Publicerat Augusti 19, 200817 yr hujja vad dagarna går sakta nu.. nästan så man ligger och sover med hagelsprakaren =) någon som vet hur det ser ut med fågel kring tornedalen?
Publicerat Augusti 20, 200817 yr Var ut och plockade svamp och tränade hunden hon kör upp stor tuppen som kommer ut på hygget ca 20 meter framför mig vilket läge Såna där chanser får man inte på måndag det lovar jag såg även en höna och hade några till som flög upp utom syn håll Ska dit och leta reda på dom med kompisens nobs på måndag kväll då jävl ska dom få
Publicerat Augusti 20, 200817 yr Tyvärr verkar det som om föryngringen inte legat på topp i år men nog finns de fågel. Hade ett tiotal arbeten på, förm., gammelfågel i helgen. En av dem en tjädertupp som jag säkerligen inte får se på mån igen men nog ska ja försöka Har nästan nerverna utanpå kroppen i väntan på 25:e. SSSÅååååå suuuugen! En fundering! Marken e torr som fnöske o enligt mina erfarenheter innebär inte detta underlag lika mkt vittring! Kan det vara så att hundarna missat fågel vid inventeringar enbart pga av detta? Har även sett MKT huggorm på mina marker! Kan väl inte vara sunt för fågelstammen?
Publicerat Augusti 21, 200817 yr Jag längtar nåt så vansinnigt, och till råga på allt så har jag lyckats planera in så att vi flyttar den 25/8. Snacka om orutinerat
Publicerat Augusti 21, 200817 yr Jag längtar nåt så vansinnigt, och till råga på allt så har jag lyckats planera in så att vi flyttar den 25/8. Snacka om orutinerat Anlita flyttfirma, åk ut i skogen med hagelbössan och njut av att ditt bohag flyttas helt utan att du behöver röra en pinal =)
Publicerat Augusti 21, 200817 yr Inte länge kvar nu. Åker iväg den 25 på morgonen men vet inte riktigt vart vi ska åka denna gång.
Publicerat Augusti 21, 200817 yr Jag längtar nåt så vansinnigt, och till råga på allt så har jag lyckats planera in så att vi flyttar den 25/8. Snacka om orutinerat Men hallå! Det vet väl alla att 25Augusti är en helig dag Själv har jag inte missat den dagen från tiden då bössan och jag var lika långa. Fast det har varit nära någon gång och en gång höll det på sluta illa då jag fick infinna mig i tinget och åklagaren yrkade på 3månader i finkan Den gången var det lumpen som försökt stoppa mig, men det slutade med att jag skippade lumpen för att jaga som vanligt klarade mig med 3600 i dagsböter men det var värt varje öre. Så vad jag gör på måndag kan nog alla räkna ut
Publicerat Augusti 22, 200817 yr Men hallå! Det vet väl alla att 25Augusti är en helig dag Själv har jag inte missat den dagen från tiden då bössan och jag var lika långa. Fast det har varit nära någon gång och en gång höll det på sluta illa då jag fick infinna mig i tinget och åklagaren yrkade på 3månader i finkan Den gången var det lumpen som försökt stoppa mig, men det slutade med att jag skippade lumpen för att jaga som vanligt klarade mig med 3600 i dagsböter men det var värt varje öre. Så vad jag gör på måndag kan nog alla räkna ut Stryker gardinner eller virkar dukar Det är som jul afton för barnen
Publicerat Augusti 22, 200817 yr Men hallå! Det vet väl alla att 25Augusti är en helig dag Själv har jag inte missat den dagen från tiden då bössan och jag var lika långa. Fast det har varit nära någon gång och en gång höll det på sluta illa då jag fick infinna mig i tinget och åklagaren yrkade på 3månader i finkan Den gången var det lumpen som försökt stoppa mig, men det slutade med att jag skippade lumpen för att jaga som vanligt klarade mig med 3600 i dagsböter men det var värt varje öre. Så vad jag gör på måndag kan nog alla räkna ut Håller med dig till fullo, jag har inga ursäkter förutom total dumhet Men tur som satan att jakten håller på ett tag så jag lär nog hinna ut nån sväng till veckan. Men lite problem är det när dom flesta polare är jägare, det blir lite problem att locka dom till att bära jajja är huve dumt får kroppen lida.
Publicerat Augusti 25, 200817 yr jaha då har man varit ute på en premiär tur i Tornedals skogarna, verkar vara dåligt med ungfågel såg då bara 2 järpkullar och dessa var små till antalet men väldigt bra utvuxna. gammel tupparna var där dom brukar vara som vanligt men lika svåra att få till att träa. Nåja panga en järpe till welshen iallafall och lät grå/finnen skälla lite älg..
Publicerat Augusti 25, 200817 yr jaha då har man varit ute på en premiär tur i Tornedals skogarna, verkar vara dåligt med ungfågel såg då bara 2 järpkullar och dessa var små till antalet men väldigt bra utvuxna. gammel tupparna var där dom brukar vara som vanligt men lika svåra att få till att träa. Nåja panga en järpe till welshen iallafall och lät grå/finnen skälla lite älg.. Här verkar det inte vara dåligt med ungfågel iaf, såg riktigt mycket fågel idag. Fick mig en tjädertupp Ska ut en sväng imorgon också tror jag =)
Publicerat Augusti 25, 200817 yr P g a för mycket knävärk på husse så har bössa och hundar stannat hemma.
Publicerat Augusti 25, 200817 yr P g a för mycket knävärk på husse så har bössa och hundar stannat hemma. Jag har haft ont i knäna ett par veckor, får det emellanåt.. men jag upplever det alltid som att det blir bättre när man tvingat sig att promenera i skogen en stund.. ..Jag hoppas det känns bättre snart, och kom ihåg att säsongen är lång! =)
Publicerat Augusti 25, 200817 yr En fråga till er som är mer norrifrån och vana av skogsfågeljakt - vi är ett gäng skåningar som varit uppe i norr några år och blandat ripa med skogsfågeljakt. På fjället har vi hund men i skogen har vi jagat på skånskt manér; dvs att gå på led genom skogen och sakta stöta skogsfågel framför oss (vi är 3-4st så ganska gles drevkedja...) Som regel flyger det alltid fågel på tvärs och ger skottchanser + de som träat och vi kommer inom skotthåll på. De som flyger iväg drar oftast rakt fram 800m så vi träffar ju på dem igen längre fram. Min fråga till er är; hur brukar ni göra, är det ett tillvägagångssätt som ni tillämpar? Eller är det bara smygjakt/ställande fågelhund som brukas? Eftersom vi saknar ställande/skällande hundar är det enda sättet - eller har ni andra sätt? Jag vill påpeka (då jag sett lite upprörda trådar på andra ställen) att vi är väldigt modesta och är inte ute efter att skövla skogarna - mer än halva nöjet är att se naturen och äta gott på kvällen. Hittills har vi bara fått 2-4 skogsfåglar och en handfull ripor under en vecka på fyra pers, inte ute efter att fylla frysar eller rensa skogarna med andra ord... /Johan
Publicerat Augusti 26, 200817 yr Jag har haft ont i knäna ett par veckor, får det emellanåt.. men jag upplever det alltid som att det blir bättre när man tvingat sig att promenera i skogen en stund....Jag hoppas det känns bättre snart, och kom ihåg att säsongen är lång! =) Ja, ibland blir det det, men jag har en ev. knäledsbyte på G i slutet på året. Inget ledbrosk kvar i h. knäled. Ben mot ben!
Publicerat Augusti 26, 200817 yr Ja, ibland blir det det, men jag har en ev. knäledsbyte på G i slutet på året. Inget ledbrosk kvar i h. knäled. Ben mot ben! Fasen va trist! har själv fått diagnosen början till artros i höften så det blir till att ta ett par kortison sprutor under jakten för att palla med, men skam den som ger sig!! Och nu är man förkyld oxå, fan va dåligt flyt..
Publicerat Augusti 27, 200817 yr En fråga till er som är mer norrifrån och vana av skogsfågeljakt - vi är ett gäng skåningar som varit uppe i norr några år och blandat ripa med skogsfågeljakt. På fjället har vi hund men i skogen har vi jagat på skånskt manér; dvs att gå på led genom skogen och sakta stöta skogsfågel framför oss (vi är 3-4st så ganska gles drevkedja...) Som regel flyger det alltid fågel på tvärs och ger skottchanser + de som träat och vi kommer inom skotthåll på. De som flyger iväg drar oftast rakt fram 800m så vi träffar ju på dem igen längre fram.Min fråga till er är; hur brukar ni göra, är det ett tillvägagångssätt som ni tillämpar? Eller är det bara smygjakt/ställande fågelhund som brukas? Eftersom vi saknar ställande/skällande hundar är det enda sättet - eller har ni andra sätt? Jag vill påpeka (då jag sett lite upprörda trådar på andra ställen) att vi är väldigt modesta och är inte ute efter att skövla skogarna - mer än halva nöjet är att se naturen och äta gott på kvällen. Hittills har vi bara fått 2-4 skogsfåglar och en handfull ripor under en vecka på fyra pers, inte ute efter att fylla frysar eller rensa skogarna med andra ord... /Johan Jag jagar med stående (Breton) den funkar både i skog och fjäll, varför kör du inte med dina hundar i skog? /Mr Bängelsson
Publicerat Augusti 27, 200817 yr Hemkommen från en kvälls tur efter jobbet..Jagar en del på kronans mark och där hade dom givetvis skjutövning,så man hörde granater brisera hela tiden man jagade, men hunden gjorde ett kanon jobb och hittade en tjäder kull som hon serverade i träden åt mig fast hon är en stötande jycke.. Klippte ner en tjädertupp och en höna men nog var tuppen dåligt utväxt,minsta tupp jag nånsin skjutit! Hönan var däremot riktigt bra utvuxen hur kan de komma sig då dom verkade höra till samma kull??
Publicerat Augusti 29, 200817 yr Är tillbaka nu efter några dagars jakt vi avbröt jakten insåg att det inte värt att vara ute en dag till. En fågel blev resultatet för denna veckas jakt. Ska återkomma sen med lite mer tankar om denna veckas jakt. Är mycket besviken.
Publicerat Augusti 30, 200817 yr Jag jagar med stående (Breton) den funkar både i skog och fjäll, varför kör du inte med dina hundar i skog?/Mr Bängelsson tja, har haft med en hund i skogen, men jag upplever mer att han stöter än ställer - vilket i sig bidrar till att fågel rör på sig. Har inte testat med pinglor eller andra ståndshjälpmedel för att höra stånd - men det kanske är läge? /Johan