Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Så ska mårdhunden stoppas

Featured Replies

Publicerat
Jag håller med Dig fullt ut Musköt, men tyvärr är det försent, för dom finns redan här i landet tyvärr. :rolleyes:

Visst finns det någon enstaka mårdhund här nedåt.

Men jag känner nog ca 20 personer som säger att de sett mårdhund här i småland de senaste 20 åren. Skulle detta varit sant så skulle ett djur med mårdhundens reproduktions tal redan ha översvämmat landet.

Publicerat

varför inte rädda dom djur vi har med dessa miljoner innan vi ska utrota en annan,tänker främst på fjällräven som även den är på sikt ett lovligt byte för mig och intresserar mig :rolleyes:

saken är att så länge det finns småvilt till rovdjur så länge har unga chansen att inte bli fattiga för kunna jaga!

Publicerat
saken är att så länge det finns småvilt till rovdjur så länge har unga chansen att inte bli fattiga för kunna jaga!

Men saken är ju den att vi redan har mycket små rovdjur och kråkfåglar, så att det skulle komma ett vilt till påverkar inte ungas möjlighet till jakt något nämnvärt.

Publicerat
Men saken är ju den att vi redan har mycket små rovdjur och kråkfåglar, så att det skulle komma ett vilt till påverkar inte ungas möjlighet till jakt något nämnvärt.

men dom säger juh att mårdhunden kommer finnas som fästingar,miljoner och miljoners :rolleyes:

klart som tusan att unga gynnas väldans av dessa djur om dom kommer!!!!

Publicerat
men dom säger juh att mårdhunden kommer finnas som fästingar,miljoner och miljoners :rolleyes:

klart som tusan att unga gynnas väldans av dessa djur om dom kommer!!!!

Ja ja lev du i den tron. :huh:

Publicerat
  • Författare

Men jag känner nog ca 20 personer som säger att de sett mårdhund här i småland de senaste 20 åren. Skulle detta varit sant så skulle ett djur med mårdhundens reproduktions tal redan ha översvämmat landet.

Ja, det gör det med största säkerhet och jag såg min första hösten-vintern -86 redan mellan Huskvarna-Gränna. :lol: Därefter har jag sett n¨gra här uppe också men tyvärr inte kommit till skott på dom! :P

Publicerat

Jooo..det är det jag velat påskina !!!...att dom är ju inte som möss/råttor och bara man ser en så kommer plötsligt 1000 !! Det är ju så som det målat upp i svenskt media. :D

Vi i våran by brukar spara ett visst antal mårdhundspar på vårarna så vi ska ha något och jaga nästa år oxå. :lol:

Och för två vårar sen visste jag av 3 st par som jag hittade på sista snön i slutet på mars och trodde ju då att nu kommer ju här att finnas massor med mårdhund till nästa år. :P

Men så lite mårdhund som den hösten har vi inte haft i våran by på säkert 10 år...tror vi fick knappt 10 st det året !!! Så överdrivet är rätta ordet....så inte behöver ni i Sverige vara oroliga...ni kommer INTE och få någon mårdhundsstam inom 10 år ...det skulle jag våga gissa . :P

Publicerat
Jooo..det är det jag velat påskina !!!...att dom är ju inte som möss/råttor och bara man ser en så kommer plötsligt 1000 !! Det är ju så som det målat upp i svenskt media. :P

Vi i våran by brukar spara ett visst antal mårdhundspar på vårarna så vi ska ha något och jaga nästa år oxå. :lol:

Och för två vårar sen visste jag av 3 st par som jag hittade på sista snön i slutet på mars och trodde ju då att nu kommer ju här att finnas massor med mårdhund till nästa år. :P

Men så lite mårdhund som den hösten har vi inte haft i våran by på säkert 10 år...tror vi fick knappt 10 st det året !!! Så överdrivet är rätta ordet....så inte behöver ni i Sverige vara oroliga...ni kommer INTE och få någon mårdhundsstam inom 10 år ...det skulle jag våga gissa . ;)

Men nog på 10-15 år :D

Publicerat
Men nog på 10-15 år :P
Joo..om dom bygger en bro över sundet... Åbo-Stockholm :lol:
Publicerat
skulle man betala 400 000 till 3 personer som åkte ett år skulle dom inte finnas i sverige,dock skulle jag aldrig åka ut för skjuta en utan kanske omplacera en! :(

hoppas verkligen dom kommer ner hit :)

holler med dej jag F_C hoppas att dom kommer hit B)

så man kan övertala mamma att ma nbehöver en grythund B)

Publicerat
skulle man betala 400 000 till 3 personer som åkte ett år skulle dom inte finnas i sverige,dock skulle jag aldrig åka ut för skjuta en utan kanske omplacera en! :(

hoppas verkligen dom kommer ner hit :)

holler med dej jag F_C hoppas att dom kommer hit B)

så man kan övertala mamma att ma nbehöver en grythund B)

Publicerat

Jag tror inte på en etyablerad stamm förutom kanske i våra nordligaste delar av landet....Riksgränsen Torneå och ner till kanske Kalix/Råneå.

Jag vet ju att det även tagits en i Sjulsmark men läser man artmonografin så verkar dom kunna företa rejäla vandringar.

Skulle det finnas etablerad stam har jag och mina kompisar en par hundra gryt minst, i trakterna runt Piteå som vi håller koll på, så min gissning är att det dröjer ett tiotal år innan de kommer att bli allmänna i Piteå /Luleå men sen kan det börja gå fort eftersom det finns mer bördig terräng söderut och fler gryt som den kan nyttja.

Håller med musköt alla invandrare i den svenska faunan ska bort eller iallafall hållas på så låg nivå det bara går.(vi pratar mink,mårdhund,mufflon,vitsvanshjort,kanadagås osv....

Men dety blir kul att få en till att jaga under jord ;);)

Publicerat

vad man lyssnar på dom som kan,inte svenska skjutkåta forskare,så har mårdhunden det inte specielt gynnsamt i äns piteå som är 20mil från happis där dom finns väldigt några av,sen gynnsamma förhållande är väl södra sverige, gävle och neråt,mild vinter mycket vilt och rätt biotop för dom,vi snackar över 90mil med vägar tokiga harjägare dom ska förbi innan dom kanske får chansen att etablera sig väldans, räcker med en simpel sten knackare att förstå dom har ALLA odds emot sig och hotet inte är specielt,men som vanligt äre engna intressen så blir juh annan sak då ;)

Publicerat
Men när man själv ser hur måsfågelstammen ökar i rekordfart och är en plåga nu i hela våran omnejd :mad: så undrar man ju varför inte mårdhunden äter deras ägg/ungar då dom dessutom häckar i mårdhundarnas paradis miljö !!! :) utan bara andra sjöfågelägg/ungar.

Tycker det blir kul med ett nytt vilt och lite mer jakt, men om du undrar varför dom inte går så hårt på vitfågels ägg, ungar så skulle jag gissa att det beror på att vit fågeln sammarbetar när det gäller inkräktare som hotar dess avkomma. räven ger sig inte heller på den nerskitningen :D ,

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Samling mot mårdhunden

LULEÅ.

Sveriges lantbruksuniversitet, Naturvårdsverket, Svenska Jägarförbundet samt länsstyrelserna i Norrbotten och Västerbotten samarbetar nu om ett projekt för att stoppa mårdhundens etablering. Med kamerabevakning, och fällor hoppas man nu kunna lokalisera denna art som invandrat österifrån. Nu hoppas projektägarna på tips från den breda allmänheten. Och tips har redan strömmat in, nu senast från trakterna av Kalix och Pajala.

"Vi behöver få in tips på vart man sett mårdhunden, djuret i sig eller tecken på att det förekommer i naturen, exempelvis spillningshögar vilka är mycket olika andra inhemska djur, samt förekomst av spår. Mårdhunden har fyra tår på tassarna, den snarlika grävlingen har fem.

Varningssystemet för upptäckande av mårdhund kommer efter projekttiden att utvärderas. Då tar man ställning till om de metoder som testats ska ingå i ett storskaligt och kontinuerligt varningssystem. Projektet kommer då att föreslå hur ett sådant system kan organiseras.

Har du sett mårdhund? Hör då av dig till Jägarförbundets kontor i Norrbotten eller Västerbotten.

Nyligen bekräftades fynd av mårdhund i Hirvijärvi väster om Kalix och i Vettasjärvi,väster om Pajala.

Fotnot: Projektet men namnet "Mårdhund-förebyggande naturvård" som finansieras av Naturvårdsverket, leds av Fredrik Dahl och Per-Arne Åhlén från SLU.

http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.a ... id=4135653

:D

Publicerat

UMEÅ Under älgjakten har jägarna fått ett viktigt uppdrag.

De ska spana efter spår av mårdhund.

– Vi behöver få in tips, säger Fredrik Dahl, SLU.

Mårdhunden är ett invandrat rovdjur, som normalt inte ska finnas i Sverige. Trots det har rapporterna om mårdhund kommit i rask takt till det nystartade projektet ”Mårdhund – förebyggande naturvård”.

Nyligen har fynd av mårdhund bekräftats i Hirijärvi, beläget väster om Kalix samt i Vettasjärvi, väster om Pajala. Det är just i Norrbotten som mårdhunden främst förekommer, men den har även observerats i Västerbotten under de senaste åren.

– Men hur många djur som finns totalt i landet vet vi inte. För att få en bättre bild av det går vi nu ut och ber att folk ska rapportera in sina observationer, säger Dahl.

Ett varningssystem

Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, har – för att hindra att mårdhunden etablerar sig i Sverige – utvecklat ett varningssystem för invandrande mårdhundar. Fredrik Dahl och P-A Åhlen, inom SLU:s program ”Vilt”, driver projektet i samarbete med Naturvårdsverket, Svenska Jägareförbundet och Länsstyrelserna i Norrbotten och Västerbotten. Nu inleds fältdelen av projektet.

Vill avliva alla mårdhundar

– I de områden som mårdhund har setts hoppas vi med hjälp av kamerabevakning av åtelplatser och fällor kunna lokalisera och avliva alla mårdhundar, säger Fredrik Dahl.

Projektgruppen vänder sig nu till jägare i Norr- och Västerbotten samt till allmänheten för att få in observationer eller tecken på förekomst av mårdhundar

Ovanliga spillningshögar

Mårdhunden kan lätt blandas ihop med andra djur, till exempel grävling. Enligt SLU är det säkraste tecknet på mårdhund dess spillningshögar. De lägger nämligen sin spillning på hög på ett sätt som inget inhemskt djur gör.

Ett annat sätt att skilja mårdhunden från grävlingen är spåren. Mårdhunden har nämligen fyra tår på tassarna. Grävlingen har fem.

FAKTA

Mårdhunden – en riktig värsting

• Mårdhunden kommer ursprungligen från Asien och introducerades som pälsvilt till västra delarna av före detta Sovjetunionen åren 1929–1955. Sedan dess har mårdhunden koloniserat stora delar av Centraleuropa och håller nu på att invadera Sverige och Norge via norra Finland.

• Sverige har i ett flertal internationella konventioner förbundit sig att ”förhindra införsel av, kontrollera eller utrota de främmande arter som hotar ekosystem, livsmiljöer eller arter”.

• Enligt P-A Åhlén, SLU, kan mårdhunden orsaka stor ekologisk skada på det inhemska djurlivet i länder där den redan etablerat sig. Det gäller till exempel markhäckande fåglar, framför allt kolonihäckande arter i våtmarker, och groddjur.

• Dessutom kan den sprida flera allmänfarliga sjukdomar, bland annat rabies och en bandmask som kan ge människor leversvikt med dödlig utgång.

http://www.folkbladet.nu/?p=117907

Publicerat

visst provar dom larm systemen nån måndag då och då för mårdhunden??? tycker det låter som ryssen ska anfalla...härliga ordval!

varningssystem för invandrande mårdhundar

De lägger nämligen sin spillning på hög på ett sätt som inget inhemskt djur gör.

mårdhunden koloniserat stora delar av Centraleuropa och håller nu på att invadera Sverige och Norge via norra Finland.

stor ekologisk skada på det inhemska djurlivet

Dessutom kan den sprida flera allmänfarliga sjukdomar, bland annat rabies och en bandmask som kan ge människor leversvikt med dödlig utgång

post-1234-1220767237_thumb.gif