Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

skogsfågeljakten/fågeljakten 08/09

Featured Replies

Publicerat
Ja...jag vet också vilka de är... :) Jag har sett att det hänger en hel del fågel utanför husingången där den ene bor i Polkem. Många fåglar hänger där tidigt på morgonen!!!

Vi borde igentligen göra en gemensam åtgärd, jag har även fått berättat av mannen i Mårdsel att han ibland suttit i fönstret i sitt hus och skjutit orre. Jag ifrågasatte mannen, men svaret var att det var hans gård och då gör han som han vill.

Man var ju lite orolig att i frågasätta för mycket då jag hade min stuga där tidigare. (jag ville ha den orörd) Samma man lägger ju även ut laxnät tvärs över råneälven på sommaren, jag har kontaktat länsstyrelsen men de gör ingenting och jag har även pratat med Gunnar Westrin, som inte ville göra någonting då han vet vem mannen är.

Så...vad göras ???

Försöka få biljakten på film borde vara det bästa sättet att få dit han?

Att försöka snacka vett i såna där personer ensam brukar ju sällan lyckas, ja möjligen om du har en "skinnväst och en motorcykel".

När det gäller laxnäten så hade jag inte tvekat en sekund att slita upp dom ur älven och bränna dom.

Svårt såntdär när det är små byar och alla vet vem alla är, men är ni många och besöker han och berättar vad ni tycker om biljakten och vad han håller på med så borde det ju kunna påverka han, tycker man ju?

• Svar 138
  • Visningar 20,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Tror skarpt på att rigga nåt och filma dessa idioter, men sveriges regelverk friar väl dom då "orrtuppen var av plast" och han skulle bara skjuta den på skoj från bilen!!

Biljakten kan förstöra ett fågelbestånd rätt kraftigt, speciellt om dessa människor vågar ut på vårvintern efter vägarna.

Vi hade oxå en gubbe i hembyn som jagade med bulvaner varenda dag på ett område vid byn där alla visste att det var orre..han sköt bokstavligen sönder orrstammen och den har inte återhämtat sig sen dess :) Även han knäppte orre från fönstret och bilen oxå!! Nu har han som tur är fått nå problem med synen så även älgarna ska visst vara problem att träffa..

Kan tilläggas att för dessa individer handlar det om pengar!!!

Publicerat
Tror skarpt på att rigga nåt och filma dessa idioter, men sveriges regelverk friar väl dom då "orrtuppen var av plast" och han skulle bara skjuta den på skoj från bilen!!

Biljakten kan förstöra ett fågelbestånd rätt kraftigt, speciellt om dessa människor vågar ut på vårvintern efter vägarna.

Vi hade oxå en gubbe i hembyn som jagade med bulvaner varenda dag på ett område vid byn där alla visste att det var orre..han sköt bokstavligen sönder orrstammen och den har inte återhämtat sig sen dess ;) Även han knäppte orre från fönstret och bilen oxå!! Nu har han som tur är fått nå problem med synen så även älgarna ska visst vara problem att träffa..

Kan tilläggas att för dessa individer handlar det om pengar!!!

Jag håller med er och tycker att det är skit att dessa personer jagar från bilen. Att vara så lat eller rent dum och okunnig. Nä försök att få dessa på film för att stoppa dem, de verkar inte gå att prata med dem :) Sånna här människor skall inte ha skjutvapen. Om de senare skulle visa sig att de säger att de bara skjutit på skoj så skall de ändå tappa licens, vapen och även körkort samt bilen för den används till ett jaktbrott.

Nä stå på er, gör som ni tänker FILMA dessa......

/robbac

Publicerat

Vid ett tillfälle i fjol då jag var precis mitt mellan Mårdsel och Polkem satt det en stor gammeltupp mitt på vägen. Den klev lite åt sidan och jag stannade bilen för att fota den, samtidigt kommer det en Volvo 745 från andra hållet och kör sakta förbi. Jag tänker inte mer på det utan kör vidare, några timmar senare då jag åker samma väg tillbaka så ligger det fjädrar och dun på nysnön där tuppen satt. Det var fotspår och lite längre fram hade en bil vänt och kört tillbaka mot fågeln och det var därifån fotspåren kom. :):PB)

Publicerat
Vid ett tillfälle i fjol då jag var precis mitt mellan Mårdsel och Polkem satt det en stor gammeltupp mitt på vägen. Den klev lite åt sidan och jag stannade bilen för att fota den, samtidigt kommer det en Volvo 745 från andra hållet och kör sakta förbi. Jag tänker inte mer på det utan kör vidare, några timmar senare då jag åker samma väg tillbaka så ligger det fjädrar och dun på nysnön där tuppen satt. Det var fotspår och lite längre fram hade en bil vänt och kört tillbaka mot fågeln och det var därifån fotspåren kom. :mad::mad::mad:

Åhh fy fasen! sånt där ger en ångest..Känns trist att så vackra fåglar/djur får sätta livet till på detta vis..

Publicerat

Var ut en sväng på eftermiddagen i går för att se om det var nå fågel, hade en 3 årig vorsther som sällskap.

Och vad hände.... Jo fick lyssna på ett klockrent hardrev som buktade så fint så fint..

Hade det varit gammelhunden hade det väl inte gjort nått, men vi vill ju inte att denna ska gå på vare sig hare eller rådjur..

Så det blev några svordommar kan jag lova, han tyvärr inte på henne innan haren lurat bort henne....

Publicerat
Var ut en sväng på eftermiddagen i går för att se om det var nå fågel, hade en 3 årig vorsther som sällskap.

Och vad hände.... Jo fick lyssna på ett klockrent hardrev som buktade så fint så fint..

Hade det varit gammelhunden hade det väl inte gjort nått, men vi vill ju inte att denna ska gå på vare sig hare eller rådjur..

Så det blev några svordommar kan jag lova, han tyvärr inte på henne innan haren lurat bort henne....

Lugn bara! Unghundar älskar att springa bakom hare till en början ;) , men de lär sig ganska fort vad de ska jaga! Man får räkna med en och annan svordom innan hund blir torr bakom öronen......men även då fäller man en och annan kommentar! B)

Publicerat

Visst några har drev är väl något man får räkna med av en unghund fast var denna 3år så är det väl dax att stämma i bäcken :o Min senaste finne jagade hare med stor framgång första hösten såpass bra att det ofta bara blev ett harskri då hon tog dem själv B) Oftast slutar spetsarna självmant med sånt man inte skjuter då det är blodtörstiga små rackare.

Petade ner en orre och en tjäder för finnen idag faktiskt riktigt roligt att skjuta orre nu på senhösten det kräver betydligt mer av både husse och hund jämfört med sur gammeltuppar ;)

Publicerat
Visst några har drev är väl något man får räkna med av en unghund fast var denna 3år så är det väl dax att stämma i bäcken :) Min senaste finne jagade hare med stor framgång första hösten såpass bra att det ofta bara blev ett harskri då hon tog dem själv :) Oftast slutar spetsarna självmant med sånt man inte skjuter då det är blodtörstiga små rackare.

Petade ner en orre och en tjäder för finnen idag faktiskt riktigt roligt att skjuta orre nu på senhösten det kräver betydligt mer av både husse och hund jämfört med sur gammeltuppar :)

Grattis, skoj! Själv har man knappt sett en tupp i år, bara hönor i onormalt stora mängder!
Publicerat

Var ute en sväng på allmänningen i onsdags. Bra väder, fina ståndskall på "nya" marker dit det är en bit att gå men väl värt varje meter. Kontakt med sex tuppar och en höna blev det, svårt att göra tyst ansmygning med rådande markförhållande så alla blev kvar. Det var jag, hunden och ett hundratal renar i skogen. Vad ni för uppfattning om hur dessa påverkar fågelns uppträdande? Flyttar dom sig helt sonika till en annan del av sitt revir eller ja........ vad gör dom?

Publicerat

Tänkte mig hitta några orrar på morgonen, men det blev ädlare valör.

Allt som allt hittade jag 7 tjädrar. Sköt en i topp och en framför hunden (mest lycklig över den senare).

Publicerat

Första skottet med nya kombibössan! (brno 502 12-6,5x55) 176m på orre i topp! Det gick mycket bra ;) så nu litar jag på denna bössa oxå,man är ju lite osäker när man har snabbfäste på kikaren fast jag kollat på skjutbanan..

Publicerat

Idag var det lite trist väder och mycket älgjakt i skogarna så det blev inte en fågel skjuten. Blev lite viltvård ändå då det ända som sköts var en mård vilket känns rätt bra för samvetet :lol:

post-857-1226167970_thumb.jpg

Publicerat

Gott jobbat Lars! :lol:

Publicerat

Några bilder från ett fasan-race med vorstehn och turk-automaten för några veckor sedan hemmavid. Kul att det har kommit tillbaka mer fasan än tidigare. Kanske har rävjakten gett resultat. :lol:

/Må

post-698-1226168658_thumb.jpg

post-698-1226168674_thumb.jpg

Publicerat
Tänkte mig hitta några orrar på morgonen, men det blev ädlare valör.

Allt som allt hittade jag 7 tjädrar. Sköt en i topp och en framför hunden (mest lycklig över den senare).

Grattis Angler!! :P

Publicerat

Jag ska jobba i natt och är hemma ca. 0345, men sedan blir det jakt i alla fall. Så ska ni upp till allmänningen håll er undan för det blir nog lite vingligt efter vägen. :P

Publicerat
Var ute en sväng på allmänningen i onsdags. Bra väder, fina ståndskall på "nya" marker dit det är en bit att gå men väl värt varje meter. Kontakt med sex tuppar och en höna blev det, svårt att göra tyst ansmygning med rådande markförhållande så alla blev kvar. Det var jag, hunden och ett hundratal renar i skogen. Vad ni för uppfattning om hur dessa påverkar fågelns uppträdande? Flyttar dom sig helt sonika till en annan del av sitt revir eller ja........ vad gör dom?

Jag var till en fin gammelskog för någon vecka sedan där det var mycker ren, jag undrar om du var till samma ställe??? Långt att köra-vändplan-kontorta-myr-uppförshygge-sedan skog??? Där jag var var det svår jagat, då hunden var lite osäker i början om den skulle gå i renspåren eller inte. Vi såg några enstaka tjäder hönor och en tupp.

Publicerat
Jag ska jobba i natt och är hemma ca. 0345, men sedan blir det jakt i alla fall. Så ska ni upp till allmänningen håll er undan för det blir nog lite vingligt efter vägen. :lol:
Jag ska upp, akta dig bara för att komma in på mitt revir.... :lol:
Publicerat
Visst några har drev är väl något man får räkna med av en unghund fast var denna 3år så är det väl dax att stämma i bäcken :( Min senaste finne jagade hare med stor framgång första hösten såpass bra att det ofta bara blev ett harskri då hon tog dem själv :angry: Oftast slutar spetsarna självmant med sånt man inte skjuter då det är blodtörstiga små rackare.

Petade ner en orre och en tjäder för finnen idag faktiskt riktigt roligt att skjuta orre nu på senhösten det kräver betydligt mer av både husse och hund jämfört med sur gammeltuppar :(

Jo visst är det dags att stämma i.. men måste ju verkligen se till att man kommer på drevet, plus att man lär ju se till att det blir liter mer fågel skjutet så hon vet vad vi jagar och skjuter i skogen !!!

PS/ Har ju en astro nu så det borde ju underlätta att komma på när hon driver DS

Publicerat

Oj, oj, oj vad trött jag är...men vilken dag igen på mitt nygamla ställe. Vi såg 13!!!st tjäder idag. Vissa skrämde vi själv tyvärr och en del tog hunden upp. Det är lite svårt att komma till skott på vissa delar då det är lite tätt. Det blev ingen hem idag men...jag vet var de är och jag har en ny taktik till nästa gång. :wub:

Publicerat
Oj, oj, oj vad trött jag är...men vilken dag igen på mitt nygamla ställe. Vi såg 13!!!st tjäder idag. Vissa skrämde vi själv tyvärr och en del tog hunden upp. Det är lite svårt att komma till skott på vissa delar då det är lite tätt. Det blev ingen hem idag men...jag vet var de är och jag har en ny taktik till nästa gång. ^_^

Kul! var det många tuppar?? Har sett tendenser att tupparna flockar sig lite redan,såg 5st tillsammans..

Publicerat
Kul! var det många tuppar?? Har sett tendenser att tupparna flockar sig lite redan,såg 5st tillsammans..

5 av dem var tuppar, men det roliga är att det finns massor av mark kvar att gå på som är exakt likadan. Jag kan ju bara fantisera om vad som finns där med tanke på hur mycket fågel det är på den korta biten jag har gått på nu.

Publicerat
5 av dem var tuppar, men det roliga är att det finns massor av mark kvar att gå på som är exakt likadan. Jag kan ju bara fantisera om vad som finns där med tanke på hur mycket fågel det är på den korta biten jag har gått på nu.
Varför hänger inga fåglar på väggen hemma då?? Fågelskådning månne?? ;)
Publicerat
Varför hänger inga fåglar på väggen hemma då?? Fågelskådning månne?? ;)

C-785.gif