Publicerat Augusti 15, 200817 yr 2008-08-12 09:52:00 Naturvårdsverket satsar 1,5 miljoner kronor på att förhindra att mårdhunden får fotfäste i landet. Med hjälp av fällor och kamerabevakning av åtelplatser ska ett varningssystem som slår larm så snart en mårdhund dyker upp testas i Norr- och Västerbotten i höst. – Det viktigaste just nu är att ta reda på var det finns mårdhundar, säger mårdhundsforskaren P-A Åhlén som tillsammans med Fredrik Dahl från Foma-vilt håller i trådarna för projektet. Foma-vilt är ett vetenskapligt forum som testar och utvecklar metoder för viltförvaltning och viltforskning – Mårdhundar lever i par och håller samman familjevis, fortsätter P-A Åhlén. Där man sett en mårdhund finns det ofta flera. Lyckas vi fånga en mårdhund ska den inte dödas utan förses med så kallad judassändare. När mårdhunden sedan frisläpps kommer den att leda oss till de övriga vilket ger oss större chans att eliminera alla mårdhundar i just det området. Projektet bygger på samverkan med lokala jägare och därför har det bildats en arbetsgrupp med representanter för Jägareförbundet och de två berörda länsstyrelserna. Användbara grythundar spelar en nyckelroll i projektet och därför kommer också Övre norrlands grythundsklubb att involveras. De senaste två åren har det skett en ökning av antalet iakttagna mårdhundar i Norr- och Västerbotten. Flera mårdhundar har också skjutits under jakt och körts ihjäl på vägarna. Bernt Karlsson Tips om mårdhundsförekomst kan lämnas till Jägareförbundet Norrbotten eller Västerbotten. Kontoret i Luleå har telefon 0920-23 18 00 och kontoret i Umeå 090- 14 43 00. P-A Åhlén och Fredrik Dahl går att kontakta via SLU i Umeå, telefon 090-786 58 00. http://www.jagareforbundet.se/news/sa_ska_mardhunden_st.asp
Publicerat Augusti 15, 200817 yr Den satsningen ger nog mera nytta åt någon som får betalt för att dom projektjagar och undersöker mårdhunden, men någon betydelse för slutresultatet, att sverige kommer att invaderas av mårdhunden helt o. hållet på max 10-15 år har det inte. Ju längre ner dom kommer, så blir klimatet och födotillgången gynsammare. Problemet e' ju att det alltid finns marker där ingen jagar eller ingen håller på med predatorjakt, så raccoondog, supikoira, mårdhunden får leva ifred och föröka sig . Låt dom hellre leva så har vargen ett lätt byte att äta, så får annan vilt och hundarna kanske vara mera ifred .
Publicerat Augusti 15, 200817 yr Författare Den satsningen ger nog mera nytta åt någon som får betalt för att dom projektjagar och undersöker mårdhunden, men någon betydelse för slutresultatet, att sverige kommer att invaderas av mårdhunden helt o. hållet på max 10-15 år har det inte. Ju längre ner dom kommer, så blir klimatet och födotillgången gynsammare. Problemet e' ju att det alltid finns marker där ingen jagar eller ingen håller på med predatorjakt, så raccoondog, supikoira, mårdhunden får leva ifred och föröka sig .Låt dom hellre leva så har vargen ett lätt byte att äta, så får annan vilt och hundarna kanske vara mera ifred . Ja, jag tror det också! Jag såg mårdhund mellan Huskvarna-Gränna höst-vintern -86 redan så nog jar den hunnit att etablera sig delvis redan. Jag har fått in flera andra rapporter från sådana som har sett mårdhund söder ut för många år sedan tillbaka.
Publicerat Augusti 17, 200817 yr Författare Jaaaa !!!! Vad ska man säga !!! ...Sverige är ett fantastisk land. Visst är det det! Vi behöver inte fler rovdjur här i landet som för småviltet och då bland annat skogsfågelstammen.
Publicerat Augusti 17, 200817 yr Visst är det det! Vi behöver inte fler rovdjur här i landet som för småviltet och då bland annat skogsfågelstammen. Njaa !!! Jag menade nog mera att det är att ta i..i överkant !!!! Ser själv inga som hellst problem med mårdhundar och fågelstammarna det är nog andra orsaker som gjort fågelstmmen mindre än mårdhunden. Men det är ju lättast för alla att skylla på dom . ...så överreaktion tycker jag det mera är.
Publicerat Augusti 17, 200817 yr Författare Njaa !!! Jag menade nog mera att det är att ta i..i överkant !!!! Ser själv inga som hellst problem med mårdhundar och fågelstammarna det är nog andra orsaker som gjort fågelstmmen mindre än mårdhunden. Men det är ju lättast för alla att skylla på dom . ...så överreaktion tycker jag det mera är. Ja, jag vet inte kanske så mycket om mårdhunden mer än det man har läst. Räven, mården och minken är ju andra djur som går hårt fåglstammen och dess föryngringar.
Publicerat Augusti 17, 200817 yr Ja, jag vet inte kanske så mycket om mårdhunden mer än det man har läst. Räven, mården och minken är ju andra djur som går hårt fåglstammen och dess föryngringar. Nääe ...och det är ju förståeligt då ni ändå inte har någon vidare stam av dom.Men när man själv ser hur måsfågelstammen ökar i rekordfart och är en plåga nu i hela våran omnejd så undrar man ju varför inte mårdhunden äter deras ägg/ungar då dom dessutom häckar i mårdhundarnas paradis miljö !!! utan bara andra sjöfågelägg/ungar. Och då all forskning som gjorts sägar att ändast 10% av mårdhunden överlever första året så då kan man ju undra hur farliga dom är. Och lägg därtill att dom är typ grävling... så en stor del av deras föda är växter,bär och avfall . Räven och en överstor rävstam är enligt mig betydlig värre och lägg därtill kråkor som hackar sönder ägg !!! ..bara för nöjjes skull (har själv sett denna förödelse)....och att inte glömma vidmink som jag skulle gissa plundrar ensam betydlig mera sjöfågelbon än en hel mårdhundskull.
Publicerat Augusti 17, 200817 yr Författare Nääe ...och det är ju förståeligt då ni ändå inte har någon vidare stam av dom.Men när man själv ser hur måsfågelstammen ökar i rekordfart och är en plåga nu i hela våran omnejd så undrar man ju varför inte mårdhunden äter deras ägg/ungar då dom dessutom häckar i mårdhundarnas paradis miljö !!! utan bara andra sjöfågelägg/ungar. Och då all forskning som gjorts sägar att ändast 10% av mårdhunden överlever första året så då kan man ju undra hur farliga dom är. Och lägg därtill att dom är typ grävling... så en stor del av deras föda är växter,bär och avfall . Räven och en överstor rävstam är enligt mig betydlig värre och lägg därtill kråkor som hackar sönder ägg !!! ..bara för nöjjes skull (har själv sett denna förödelse)....och att inte glömma vidmink som jag skulle gissa plundrar ensam betydlig mera sjöfågelbon än en hel mårdhundskull. Det är ju inte lätt att veta så mycket om dom när inte stammen är större än vad den är redan, men jag såg ju redan första mårdhunden utanför Huskvarna hösten-vintern -86. Det är många som har tvekat till att det kan vara möjligt men jag hittar då inget annat djur som är likt en mårdhund, för den har ju som en speciell kroppsform. Jag tror att stammen är större än vad forskarna tror redan här i landet.
Publicerat Augusti 17, 200817 yr Nääe ...och det är ju förståeligt då ni ändå inte har någon vidare stam av dom.Men när man själv ser hur måsfågelstammen ökar i rekordfart och är en plåga nu i hela våran omnejd så undrar man ju varför inte mårdhunden äter deras ägg/ungar då dom dessutom häckar i mårdhundarnas paradis miljö !!! utan bara andra sjöfågelägg/ungar. Och då all forskning som gjorts sägar att ändast 10% av mårdhunden överlever första året så då kan man ju undra hur farliga dom är. Och lägg därtill att dom är typ grävling... så en stor del av deras föda är växter,bär och avfall . Räven och en överstor rävstam är enligt mig betydlig värre och lägg därtill kråkor som hackar sönder ägg !!! ..bara för nöjjes skull (har själv sett denna förödelse)....och att inte glömma vidmink som jag skulle gissa plundrar ensam betydlig mera sjöfågelbon än en hel mårdhundskull. Sen igen finns det ju forskning om saken gällandes här i söder. I i viltrika fågelvikar har man kunnat påvisa en stor ökningen i fågelproduktionen när man lagt hårdkoll på mink å mårdhund..
Publicerat Augusti 17, 200817 yr Sen igen finns det ju forskning om saken gällandes här i söder. I i viltrika fågelvikar har man kunnat påvisa en stor ökningen i fågelproduktionen när man lagt hårdkoll på mink å mårdhund..Joo...visst har dom en viss negativ inverkan på fågellivet...men jag tycker ändå att vissa överdriver det. Och om man läser om vilka farliga smittsamma sjukdomar som dom verkar ha dessa mårdhundar !!!. ...så är det ju ett under att du ännu lever " FinHunter" !!!
Publicerat Augusti 17, 200817 yr skulle man betala 400 000 till 3 personer som åkte ett år skulle dom inte finnas i sverige,dock skulle jag aldrig åka ut för skjuta en utan kanske omplacera en! hoppas verkligen dom kommer ner hit
Publicerat Augusti 17, 200817 yr Joo...visst har dom en viss negativ inverkan på fågellivet...men jag tycker ändå att vissa överdriver det. Och om man läser om vilka farliga smittsamma sjukdomar som dom verkar ha dessa mårdhundar !!!. ...så är det ju ett under att du ännu lever " FinHunter" !!! Har ni fälthöns typ Fasan hos er Foxkiller? Sant att vi inte vet vilka konsekvenser det får i fältlandskapet i Sverige, men det finns 80 miljoner tyskar som vet vilka konsekvenser det har fått där. Dom går inte att begränsa i vissa områden i norra tyskland, bara bytesdjurens densiteter styr kullstorlekarna. Vad en staten och jägarförbund gör kommer det aldrig räcka till, speciellt med mårdhundskramare som F_C i skogarna. Om 10 år sitter jag kanske med en terrier själv - hemska tanke
Publicerat Augusti 17, 200817 yr Joo...visst har dom en viss negativ inverkan på fågellivet...men jag tycker ändå att vissa överdriver det. Och om man läser om vilka farliga smittsamma sjukdomar som dom verkar ha dessa mårdhundar !!!. ...så är det ju ett under att du ännu lever " FinHunter" !!! Har ni fälthöns typ Fasan hos er Foxkiller? Sant att vi inte vet vilka konsekvenser det får i fältlandskapet i Sverige, men det finns 80 miljoner tyskar som vet vilka konsekvenser det har fått där. Dom går inte att begränsa i vissa områden i norra tyskland, bara bytesdjurens densiteter styr kullstorlekarna. Vad en staten och jägarförbund gör kommer det aldrig räcka till, speciellt med mårdhundskramare som F_C i skogarna. Om 10 år sitter jag kanske med en terrier själv - hemska tanke
Publicerat Augusti 17, 200817 yr Har ni fälthöns typ Fasan hos er Foxkiller?Sant att vi inte vet vilka konsekvenser det får i fältlandskapet i Sverige, men det finns 80 miljoner tyskar som vet vilka konsekvenser det har fått där. Dom går inte att begränsa i vissa områden i norra tyskland, bara bytesdjurens densiteter styr kullstorlekarna. Vad en staten och jägarförbund gör kommer det aldrig räcka till, speciellt med mårdhundskramare som F_C i skogarna. Om 10 år sitter jag kanske med en terrier själv - hemska tanke Precis...så får oxå du jaga något riktigt kul !!! Tror att alla grythundägare skulle gärna han dom hellre än grävling och jaga .
Publicerat Augusti 17, 200817 yr Har ni fälthöns typ Fasan hos er Foxkiller?Sant att vi inte vet vilka konsekvenser det får i fältlandskapet i Sverige, men det finns 80 miljoner tyskar som vet vilka konsekvenser det har fått där. Dom går inte att begränsa i vissa områden i norra tyskland, bara bytesdjurens densiteter styr kullstorlekarna. Vad en staten och jägarförbund gör kommer det aldrig räcka till, speciellt med mårdhundskramare som F_C i skogarna. Om 10 år sitter jag kanske med en terrier själv - hemska tanke Glömde svara på första frågan... och vi har ingen vidare stam av fältfåglar och har aldrig haft det heller .Inte innan vi fick mårdhund heller och knappas får vi någon nu heller. Men däremot tycker jag att skogsfåglarn har ökat dom senaste åren. Men vad det beror på vet jag inte.Ända som vi tycks ha lite av nu är mårdhund och räv...allt annat skit fins här !!!!
Publicerat Augusti 17, 200817 yr Ni får ursäkta, men att som en del önska att vi ska få hit mårdhund, det tycker jag är rent ut sagt korkat. Ett djur som vi inte vet hur det kommer att påverka vårt djurliv. Varför önskar man att få hit det? För att få fler rovdjur att jaga? Jaga de vi har istället. Jag kan erkänna att jag gärna skulle prova att jaga mårdhund med laikorna. Men aldrig att jag skulle vilja ha hit dom till mina marker.
Publicerat Augusti 17, 200817 yr Ni får ursäkta, men att som en del önska att vi ska få hit mårdhund, det tycker jag är rent ut sagt korkat. Ett djur som vi inte vet hur det kommer att påverka vårt djurliv. Varför önskar man att få hit det? För att få fler rovdjur att jaga? Jaga de vi har istället. Jag kan erkänna att jag gärna skulle prova att jaga mårdhund med laikorna. Men aldrig att jag skulle vilja ha hit dom till mina marker. Jag är rätt säker på att du kommer och ändra dig då du jagat dom ett antal ggr...sen efter det så glömmer du allt vad grävling heter.
Publicerat Augusti 17, 200817 yr skulle man betala 400 000 till 3 personer som åkte ett år skulle dom inte finnas i sverige,dock skulle jag aldrig åka ut för skjuta en utan kanske omplacera en! hoppas verkligen dom kommer ner hit Tror nog att detta vore en bra stratigi att betala riktig proffs så höll efter dom...och jag tror aldrig att det blir problem i Sverige med mårdhund. För det finns så många rovdjursjägare i norr som tar bort dom innan dom sprids.För att dom ska få fotfäste i Sverige så borde några par omplanteras i skåne...annars kommer dom inte och bli några problem.
Publicerat Augusti 17, 200817 yr Tror också att minken är den allra värsta plundraren. Sköt en mink här i juli som härjade på en ö där tärnorna häckar, och på den lilla stunden som den var där så han den förstöra en hel del ägg. Men.. har man mycket mårdhundar som i södra Finland så tror jag nog att fågellivet påverkas. Mårdhunden är ju allätare och har man ett helt gäng som patrullerar vassarna så kan det nog hända att det slinker ner ett antal ägg som kommer i vägen. Visst överdrivs det och skylls mycket på mårdhunden, men till en viss del stämmer det nog också. Har sett att hur mycket mat jag än sätter i fällorna, allt från en trutvinge till 2-3 trutar, så är allt uppätet till minsta molekyl när en sjubb är i fällan. Glupska krabater är det! Minns då Jaktjournalen hade ett reportage från Munsalatrakten (nära Foxkiller) älgjakt var temat.. men de hade fått ståndskall på en mårdhund och då kom de in på det samtalsämnet. Enligt Jaktjournalen så var det flera jägare där som kunde skriva under på att de hade sett mårdhundar spy upp bland annat bär då dessa kom över ett stycke kött!
Publicerat Augusti 17, 200817 yr skillnad på jaga och göra det när tillfälle finns, vissa släpper ut grisar vilket är lika korkat,jag ska inte ljuga med att jag väldigt gärna ser dom i skogen eftersom då skulle jag kunna jaga ännu mer,lika så den killen som släpper ut en flock grisar,då oxå bönder drar stor ekonomisk skada,en mårdhund som tar en anka som nån greve kan skjuta för 350kr inkl moms tycker jag inte är hela världen,naturens gång dock tycker jag inte mårdhunden kanske ska finnas runt stora häcknings områden eftersom det är rätt kul att se flyttfåglar ,för lite så låter det att dom äter rent allt,,, seriöst är det lite väl uppförstorat om dessa gulliga djur
Publicerat Augusti 17, 200817 yr Tror också att minken är den allra värsta plundraren. Sköt en mink här i juli som härjade på en ö där tärnorna häckar, och på den lilla stunden som den var där så han den förstöra en hel del ägg. Men.. har man mycket mårdhundar som i södra Finland så tror jag nog att fågellivet påverkas. Mårdhunden är ju allätare och har man ett helt gäng som patrullerar vassarna så kan det nog hända att det slinker ner ett antal ägg som kommer i vägen. Visst överdrivs det och skylls mycket på mårdhunden, men till en viss del stämmer det nog också. Har sett att hur mycket mat jag än sätter i fällorna, allt från en trutvinge till 2-3 trutar, så är allt uppätet till minsta molekyl när en sjubb är i fällan. Glupska krabater är det!Minns då Jaktjournalen hade ett reportage från Munsalatrakten (nära Foxkiller) älgjakt var temat.. men de hade fått ståndskall på en mårdhund och då kom de in på det samtalsämnet. Enligt Jaktjournalen så var det flera jägare där som kunde skriva under på att de hade sett mårdhundar spy upp bland annat bär då dessa kom över ett stycke kött! Jooo...man hör då och då vissa skrönor. Men mat ska dom ju ha och är dom många så ska dom självklart ha mera mat. Men som sagt dom äter i princip allt och därför så klarar dom sig rätt bra och föder stora kullar. Men som ägg plundrare så är nog kråkorna värre...det har jag sett med egna ögan flera ggr och då inte tal om mink....som dödar bara för dödandet skull..typ en jägare !!!
Publicerat Augusti 17, 200817 yr Jooo...man hör då och då vissa skrönor. Men mat ska dom ju ha och är dom många så ska dom självklart ha mera mat. Men som sagt dom äter i princip allt och därför så klarar dom sig rätt bra och föder stora kullar. Men som ägg plundrare så är nog kråkorna värre...det har jag sett med egna ögan flera ggr och då inte tal om mink....som dödar bara för dödandet skull..typ en jägare !!! Så rätt så rätt... varför skjuter vi rovdjur om inte för dödandets skull... för att vi ska få mer matvilt, som vi också kan skjuta naturen har nog sin gång, men visst kan det behövas vissa regleringar. Nog tycker jag om då det finns gott om skogsfåglar och sjöfåglar... men samtidigt är det trist om fällorna står tomma hela hösten. Lite samma med trutarna här... har skjutit mellan 20-40 trutar här nu i 3 år på ett litet område, och iår syns resultatet... mycket lite trut, men vad ska man då skjuta nästan så jag önskar att det fanns några till att passa på
Publicerat Augusti 17, 200817 yr Författare Ni får ursäkta, men att som en del önska att vi ska få hit mårdhund, det tycker jag är rent ut sagt korkat. Ett djur som vi inte vet hur det kommer att påverka vårt djurliv. Varför önskar man att få hit det? För att få fler rovdjur att jaga? Jaga de vi har istället. Jag kan erkänna att jag gärna skulle prova att jaga mårdhund med laikorna. Men aldrig att jag skulle vilja ha hit dom till mina marker. Jag håller med Dig fullt ut Musköt, men tyvärr är det försent, för dom finns redan här i landet tyvärr.
Publicerat Augusti 17, 200817 yr Att jämföra med att släppa ut vildsvin är väl inte riktigt korrekt. Vildsvinet tillhör den svenska faunan. Jag vill inte ha hit t.ex vitsvans eller muflon heller. Kan inte se något positivt med att få hit mårdhund. Vill jag jaga rovvilt med mina hundar så har vi redan många arter för oss att jaga.