är lagligt och dessutom förutsätter jag att det är en LITEN skara som håller på med sånt och att då straffa en helt jägarkår är väl inte annat än typiskt svenska myndigheter!!!???

Nu har jag ju ingen spets men ni fattar vad jag menar :rolleyes:

Att man begränsar antalet hundar till jakten kan jag förstå för att det inte ska bli några oklarheter vad gäller den biten. Sen om det ska vara 1, 2, 5 eller 10 hundar har jag inte någon uppfattning om men om man säger att 2 vuxna hundar är max så bör man kunna få släppa med en eller 2 unghundar åxå för att lära av de äldre..

Publicerat
  • Författare

man kan juh bara hoppas dom som sitter flertalet plottar och andra som värnar om jakten med drivande hund inser detta är något väldigt dåligt för oss!!!som jag nämnt i första svaret tills sista gynnar detta verkligen inte oss,,dax att agera och inte bara sitta insnöad.....det är juh helt sjukt att förbjuda drivande hundar på björn eftersom i slutet är den nog rätt jämnställd med alla djur vi jagar med drivande,

ps,dom som känner sig för sälj sin "amerikan" kan höra av sig till mig så förmedlar jag kontakten till en same by som behöver valla renar höst å vår :angry: dock inga 12000kr då

Publicerat

Har nu läst alla inlägg efter mitt sista. Och jag blir lite förbannad av vissa inlägg. Till att börja med så har rävper helt rätt, vi skall ej kasta en massa skit på varandra. Dumma och fåniga komentarer kan vi sluta med omg. Det gäller nu i första hand att inse hotet mot en jaktform som många av oss sysslar med och gå samman istället för att ge oss på varandra. Det borde tas upp en diskussion med nv och i första hand och bevisa för dom att främst plotten inte är vad den framställs som. Och ett förbud mot drivande hundar på björn kan mycket väl ge jaktmotståndare och andra mer bränsle för att ge sig på ytterligar jaktformer och tvinga fram mer otrevliga beslut. Och det tror jag ingen av oss vill här på denna sida. Kråkan du har många bra funderingar som jag kanppast tror nv har tänkt ett dugg på med sina nya regler. Den enda jag kan svara på är nr3: Det är endast 2st hundar oavsett ras.

Mvh Patrik.A

Publicerat

Vore bättre ni försökte påverka NV istället i det ämnet istället för att skjuta på budbäraren :P

Tycker du att jag kastar skit på dig så är det helt upp till dig...men i såna fall tolkar jag det som att du tar åt dig och anser att du tillhör den avundsjuka kategorin jägare..något som jag aldrig påstått.Det är då din fria tolkning.

Att jag tycker att MagnusLimas inlägg var vansinnigt skoj står jag för...och jag tror nog att många med mig drog lite på munnen när dom läste det, alla vill dock kanske inte erkänna det. En liten pik tycker jag man kan tåla och vi alla lär nog få en nån gång.Jag fick en(min fria tolkning) nyligen av FinHunter...men det bjuder jag på eftersom det till viss del stämmer ganska bra, det är rävjakt jag sätter som nummer ett.

Jag har dock fortfarande svårt att tro att man kommer att förbjuda björnjakt med drivande hundar. Restrektioner eller rekomendationer tror jag väl dock man kan vänta sig...men det kanske inte heller är fel i viss bemärkelse. Jag tror ändå att det kanske är ev. bilkörning som är ett större problem än att 3-4hundar jagar en björn...men som nån skrev tidigare så finns det ju redan regler mot bilkörning och jakt.

Publicerat
Även om vissa av oss inte har jagat björn så kan vi visst diskutera hurvida om hur jakten genomförs lämpligast med tanke på hur den uppfattas av gemene man. Jag förstår hur svårt det kan vara att jaga björn och att det inte finns något som liknar det i Sverige, det är inte det som tas upp utan hur man ska kunna göra detta på ett etiskt sätt. När plottarna kom så var det väldigt mycket slag på bröstet och allmän machoattityd i att få möjligheten att släppa en flock på enstaka björnar. Nu har ju den attityden mer eller mindre försvunnit och plotthundsklubben har förklarat hur de ser på hur björnjakten med plottar ska genomföras.

Vårt ansvar att genomföra jakten på ett etiskt sätt, både för hundarna och viltet. Om vi misslyckas och får den allmänna opionen emot oss, då får vi problem. När man då uttalar sig inom jakt och viltvård, spelar in filmer osv gör man sig som en defacto förespråkare för hela jägarkåren, inte som enskild jägare. Därför är jag ibland tveksam till vissa självutnämnda respresentanter som tar på sig alldeles för mycket publikt ansvar utan att ha koll på hela bilden. Ibland undrar jag om globaliseringen genom nätet har passerat vissa helt utan vetskap (och kunskap om opinionbildning).

Jag visade trailern från Björnjakt för Ondskan (18-åriga dottern) och fem av hennes kompisar och deras reaktion var ganska stark. Två av tjejerna fick tårar i ögon och såg bort. Detta är storstadsbarn, uppväxta långt i från landet och de inte vana vid jakt. Har man lyckas då eller är tjejerna för veka? Om ja, vad kommer deras framtida syn på jakt att vara? Hur kommer dom att agera inom opinionen, för eller emot jakt? Om bilder kommer på t ex YoyTube, hur tas de emot där av de tonåringar med liknande bakgrund? Vilken "sida" kommer dom att vara på, djurens eller jägarens?

Detta är det som bekymrar mig när man gör en massa "coola" filmer och dylikt i jaktsammanhang.

Orjant: Ta fram en jaktfilm med sekvenser där man skjuter vilda djur som inte gör att unga storstadstjejer inte reagerar...Jag tror inte att den filmen finns....för numera är folk i storstäderna så oerhört långt ifrån verkligheten som naturen ger. Dom kommer alltid vara på djurens sida.

En trailer är en trailer...hur många gånger har man inte "lurats" att se en film som ser intressant ut...men som i verkligheten är skit? Ser man filmen...lyssnar på vad som sägs..ja då finns det ingenting negativt med att visa denna sekvens tycker jag.Tvärtom...dom visar att man ska ta det säkra före det osäkra...för björnar är trots allt inget att leka med.

Är björnar/rovdjur heligare? Hur går det till om man släpper en skarp tyskterrier på att skadeskjutet rådjur?Skäller den snällt tills husse kommer och avlivar rådjuret...eller rycker den ner rådjuret själv? Är det fel att släppa en sådan terrier om man anser att det är det effektivaste och snabbaste sättet att avliva rådjuret?