Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

skogsfågeljakten/fågeljakten 08/09

Featured Replies

Publicerat

hur har det gått med skogsfågelföryngringen i vår/sommer?

• 2 weeks later...
  • Svar 138
  • Visningar 20,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Jag och några andra har i våras och somras sett fjolårs tjädrar (hönor) lite då och då efter vägarna.......problemet är att de ser väldigt väldigt små ut!! ??? Någon annan som uppattat samma sak!? Har aldrig sett det tidigare år, nästan så att man höll på att förväxla dem med orrhönor, och då är det illa! Vad kan dessa små tjädrar bero på? Jag menar, det är ju inte bara en vi har sett! :mad:;)

Publicerat

Fått trevliga indikationer från vår mark.

(Men helst vill man ju se det med egna ögon..)

Publicerat

Det lilla jag sett under sommaren är bara..

Orrkull med två kycklingar.

Ripkull med två kycklingar.

Sedan har jag hört folk som sett flera hönor utan kycklingar av både orre och tjäder.

Igår fick jag iaf höra en första positiv iaktagelse, tjäderkull på minst 8 kycklingar, så..... :)

Publicerat

Själv har jag bara sett 2 ensamma orrtuppar.

Men så har ja inte gått för att leta heller!

// Jimmy

Publicerat

Har sett lite skogsfågel men inte några mängder trots att man har varit till skogs var och varannan dag och kollat till pass, snitslingar och lite svampplockande har det också blivit. :unsure:

• 2 weeks later...
Publicerat

Släppte hundarna igår (Skellefte-trakten) och fann en Tjäderkull på markerna, 7st hönor :mellow:

Ena hunden jobbade på bra medan den andra betedde sig som om hon hade hyvelspån till hjärna. Hade en astro hundenhet på henne och såg till min förvåning hur hon tappade bort oss, gick till bilen och sedan fortsatte ut på E4:an. som längst var hon 1km från oss och det medan vi hade fågelkontakt på fågelkontakt.

Hunden som jobbade bra blev lite ivrig och stötte först hela kullen men hade sedan 7 kontakter med de spridda fåglarna, 5 perfekta stånd och två stötar.

Gick sedan ut på ett nytt område, men lämnade hyvelspånet i bilen.

Två nya kontakter, orrtuppar modell äldre (en stöt och ett stånd som jag sedan skrämde bort vid ansmygning).

Mycket spår efter Orre, och en del andra spår efter tjäder (tror faktiskt att vi har två nya tjäderkullar på området, vilket är helt OK i kustlandet).

Rikligt med Järpe.

Åker till fjälls på söndag, men utifrån rapporterna att döma har RIP-stammen mer eller mindre kraschat, så vi får väl se.

En bekant och tillika jaktguide väckte tanken att kombinationen dåliga ripår samt högt jakttryck troligen ligger bakom rip-kraschen. Killen har 20 års erfarenhet så han kan mycket väl ha rätt. Fjällen kanske inte tål jakttrycket, i vart fall inte under dessa senaste, dåliga, ripår.

Man får väl ta flugspöet med sig och variera rekreationen <_<

Publicerat

Har idag på morgonen varit ute på ett annat omr. som brukar ha bra med skogsfågel men där såg det mörkt ut. Jag har varit ute i ca. 1,5 timmar med hundarna och motionerat dom. :D Det var både på myr- och skogsmark men bara en dalripa stötte Vi på. ;)

Publicerat

Ja, då har man trampat blötmyr, snårskog, ungskog, urskog under två dagar i Norrbottens inland och kan bara sumera detta med ett BLÄ.

Otroligt lite fågel, makalöst dött, värdelöst helt enkelt.

Idag har vi inte haft en enda fågelkontakt, trots att två hundar sökt av terrängen framför oss i en underbart fin fågelmark.

Igår hade vi endast några kontakter och något bomskott.

Unghunden har sökt fantastiskt bra och hade också en perfekt fågeltagning igår, den äldre har också skött sig bra, så på den biten är jag väldigt nöjd.

Publicerat

Nyligen hemkommen från den Norrländska fjällnära urskogen ovan odlingsgränsen....hyfsat nöjd efter ett fruktansvärt bra hundarbete ( nobs) under 2 dagar. Fick skjuta 2 tjädrar under måndag eftermiddag, sen på tisdagen fortsatte hunden sitt kanon -jobb....men där fick husse kasta in handduken :angry: . Stackars hund alltså, husse måste ju vara blind!! :angry: Nåja, fågeltillgången verkar vara helt OK, mycke gamfågel syntes till, men även förvånansvärt många tjäderkullar!! Kul, till helgen återvänder man och hoppas på samma optimala väderförhålanden!!

Publicerat

Kul att vissa haft framgång.

Själv såg ja inte mkt fågel den 25:e. En örn sköts med kameran men sen ble de inge mer än ett bomskott på tjäder.

Den 26:e ledde till en del bom men mer fågelarbeten för hunden som också var mitt framför fågeln vid 2 skottillfällen.

Men fortfarande inte en enda kull dock nån enstacka kyckling.

27:e ble de lite mer arbete för hunden o ett par orrar föll i backen men de skulle mkt till innan de kom framför hund o bössa.

De possitiva denna dag var att 2 orrkullar sågs till.

På em hittade jycken igen den store svarte DÖD med skallen liggandes avskilld från kroppen.

Kändes mkt snöpligt o sorgligt samtidigt :lol:

MKT fjädrar runtomkring som efter vild kamp men tjädern såg oäten ut.

Vad kan gjort detta?

Med mina mått mätt på denna mark ser de ut som om de krashat TOTALT med föryngringen i år.

Fått liknande rapporter från runt omkring i Sverige.

NÅN med positiva upplevelser?

Publicerat

Måndag: såg 1 tjädertupp 1 tjäderhöna och 3 ripor, kompisen fick 2 av dom. Tisdag regn i massor onsdag likaså. Torsdag har sett 9-10 ripor varav två fick följa med hem. Så här långt kan man summera fågeltillgången som en total katastrof. ;) Typiskt när man ska jaga in en hund också.

Publicerat

Endast en Tjäderhöna fälldes denna vecka. Tycker syn om Hundarna som bara sprang o sprang o sökte men inte fann nånting.

Publicerat

Vet inte hur ni har haft det i skogen men i tornedalen så är det otroligt blött i markerna, mängder med vatten på myrarna..Har märkt att fågeln är svårare att hitta sådana år då dom inte är längs bäckar,surdrag osv och dom är inte heller på bergen..Var är dom då? ja det kan man undra men hux flux så finns dom överallt, man får hoppas att detta är ett sådant år!

fast jag har bara varit ut 2ggr och fått skjuta båda gångerna..Ska prova ett nytt område ganska kustnära imorgon och sen bär det av till ett favvo ställe som alltid har haft gott om fågel..Återkommer me rapport..

Publicerat

Har skrivit om min resa finns en aptit retare i min jaktdagbok och sen finns resten att läsa i min jaktblogg. Adressen finns lite längre ner.

Publicerat

Idag har jag fällt en orrhöna tre ripor och två krickor som hon stod för i en pöl. Dessutom tog hunden en kricka själv i en annan pöl efter att husse sagt åt henne att sluta svamla ^_^ och söka vidare. Jag har däremot inte sett en enda tjäder och där som var tjäder så att man hade kunnat använda golfklubba istället för bössa för två säsonger sedan.

Publicerat

Ja nu börjar första veckans jakt närma sig slutet. Åker hem imorgon och vilar några dagar innan nästa tur som blir en kombinerad jakt och byggresa till mitt stugbygge. Kort sammanfattning av veckans jakt är att det varit åt h-vete för mycket jägare i skogen första två dagarna gick jag bara och svor i skogen :D Sedan har det varit lite lugnare senaste dagarna och jaktglädjen är åter det känns fantastiskt fågeltillgången är sämre än fjolåret, men rätt hyfsad ändå speciellt orrarna verkar lyckats rätt OK. med föryngringen och tjädern sämre fast skapligt med gammeltuppar och riktigt dåligt med hönor vilket känns lite illa för kommande år :D Hunden går riktigt bra redan fast husse är lite ringrostig med på tok för många stötar och bom skott gick så illa första dagen att jag trodde pipan blivit krokig på Wmr:en ;) Så jag bytte till 7br:en men det var nog något annat än bössan som felat :D

Här årets första gammeltupp som förhoppningsvis kommer att få många i sitt sällskap för det har blivit några till redan :blush:

post-857-1220128783.jpg

Publicerat
Ja nu börjar första veckans jakt närma sig slutet. Åker hem imorgon och vilar några dagar innan nästa tur som blir en kombinerad jakt och byggresa till mitt stugbygge. Kort sammanfattning av veckans jakt är att det varit åt h-vete för mycket jägare i skogen första två dagarna gick jag bara och svor i skogen :P Sedan har det varit lite lugnare senaste dagarna och jaktglädjen är åter det känns fantastiskt fågeltillgången är sämre än fjolåret, men rätt hyfsad ändå speciellt orrarna verkar lyckats rätt OK. med föryngringen och tjädern sämre fast skapligt med gammeltuppar och riktigt dåligt med hönor vilket känns lite illa för kommande år :) Hunden går riktigt bra redan fast husse är lite ringrostig med på tok för många stötar och bom skott gick så illa första dagen att jag trodde pipan blivit krokig på Wmr:en :P Så jag bytte till 7br:en men det var nog något annat än bössan som felat :blush:

Här årets första gammeltupp som förhoppningsvis kommer att få många i sitt sällskap för det har blivit några till redan ;)

post-857-1220128783.jpg

Det finns fler krokiga pipor!! :D

Publicerat

Liten rapport från helgens jakt! jagade båda dagar i tornedalen och såg bra med fågel på lördag då jag tog en rejäl tur flera gammel tuppar och hönor och en bra tjäderkull som jag sköt en höna från som hunden gav mig så jäkla fint läge på..Såg även en jättelik järpkull men jag tyckte dessa var för små så dom fick vara..

Söndag var en varm dag så det blev bara en 4tim lång tur varvid vi hitta en tjäderkull där jag sköt en tjädertupp ifrån även denna serverad av welshen :) såg några vuxna orrar men inge ungorre än...

Publicerat

Hade också en riktigt trevlig dag i Tornedalen i söndags.

Hundarna hade flera fina fågeltagningar och tre orrar och en ripa fick följa med hem.

Hittade 4 orrkullar och en ripkull, samt en hel del ströfågel.

Såg dock inte en tjäder, men gick mest i ungskog så det är nog förklaringen....

Publicerat

aha så du hittade orrarna! kanske tornedalen har lyckats med fåglarna..Seger hur var storleken på orrarna?

Nu har man packat ner 30-06an och en hagelbrakaren så imorgon bär det av till 9dagars älgjakt kombinerat med lite fågeljakt..

Publicerat

Bland går det lätt.. :D

post-18-1220634293_thumb.jpg

Publicerat
Bland går det lätt.. :D

Grattis

Publicerat

Då har man varit upp på fjället i tre dagar och jobbat som hundförare.

Var lite tveksam inför resan eftersom fågeltillgången varit så usel.

Men inte var det nå fel på ripbeståndet inte, ingen rekordår precis med dock helt ok.

Mina gäster fick sjuta en del och var nöjda.

Kul att se att det finns ripa även i Norrbottens fjällvärld, var jag var.... ?

Det säger jag inte åt någon :D

En bild på när Qipper reser två ripor i ett videsnår och skytten gör sig beredd

post-3-1221039204_thumb.jpg

Publicerat
Då har man varit upp på fjället i tre dagar och jobbat som hundförare.

Var lite tveksam inför resan eftersom fågeltillgången varit så usel.

Men inte var det nå fel på ripbeståndet inte, ingen rekordår precis med dock helt ok.

Mina gäster fick sjuta en del och var nöjda.

Kul att se att det finns ripa även i Norrbottens fjällvärld, var jag var.... ?

Det säger jag inte åt någon :lol:

En bild på när Qipper reser två ripor i ett videsnår och skytten gör sig beredd

Thihi då borde du beskurit den bilden bättre på höjden för där känner till ock med en skogsjagande trädskällare kille igen topparna :rolleyes: