Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Den svenska jantelagen...

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

He-he många goda jantelagsgarv :lol:

Skrev tidigare att jantelagen här hemma gör sig gällande rätt ofta också. Första gången jag på allvar kände av jantelagen här hemma var tiden efter militärtjänsgöringen...mm bör ha varit runt 92. Fram till dess hade jag varit strömlinjeformad som en fisk beträffande jakt och bara gått i Farfars, fars och farbröders fotspår. Bortsett från älgjakten skulle studsaren stå i skåpet och rådjur, räv och hare skulle jagas med hundar (drever och stövare) och hagelbössa. Det var roliga jakter men tämligen innefektiva. Totalt sköts det väl kanske 15 rådjur på 1000 ha och stammen bara ökade då skabben gjorde räven till en väldigt marginaliserad fiende.

Detta var mitt i rådjursexplosionen och marken formligen kryllade av rådjur. Flockar på 15-20 rådjur var inte ovanligt att se mitt på dagen och skadorna på skogen vintertid var otroligt stora. Vi hade på den tiden 100 ha Korsnäsmark ingående på marken varav 50 av dom var nyplanterat med tall och gran. Rådjuren åt upp hela helvetet, 125000 plantor, på en vinter. Detta gjorde att Korsnäs beslöt sig för att ha ett liten utvecklingssamtal med min far som jaktledare på den tiden. Skjut ner stammen med 50% i år eller ni torskar arrendet. Fair enough, och laget samlades och mina två farbröder tog på sig uppgiften, det var ju inte bara Korsnäs som led utan också våra egna planteringar såg ut som skit. Tiden gick och Drevrarna nötte på varje Söndag men det rasade inte mer djur än vanligt :rolleyes:

Jag hade under min militär tjänsgöring fått upp ögonen för kulskytte, dels tack vare våra egna övningar men mest genom kompisar på luckan som purshade friskt hemma i Östergötland. Hemligheten låg i optiken berättade dom. Böt sonika ut min fasta 2,5x Pecar på älgspettet och monterade på en Nickel 3-10 och världen öppnade sig :angry: Kunde ju helt plötsligt skjuta rådjur på 150 meter utan problem. Under perioden November till Januari sköt jag 27 rådjur själv, huvudsak getter och kid. Det enda problemet var ju avyttringen av köttet egentligen.

Behöver ju inte säga så mycket mer, kollisionen var total med farbröderna som hävdade att jag rovsköt ner rådjursstammen och stoppade pengarna i egen ficka. Det senare var en ren lögn då jag gav bort allt, men det var en jantelagande konklusion. Det första påståendet var en sanning med modifikation då jag gjorde vad dom lovat men inte klarade av. Vi behöll arrendet och har det fortfarande kvar.

Farfar var emellertid klok som en bok och han stöttade mig mot jantelagarna, något som min egen far inte ens gjorde med rädsla för att stöta sig med sina egna bröder <_< T.o.m införde farfar det omöjliga att tillåta kombivapen på hundjakterna varpå han började ladda sin egen drilling med kula. En förändring som kallades livsfara och slutet för hundjakten med drivande hundar initialt. :D

1998 tog jag över som jaktledare fast jag bodde i Skåne 70 mil därifrån, mina första åtgärder var att förbjuda kaffekasken då det var ett stort problem bland dom gamla söndagsjägarna. Den diskussionen skall vi tala om :lol: Brorsans grabb kommer jag alltid att vara men idag funkar det mycket bra.

Någon skrev att påtvingad förändring utlöser ofta jantelag, jag kan bara hålla med.

Publicerat
He-he många goda jantelagsgarv :angry:

Farfar var emellertid klok som en bok och han stöttade mig mot jantelagarna, något som min egen far inte ens gjorde med rädsla för att stöta sig med sina egna bröder :rolleyes: T.o.m införde farfar det omöjliga att tillåta kombivapen på hundjakterna varpå han började ladda sin egen drilling med kula. En förändring som kallades livsfara och slutet för hundjakten med drivande hundar initialt. :lol:

1998 tog jag över som jaktledare fast jag bodde i Skåne 70 mil därifrån, mina första åtgärder var att förbjuda kaffekasken då det var ett stort problem bland dom gamla söndagsjägarna. Den diskussionen skall vi tala om <_< Brorsans grabb kommer jag alltid att vara men idag funkar det mycket bra.

Någon skrev att påtvingad förändring utlöser ofta jantelag, jag kan bara hålla med.

Håller med mycket häpnandsväckande garv och förvåningar och det här är bara skrap på ytan.

Du har väl fått ryggraden efter farfar och kaffekasken var ett bra beslut minns att jag som grabb retade en i jaktlaget för att han bommat på ett rådjur, han var en mycket usel skytt men hade tagit en kaffekask och påtalade ganska ofta att han sköt väl på fel rådjur, jag såg bara ett eller var det två :lol:

Publicerat

Jag vet inte om det jag satt och skrev ner i en dagbok igår hör till jantelagen.. Men jag ska skriva ner det hit ikväll om jag kommer ihåg det. Dendär missunsamheten och avundsjukan.. Retade upp mig i bastun igår när jag satt och funderade i lugn och ro.. Över att man bara får skjuta 1 bock ifrån torn, men obegränsat med bock på hundjakterna.. Man får inte jaga med pilbåge. osv. Av endast den enkla anledningen att det är inga jaktformer som dom övriga gillar. Återkommer.

Publicerat
Över att man bara får skjuta 1 bock ifrån torn, men obegränsat med bock på hundjakterna.. .

Detta var något jag känner mycket väl igen,, skjut inte fler bockar nu, du tar ju kål på hela rådjursbeståndet..

sedan skjuts det rätt över i drevjakten, allt från getter till bockar..

Publicerat

och påpekar man det så säger dom att man hinner inte se vad man skjuter på under hundjakten.. "och det ansvaret kan vi inte lägga på jägarna".. för fan om en 5 åring vill vara lite rolig o klär sig i en brun overall och rådjurshorn blir han ju skjuten om det är hundjakt med andra ord.. Alltså lite att ta i kanske.. men ni fattar va jag menar.. "att inte se vad man skjuter" betyder att man har jävligt dåligt omdöme.. men inget av vad man säger biter på di envisa. Det handlar bara om att dom vill skjuta massor på hundjakten och dom som sitter i torn helst så ska få skjuta 1 bock. Helst ska dom som sitter i torn även skjuta ikapp killingstatistiken så att dom på hundjakten slipper..

Publicerat
och påpekar man det så säger dom att man hinner inte se vad man skjuter på under hundjakten.. "och det ansvaret kan vi inte lägga på jägarna".. för fan om en 5 åring vill vara lite rolig o klär sig i en brun overall och rådjurshorn blir han ju skjuten om det är hundjakt med andra ord.. Alltså lite att ta i kanske.. men ni fattar va jag menar.. "att inte se vad man skjuter" betyder att man har jävligt dåligt omdöme.. men inget av vad man säger biter på di envisa. Det handlar bara om att dom vill skjuta massor på hundjakten och dom som sitter i torn helst så ska få skjuta 1 bock. Helst ska dom som sitter i torn även skjuta ikapp killingstatistiken så att dom på hundjakten slipper..

Sant , man får ofta skuld för att det är väl ingen jakt att sitta i ett torn o stirra,,,

Bättre o spara djuren till drevjakten,,

O vill man sedan sätta sig i ett torn o skjuta en kid eller två så är man helt dj-vla dum i huvudet..

Publicerat
  • Författare
Håller med mycket häpnandsväckande garv och förvåningar och det här är bara skrap på ytan.

Du har väl fått ryggraden efter farfar och kaffekasken var ett bra beslut minns att jag som grabb retade en i jaktlaget för att han bommat på ett rådjur, han var en mycket usel skytt men hade tagit en kaffekask och påtalade ganska ofta att han sköt väl på fel rådjur, jag såg bara ett eller var det två :D

Min farfar är min jaktliga idol och kommer alltid var mera jägare än alla hans avkommor tillsammans, inklusive mig själv. Tyvärr avled han redan 1999, 80 år gammal. Men han sköt älg sista året han levde och fick dö i skogen med motorsågen i näven. :rolleyes:

Han hade ryggrad och pondus och var samtidigt en otrolig pedagog. Dessutom var han minst 20 år före sin tid. Jantelag var ett begrepp som inte fanns i hans värld.

Tror att han jagar hare med sin stövare någon annanstans, en dag jagar vi nog ihop igen :P

• 2 weeks later...
Publicerat

Kul men tråkigt ämne samtidigt.

Har stött på jantelagen många gånger, t ex på ett skifte där jag satt upp en skjutstege på ett strategisk plats. Platsen ligger i närheten av en Salixodling och där går några rådjur. Odlingen ligger ca 70-80 m in på grannmarken från mitt och grannanen hade ett torn på andra sidan planteringen där planteringen gränsade till en tredje mark. Där är det ca 20 m till gränsen. Nu har tornet bytt plats för granne nr 3 börjar bli äldre och jagar inte så mycket längre (på marken med 20 m gränsen). Jag kan inte se nån annan anledning till tornflytten än att de rådjur som rör sig vid Salixen ska skjutas innan de hinner över till min mark. Dessutom har min stege trillat oförklarligt några dagar innan bockjakten, två år i rad. :D

Andra gånger har jägre som varit på besök hemma tittat på trofeerna och bara kommenterat "det var en ful liten stackare" medan de pekat på nån liten spetsbock medan trofeerna med medaljer inte näms... :huh:

Publicerat
Andra gånger har jägre som varit på besök hemma tittat på trofeerna och bara kommenterat "det var en ful liten stackare" medan de pekat på nån liten spetsbock medan trofeerna med medaljer inte näms... :D

Låter som det skulle kunna ha varit jag :D :D Men när det gäller mej, om så vore, så hoppas jag du fattar att det inte har med jantelagen att göra utan enbart att du är en dryg halvdansk som bor för bra och har för bra jakt och därför ska pikas av princip ;)B)

Mvh!

Publicerat
Låter som det skulle kunna ha varit jag :P :P Men när det gäller mej, om så vore, så hoppas jag du fattar att det inte har med jantelagen att göra utan enbart att du är en dryg halvdansk som bor för bra och har för bra jakt och därför ska pikas av princip B):D

Mvh!

Jag tänkte inte direkt på dig, för jag hade inte förväntat mig nåt annat beteende av en STOCKHOLMARE... ;)

Publicerat
Jag tänkte inte direkt på dig, för jag hade inte förväntat mig nåt annat beteende av en STOCKHOLMARE... ;)

:P :P B)

Mvh.

Publicerat
Jag tänkte inte direkt på dig, för jag hade inte förväntat mig nåt annat beteende av en STOCKHOLMARE... :P

Hippen är Rospigg och det är betydligt värre än att vara en Stockholmare. :lol::rolleyes:

Publicerat

jag tror ta mig tusan att jag inte varit drabbad av jantelagen inte så det stör iaf. jag jagar mest ensam så det finns väl inte så många som kan störa sig.

Publicerat
Hippen är Rospigg och det är betydligt värre än att vara en Stockholmare. :lol::rolleyes:

Jag undrar om Rospiggarna är bereda att hålla med.... :P

Publicerat

Som hundförare på en del stora gods i detta landskap har man väl fått sin beskärda del av Herr Jante. Otroligt vad folk kan göra för att själv komma i bättre dager hos yrkesjagaren på godsen. Tvi Fan säger jag och har tagit alla mina hundar ifrån dylik jakt. Sitter hellre hemma o kliar dom bak örat :lol:

Publicerat

Rospigg är under alla omsändigheter bättre än 08:a! Sicket drägg :angry:

amakulu..

känner igen det där lite svagt men har inga större problem faktiskt med det, vi ser till att ha ett gäng hundkärringar vars enda mål och mening är att få apportera döda fåglar med sina hundar. På så sätt så behöver det aldrig uppstå någon konkurrens kring glassjobben dvs efterapporteringarna med bössa samt att resa fågel och annat skoj!

Sen är stämningen sådan på det ställe där jag är mest engagerad att i vi är ett stort gäng riktigt goda vänner som sköter jakterna och vi har så kul att ingen ids itrigera.. Vi skulle ärligt talat utan problem köra jakterna utan yrkesjägaren faktiskt.

Mvh!