Publicerat Augusti 19, 200817 yr hej, har läst ledare från lokala LRF representanter i lokalblaskan hemma hos mamma & pappa där de uppmanar alla att skjuta så mycket gris som man kommer åt eftersom de går hårt åt grödorna - i mina ögon finns dock ett "men" som sällan tas upp: det är i majoriteten av fallen bonden/LRFaren som är markägaren och därmed väljer vem som ska jaga gris på markerna - om han själv eller grannen som går på markerna "för gammal hävds skull" inte kan hålla grisarna från grödorna kanske det är läge att välja att arrendera ut jakten till någon som kan och sluta gnälla...
Publicerat Augusti 20, 200817 yr hej,har läst ledare från lokala LRF representanter i lokalblaskan hemma hos mamma & pappa där de uppmanar alla att skjuta så mycket gris som man kommer åt eftersom de går hårt åt grödorna - i mina ögon finns dock ett "men" som sällan tas upp: det är i majoriteten av fallen bonden/LRFaren som är markägaren och därmed väljer vem som ska jaga gris på markerna - om han själv eller grannen som går på markerna "för gammal hävds skull" inte kan hålla grisarna från grödorna kanske det är läge att välja att arrendera ut jakten till någon som kan och sluta gnälla... Vad tycker du man skall göra när man skjuter över 30 grisar om året på 1200ha och ändå får skörden uppäten då? Ta in hemvärnet? Vildsvin och jordbruk kommer alltid att innebära kollisioner, allvaret fattar man inte förens man har investerat i egna grödor Men visst har du rätt att många är gnälliga utan att göra ett skit mer än just gnälla.
Publicerat Augusti 21, 200817 yr hej, om du berättar hur många som aktivt jagar på dom 1200 ha. och vilka delar av året så ska jag svara - men är det en god stam låter inte 30 grisar på 1200 ha. särskilt mycket om det är så stora problem... det är just dom som "gnäller utan att göra särslikt mycket" jag syftar på, särskilt i ljuset av hur svårt det är att hitta jaktarrende idag.
Publicerat Augusti 22, 200817 yr hej,om du berättar hur många som aktivt jagar på dom 1200 ha. och vilka delar av året så ska jag svara - men är det en god stam låter inte 30 grisar på 1200 ha. särskilt mycket om det är så stora problem... det är just dom som "gnäller utan att göra särslikt mycket" jag syftar på, särskilt i ljuset av hur svårt det är att hitta jaktarrende idag. Grisar rör sig Sgt Smith, problemet liknar det som fjällälgen ställer till i dalgångarna om vintern. Vi har väldigt mycket gris Juli-September när grödorna är som begärligast. Vi skjuter ca 50% under den tiden. När dessa är skördade återgår grisarna till sina hemområden i skogen varför höst och vinterjakterna inte möjliggör något överuttag. Om du har provat att jaga etiskt i växande gröda någon gång så vet du säkert hur svårt det är. Vi är väl 4-5 personer som håller efter detta. Det finns också en kategori människor som konstant gnäller för att ingen ringer dom och erbjuder mark inom 10 minuter från hemmet. Ut och besök bönderna, erbjud dina tjänster på ett ödmjukt sett så skall du se att det löser sig. LRF skaraborg har ju deklarerat ett grisfritt västra götaland. Lycka till!
Publicerat Augusti 22, 200817 yr hej, vet själv hur svårt det är att jaga bock på fodervallar som inte är slagna, så jag köper helt och fullt ditt argument! det är lurigt att göra det etiskt och samtidigt ta ut ett bra uttag för att hålla skadorna nere... måste gratulera - skulle själv gärna pynta en bra slant för att vara en av 4-5 jägare på 1200 ha. jag har faktiskt frågat flera jordbrukare som jag känner både ytligt och väl om jakt, och även om någon av dessa klagat över grisarna så ska minsatt inte jakten arrenderas ut även om jag är beredd att betala däremot vet jag flera LRFare som gladeligen klagar över grisarnas framfart samtidigt som de ser till att själva ha så mycket jaktmark att det skulle räcka till ett mindre jaktlag - vad är oddsen för att de själva kan vara ett gott föredöme när det gäller att hålla efter grisarna?