Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

.243 Win vs. .223

Featured Replies

Publicerat

En fråga till schaman?

Hur roligt är det att använda en 243 med dämpare på skjutbanan borde bli rätt ordentligt med mirage. Jag tyckte 22-250 var hopplöst tråkig att träna med då pipan bara tålde 3-4skott innan målet dansade runt i kikare och då hade jag ingen dämpare

• Svar 90
  • Visningar 24,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Jo jag håller med om MrMauser.. han borde inte ens få vara med i sånahär debatter :D Han sätter en på plats så det bara sjunger i porslinet.. :huh:

Mjo.. alltså dedär me 20-300 meter är nog sant som jag säger. Iallafall med mina laddningar och kulor behöver jag inte bry mig. Men jag använder heller inte tyngre kulor än 85 grains. Så det där beror ju lite på. Du har också rätt.. men 25 cm på 300 meter är bagataller även om man har 100grainskulan..

223 sjunker garanterat betydligt mera isåfall om man använder motsvarande tyngd på kula i den kalibern.

Bör jag även påpeka att det jag skrev om pipslitaget på min bössa handlar om laddningar på ca 1100meter per sekund= väldigt slitit på pipan.. Men inget jag märkt av ännu.

Jag blev bjuden på bänktävling ikväll av självaste Janne S.. så nog har bössan kapacitet alltid. Även fast det är en 243. :D

Men samtidigt i ärlighetens namn så tror jag inte att jag skulle tycka så gott om kalibern i fråga om jag aldrig träffat Janne Stenroos som hjälpt mig oerhört mycket och tagit fram perfekta laddningar åt mig. Det kanske bara är jag som haft otrolig tur och därför pratar glatt om kalibern..

Sen det där med att 223 duger ut till 200 meter om man har vettiga kulor. Ja.. men 243 klarar hållen ut till 200 meter utan vettiga kulor?.. :D

Det blir mirage med 222 också om man ska vara petig med sånt. Bara att blåsa på pipan ett par sekunder före skjutning så går de skitbra ;)

så 243 är nog lite snabbare, lite tyngre, lite bättre, trots allt :D:D:P:D

Publicerat

Jag har ängnat frågan om en klass 2:a åtskilligt med tankekraft med anledning av att jag vill ha en kaliber som kompletterar min .30-06:a.

Under mitt funderande har jag kommit fram till att .22 kalibrarna är undervärderade. Detta beror mycket på att de allra flesta vapnen har fel stigning för att kunna skjuta vettiga kulor.

Jag har haft en .243:a och en .222:a tidigare och tycker inte att knallen och rekylen är lika, fördelen väger tydligt över till .222:ans fördel. Dock så har .222 för liten hylsa för att med tillräcklig kraft kunna skjuta iväg "bra" kulor. Bra kulor med en rimligt hög vikt i förhållande till diametern och därmed ett rimligt högt BC. Jag tycker att man hittar dessa kulor i intervallet 70-90 gr (~5-6 gram) för .22 kulor. För att kunna skjuta iväg dessa kulor med bra hastighet behövs .223:ans hylsstorlek och en bössa med en stigning på 1/7 eller 1/8.

Om man uppfyller dessa kriterier så tror iaf jag att man har en perfekt klass 2:a med liten rekyl och bra ballistik. Det enda tråkiga är att man valt de två vanligaste kalibrarna i världen .223 och .30-06 så man får passa sig för vad man säger på vissa forum... :huh:

Om man vill ha något större så kan jag förstå att man tar en 6mm br eller en 6.5x47 eller varför inte en 6.5x55 men en .243 har jag liten förståelse för men det är väl bara jag det...

MVH, Johan

Publicerat

att knallen o rekylen inte är samma säger väl sig självt? det är ju en 308hylsa med en 6mmkula i 243.. 222 är en 5.6mmkula med en salongsgevärshylsa :huh:.. att jämföra dom på det viset går ju inte. men visst har 224 mindre rekyl o knall... är ju som att jämföra porsche o fiat600.. hm

och sen kan man ju såklart skaffa andra kalibrar jovisst. 6*47Lapua är inte tokig den.. En av världens hetaste kalibrar just nu. Inget tokigt val om man gillar att laborera med laddningar.

Själv kommer jag att bygga en 6-06AI i vinter o det kan man ju också tycka vad man vill om.. var och en har sin tro på saker o ting o det är ju bra.

Publicerat
Själv kommer jag att bygga en 6-06AI i vinter o det kan man ju också tycka vad man vill om.. var och en har sin tro på saker o ting o det är ju bra.

I artikeln om 6-06 jag ska skicka till dig (any day now) så finns laddata för 55-115 grains kulor. Det lustiga är dock att 55-grainskulorna bara åker iväg i under 1200 m/s om jag inte missminner mig. Patronerna verkar ganska ineffektiva när det gäller lätta kulor. Layne Simpson förespråkar själv Swift Scirocco 90 grains vilket även jag tänker testa. Den får man iväg i nästan 1100 m/s ;)

Nu kommer ju jag ladda 6-284 som har ett par grains större hylsvolym än 6-06, men eftersom du tydligen valt AI så kanske du "slår" mig ändå :huh:

Att ladda uppåt 60 grains krut bakom en 6mm-kula känns ganska mäktigt/skumt/dumt...

Publicerat

"Att ladda uppåt 60 grains krut bakom en 6mm-kula känns ganska mäktigt/skumt/dumt... " helt rätt. men fränt :huh:

Publicerat
Måste väl passa på att ge Mr Mauser lite på hakan om sitt resonemang att vindavdriften inte skulle vara så avgörande på de jägarmässiga skyttet. Det stämmer kanske där han jagar men kom gärna och testa den teorin på lite toppjakt så får vi se om du drar in hakan efter några dagar orrskytte på stormyrarna i blåsten B):rolleyes:

Smack*poff*klapp* tog just emot en serie käftsmällar av Lars :rolleyes:

Du har helt rätt i ditt konstaterande och som jag skrev inledningsvis så påstår jag inte att vindavdrift inte existerar bara att det inte är ett argument för en viss kaliber för normal rådjursjakt med kula.(hade frågeställningen gällt val av klass2 kaliber för toppfågeljakt hade jag förmodligen inte skrivit något då det finns personer här med betydligt större erfarenhet än mig om detta)

Jag har givetvis upplevt vindavdrift praktiskt tex vid vinterjakt på ripa med en 22lr där jag efter två praktbommar höll av typ sex ripbredder åt vänster innan det bet,blåste mer än 10sekm då....

Har även ett dåligt skott mot orrtupp högst upp i en talltopp på ett gigantorhygge på mitt samvete,försökte vänta in en lucka i vindbyarna för att skjuta...resulterade i en praktträff i tarmpaketet och en orre som gledflög så långt jag kunde se.

Är vindavdrift en faktor för val av kaliber så finns det betydligt bättre än .223 och .243 att välja på,dessutom blir kulvalet mer intressant än kalibern.

/Micke

Publicerat
Jo jag håller med om MrMauser.. han borde inte ens få vara med i sånahär debatter B) Han sätter en på plats så det bara sjunger i porslinet.. :rolleyes:

Inte alls.

Vad jag vill säga är att allt inte är svart eller vitt,.223 är inte alltid bäst och .243 är inte heller alltid bäst,dock har bägge kalibrarna vissa utmärkande egenskaper som passar vissa och vissa inte alls.

Att svara på en frågeställning typ:

"Vilken kaliber ska jag välja?" svara att *** är bäst har samma värde som mitt snor B)

Det borde finnas ett förtryckt formulär där den frågande först kan kryssa i tex:

Vilken typ av mark han har.

Maxavstånd.

Viltslag.

Kulfång.

m,m

Först då kan vi ge ett bra svar.

Annars kan vi endast redogöra för hur vi resonerade när vi valde vår kaliber och låta den frågande själv avgöra vilket svar som är bäst passande för hans jakt.

Och du fjunis...jag :rolleyes: dig iallafall B) även om du tycker jag är jobbig.

/Micke

Publicerat
Kortare användningsavstånd. Inte kul över 150 meter med denna kaliber. Då kraften helt enkelt saknas.

Från min tidigare jämförelse:

243 win

På 300 meters avstånd, 733 m/s.

På 500 meters avstånd, 632 m/s.

223 Rem

På 300 meters avstånd, 700 m/s.

På 500 meters avstånd, 590 m/s.

Publicerat

jepp men en 6mm kula(antagligen tyngre än 224kulan) i 733m/s ger ju mer kräm än en lätt 224kula. Iochförsig... nog lär djuren trilla av båda två..

MrMauser jag är för en gångs skull beredd att hålla med dig om det där du sade om att kryssa av vad man ska ha den till och i vilka förhållanden!

Jag sitter ju oftast på åkrar där avstånden kan bli uppemot ptja.. så långt jag vågar helt enkelt.. då är 243an ett bättre val än en 22kaliber då den är tryggare på längre avstånd.

Sitter man i små gläntor som är 50 meter eller KORTARE ( :rolleyes:B) ) kan man ha 223.. nä skämt åsIdo så är den nog inget dumt val då det är lätta smidiga bössor som defenitivt är kompetenta dödare.. Men det är inte något som passar mig i varesig smak eller tycke eller mina ändamål. Därför förespråkar jag 243 som klarar upp alla situationer på räv och rådjur oavsett avstånd, skog eller vind. Ska väl dock tillägga att jag sköt ett rådjur på 150 meter då det blåste storm i höstas.. kanske inte världens smartaste skott jag gjort men jag hade effektiv kula och det var pga den jag fick djuret. Annars hade det blivit ett helvete till eftersök. Att den kulan vindade iväg nästan 20 cm var pga vinden, så nog kan 6mm driva i vind också om det vill sig..

Så ja.. Om vi ska dra en slutsats så alla blir nöjda och glada och jag ska försöka vara så opartisk som möjligt. Fråga dig själv vad du ska ha bössan till. Hur ser markerna ut? osv osv. finns det ställen där du behöver extra kräm ibland? Om du ofta skjuter över 150 meter osv.. Ta då 243.

Skjuter du oftast korta avstånd(under 150) välj då 223.

Båda är kompetenta inom sina områden. Men kom ihåg att 243 är lite bättre :rolleyes: hehe

Publicerat
nog lär djuren trilla av båda två..

Det var det jag var ute efter B)

Publicerat
Om du ofta skjuter över 150 meter osv.. Ta då 243.

Båda är kompetenta inom sina områden. Men kom ihåg att 243 är lite bättre :P hehe

Men det var väldigt vad envis du är :P

Okej du bad om det!

Jämförelse mellan .223 och .243 med avseende på fabriksladdad norma inskjuten mitt i på 200m,handladdar man med kulor som har bättre BC så kan man få .243 att skjuta flackare men det gör även .223 med en bättre kula :D

Eftersom man kan skapa nästan vad som helst med handladdning i bägge kalibrarna så håller jag mig till fabriksammo i denna jämförelse.

Norma 3,6g blyspets .223 rem:

V0 - 980

V100-839 med denna inskjutning har kulbanan sin högsta höjd på 117m och är då +53mm

V200-711 vid 250m har kulbanan fallit till-94mm

V300-597 vid 300m är det totala fallet-248mm

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Norma 6,5gram blyspets(6,5g oryx har ännu sämre kulbana B) ):

V0 - 910

V100-786 med samma inskjutning(200m) har kulbanan sin högsta höjd på 115m och är då +62mm

V200-673 vid 250m har kulbanan fallit till-107mm

V300-572 vid 300m är det totala fallet-279mm

Slutsats: .223 rem skjuter flackare än .243 upp till 300m.

liknande siffror blir det även vid jämförelse i lapuakatalogen och i alla andra fabrikanters med.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vad det gäller anslagsenergi är fördelen till .243 men det skiljer inte mer än ca 500joule på alla avstånd och det är ungefär vad en 22wm ger vid mynningen.

Slutsats: .243 ger ca 500j mer anslagsenergi på alla avstånd.

Vad man nu prioriterar av detta är upp til den resande att avgöra.

För egen del har jag inget behov av den ökade kulvikten eller anslagsenergin som .243 ger,skapar bara fler problem för mig.

Flack kulbana,minimal rikochettrisk.mindre knall hur man än vrider och vänder på det,rekylfritt samt hög effekt i vilt ut till 250m är precis vad jag vill ha för rådjur och räv.

/Micke

Publicerat
Om du ofta skjuter över 150 meter osv.. Ta då 243.

Kan inte låta bli B)

Skjuten 06 på ett avstånd av 220m,flyktsträcka ca 20m,ammo Sako 3,6grams blyspets fabriksladdat.

/Micke

post-240-1213822414_thumb.jpg

Publicerat

Fan skulle inte du ta time out Micke?

:):D:D

Har dessvärre ingen bild men jag hade ju kunnat kontra med en killing skjuten på 261 meter med .243 och en Nosler Ballisticktip 75 grain.. flyktsträcka? Tja 40 cm lodrätt ned B)

Där har ni skillnaden mellan 243 och 223. Vill man gå 20 m från skottplatsen så skaffar man 224, vill man ha rådjuren på plats så skaffar man .243.

Sen är det ju lite trist att Micke fiskade upp just datan för Oryxen, Normas vanliga blyspets går fortare!

Mvh!

Publicerat
Fan skulle inte du ta time out Micke?

:D:DB)

Sen är det ju lite trist att Micke fiskade upp just datan för Oryxen, Normas vanliga blyspets går fortare!

:D

Kan återgå till time outen om det känns bättre :)

Mycket gott kan sägas om Normas produkter men tillverka kulor med hög BC verkar dom helt ha missat vitsen med......i alla kalibrar.

/Micke

Publicerat

Mr Mauser använde Normas blyspets i jämförelsen.

Eller förstod jag dig fel nu?

Publicerat

Jo men mrmauser du är ju ett undantag.. men om man oftast och i stort sett endast använder bössan till håll längre än 150 meter är 243 att föredra då det ÄR ett bättre alternativ till längre avstånd. och sen att 223 har flackare bana i teorin och enligt dina / normas siffror tror jag faktiskt inte att stämmer. Inte ofta domdär papprena stämmer om man kör ett praktiktest. Men det är bra att du också är envis. och du har ju dina 200 rådjur på nacken med 222 så man har ju lite svårt att sätta emot..

Sen är det inte frågan om djuren dör bortom 150 meter eller inte.. Det är klart dom gör det. Men felmarginalerna med 223 blir med ens lite högre. Går ej att komma ifrån det. Gud förlåter lättare misstag med 243 :D

Ta en 4grams kula istället till 223 och 100grainarna till 243. Borde vara motsvarande vikt i kaliber. O se sen på kulbanan vad som sker och händer. :)

Se nu hur det blir när man ska börja prata om dessa kalibrar! krig krig krig..

Publicerat
Är vindavdrift en faktor för val av kaliber så finns det betydligt bättre än .223 och .243 att välja på,dessutom blir kulvalet mer intressant än kalibern.

Instämmer.

Jag sköt en bock på ett hygge en kväll i fjol med 30-06 och Accubond 180 på strax över 100 meter. Hade jag suttit med en 222 så är jag helt säker på att jag bommat eller orsakat en ful skadeskjutning pga sidovinden som rådde vid tillfället.

Visa mig en .224"-kula lämpad för rådjur som kan levereras i adekvat hastighet och med en bc som kan konkurrera med 6mm och uppåt. Det är väldigt enkelt att få en överblick över vindavdriften i exempelvis Normas katalog, och där ser man klart och tydligt att .224" är ett nummer mindre än övriga kalibrar.

Nä, ska man sitta på hygge och skjuta rådjur i svårbedömd vind så är det 270 WSM eller 7mm RUM som gäller. T.o.m. 30-06 med AB 180 är bättre tack vare den höga bc:n på denna kula (över 0,5) :)

Publicerat

Tittar man på max prestanda så kan man ladda 243 uppemot 2900joule medans konkurrenterna i 224 som bäst 2200-2300 är ju en viss skillnad men va f..n djuret dör ju av bägge kalibrarna sen som Mr Mauser skrev

Det borde finnas ett förtryckt formulär där den frågande först kan kryssa i tex:

Vilken typ av mark han har.

Maxavstånd.

Viltslag.

Kulfång.

Så kan man ge ett bra råd vilken kaliber som passar men vill man ha en klass 2 bössa med lite flås i så är ju 243 rätt val :)

Mvh.

Publicerat

håller me om dedär sista fläxboy :)

Publicerat
Mr Mauser använde Normas blyspets i jämförelsen.

Eller förstod jag dig fel nu?

Han kan inte ha använt sig av datan kring Normas 100 grains fabriksladdade blyspet då den går fortare än 910. Tror han skrev att han använde just Oryx som Norma uppenbarligen laddat lite mesigt.

Alternativt att Norma backat i laddningen av blyspetsen på senare år..

Edit: Kollade nu, det var blyspetsen! Alltså måste Norma backat.. jävla puckon! En höjdare med hastigheten är ju att kulbanan blir skitmysig..

Mv!

Publicerat

ja det är ju det som är grejen med 243.. annars kan man ju lika bra ha en 308.. hastigheten ska ligga strax under 1000 och uppåt V0.

Publicerat
Han kan inte ha använt sig av datan kring Normas 100 grains fabriksladdade blyspet då den går fortare än 910. Tror han skrev att han använde just Oryx som Norma uppenbarligen laddat lite mesigt.

Alternativt att Norma backat i laddningen av blyspetsen på senare år..

Edit: Kollade nu, det var blyspetsen! Alltså måste Norma backat.. jävla puckon! En höjdare med hastigheten är ju att kulbanan blir skitmysig..

Mv!

100gr oryx 880m/s skjuts den in +4 cm på hundra meter slår den +4 cm på avstånd upp till 195m ballisktisk koefficient 0,257

Mvh.

Publicerat

å de e jävligt bra för en sån skitballistik

Publicerat
Visa mig en .224"-kula lämpad för rådjur som kan levereras i adekvat hastighet och med en bc som kan konkurrera med 6mm och uppåt. Det är väldigt enkelt att få en överblick över vindavdriften i exempelvis Normas katalog, och där ser man klart och tydligt att .224" är ett nummer mindre än övriga kalibrar.

Som jag skrev tidigare så kan man skapa vad som helst med handladdning,väldigt många 6mm-kulor har ett BC som .224-kulor aldrig kommer i närheten av, det finns vidare många 6-mm kulor som har ett urdåligt Bc.....typ oryx som har 0,257.

Ska man handladda kulor i 6mm med riktigt högt Bc så bör man nog byta pipa för att få till räffelstigning rätt samt ett specialgjort patronläge då dom kulorna är ohyggligt långa,annars kan det lätt bli problem....därför håller jag mig till fabriksammo i min jämförelse.

I starten av denna diskussion så frågades det efter vilken kaliber man borde välja av dessa två på en okomplicerad nivå,inte vilken räffelstigning och patronläge samt vilket fabrikat på pipa man borde välja för att skjuta räv på avstånd över 350m kontra val av kula för bästa kulbana och minimal vindavdrift.

Jag tolkade det som att fabriksvapen och fabriksammo var aktuellt.

Begreppet Bc är för mig relativt ointressant i min .223 då det är ett 250m vapen för mig,på dessa avstånd har det fortfarande ganska liten påverkan,mycket mindre påverkan än vad 5ms har på 150m för att placera en dödlig träff inom lungpartiet på ett rådjur.

Vindavdrift från normas ballistikprogram avseende .223 och .243.

Vid en sidvind om 90grader på 5ms så avviker på 150 de två patroner som jag hittills jämfört:

Som referens är en snusdosa 70mm.

.223-97mm

.243-98mm

På 250m ser det ut så här.

.223-291mm

.243-292mm

Skulle vi göra en undersökning här på jaktsidan om vilket avstånd de allra flesta råbockar skjuts på blir nog procentsatsen vad det gäller avstånd upp till 150m sannolikt en bit över 90% och där har alla dessa faktorer som vi diskuterar väldigt lite inverkan,knappt mätbart.

Men visst jagar man slättrådjur i skåne eller på uppsalaslätten alternativt kronhjort i de skottska högländerna alt vildren på hardangervidda så är begreppet Bc en väldigt viktig faktor där skjutavstånden kanske börjar runt 300m.

I min .308 har jag valt att ladda med en bergerkula som har ett Bc på 0.512 just pga av att jag avser skjuta på avstånd överstigande 300m,hur långt får framtiden utvisa.

Min .223 har andra kvaliteer som väger högre än högt Bc och därför har jag valt bort det.

Faktum kvarstår i min jämförelse med normaammo...223 skjuter flackare än 243 ut till 300m :lol:

/Micke