Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vildsvin tar över i skogen

Featured Replies

Publicerat

Sveriges ca 80.000 vildsvin förökar sig rekordsnabbt och tros vara dubbelt så många redan om 3-4 år. Skadorna på skogs- och lantbruk ökar, liksom trafikolyckorna som blev 56 procent fler under 2007.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, har tagit fram en rapport om vildsvin och vill öka avskjutningen genom bättre samverkan mellan jägare och markägare.

-Vildsvinens utveckling i Sverige saknar motstycke. Inget annat däggdjur har spridit sig så snabbt och förökat sig så fort, säger LRF:s jakt- och rovdjursexpert Börje Waldebring.

http://svt.se/svttext/web/pages/119.html

Publicerat

Läste precis det samma på nätet....huvva, jag vill inte ha dom här. :D

Skulle vara som mat till vargen då... ;)

Publicerat
  • Författare
Läste precis det samma på nätet....huvva, jag vill inte ha dom här. :D

Skulle vara som mat till vargen då... ;)

Det var ju på SVT:s text-tv som jag såg detta.

Publicerat
Det var ju på SVT:s text-tv som jag såg detta.

Jag såg det på Blocket-nyheterna.

Publicerat
  • Författare
Jag såg det på Blocket-nyheterna.

Ok!

;)

Publicerat

Väldans mkt gnäll över svinen. Om jag inte är rent ute o snurrar skjuts det omkring 300 000 svin i Tyskland !! Allt handlar om en vettig förvaltning och avskjutning av svinen. Lantbrukarna får väl hägna in sina mest attraktiva fält .

Sen är jag själv inte alls road av deras utbredning. Man kan dessutom inte prata jakt med många längre. Det står GRIS över hela jägaren. :rolleyes:

Publicerat
  • Författare
Det står GRIS över hela jägaren. <_<

Man ser det på km håll ungefär va i pannan??? :rolleyes:<_<

Publicerat
Man ser det på km håll ungefär va i pannan??? :rolleyes:<_<

Jepp <_<

Publicerat
  • Författare
Jepp :rolleyes:

<_<

Publicerat

[Tycker Amakulu har en hel del poäng i sitt inlägg. Dels att det inte är något jätteproblem om man bara samverkade bättre när det gäller jakten. Har två lysande exempel där jag jagar i ena området där vi går tillsammans flera lag skjuter vi konstant bra med gris på varje jakt. Men i det andra området där alla jagar mer var och en och där skjuts knappt någon gris.

Sen har väl som Amakulu säger vissa blivit helt besatta av just grisarna och även jag hör väl lite dit. Men det är rätt roligt att se de gamla gubbarna som nästan hade slutat jagat, bli som på nytt födda när det gäller jakten.

Sen verkar det skjutas mindre på åtlarna vilket kan vara ett problem i framtiden, nu har ju de flesta skjutit någon gris var och det är inte lika roligt att sitta uppe på nätterna längre.

Men jag tror nog man kan hålla nere grisstammen rätt bra bara genom jakt med hundar, bara man samarbetar bättre över större områden.

Publicerat
  • Författare
[Tycker Amakulu har en hel del poäng i sitt inlägg. Dels att det inte är något jätteproblem om man bara samverkade bättre när det gäller jakten. Har två lysande exempel där jag jagar i ena området där vi går tillsammans flera lag skjuter vi konstant bra med gris på varje jakt. Men i det andra området där alla jagar mer var och en och där skjuts knappt någon gris.

Sen har väl som Amakulu säger vissa blivit helt besatta av just grisarna och även jag hör väl lite dit. Men det är rätt roligt att se de gamla gubbarna som nästan hade slutat jagat, bli som på nytt födda när det gäller jakten.

Sen verkar det skjutas mindre på åtlarna vilket kan vara ett problem i framtiden, nu har ju de flesta skjutit någon gris var och det är inte lika roligt att sitta uppe på nätterna längre.

Men jag tror nog man kan hålla nere grisstammen rätt bra bara genom jakt med hundar, bara man samarbetar bättre över större områden.

Ja, det stämmer nog en del av vad han säger och det ser man ju här på forumet också. Varje ledig stund är lika med grisvak! Hihi! <_<<_<:lol::rolleyes:

Publicerat

Det kommer aldrig att fungera med bara hundjakten. Åteljakten står för den största delen av fällda grisar och så kommer det med all säkerhet se ut om 10 år också.

Publicerat
Väldans mkt gnäll över svinen. Om jag inte är rent ute o snurrar skjuts det omkring 300 000 svin i Tyskland !! Allt handlar om en vettig förvaltning och avskjutning av svinen. Lantbrukarna får väl hägna in sina mest attraktiva fält .

Sen är jag själv inte alls road av deras utbredning. Man kan dessutom inte prata jakt med många längre. Det står GRIS över hela jägaren. ;)

Tror att jämförelsen med Tyskaland kommer att stämma mer och mer, med tanke på kostnader för skador och ansvaret för skadorna. Vi borde har en mer övergripande styrning ungefär som man har i vissa delar av Tyskland. I Sverige så anser ju sig varje markägare ha sin egen filosofi om hur förvaltnignen ska ske, och alla har ju rätt! :P

Publicerat
Tror att jämförelsen med Tyskaland kommer att stämma mer och mer, med tanke på kostnader för skador och ansvaret för skadorna. Vi borde har en mer övergripande styrning ungefär som man har i vissa delar av Tyskland. I Sverige så anser ju sig varje markägare ha sin egen filosofi om hur förvaltnignen ska ske, och alla har ju rätt! :P

Säkert så att vi måste bestämma vem som har ansvaret för skador i grödor och vallar, lite svårt för lantbrukaren att hävda sig mot jägaren i vissa fall.

Men om det är så att lantbrukaren inte betalar något arrende för jordbruksmarken blir ju situationen lite avig om han helt plötsligt skall kräva ersättning för något som han har gratis,, särskilt om han då åxå har stödet för marken.

Lasse

Publicerat
Säkert så att vi måste bestämma vem som har ansvaret för skador i grödor och vallar, lite svårt för lantbrukaren att hävda sig mot jägaren i vissa fall.

Men om det är så att lantbrukaren inte betalar något arrende för jordbruksmarken blir ju situationen lite avig om han helt plötsligt skall kräva ersättning för något som han har gratis,, särskilt om han då åxå har stödet för marken.

Lasse

Om jag inte minns fel så kan arrendatorn av jordbruksmarken kräva markägaren på ersättning för viltskador. Har ett svagt minne om ngt i Jordabalken om det..

Det jag menar med att förändringar i ansvarsfrågan, gällande viltskador skulle kunna gälla där helt enkelt det står inskrivet i kontraktet att skador för jordbruket skall dokumenteras och jaktarrendatorn är till en viss del skyldig att ersätta detta. Men sådant skall ju vara reglerat klart och tydligt innan. Såg ett utkast till ett sådant kontrakt för ett tag sen, ska se om jag hittar det. Sen är det ssom med mycket anant, upp till var och en att avgöra vad man vill betala för.

Edit:

Ur Jordabalken

”Har jordägaren förbehållit sig jakträtten, är han skyldig att ersätta arrendatorn för förluster på grund av viltskador på arrendestället eller på arrendatorns egendom. Detta gäller dock inte om jordägaren visar att skadan inte kunnat förhindras trots rimliga ansträngningar från hans sida.”

Publicerat
Om jag inte minns fel så kan arrendatorn av jordbruksmarken kräva markägaren på ersättning för viltskador. Har ett svagt minne om ngt i Jordabalken om det..

Det jag menar med att förändringar i ansvarsfrågan, gällande viltskador skulle kunna gälla där helt enkelt det står inskrivet i kontraktet att skador för jordbruket skall dokumenteras och jaktarrendatorn är till en viss del skyldig att ersätta detta. Men sådant skall ju vara reglerat klart och tydligt innan. Såg ett utkast till ett sådant kontrakt för ett tag sen, ska se om jag hittar det. Sen är det ssom med mycket anant, upp till var och en att avgöra vad man vill betala för.

Edit:

Ur Jordabalken

”Har jordägaren förbehållit sig jakträtten, är han skyldig att ersätta arrendatorn för förluster på grund av viltskador på arrendestället eller på arrendatorns egendom. Detta gäller dock inte om jordägaren visar att skadan inte kunnat förhindras trots rimliga ansträngningar från hans sida.”

Helt sant,,, tror att jordägaren inte vill betala trots detta om han inte få arrende.. :rolleyes:

Sedan tror jag att du är helt rätt att detta måste stå klart och tydligt i arrendekontraktet, han från LRF förde det på tal i går om en ändring i arrendeavtalet.

Publicerat
Helt sant,,, tror att jordägaren inte vill betala trots detta om han inte få arrende.. :rolleyes:

Sedan tror jag att du är helt rätt att detta måste stå klart och tydligt i arrendekontraktet, han från LRF förde det på tal i går om en ändring i arrendeavtalet.

Vi får ta och styra upp det den 6/8! :rolleyes:

Publicerat
Vi får ta och styra upp det den 6/8! :huh:

:DB);)

Publicerat

bra att grisarna ökar så dom kanske kommer in på jaktmarken nån gång har trötnat på att venta på dom ;);)

Publicerat
  • Författare
bra att grisarna ökar så dom kanske kommer in på jaktmarken nån gång har trötnat på att venta på dom <_<;)

Jag vill också ha svin! :rolleyes::rolleyes:

Publicerat

tror jag har jaktbarstamm gris om 4 år :rolleyes::rolleyes:

Publicerat
  • Författare
tror jag har jaktbarstamm gris om 4 år <_<;)

...och hur långt är de till Dig samt ort då, så kan jag räkna ut avståndet och tiden till Kalix? :rolleyes::rolleyes:

Publicerat
Jag vill också ha svin! :D;)

Har ni inte tillräckligt många svin däruppe? :D:);)

Publicerat

ca 70-80 mil ´´morgongåva`` :)

ska börja utfodra i höst kanske man har jaktbar stamm tidigare :D

Publicerat
  • Författare
Har ni inte tillräckligt många svin däruppe? :huh::D:lol:

Nej, tyvärr men om man räknar politikerna också så blir det ja! :D:D