Publicerat Augusti 6, 200817 yr Hur är det, man måste ha hund med sig vid all fågeljakt va om det inte är snötäckt mark eller skytte från båt? Som tur är så har farsan 5 labbar med jaktprovs meriter. Så blir det att jag vingar nån stackare så är det bara att hämta
Publicerat Augusti 6, 200817 yr Innan ja skaffa hund tyckte jag nog att bästa tiden för indianjakt var från gryning -10tiden. Sen upplevde jag de dött!
Publicerat Augusti 6, 200817 yr Som tur är så har farsan 5 labbar med jaktprovs meriter. Så blir det att jag vingar nån stackare så är det bara att hämta Jag tycker du skall låta en hund följa med på jakten hela tiden jag är väl lite extrem i mitt synsätt på hagelskytte på fågel. Man bör göra eftersök på varje fågel det avlossats skott mot då du omöjligt kan avgöra om den är skadad eller ej efter ett hagelskott. Sedan kan säkert även en labb göra nytta och stöta upp fåglar som du gått förbi utan hund då skogsfågeln är bra på att både trycka och springa undan.
Publicerat Augusti 6, 200817 yr Nix nej!! Bara mellan solens nedgång och 1 timma före solens uppgång är det krav på apporterande hund. Men jagar du gäss, änder mm är det krav på apporterande hund dygnet runt! Åhå, är det så alltså? Då kanske det blir lite test på uppflogsjakt ändå här då när säsongen börjar. Det är gott om fågel på de här markerna i alla fall, mycket gammal tallskog och mycket mossar och myrar. It's worth a try. =)
Publicerat Augusti 6, 200817 yr Jag tycker du skall låta en hund följa med på jakten hela tiden jag är väl lite extrem i mitt synsätt på hagelskytte på fågel. Man bör göra eftersök på varje fågel det avlossats skott mot då du omöjligt kan avgöra om den är skadad eller ej efter ett hagelskott. Sedan kan säkert även en labb göra nytta och stöta upp fåglar som du gått förbi utan hund då skogsfågeln är bra på att både trycka och springa undan. Jo det har du rätt i .
Publicerat Augusti 6, 200817 yr Jag tycker du skall låta en hund följa med på jakten hela tiden jag är väl lite extrem i mitt synsätt på hagelskytte på fågel. Man bör göra eftersök på varje fågel det avlossats skott mot då du omöjligt kan avgöra om den är skadad eller ej efter ett hagelskott. Sedan kan säkert även en labb göra nytta och stöta upp fåglar som du gått förbi utan hund då skogsfågeln är bra på att både trycka och springa undan. jakt med hagel är ett skit etiskt men viss jakt går det ej på annat vis, dock försöker jag träna en hel del men det kan vara svårt se vart tusan träffen sitter.
Publicerat Augusti 6, 200817 yr jakt med hagel är ett skit etiskt men viss jakt går det ej på annat vis, dock försöker jag träna en hel del men det kan vara svårt se vart tusan träffen sitter. Jo jag har helt enkelt slutat med hagelskytte då jag insett att det är hopplöst att hålla skadskjutnings % låg. Det som är värst är att inget övningskytte i världen hjälper då en riktigt vass skytt med dåligt omdöme är absolut värst på att skadskjuta som jag ser det vet att dem flesta inte håller med här. Det är väl rätt enkel logik tycker jag då en duktig skytt sällan slät bommar utan oftast ligger hyfsat rätt med svärmen och dessutom hinner skjuta i svåra lägen där en ovan skytt inte hinner få iväg skotten. Nu har väl detta inget med tråden att göra men jag tycker det är viktigt att diskutera denna fråga och varje gång kommer många hagelskyttar och påstår att dem tränar så mycket och bara skjuter på säkra lägen tyvärr har jag inte träffat någon sådan jägare i verkligheten. Ett bra sätt att hålla koll på sitt eget skytte är att räkna tomhysorna och fåglarna i säcken tyvärr blir det oftast för jobbigt att se sanningen för det var just detta som fick mig att sluta med hageljakten
Publicerat Augusti 6, 200817 yr Använder tråden till att fråga en sak då det är många seriösa fågeljägare på denna sida Läste nyaste svenskjakt vars det följer med tips om nånstans att jaga i Sverige..Kan nån tipsa om nåt av ställen i västerbotten vars det borde finnas okay med fågel både höst och toppjakt samt nå boende?
Publicerat Augusti 6, 200817 yr Är ju inte hajj på fågeljakt direkt men spelar det nån roll vilken tid på dagen man jagar. Tycker inte det borde göra det men vad vet jag. Indianjakt är vad som kommer att gälla för mig. När vifar ut på våra äventyr mod hundarna då startar vi tidigt på morgonen och avsluatr på eftermidagen, så man är ute hela dagen. I höst så ska vi jaga av marken här både med hund och indianjakt.
Publicerat Augusti 6, 200817 yr Jo jag har helt enkelt slutat med hagelskytte då jag insett att det är hopplöst att hålla skadskjutnings % låg. Det som är värst är att inget övningskytte i världen hjälper då en riktigt vass skytt med dåligt omdöme är absolut värst på att skadskjuta som jag ser det vet att dem flesta inte håller med här. Det är väl rätt enkel logik tycker jag då en duktig skytt sällan slät bommar utan oftast ligger hyfsat rätt med svärmen och dessutom hinner skjuta i svåra lägen där en ovan skytt inte hinner få iväg skotten. Nu har väl detta inget med tråden att göra men jag tycker det är viktigt att diskutera denna fråga och varje gång kommer många hagelskyttar och påstår att dem tränar så mycket och bara skjuter på säkra lägen tyvärr har jag inte träffat någon sådan jägare i verkligheten. Ett bra sätt att hålla koll på sitt eget skytte är att räkna tomhysorna och fåglarna i säcken tyvärr blir det oftast för jobbigt att se sanningen för det var just detta som fick mig att sluta med hageljakten håller med dig helt men sedan jag gav mig fasiken på att träna flitigt så stämmer antalet hylsor med antalet fågel ganska bra men jag erkänner att det är långt ifrån 100%. skyddsjakten på den lokala soptippen har även gjort en hel del. 100% är svårt på all fågeljakt men det var nära på sista toppjakten, en träff på en slypinne framför pipmynningen förstörde min nära på perfekta säsong.
Publicerat Augusti 7, 200817 yr Japp både Winchester och RWS blyspetsarna har hålspets visst kan man tro att dessa skulle vara våldsama, men det är helt perefkta tycker jag och ska inte jämföras med CCI hålspets som har helt annan verkan i viltet tycker jag. Tack för svar. Det ska provas
Publicerat Augusti 7, 200817 yr Tack för svar.Det ska provas Varsågod! Winchester har varit lite svårt att få tag på senaste åren i blyspets och den är aningen snällare jämfört med RWS men det är inga problem med någon av dessa och sedan skjuter oftast helmanteln lika så man kan peta i en sådan i dem riktiga närstriderna om man vill Sedan har RWS skjutit gudomligt bra i dem 22or jag testat visst är den dyr men till jakten är det inte så blodigt ändå då.
Publicerat Augusti 7, 200817 yr Jo jag har helt enkelt slutat med hagelskytte då jag insett att det är hopplöst att hålla skadskjutnings % låg. Det som är värst är att inget övningskytte i världen hjälper då en riktigt vass skytt med dåligt omdöme är absolut värst på att skadskjuta som jag ser det vet att dem flesta inte håller med här. Det är väl rätt enkel logik tycker jag då en duktig skytt sällan slät bommar utan oftast ligger hyfsat rätt med svärmen och dessutom hinner skjuta i svåra lägen där en ovan skytt inte hinner få iväg skotten. Nu har väl detta inget med tråden att göra men jag tycker det är viktigt att diskutera denna fråga och varje gång kommer många hagelskyttar och påstår att dem tränar så mycket och bara skjuter på säkra lägen tyvärr har jag inte träffat någon sådan jägare i verkligheten. Ett bra sätt att hålla koll på sitt eget skytte är att räkna tomhysorna och fåglarna i säcken tyvärr blir det oftast för jobbigt att se sanningen för det var just detta som fick mig att sluta med hageljakten Det skulle finnas fler som dig.... då fick vi med ståendehundar ett "eldorado"
Publicerat Augusti 7, 200817 yr Det skulle finnas fler som dig.... då fick vi med ståendehundar ett "eldorado" Jag förstår inte hur du kom fram till den slutsatsen?
Publicerat Augusti 8, 200817 yr Författare I helgen blir det ett seriöst försök att hitta igen några pippisar!! Viktigt nu när premiären är så nära......skulle kännas mer spännande att släppa hunden den 25:e om man vet att det finns nå´n kull inom de närmsta kilometrarna.... !! Jag tror jag längtar ihjäl......!
Publicerat Augusti 14, 200817 yr Här har av allt att döma den stora kraschen börjat! De Italienska förtrupperna har varit här snart två veckor för att som vanligt rekognoscera skogen och fjällen och de talar om totalkatastrof. De skyller den som vanligt på oss Svenskar som jagar fågel på vintern och utrotar de fåglar som borde vara kvar till Italienarna och norrmännen så att de kan jaga kyckling i Augusti.. Årets inventering i Marsfjällsområdet är inte officiell ännu men rykten säger att det är det sämsta fågelåret sedan de årliga inventeringarna inleddes på -90 talet. Stämmer detta, vilket det bör göra så följer nog ännu större krascher kommande år. Själv myser jag för några riktigt hårda år är det enda som kan glesa ut de oerhört överbefolkade nordsvenska fågelmarkerna!
Publicerat Augusti 14, 200817 yr Här har av allt att döma den stora kraschen börjat! De Italienska förtrupperna har varit här snart två veckor för att som vanligt rekognoscera skogen och fjällen och de talar om totalkatastrof. De skyller den som vanligt på oss Svenskar som jagar fågel på vintern och utrotar de fåglar som borde vara kvar till Italienarna och norrmännen så att de kan jaga kyckling i Augusti..Årets inventering i Marsfjällsområdet är inte officiell ännu men rykten säger att det är det sämsta fågelåret sedan de årliga inventeringarna inleddes på -90 talet. Stämmer detta, vilket det bör göra så följer nog ännu större krascher kommande år. Själv myser jag för några riktigt hårda år är det enda som kan glesa ut de oerhört överbefolkade nordsvenska fågelmarkerna! Italienarna är för jävligt roliga! Nu var dom in igen och skällde för att vi utrotar vinterfågeln!
Publicerat Augusti 14, 200817 yr Italienarna är för jävligt roliga! Nu var dom in igen och skällde för att vi utrotar vinterfågeln! Ojojoj Finns väl inget som hindrar att dom jagar sina trastar hemma om det inte passar..... Kom för fan inte hit och gnäll! /Micke
Publicerat Augusti 14, 200817 yr Ojojoj Finns väl inget som hindrar att dom jagar sina trastar hemma om det inte passar..... Kom för fan inte hit och gnäll! /Micke Men dom tycker ju att Sveriges fåglar är för deras nöjes skull. Vi är bara osportsliga och dumma som skjuter dom sittande för trädskällare och i topp på vintern. Det är faktiskt så dom tycker!
Publicerat Augusti 14, 200817 yr Men dom tycker ju att Sveriges fåglar är för deras nöjes skull. Vi är bara osportsliga och dumma som skjuter dom sittande för trädskällare och i topp på vintern. Det är faktiskt så dom tycker! Tur att jag inte har med dom att göra! /Micke
Publicerat Augusti 14, 200817 yr Trevligt att du är igång igen Jakob! Vad jag sett så verkar det liknande fjolåret att det gått sämre med föryngringen i fjällnära marker. Jag och Tobba åker till Jaktstugan idag med ett vedlass ska även inventera lite i skogen Akta dig det är väl klart vi ska lägga ned toppjakten så Italienarna och Norrbaggarna får skjuta sina kycklingar med hagelsprutan Skulle inte förvåna mig om man anmäler toppjakten till någon EU domstol och våra politiker skulle väl lägga sig direkt Jag är så jävla less på allt skitsnack från sådana som inte vet vad dem pratar om!
Publicerat Augusti 14, 200817 yr De verkar komiska de pajasarna. Har inte sett mkt levande fågel men att hök, örn o annat oknytt tagit för sig av kycklingbeståndet har ja sett. Helgen får utvisa om de finns ngr kycklingkullar. Hittills är de enda levande jag sett orrtuppar o de kan man ju bli lite brydd av. Men nu e de inte långt kvar iaf. Tänkte ta mig en tur till din stugas trakter i slutet på Aug Lars, dvs Åsele, så ja hoppas du spar nån gammeltupp
Publicerat Augusti 14, 200817 yr Japp både Winchester och RWS blyspetsarna har hålspets visst kan man tro att dessa skulle vara våldsama, men det är helt perefkta tycker jag och ska inte jämföras med CCI hålspets som har helt annan verkan i viltet tycker jag. I fjol så provade jag att jaga med blyspets till min 22 magnum, till tjäder gick det bra men jag sköt 8st orre med den och alla utom en var för mycket sönder skjutna. Så nu har jag endast blyspets till tjäder och helmantel till orre.