Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur mkt äter räven egentligen?

Featured Replies

Publicerat

tycker det är jätte bra att jj fått igång lite hårdare jakt på rovdjuren runt om i sverige, vi får inte glömma att jakt är viltvård oavsett vilken art vi jagar, och hård jakt på rödräv gör att mindre antal får skabb, bättre att vi får glädjas över en skjuten räv <_< än att det blir för många och skabben slår igen. Och alla dom som börjat med rovdjurs jakten pg av jj är nog väldigt tacksamma idag. för roligare jakt har vi inte i sverige :angry:

• Svar 61
  • Visningar 12,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

tycker det är jätte bra att jj fått igång lite hårdare jakt på rovdjuren runt om i sverige, vi får inte glömma att jakt är viltvård oavsett vilken art vi jagar, och hård jakt på rödräv gör att mindre antal får skabb, bättre att vi får glädjas över en skjuten räv än att det blir för många och skabben slår igen. Och alla dom som börjat med rovdjurs jakten pg av jj är nog väldigt tacksamma idag. för roligare jakt har vi inte i sverige

Kloka ord wäppling håller med dig fullständigt

Hemma i byn när vi började jaga räv så hade 70% skabb

Men efter fem års hårt jakt tryck så är det kanske två av tio som har skabb

Publicerat

håller med wäppling där även jag... tror att JJ sporrat flere att börja intressera sig för jakt på rovdjur, vilket är bra. folk får lite utvidgade vyer. rena köttjägare finns det tillräckligt av :( .

Publicerat
håller med wäppling där även jag... tror att JJ sporrat flere att börja intressera sig för jakt på rovdjur, vilket är bra. folk får lite utvidgade vyer. rena köttjägare finns det tillräckligt av :( .

Prexis!

Harpalts & råjägarna klagar över att det är dåligt med jobb åt hunden, och när man då frågar dom om, hur mycket predatorer dom jagat, blir det oftast tyst... :D

Men det är kanske synd att slänga bort en jaktdag på predatorjakt...

Publicerat
  • Författare

Musköt: Måste man alltid ha säker fakta innan man ifrågasätter någonting så är det väldigt få som skulle få yttra sig alls. Jag var relativt tydlig med att mitt minne kan ha svikit en aning när det gäller artikeln...

När jag läser/hör någonting som jag tycker verkar konstigt/felaktigt så ifrågasätter jag det oftast...nu är det ju inte alltid jag har rätt i mitt ifrågasättande...men tro det eller ej...det händer.

Köper man allt som står i våra tidningar så tror jag att man blir mer eller mindre lurad och vilseledd dagligen. Ifrågasätter man aldrig någonting...oavsett om du har 100% motsägande fakta eller om du bara går på känsla så lär du aldrig kunna förändra någonting heller. Min känsla har varit..och är fortfarande...att artikeln är felaktig. Jag är lika skeptisk till den som jag är till en annan artikel med rubrik liknande "Varg våldtog älghund"...och ett reportage ang. rävhundar där finskstövaren ansågs vara en ren harhund med vissa undantag.Till saken hör att det finns nog ingen stövarras som kan visa upp så många meriterade rävhundar som finskstövaren. Båda dessa artiklar gjorde att jag tog kontakt med tidningarna. Kalla mig gnällig om du vill..men sån är jag.Jag ifrågasätter...och jag bör själv ibland bli ifrågasatt.Ibland har jag rätt och ibland inte.

Sen så tror jag att endel förmodligen missförstått mig. Jag har aldrig sagt att jag vill att vi ska sluta jaga räv, den som tolkat det så har nog läst min text precis som fan läser bibeln.Tvärtom...jag är en av de som har jobbat endel för ökat rävjaktsintresse.Att jag sedan är lite insnöad på terrier och stövare är en annan sak. Annan typ av jakt på räv intresserar mig inte alls..och visst ger jag endel vakjägare/snarjägare endel gliringar ibland...men det är ungefär lika allvarligt menat som en Volvoägare pikar en Saabägare. Däremot vet jag att vissa förmodligen irriterat sig på min åsikt där jag anser att jakttiden på räv bör kortas ner, det står jag för fortfarande. Tycker inte alls att det finns nån anledning att jaga räv under perioden de har valpar.Men...det är helt annan sak. Behöver jag förresten säga att 98% av mina jaktdagar ägnas åt att jaga räv..och då med hund?

Publicerat

Åkte till biblioteket för att låna artmonografin över räven som jägareförbundet gett ut....

Där har vi lite mer fakta....eller....

Vad man sett är att under skabbåren blev det mer hare, sen är det egentligen inget mer man kunnat se förutom på tex öar.

En gammal förhärdad teori som många börjat tvivla på är att den ändå bara tar överskottet(skadade svaga och vid goda år rent överskott).

Ungefär som vi jägare när det finns mycket skjuter vi mer.

Detta går ej riktigt att bevisa ännu....men det blir ju fler rävar ett råttår tex...men fler harar klarar sig....som då förmodligen får bli en liten stapelföda nästkommande år då rått och sorkstammen sjunkit.

Blev vi klokare... :rolleyes:

Publicerat

Kettu

Jag säger inte att det är fel att ifrågasätta tidningarnas uppgifter, förr sunt. :rolleyes:

Men innan jag gör det vill jag åtminstone vara säker på vad de skrivit.

Jag har tydligen missat denna artikeln, för jag har inget minne av att jag läst något sånt. Frågar igen om någon vet ungefär när den var med i JJ?

Och visst har du rätt i att man måste tillrättavisa de som inte förstått allt när det gäller jakt. <_< Jag missar aldrig en chans att påpeka att spadar är arbetsredskap och ska inte användas under jakt och fritid. :rolleyes:

Publicerat

Jag tror inte att det var i Jaktjournalen, det var i filmen "Lockjakt på räv". Kapitel 3; Räven som predator.

Där säger de: "En rävkull, normalstor, kostar tikens hemområde ca 1 ton bytesdjur till dess att valparna lämar området på förhösten".

Publicerat

det stämmer att det har stått i jj också, det var inför första eller andra säsongen med rovvilltkamp. ett sommarnr. men forskning har bevisat att predatorena tar 50-70 av småvilltsföryngringarna, men under sork år är sorken stapel föda. lättast att få tag i, så då får småvilltet vara ifred i större utsträckning. det är bevisades på 80 talet i norrbotten på två öar. (Rånön Bergön). kolla upp det. sen så är det nog så att rävvalparna inte sätter i sig så mycke under en sommar. men tiken bär hem så mycket till grytet. så det kostar marken ett ton kött.

Publicerat

Såg en stor fin räv i kväll när jag gick med laikorna. Varför händer inte sånt under jaktsäsong?

Kan ju säga att det lockade rejält att släppa. :)

Publicerat
  • Författare

Nåja, jag säger som Partys.....blev vi nå klokare?Nä, knappast..men vi har ialla fall fört fram våra åsikter och kommit fram till att vi tänker olika. Känns för min del som att det inte går att komma så mkt längre för tillfället. Går iaf och ler i mjugg nu i veckan eftersom jag fått rapport om att det går fram en rävkull på en ö där jag ibland får jaga...däremot gråter sig jakträttsinnehavaren till sömns varje kväll.Alla är vi olika..och tur är väl det.

Publicerat

Vi har skjutit 25 rävar på två år nu och bara en hade skabb, den sköts nu i vinter.

Publicerat
tycker det är jätte bra att jj fått igång lite hårdare jakt på rovdjuren runt om i sverige, vi får inte glömma att jakt är viltvård oavsett vilken art vi jagar, och hård jakt på rödräv gör att mindre antal får skabb, bättre att vi får glädjas över en skjuten räv :angry: än att det blir för många och skabben slår igen. Och alla dom som börjat med rovdjurs jakten pg av jj är nog väldigt tacksamma idag. för roligare jakt har vi inte i sverige :D

hehe jag blir då sur på sånna som skjuter injagnings rävar, hade alla jagat med hund hade jag blivit glad,tycker det är kul med unga jägare med hund eftersom dom jag känner har tid och lägger verkligen ner mycket tid på hundarna,vilket ger resultat i skogen,tror nog inte så många vänder när dom får chansen att spåra sitt vilt ;) eller hur, hundjakten är nått jj borde göra,tycker foxkiller som kom 2a med flest djur för hunden inte nämns alls,sånt är jakt i mina ögon.. inte sitta å tuta i en flöjt i skogen, eller sitta å bli gråhårig i en koja som man hade när man var liten ;)

Och visst har du rätt i att man måste tillrättavisa de som inte förstått allt när det gäller jakt. Jag missar aldrig en chans att påpeka att spadar är arbetsredskap och ska inte användas under jakt och fritid.

du musköt,bara för du är en kvinna som inte kan gräva ska du inte försöka lura nån att det är jakt med å gräva,kom tillbax när du kan smyga in djuren från ovan på nån meter :P

kom vi fram till ett ton per normal stor kull? eller

Publicerat

rävarna räcker nog till alla :) dessutom så skulle det inte bli många skjutna om bara dom med hund jagade :D dessutom blir du bättre rävjägare när du hanterar alla jaktformerna, en som bara sysslar med en sak blir lätt blind. i norrland föds det en kull på 1000 hk och söderut är det betydligt tätare så då har vi en tik, 5 valpar. sen finns det ju en och annan han räv också. men räkna ut hur många rävar som föds i sverige varje år och sen hur många som skjuts, ta sen bort alla lock rävar åtel rävar snar och fällrävar smyg jakts rävar, hur många skjuts då för hund?? :D

Publicerat
rävarna räcker nog till alla :) dessutom så skulle det inte bli många skjutna om bara dom med hund jagade :D dessutom blir du bättre rävjägare när du hanterar alla jaktformerna, en som bara sysslar med en sak blir lätt blind. i norrland föds det en kull på 1000 hk och söderut är det betydligt tätare så då har vi en tik, 5 valpar. sen finns det ju en och annan han räv också. men räkna ut hur många rävar som föds i sverige varje år och sen hur många som skjuts, ta sen bort alla lock rävar åtel rävar snar och fällrävar smyg jakts rävar, hur många skjuts då för hund?? :D

Här är dom rävar som skjuts för hund väldigt lätträknade, man kan faktiskt räkna dom på en hand, och det behöver inte ens vara fingrar på den handen... B)

Men all heder åt dom som jagar räv med hund, ni gör ett bra jobb!

Jag själv fortsätter dock med lock & vak på min rävjakt. B)

Publicerat

Ja huvudsaken är ju att man sysslar med den jakten man tycker är mest givande sen spelar det ju mindre roll hur den går till :)

Mvh.

Publicerat

precis! och håller man på med lockjakt så vet man att man inte utrotar räven iallafall ^^

Publicerat
precis! och håller man på med lockjakt så vet man att man inte utrotar räven iallafall ^^

He he du trudeluttar till dig massor av räv snart ;)

Mvh.

Publicerat

Sitta och tuta i skogen? Vad är nästa steg? Ta med en hel mässingsorkester... :angry:

Nej räv ska jagas med hund och ovan jord. Och går räven in lyfter man på hatten och letar rätt på en ny räv... ;)

Publicerat

Tja, tycker man att en mässingorkester gör jobbet, så varför inte..

Själv nöjer jag mig med en liten plastpipa på ca 40 gram, det räcker. :angry:

Publicerat
Sitta och tuta i skogen? Vad är nästa steg? Ta med en hel mässingsorkester... :angry:

Nej räv ska jagas med hund och ovan jord. Och går räven in lyfter man på hatten och letar rätt på en ny räv... ;)

ja alla kan juh inte födas helt hundra :rolleyes::D

tycker dock det lite är av en hysteri hur många rävar man skjuter,dom som skjuter mycket är ofta väldigt duktiga men sträva av att ha 20 oflådda rävar på väggen vet jag inte om det riktigt är vettigt,

Publicerat

Det är ju gryt jakten man är ute efter :) vill jag skjuta på drev då är det bättre att träna in en drever på räv, det blir så mycket roligare då. stövaren ska vara en maskin som driver ner räven fort som man kan på nästa :D

Publicerat

Ligger inte du ute och solar??

Mvh!

Publicerat
  • Författare
rävarna räcker nog till alla :rolleyes: dessutom så skulle det inte bli många skjutna om bara dom med hund jagade :rolleyes: dessutom blir du bättre rävjägare när du hanterar alla jaktformerna, en som bara sysslar med en sak blir lätt blind. i norrland föds det en kull på 1000 hk och söderut är det betydligt tätare så då har vi en tik, 5 valpar. sen finns det ju en och annan han räv också. men räkna ut hur många rävar som föds i sverige varje år och sen hur många som skjuts, ta sen bort alla lock rävar åtel rävar snar och fällrävar smyg jakts rävar, hur många skjuts då för hund?? :rolleyes:

Se där...vi i norrland är lite större...bättre...och defenitivt STARKARE.1000hk/rävkull...inte undra på att man tycker att jakten går lite tungt ibland.

Sorry W..kunde inte låta bli :P

Publicerat

kan inte gå med på att alla i norrland är bättre och hårdare men förytsättningarna finns ju för dom som kämpar på :rolleyes: men sen så är ju västerbottenkustlandet ganska likt södra sverige :rolleyes: kanske därför man drog till härjedalen :rolleyes: där finns det fortfarande vildmark och lite mer utmaningar.