Publicerat Juni 19, 200818 yr Dessutom är min uppfattning att blåser det så hårt att man verkligen får en betydande vindavdrift,ja då är varken rävar eller rådjur ute på öppna ytor överhuvudtaget Där skiljer sig vår uppfattning och erfarenhet uppenbarligen, vilket är lite märkligt med tanke på att du tycks ha jagat ganska kopiöst mycket mer än vad jag har gjort. Jag har sett (och skjutit) både räv och rådjur i vad jag skulle kalla för skitväder ute på öppna ytor/hyggen i ganska kraftig vind (över 10 m/s, kanske uppåt 20). I övrigt är det svårt att inte ha stor respekt för någon som bevisligen jagat mycket med 222/223 och som har de erfarenheter som du har. Faktum är att jag känner mig ganska övertygad om att en 222 eller 223 skulle funka alldeles utmärkt även för mina behov (därmed inte sagt att de skulle vara unika eller speciella på något sätt)
Publicerat Juni 19, 200818 yr Där skiljer sig vår uppfattning och erfarenhet uppenbarligen, vilket är lite märkligt med tanke på att du tycks ha jagat ganska kopiöst mycket mer än vad jag har gjort. Jag har sett (och skjutit) både räv och rådjur i vad jag skulle kalla för skitväder ute på öppna ytor/hyggen i ganska kraftig vind (över 10 m/s, kanske uppåt 20). Ingen regel utan undantag. Det kanske är väldigt öppet där du jagar och slättrådjur har ju tex inte så mycket att välja på,i mina småbrutna skogsmarker tar dom garanterat sovmorgon i tätningarna vid skitväder,och jag med Alternativet är annars smygjakt i skogen vilket kan vara väldigt givande dessa dagar då dom varken ser eller hör något,det tråkiga är bara att det blir så korta håll /Micke
Publicerat Juni 19, 200818 yr Visa mig en .224"-kula lämpad för rådjur som kan levereras i adekvat hastighet och med en bc som kan konkurrera med 6mm och uppåt. Dessa kan skjutas med en räffelstigning på 1-8". Precis den stigningen har Sako (75/85) och Tikka T3. Barnes TSX 70 grain. BC .314 Berger VLD 80 grain. BC .471 Swift Scirocco 75 grain. BC .419 Visst läste du artikeln om VLD'n?
Publicerat Juni 20, 200818 yr Vindavdrift från normas ballistikprogram avseende .223 och .243.Vid en sidvind om 90grader på 5ms så avviker på 150 de två patroner som jag hittills jämfört: Som referens är en snusdosa 70mm. .223-97mm .243-98mm På 250m ser det ut så här. .223-291mm .243-292mm ./Micke Jag kolla lite på den sidan med o ställde upp halv blyspetes mot halv blyspetts i respektive kaliber men jag fick inga siffror som stämde med dina. Med samma kalkylering som du har Micke fick jag det till En utgångs hastighet på 900m/s på bägge kalibrarna fick jag det till på 150m. .223-144mm .243-99mm På 250m ser det ut så här. .223-444mm .243-296mm Mvh.
Publicerat Juni 20, 200818 yr Jag lovar nu på heder och samvete att inte skriva nåt mer om dessa saker innan jag ordentligt undersökt hur tyngre kulor i .224" fungerar i en jaktbössa. Av någon anledning har jag alltid förknippat just .224" med ganska lätta kulor, men det beror nog mestadels på ammunitionstillverkarnas förkärlek för lätta kulor, samt mitt eget inskränkta tänkande. Sierra MK 69:or gick riktigt bra i min f.d. Blaser 223-pipa men jag jagade aldrig hög hastighet och mätte heller aldrig denna. BC:n är dock bara 0,30. Träffbilden på 300 meter skämdes inte för sig, eller vad sägs om 45 mm på 5 skott? Annars var min framtagna rådjursladdning baserad på Hornady SP 60 som sköt denna 9-millimetare på 100 meter (5 skott): Varför sålde jag den pipan? Varför? Vaaaaaarföööööör??? Host, harkel, nu har jag skrivit tillräckligt off topic i den här tråden. För att återgå till ursprungsfrågan så har jag faktiskt aldrig skjutit rådjur med klenare kaliber än 6,5x55, så jag borde egentligen ligga lågt...
Publicerat Juni 20, 200818 yr Jag lovar nu på heder och samvete att inte skriva nåt mer om dessa saker innan jag ordentligt undersökt hur tyngre kulor i .224" fungerar i en jaktbössa. Av någon anledning har jag alltid förknippat just .224" med ganska lätta kulor, men det beror nog mestadels på ammunitionstillverkarnas förkärlek för lätta kulor, samt mitt eget inskränkta tänkande.Sierra MK 69:or gick riktigt bra i min f.d. Blaser 223-pipa men jag jagade aldrig hög hastighet och mätte heller aldrig denna. BC:n är dock bara 0,30. Träffbilden på 300 meter skämdes inte för sig, eller vad sägs om 45 mm på 5 skott? Annars var min framtagna rådjursladdning baserad på Hornady SP 60 som sköt denna 9-millimetare på 100 meter (5 skott): Varför sålde jag den pipan? Varför? Vaaaaaarföööööör??? Host, harkel, nu har jag skrivit tillräckligt off topic i den här tråden. För att återgå till ursprungsfrågan så har jag faktiskt aldrig skjutit rådjur med klenare kaliber än 6,5x55, så jag borde egentligen ligga lågt... Vackert exabit Mvh.
Publicerat Juni 22, 200818 yr Jag kolla lite på den sidan med o ställde upp halv blyspetes mot halv blyspetts i respektive kaliber men jag fick inga siffror som stämde med dina.Med samma kalkylering som du har Micke fick jag det till En utgångs hastighet på 900m/s på bägge kalibrarna fick jag det till på 150m. .223-144mm .243-99mm På 250m ser det ut så här. .223-444mm .243-296mm Mvh. Jag hänger inte riktigt med .243 har ju ett V0 på 910M/S och .223 har ett V0 på 980M/S i fabriksladdningarna,hur får du ett V0 På 900 på bägge? /Micke
Publicerat Juni 22, 200818 yr Jag hänger inte riktigt med .243 har ju ett V0 på 910M/S och .223 har ett V0 på 980M/S i fabriksladdningarna,hur får du ett V0 På 900 på bägge? /Micke Jag körde Nomas ballistiska program där kan man ju ställa utgångs hastighet,men jag kanske är ute o cyklar lite vi skulle hålla oss till fabrisladdningar kanske? Mvh.
Publicerat Juni 24, 200818 yr 243win = NEJ! 223, 222 22-250= JA Började min jaktliga karriär med en 222:a....fin fin kaliber med lite vilt på sitt samvete....sen blev det en .243:a....den sköt som en gud (hål i hål), men inte fan märkte jag nån skillnad i performace i skogen jämfört med .222:an...första och sista .243:an jag ägde.....sen blev det en 22-250.....är helnöjd!!!....vindavdriften har aldrig varit ett problem under höstens toppjakt trots avstånd som, tja är långre än genomsnittet ....den skjuter bra, låååångt bättre performance i skogen än vad .243:an någonsin hade...oavsett teoretikernas envisa viftande med tabeller och siffror så håller jag en .22 kaliber för att vara det vassare strået... Så min rekomendation till dig Kungcoccos är valfri kaliber ur .22 hyllan....dvs: 222, 223 och 22-250, finns fler men dessa är lixom basic. ps. visst var du från Piteå trakten?....häng med på banan nån gång vettja så får testa 22-250 innan du bestämmer dig
Publicerat Juni 24, 200818 yr Författare 243win = NEJ!223, 222 22-250= JA Började min jaktliga karriär med en 222:a....fin fin kaliber med lite vilt på sitt samvete....sen blev det en .243:a....den sköt som en gud (hål i hål), men inte fan märkte jag nån skillnad i performace i skogen jämfört med .222:an...första och sista .243:an jag ägde.....sen blev det en 22-250.....är helnöjd!!!....vindavdriften har aldrig varit ett problem under höstens toppjakt trots avstånd som, tja är långre än genomsnittet ....den skjuter bra, låååångt bättre performance i skogen än vad .243:an någonsin hade...oavsett teoretikernas envisa viftande med tabeller och siffror så håller jag en .22 kaliber för att vara det vassare strået... Så min rekomendation till dig Kungcoccos är valfri kaliber ur .22 hyllan....dvs: 222, 223 och 22-250, finns fler men dessa är lixom basic. ps. visst var du från Piteå trakten?....häng med på banan nån gång vettja så får testa 22-250 innan du bestämmer dig Det var ungefär så jag resonerta själv sen jag läst dessa inlägg. Vem vet, jag kanske hör av mig... Jag bor ju i Sjulnäs/Piteå så det borde inte vara omöjligt!
Publicerat Juni 24, 200818 yr Laddar du själv? Måste det vara en KL 2? Jag har en 222 och en 6BR så vi får väl bjuda in Fredde till banan i sjulnäs nån kväll så får du prova själv. Nu har jag ingen 243 nu mer så 6BR är det närmaste jag kommer men det finns väl någon mer Pite bo som kan dyka upp med en 243. Jag misstänker att du inte har jägarexamen för KL 1 eller? Om du har så är mitt råd 6,5 , om inte 222. Komm för bi nån kväll på en kopp så kan vi parta jakt och dyligt.
Publicerat Juni 25, 200818 yr nämen halåhalå.. inte börja få över killen på 22-250 nu.. idiotkaliber av rang om man ska skjuta fabriksammo på rådjur ju! Fast det kanske finns att få tag i hårda kulor fabriksladdat? isåfall är 222/223 mycket bättre val om inte gudagåvan 243 passar i smaken..
Publicerat Juni 25, 200818 yr Lugna dej nu schaman, killen är från norrland, rådjuren existerar bara på vykort där uppe. De roar sig med räv och småfåglar i topp på stora avstånd och givet dessa förutsättningar så kan tom jag köpa att 224 kaliber är vettigt Vi här nere i södern som har rådjur väljer hellre 243 med undantag för Mr Mauser men hela han är ett rätt stort undantag så han räknas inte! Mvh!
Publicerat Juni 25, 200818 yr nämen halåhalå.. inte börja få över killen på 22-250 nu.. idiotkaliber av rang om man ska skjuta fabriksammo på rådjur ju! Fast det kanske finns att få tag i hårda kulor fabriksladdat? isåfall är 222/223 mycket bättre val om inte gudagåvan 243 passar i smaken.. Håller med dig schaman Mvh.
Publicerat Juni 25, 200818 yr Lugna dej nu schaman, killen är från norrland, rådjuren existerar bara på vykort där uppe. De roar sig med räv och småfåglar i topp på stora avstånd och givet dessa förutsättningar så kan tom jag köpa att 224 kaliber är vettigt Vi här nere i södern som har rådjur väljer hellre 243 med undantag för Mr Mauser men hela han är ett rätt stort undantag så han räknas inte! Mvh! Tråden börjar ju faktiskt med en fråga ang valet mellan kalibrarna till jakt efter rå och räv
Publicerat Juni 25, 200818 yr Vi här nere i södern som har rådjur väljer hellre 243 med undantag för Mr Mauser men hela han är ett rätt stort undantag så han räknas inte! Som alltid när argumenten tryter kommer personangreppen som ett brev på posten,jag säger bara"Dont start what you cant finish....PUNK!" .224-för oss som kan skjuta! /Micke
Publicerat Juni 25, 200818 yr Som alltid när argumenten tryter kommer personangreppen som ett brev på posten,jag säger bara"Dont start what you cant finish....PUNK!" .224-för oss som kan skjuta! /Micke :D Mvh.
Publicerat Juni 25, 200818 yr Hallå ja! Vill i sammanhanget framhålla att personangrepp är då man talar om en person på ett kränkande och nedsättande sätt, jag hävdar enbart och med rätta att du är ett undantag! Huruvida "undantag" är ett personangrepp eller ej kan vi ju resonera om, själv så skulle jag inte definiera det som så utan bara nöja mej med att konstatera att alla människor är unika men att just du, Mike, är extremt unik Så ta det nu lugnt, jag är bara sur för att du funderar på att ersätta din finbössa med något själlöst amerikanskt junk Mvh!
Publicerat Juni 25, 200818 yr nämen halåhalå.. inte börja få över killen på 22-250 nu.. idiotkaliber av rang om man ska skjuta fabriksammo på rådjur ju! Vad baserar du det på? Utveckla gärna dina svar....Praktisk erfarenhet hoppas jag verkligen på med tanke på hur du uttalar dig. Jag har praktisk (jaktlig) erfarenhet av båda kalibrarna...har du?
Publicerat Juni 25, 200818 yr 22-250 är ingen ultimat matviltskaliber. Den förstör mer än den gör nytta om man inte har stenhårda kulor. Tonårskaliber kan man också kalla den. den är ju häftig, det är ju svårt att komma ifrån. men den är inte mer försvarbar än 243 i dessa sammanhang iallafall. och nej jag har faktiskt själv aldrig skjutit rådjur med 22-250 men sett flera som är skjutna med den kalibern och det ser för jävligt ut. Amerikansk sprängarävkaliber. Däremot testat dom övriga kalibrar som pratas om i denna tråd och kan efter mina erfarenheter säga att 222 är otröstligt klen. Dock bättre än 22-250 då den inte spränger bort halva djuret vid träff i hårt parti.
Publicerat Juni 25, 200818 yr Äh, bry dej inte om Hiphottare dom är född och uppvuxen söder om byske och där är alla som jönsson ligan har jag hört och kallar dom sej för jägare så har dom knickidick byxor på sina trast safarin, har äver hört det
Publicerat Juni 25, 200818 yr just du, Mike, är extremt unik Åhh man tackar jag menar.....vem fan vill vara en i mängden när man kan vara ensam och unik! I vissa fall även utstött men med ett par Remington i skåpet så har jag allt sällskap jag behöver /Micke
Publicerat Juni 25, 200818 yr Åhh man tackar jag menar.....vem fan vill vara en i mängden när man kan vara ensam och unik!I vissa fall även utstött men med ett par Remington i skåpet så har jag allt sällskap jag behöver /Micke Nej nej inte utstött, jag är fördomsfri du vet, accepterar homosexualitet och andra liknade skumheter så jag kan ha överseende med ditt svärmeri för Remington även Har väl intränade poser för att se imponerad ut utan att egentligen bry mej ett skvatt. Spenderat en ruskig massa timmar i samtal med psykotiker på psyket så this is a piece of a cake! Och jo, jag kan även imponeras av de grupper du presterat med din LTR! Mvh!
Publicerat Juni 25, 200818 yr 22-250 är ingen ultimat matviltskaliber. Den förstör mer än den gör nytta om man inte har stenhårda kulor. Tonårskaliber kan man också kalla den. den är ju häftig, det är ju svårt att komma ifrån. men den är inte mer försvarbar än 243 i dessa sammanhang iallafall. och nej jag har faktiskt själv aldrig skjutit rådjur med 22-250 men sett flera som är skjutna med den kalibern och det ser för jävligt ut. Amerikansk sprängarävkaliber. Däremot testat dom övriga kalibrar som pratas om i denna tråd och kan efter mina erfarenheter säga att 222 är otröstligt klen. Dock bättre än 22-250 då den inte spränger bort halva djuret vid träff i hårt parti. Tonårskaliber var det.......vad jag tycker om 12/89 med avseende på det kan vi lämna därhän Du generaliserar å det grövsta,22-250 är inte ett dugg sämre än 243 som rådjurskaliber och bägge är precis lika värdelösa med FEL kulor. Jag har sett åtskilliga sönderskjutna rådjur med .243 så många att jag gav min kollega ett ultimatum, antingen byta kula eller så fick han flå och putsa de djur han sköt själv. Ingen av kalibrarna behöver vare sig en stenhård eller tokblöt kula,en normalt kontruerad konventionell kula gör jobbet utmärkt. Som med alla snabba kalibrar är det alltid en köttteknisk fördel att undvika träff i bogarna,vill man skjuta i bogarna är en lite hårdare kula att föredra inte annars. /Micke
Publicerat Juni 25, 200818 yr Nej nej inte utstött, jag är fördomsfri du vet, accepterar homosexualitet och andra liknade skumheter så jag kan ha överseende med ditt svärmeri för Remington även Har väl intränade poser för att se imponerad ut utan att egentligen bry mej ett skvatt. Spenderat en ruskig massa timmar i samtal med psykotiker på psyket så this is a piece of a cake!Och jo, jag kan även imponeras av de grupper du presterat med din LTR! Mvh! Du och jag skulle ha en Budweiserafton med chans på Jim Beam samtidigt så skulle du och jag kunna analysera om Stonewall jacksons(sydstatsgeneral ) taktik vid slagen i Fredricksburg,Bull Run och Antieam var början på slutet för syd eller om utgången hade blivit densamma även om nordstatsgeneralen George Meade hade fört befäl??? Off Topic??? en aning kanske! Du ser hur det blir när du inte tar hand om mig tillräckligt ofta /Micke