Publicerat Maj 29, 200818 yr För en tid sedan var det ett reportage i Jaktjournalen om hur mkt en rävkull äter under en sommar. Jag har tyvärr inte kvar tidningen men om mitt minne inte sviker helt så kunde en kull på 5 rävvalpar äta 1000kg kött under sommaren...ända fram till hösten då de mer eller mindre splittrats. Jag har kollat med några som har bra koll på hur mkt en rävvalp äter(bla Foxkiller som föder upp räv...dessutom en f.d rävfarmare i Sverige) och enligt dessa så äter en rävvalp ca 100kg tills dess att den avlivas och flås...dvs betydligt mindre än vad dessa rävvalpar som enligt JJ skulle äta 250kg på nästan halva tiden. Dessutom bör man ha i åtanke att de farmade rävarna är blårävar som enligt uppgift äter mer än rödrävarna. Visst kan man tänka sig att dom vilda rävarna gör av med mer energi än farmade rävar...konstigt vore väl annars...men att de skulle äta så oerhört mkt mer har jag svårt att tro. SÅ...man kan fråga sig vad JJ var ute efter med detta reportage...en vild gissning är väl bara att de bara vill späda på det allmänna rovdjurs/predatorshatet.
Publicerat Maj 29, 200818 yr Visst var uträkningen gjord på 5 valpar +en vuxen räv eller sviker minnet mig?
Publicerat Maj 29, 200818 yr Visst kan man tänka sig att dom vilda rävarna gör av med mer energi än farmade rävar...konstigt vore väl annars...men att de skulle äta så oerhört mkt mer har jag svårt att tro. En hund som jobbar hårt äter ju bra mycket mer än när den ligger på soffan. Kan tänka mig att en räv som rör sig stora sträckor och jagar äter nog så mycket den bara kan få i sig. Och valparna behöver mycket näring för att växa.
Publicerat Maj 29, 200818 yr Författare Visst var uträkningen gjord på 5 valpar +en vuxen räveller sviker minnet mig? Jag vet inte säkert..minnet sviker mig som sagt var litegrann.Men hursomhelst så låter det väldigt mkt. Väg maten du ger dina hundar(om du har några) så ska du se att det inte blir så mkt per dag. Jag vägde nyligen 5dl Hundköket Elit och hamnade då på 258g, vad hundfodret jag ger nu väger, vet jag inte. Låt oss för enkelhetens skull säga att kullen delar på sig efter ca 4 månader(ca 120dgr) och att tiken äter 1kg kött/dag, då har det i slutändan blivit 120kg. Mina stövare äter ca 10dl(ca 500g)hundmat/dag under jaktsäsong och stövare är ju betydligt större än en räv....vilket gör det tämligen osannolikt att en rävtik ska äta 1kg/dag.Men...jag vet ju som sagt var inte säkert hur mycket våra vilda rävar äter...men jag är oerhört skeptisk till reportaget nu när jag tänker efter...
Publicerat Maj 29, 200818 yr Reportaget kan vara gjort med siffror tagna ur luften, inte alls omöjligt. Men man kan nog inte jämföra hundens kraftfoder med vad rävarna äter. Hundmat är ju inte fråga om mängd utan energi. Gav tysken som jag hade Eukanuba foder och märkte direkt skillnad när hon fick annan mat, hon tappa all energi då.
Publicerat Maj 29, 200818 yr jag är rätt bestämd om att räven inte är så farliga i naturen som tidningar säger,dom jagar sork som huvud föda och rådjur är nog rätt ovanligt,var tvungen att kolla upp detta så såg till å vinna en bok rådjuret viltet ekologin och jakten,skriven av vår kära vän olof lidberg och göran cederlund iaf läser man sida 145 på tabellen att 50,5% av rådjuren som hittas dött av utmärgling, 25% av trafiken och predation(räkna in lodjur) och sjukdommar 24,5 i olika delar av sverige och 4168 rådjur deltog i undersökningen! blandade åldrar sida 146 står detta svåraste predatorn på rådjur i sverige är idag(1995) rödräven,genom sin effektiva jakt på unga kid. som tidigare nämnts kan denna uppgå till över 50% av kiden. dessa är sårbara upp till ungefär 7 veckors ålder. rödräven förmår ta vuxna rådjur endast om dessa försvagats av tex sjukdom,svält eller snödjup. längre ner står att den effektivaste rådjurs mördaren är lodjur eftersom rådjuren ses hellre än sork bör man väga in sork år,och sen vad ett rådjurs kid väger upp till 7 veckor för få lite mer klar syn vad jaktjournalen menar, jag la ut en åtel på 10 kilo fisk som gick år undra om det skrivs om till kid
Publicerat Maj 29, 200818 yr Kanske vore bättre att börja i rätt ände. Leta rätt på tidningen och kolla upp siffrorna först. Innan ni kommer för långt i era diskutioner.
Publicerat Juni 2, 200818 yr Författare Kanske vore bättre att börja i rätt ände. Leta rätt på tidningen och kolla upp siffrorna först. Innan ni kommer för långt i era diskutioner. Är du rädd för att räven inte är sån stor skadegörare som tidningen vill påskina? Okej, jag har inte hittat tidningen...men tycker det är tämligen ointressant om det är valpkull + tik eller utan tik eftersom siffrorna är åt skogen ändå. Enligt vår egen rävfarmare Foxkiller så äter honan 400-500g/dag under tiden hon är dräktig och tills valparna är 20dgr sedan höjs givan därefter. Från 1:a september äter valparna 600-800g/dag. Då gäller detta blårävar och dessa äter betydligt mer än rödrävarna. Om vi säger att honan och 5 valpar äter 1000kg på ca 120dagar så blir detta 8,3 kg..och detta delat på 6st rävar blir ca 1,4kg/dag.Räknar vi bort honan så har vi 1,66kg/dag och då är det mer än dubbelt så mkt som en blåräv äter...efter 1:a september.
Publicerat Juni 2, 200818 yr Siffrorna låter höga, det håller jag med om. Men man får ju ändå räkna med att en vild räv gör av med mer energi än en i bur. Kan tänka mig att dom är precis som en hund, äter så länge det finns.
Publicerat Juni 2, 200818 yr men hur mycket springer blårävarna omkring ? .......... Dom bränner ju ingen energi heller dom. Och sen matar man väl inte blårävarna med energisnålt viltkött heller. Om man nu ska börja vränga o kränga på orden och hur det ligger till. Det krävs ju mera volym av sork och rådjur skulle jag tro än av den maten man ger åt blårävarna? Då far det hastigt iväg kilon med kött om man räknar energiinehåll.
Publicerat Juni 2, 200818 yr Jag vet inte säkert..minnet sviker mig som sagt var litegrann.Men hursomhelst så låter det väldigt mkt. Väg maten du ger dina hundar(om du har några) så ska du se att det inte blir så mkt per dag. Jag vägde nyligen 5dl Hundköket Elit och hamnade då på 258g, vad hundfodret jag ger nu väger, vet jag inte.Låt oss för enkelhetens skull säga att kullen delar på sig efter ca 4 månader(ca 120dgr) och att tiken äter 1kg kött/dag, då har det i slutändan blivit 120kg. Mina stövare äter ca 10dl(ca 500g)hundmat/dag under jaktsäsong och stövare är ju betydligt större än en räv....vilket gör det tämligen osannolikt att en rävtik ska äta 1kg/dag.Men...jag vet ju som sagt var inte säkert hur mycket våra vilda rävar äter...men jag är oerhört skeptisk till reportaget nu när jag tänker efter... Är ju väldigt få rödrävar som får TORRFODER dock.. Jag ger färskfoder till mina och då blir det ca 1kg/dag under jaktsäsongen, vissa veckor mer. Dock låter det högt räknat av JJ. Sen kanske det är räknat med hela djur alltså inte borträknat skinn och ben? Man kan lura vem som helst med statistik!!
Publicerat Juni 2, 200818 yr Är ju väldigt få rödrävar som får TORRFODER dock.. Jag ger färskfoder till mina och då blir det ca 1kg/dag under jaktsäsongen, vissa veckor mer. Dock låter det högt räknat av JJ. Sen kanske det är räknat med hela djur alltså inte borträknat skinn och ben? Man kan lura vem som helst med statistik!! "Mina" rävar får det ur foderspridaren. Notan blir dock i saltaste laget för dom...
Publicerat Juni 2, 200818 yr Är du rädd för att räven inte är sån stor skadegörare som tidningen vill påskina? Okej, jag har inte hittat tidningen... Vad jag vet så är jag inte anställd av JJ.... Vad jag menade var att det var rätt mycket siffror tagna ur minnet. Är bättre att ha fakta innan man gör för stor sak av det.
Publicerat Juni 2, 200818 yr Det här är frågor som iblnd dyker upp och jag har ett litet inlägg i debatten. Det ska ha sagts på animal planet eller ett likande program att det åtgår 9 kg kött för att få ett kilo predator. Detta ska gälla alla predatorer från vessla till lejon. Så om en räv efter ett år väger 6 kilo har det åtgått 54 kilo till att bygga denna muskelmassa. Den person som gav mig de här uppgifterna trodde att det sen tillkom energi till att leva också...vilket förmodligen är fallet. Men hur räknar man många kanske räknar på att fyra harungar med vikt på 150 gram styck skulle ha vägt tre kilo i oktober. Rådjurskidet på två väger kanske 15 osv inte ovanligt att predatorhatare räknar på detta vis. Själv tycker jag man ska sluta skjuta harar för det kanske gör så att räven svälter .
Publicerat Juni 2, 200818 yr Ja vad ska man säga . om en del av er jagar och är ute mer i naturen än ni sitter framför datorn, då får ni svaret ganska fort också en räv tik har en uppgift när hon föder upp valpar( att samla och jaga all tid som hon inte sover). sen kanske det finns mycke vilt och möss i naturen, plus att tiken vet vad hon gör, hon kan då samla in betydligt mer än vad ungarna klarar att sätta i sig. men hon slutar inte jaga för det, det är medfött och hennes ända uppgift. och sen så ruttnar bytena rätt fort under den här årstiden. så fångar hon 5 kg kött på en dag, så kommer inte så mycke till användning innan fluglarverna har gjort sitt.
Publicerat Juni 2, 200818 yr Om någon minns vilket nr av JJ det var så är det ju enkelt att kolla det. Om det nu har någon betydelse?
Publicerat Juni 2, 200818 yr och det här med vad dom äter, ganska lätt att räkna ut. ta ett gryt med föryngring nära en hårt trafikerad väg och självklart kommer dom valparna växa upp på trafikdödade djur allt från insekter till rådjur. medans ett gryt som ligger 1 mil från närmaste väg troligtvis inte får samma mat. det hela handlar om att tiken ska bära hem så mycke mat som möjligt under 3 månader. är det gott om sork så är det stapelfödan, men ett dåligt sorkår går dom små rovdjuren hårt på fågel hare rådjur. sen är det ju så att på väldigt rådjurs täta marker lönar det sig för räven att följa och hålla koll på getter som ska föda, för en nyfödd killing kanske är 100 sorkar. Men vi ska inte ge räven all skuld för det finns minkar mårdar grävlingar kråkor skator korp måsar trutar hermeliner vesslor......... många som lever på kött
Publicerat Juni 2, 200818 yr Räven är väl som alla andra rovdjur, varför gnaga rent på en gammal härsken skånk när det bara är att gå ut och hämta en ny killing eller harpalt? Tror det är viktigt att hålla isär vad dom verkligen äter upp och vad dom tar kål på. Detta skiljer troligen oerhört från biotop till biotop.
Publicerat Juni 2, 200818 yr såg faktiskt idag en rätt otrolig sak,drev räven hamna i en får hage,och där slutar inte historian,den skulle promt ta ett får/fjoling som gick så där innan jag avlägsnade mig rätt konstigt betende iaf,först jagad sedan jagar som mkj säger och wäppa,rätt olika föda i olika miljöer,dock är sorken dåligt om iår tyvärr
Publicerat Juni 3, 200818 yr Sen enligt vad jag läst så är räven huvudpredator på Mården...därav mårdens uppgång under skabbåren. Hur räknar man då ??? Fortsätt sök så kanske vi hittar nån forskningsrapport där det står nåt vi kan lita på...vad vi kan vara relativt eniga om är att det är den största predatorn på småvilt...men vad gör det.... Jo som ägare av grythundar och rävstövare får man nästan obegränsad areal att jaga på . Man slipper äta trådigt, senigt, tallbarrs smakande kött..... Man lär sig bli hårdare än alla andra jägare...stå mer still....frysa mer....springa längre....gräva djupare....kort sagt bli hårdare.
Publicerat Juni 3, 200818 yr Författare Visst ligger det mkt i det Wäppling och andra säger. Jag påstår inte heller att vilda rävar exakt äter precis den mängd som farmrävar gör...de äter ju knappast torrfoder heller, utan det var bara för att få nånting att jämföra med.Jag tycker att JJ räknat högt...och jag är övertygad om att jag med siffrorna från farmrävarna har räknat lågt...så sanningen kanske ligger nånstans mittemellan. Jag ställde frågan för att man ska tänka efter lite...allt i tidningarna är inte det slutgiltiga(vilket iofs de flesta vet) och många småviltjägare lever i den tron att har man en rävkull på marken så rensar den rent från allt vad hare och rådjur heter.Generaliserat?...javisst,men det ligger endel i det hela.
Publicerat Juni 3, 200818 yr Visst kan det vara lite högt räknat. Men vart vill du komma med detta? Tror inte att folk jagar mer eller mindre räv för att JJ råkar skriva en för hög siffra.
Publicerat Juni 3, 200818 yr Författare Vart jag vill komma?...tja, hade väl inget mål förutom att ventilera frågan och kanske få nån fler att ifrågasätta vissa saker som skrivs i våra jakttidningar......och nej, jag tror inte heller att folk kommer jaga mer eller mindre räv. F_C....Drevräv? 3:e juni?
Publicerat Juni 3, 200818 yr Ok! Men som jag sagt tidigare, så vore det ju bra att ha fakta innan man ifrågasätter. Jag säger inte att deras uppgifter är rätt, men ingen har ju helt klart för sig vad dom skrivit heller.
Publicerat Juni 3, 200818 yr Vart jag vill komma?...tja, hade väl inget mål förutom att ventilera frågan och kanske få nån fler att ifrågasätta vissa saker som skrivs i våra jakttidningar......och nej, jag tror inte heller att folk kommer jaga mer eller mindre räv.F_C....Drevräv? 3:e juni? spårade då