Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skogsfågelpremiären närmar sig!

Featured Replies

Publicerat

Nu är det snart dags och mina förberedelser är i full gång. Jag har köpt en stor tältkåta som rymmer 6-8 man och den ska placeras på lämpligt ställe mitt i jaktnarkerna. Jag ska upp dan innan och förbereda och den som vill kan alltid komma på kaffe och kanske en liten malt. Sovplats finns säkert också.

• Svar 96
  • Visningar 11,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Här har av allt att döma den stora kraschen börjat! De Italienska förtrupperna har varit här snart två veckor för att som vanligt rekognoscera skogen och fjällen och de talar om totalkatastrof. De skyller den som vanligt på oss Svenskar som jagar fågel på vintern och utrotar de fåglar som borde vara kvar till Italienarna och norrmännen så att de kan jaga kyckling i Augusti..

Årets inventering i Marsfjällsområdet är inte officiell ännu men rykten säger att det är det sämsta fågelåret sedan de årliga inventeringarna inleddes på -90 talet. Stämmer detta, vilket det bör göra så följer nog ännu större krascher kommande år.

Själv myser jag för några riktigt hårda år är det enda som kan glesa ut de oerhört överbefolkade nordsvenska fågelmarkerna! ;)

Det stämmer ganska bra med dina gissningar, sämsta året sen starten -96. Toppåren 2001-2003 var resultatet ca: 1500 ripor på 10 mil linjer, i år ca;60st. (sextio stycken)

Tyvärr hörs det liknande siffror både från tärnaområdet och jämtland.

Tur att skogen finns! /Raspen

Publicerat
Nu är det snart dags och mina förberedelser är i full gång. Jag har köpt en stor tältkåta som rymmer 6-8 man och den ska placeras på lämpligt ställe mitt i jaktnarkerna. Jag ska upp dan innan och förbereda och den som vill kan alltid komma på kaffe och kanske en liten malt. Sovplats finns säkert också.

Ja du får väl lägga ut kordinaterna så fort kåtan står på plats ;)

Publicerat
Trevligt att du är igång igen Jakob!

Vad jag sett så verkar det liknande fjolåret att det gått sämre med föryngringen i fjällnära marker. Jag och Tobba åker till Jaktstugan idag med ett vedlass ska även inventera lite i skogen :D

Akta dig det är väl klart vi ska lägga ned toppjakten så Italienarna och Norrbaggarna får skjuta sina kycklingar med hagelsprutan :D Skulle inte förvåna mig om man anmäler toppjakten till någon EU domstol och våra politiker skulle väl lägga sig direkt ;):P

Jag är så jävla less på allt skitsnack från sådana som inte vet vad dem pratar om!

Ja nu har jag vaknat till liv igen! Skjutit in studsarna och hela baletten så nu är man redo för en dust med italienare och norrmän igen! Får nog lägga höstjakterna österut för här finns då ingen fågel.

Publicerat
Ja nu har jag vaknat till liv igen! Skjutit in studsarna och hela baletten så nu är man redo för en dust med italienare och norrmän igen! Får nog lägga höstjakterna österut för här finns då ingen fågel.

Kul att se dig här igen Jakob! :P

hmm....har hört indikationer på att stammen håller på att krascha, tyvärr är det ju så att stammen kraschar förr eller senare....här hemma är/var den på väg upp efter drygt ett decenium att totalt botten....hoppas verkligen att året är lika bra som ifjol, men ska man va pessimist så är det förmodligen sämre :angry:...

längtar som tusan till den 25:e B)

Publicerat

Var ut en sväng till markerna förra helgen. dryga 10-talet tjädrar och orrar såg jag men inga kullar :)

Publicerat

Kan bli en mager höst detta :)

Publicerat
  • Författare

Verkar glest lite överallt med fågel verkar det som.... ;) Har dock sett en tjäderkull på den lilla sväng jag tog! känns ju kul att nå´n pippi har ungar :P Nåja, den seriösa "inventeringen" har väl inte börjat än för de flesta skulle jag tro. Men sämre verkar det i år än ifjol iaf ;)

Publicerat

Vilka pessimist konsulter det var här nu då :D

Jag är nyss hemkommen från lite arbete i en av "mina" jaktstugor och hann även med två korta svängar i skogen och inte kommer då jag att behöva svälta i höst :wub:

Publicerat

planen för den 25:e är laggd :D ....jag å en kompis/jobbarkompis sitter i ekan på morgonen och jagar änder....sen ska iaf jag ut med hunden på dagen....kvällen spenderas i vassen sittande i ekan igen :):wub: .....läääängtar!!!!

ska ut å reka i skogen med vovven ikväll

Publicerat
Vilka pessimist konsulter det var här nu då :D

Jag är nyss hemkommen från lite arbete i en av "mina" jaktstugor och hann även med två korta svängar i skogen och inte kommer då jag att behöva svälta i höst :wub:

Låter bra! Då bestämmer jag mig här och nu för att du även ska få ansvara för att jag inte ska gå hungrig. :)

Publicerat
Låter bra! Då bestämmer jag mig här och nu för att du även ska få ansvara för att jag inte ska gå hungrig. ;)

Nu är jag övertygad att du inte behöver min hjälp för att överleva hösten, men givetvis är du välkommen till mig om det kurrar i magen. Jag är en mästare på att laga soppa på en spik :D

Publicerat

Var ut i morse såg 4 stycken varav en tupp. Men oj så sugen man blev. Älskar ljudet av deras härliga vingslag.

Publicerat

Ett litet smakprov skakigt och för trångt att filma vettig sedan blev det bara filmat första skallet då jag glömt ladda batteriet i kameran :D men jag gillar detta ljud rätt bra ;)

th_Frstaslpp08.jpg

Publicerat

fasen du är inte lika stadig på handen med kameran som du är med bössan. eller var det dagen efter. :D

Publicerat
fasen du är inte lika stadig på handen med kameran som du är med bössan. eller var det dagen efter. :D

Till mitt försvar är det väldigt svårt att filma på full zoom med en liten videokamera och jag var inte bakis ;) Har funderat på att göra ett fäste så man kan fästa kameran på bössan, men det skulle kännas lite otäckt att filma hunden då.

Publicerat
Till mitt försvar är det väldigt svårt att filma på full zoom med en liten videokamera och jag var inte bakis :D Har funderat på att göra ett fäste så man kan fästa kameran på bössan, men det skulle kännas lite otäckt att filma hunden då.

en kompis har en liten kamera stor som ett aa batteri på bössan som man kopplar itll en kamera det blir ganska bra själva kameraenheten har han i fickan

Publicerat
Ett litet smakprov skakigt och för trångt att filma vettig sedan blev det bara filmat första skallet då jag glömt ladda batteriet i kameran :D men jag gillar detta ljud rätt bra ;)

th_Frstaslpp08.jpg

OH härligt ljud det där är.

Publicerat

Jäklar vad Han/hon skallar på!....har varit med på en jakt med trädskällare, men den jycken var inte ens i närheten.

Publicerat
  • Författare
Ett litet smakprov skakigt och för trångt att filma vettig sedan blev det bara filmat första skallet då jag glömt ladda batteriet i kameran :lol: men jag gillar detta ljud rätt bra :D

th_Frstaslpp08.jpg

Låter riktigt kul det där.....känlsan börjar infinna sig.....men skallfrekvensven verkar med lätthet passera 120 skall per/min! Eller?
Publicerat
Låter riktigt kul det där.....känlsan börjar infinna sig.....men skallfrekvensven verkar med lätthet passera 120 skall per/min! Eller?

Nej det brukar ligga mellan 100-110 och lägre när man jagat hårt några dagar :lol: Faktiskt är nog just skallet en av hennes svagheter då det inte är speciellt hörbart. Visserligen tycker jag personligen det är bra med ett lite surrande skall istället för högt ylande vilket hörs långt, men detta surrande skall verkar fåglarna föredra att lyssna till. Nu är det många andra parametrar som avgör hur bra hundarna får fåglarna att sitta också men vad jag kommit fram till är att ett surrande skall fungerar bättre

Publicerat

kom precis hem från en rek-runda med vovven i skogen....verkar lovande här iaf :D ... 2 kontakter med Orrar och en Tjäderkontakt...då gick vi bara runt min favvo myr + det närliggande hygget med slyområde.

nu om någonsin längtar man till den 25:e :lol:

Publicerat

Blev gôtt ihjälskrämd av ett antal tjädrar när jag var ute en sväng på bockpremiären i alla fall, så det bådar ju gott om fågeltillgången här i värmland iaf =)

Publicerat

Nu får dagarna gärna gå lite snabbare =) Så snart det blir dags så blir det en svamplockningstur med hagelbössan redo! =)

Publicerat

Såg 3 granna tuppar och 2 hönor på vägen sittandes och äta grus 2 km in på jaktmarken när jag var på älgsafari i helgen, dessutom 300meter från "generalpasset" när det gäller toppfågeljakten, lovande :)