Publicerat September 19, 200817 yr Tog för 1½ år sen jägarexamen. Har sedan dess febrilt försökt få tag i jaktmark eller komma in i ett jaktlag inom 3 timmar bilreseradie från Stockholm. Är intresserad av rådjur och "neråt", inte älg. Men jag lyckas inte komma med någonstans. Är 30 år, så är för gammal för att få hänga med på ungdomsjakter, trots att man är amatör vad gäller jakt ännu. Någon som har tips? Har inget problem med att lägga fritid på att hjälpa till i skogen osv, men jag vill inte bara köpa paketjakter via diverse sajter för att få komma ut o jaga. Tips? ideer? Det är jag och en jämnårig kompis som sitter i samma båt. Intresset, motivationen och prylarna finns, men saknar mark :-(
Publicerat September 19, 200817 yr Hej, Tror mycket väl du kan vara på rätt ställe, här finns folk med mycket jaktmark och åtskilliga är de möjligheter som finns att följa med tror jag. Tyvärr är jägarkåren ett tvärsnitt av samhället. Dvs det finns folk man gillar och det finns folk man inte gillar. Det gör att folk är lite restriktiva till att bara "ta in folk" i laget som man inte känner och därmed inte vet om dom funkar i det långa loppet. Jaktlagen krymper och det är mycket svågerpolitik hos många lag. Enklast är det ju att köpa en markplätt och gå med i laget, men den möjligheten har ju inte alla. Ett tips är ju att ta kontakt med skogsbolagen och ställa sig på kö där. Välkommen hit hursomhelst.
Publicerat September 19, 200817 yr ring som sagt till dom större skogsbolagen och hör. tre timmar kommer du långt på så det borde inte vara omöjligt att hitta något norrut.
Publicerat September 19, 200817 yr Det finns en tråd där man kan anmäla intresse för att följa med på jakt: Ungdomar/nybörjare Lägg in en presentation där så kanske du kan följa med som gästjägare och på sikt skapa kontakter som kan ge jaktmark. /Peter
Publicerat September 19, 200817 yr Författare Tackar o bockar, la in en kort presentation där. Måste säga att det här forumet är det vänligaste jaktforum jag varit på. Annars brukar man bli "utskrattad" o hånad när man släpper bomben att man är rookie.
Publicerat September 19, 200817 yr Lycka till... Det är inte lätt, det kan jag lova. Jag var själv utan någon större egen jaktmark ett par år tillbaka, och jag slängde in en anmälan till Sveaskog - för 3 år sedan... Uppdaterar den då och då, nu mest för att se hur lång tid det tar innan någon hör av sig. Vägen till småviltsjakt är inte så svår, om du bara kommer över någon bit där du kan träna hundar. Får du rykte om dig att du har bra hundar, så hör jägarna snällt av sig. Jag får tacka nej till en hel del sådana invitationer varje år. Men jag förstår ditt dilemma. Det är lätt att hitta jakt när man är en etablerad jägare, men för att Bli en...så är det lite svårare...
Publicerat September 19, 200817 yr http://www.halsingealg.nu/ Dom öppnar för ansökan 1/1-09 finns lediga platser för småviltsjakt på vissa områden.Dåligt med rådjur i hälsingeskogarna men fågeljakten är bra på många områden. Mvh P
Publicerat September 25, 200817 yr Hej och välkommen. Ja, det här är garanterat det trevligaste jaktforumet, i alla fall om du frågar mig. Och att få tag i mark är inte det lättaste. Försök häng på kompisar som är med i lag när dom har jakter som tar in gästjägare eller häng på skjutbanan och bli kompis med någon där. För visst är det knepigt att komma in, men om du i alla fall visar dig vara en bra skytt och en trevlig kille (vilket man kan göra på skjutbanan) så har du ju kommit en bit. Fast det absolut enklaste är att du skaffar dig en bra hund och sätter ut en annons. Så gjorde i stort sätt jag.
Publicerat September 25, 200817 yr Lägger du på 30 - 60min så är du ju i mina hemtrakter, karlstad/värmland. Här finns det ju en hel del jaktlag, och de söker ju med jämna mellanrum lite nya jägare. Dels på grund av generationsskifte och dels de som enbart är intresserade av älgjakt har börjat tröttna då tillgången på älg minskat. Får man inte skjuta är det tydligen inte roligt längre enligt vissa. Det jaktlaget jag är med i t.ex. jagar på 45000ha, de flesta verkar vara inbitna älgjägare så småviltsjakten är i det närmaste outnyttjad.. dessväre även ovårdad.. Rådjur finns väl inga mängder av här omkring, iaf inte på våra marker. Faktiskt inte lyckats se ett endaste rådjur på de gånger jag varit ute i år... men det är fantastiska fågelmarker däremot =)
Publicerat Oktober 29, 200817 yr Författare Via skogsbolagen går man bet inser jag... Får väl hänga runt på skjutbanor med ett par flaskor whiskey och bästa säljarleendet och hoppas någon nappar
Publicerat Oktober 29, 200817 yr Hoppas det löser sig för dig. Det är svårt att få tag i jaktmark. Jag hadde tur som flyttade till en by där det ingår jakträtt. Annars hadde jag fått söka jakt och betala dyra slantar för att jaga fågel på statensmark ovan odlingsgränsen. Annars finns det två lediga hus här i byn men det är kanske för långt för dig att flytta hit.
Publicerat Oktober 29, 200817 yr Lägger du på 30 - 60min så är du ju i mina hemtrakter, karlstad/värmland. Här finns det ju en hel del jaktlag, och de söker ju med jämna mellanrum lite nya jägare. Dels på grund av generationsskifte och dels de som enbart är intresserade av älgjakt har börjat tröttna då tillgången på älg minskat. Får man inte skjuta är det tydligen inte roligt längre enligt vissa. Det jaktlaget jag är med i t.ex. jagar på 45000ha, de flesta verkar vara inbitna älgjägare så småviltsjakten är i det närmaste outnyttjad.. dessväre även ovårdad.. Rådjur finns väl inga mängder av här omkring, iaf inte på våra marker. Faktiskt inte lyckats se ett endaste rådjur på de gånger jag varit ute i år... men det är fantastiska fågelmarker däremot =) **:o* tappar hakan. hur många jägare har ni i laget?:O 45 tusen ?! my goooood
Publicerat Oktober 29, 200817 yr *** tappar hakan. hur många jägare har ni i laget? 45 tusen ?! my goooood Det är inte så extremt stort. (fast nog är det stort alltid!) Ett av mina jaktlag har 26000ha i norr. (jämför det med mina jaktlag i skåne! Det minsta är på 22 ha!) Skrik till om du är i skåne någon gång så bjuder jag på lite jakt här!
Publicerat Oktober 29, 200817 yr Hej och välkommen. Något jag märkt är att bönder år snåla. va!! visste ni inte det Men de gillar gratis arbetskraft. Om man erbjuder sig att hjälpa till med tex plantering, röjning av skogen osv så kan jag nästan garantera att du får jaga på deras mark. Om du erbjuder att betala så är det inte samma sak ser du. För då måste de i slutänden betala någon annan för att tex röja.Och då svider det i plånboken. Tjänster och gentjänster kommer man mycket långt med. Vet inte hur det fukar där uppe men i Blekinge funkar det fint. Trident1452
Publicerat Oktober 29, 200817 yr Det är inte så extremt stort. (fast nog är det stort alltid!)Ett av mina jaktlag har 26000ha i norr. (jämför det med mina jaktlag i skåne! Det minsta är på 22 ha!) Skrik till om du är i skåne någon gång så bjuder jag på lite jakt här! eller lite fitasc skytte ?
Publicerat Oktober 29, 200817 yr eller lite fitasc skytte ? Då får vi nog fixa lite bättre ammo först
Publicerat November 17, 200817 yr Författare Lusläser efter arrendeannonser o annat på nätet i hopp om att hitta något vettigt inför nästa säsong. Hittills har jag bombat stackars Hippen med frågor om prisvärdhet etc. Tänkte sprida det lite :-) Vad är "normal" pris/hektar vid arrende runtom i riket? Ser allt från 50:- till 500:-/hektar/år. Finns ju en risk att man som ny går på en mina o blir lurad upp på läktaren, så tänkte bäst att stämma av först.
Publicerat November 17, 200817 yr I dom magiska cirklarna dvs skåne-blekinge-södra halland, Östergötland-södra Närke och området en timme runt karlaplan är det nog svårt att hitta arrenden under 150 spänn hektaret idag, ofta ligger det närmare det dubbla och i extremfallen uppåt 1000 spänn per hektar. Sedan sker en avmattning, mest beroende på vilttilgång och rovdjurstryck. Upplever västra Sverige som billigare än östra men det hör ju naturligt ihop med vad som är fram och baksida Normalarrendena i mitt område ligger på 70-100 spänn beroende på vem som äger marken, Harg tar 150 medan Korsnäs som gränsar tar 70. Skall man iaf sätta sig i bilen är det nog värt att köra 1,5 timme istället för 1 tror jag.
Publicerat November 17, 200817 yr Lusläser efter arrendeannonser o annat på nätet i hopp om att hitta något vettigt inför nästa säsong.Hittills har jag bombat stackars Hippen med frågor om prisvärdhet etc. Tänkte sprida det lite :-) Vad är "normal" pris/hektar vid arrende runtom i riket? Ser allt från 50:- till 500:-/hektar/år. Finns ju en risk att man som ny går på en mina o blir lurad upp på läktaren, så tänkte bäst att stämma av först. Skulle nog tro att ett normalt arrende ligger runt en hundring / ha. Själv betalar jag 1000 för 21ha totalt värdelös mark. En jaktkamrat arrenderar en grannmark här och han ger 6000 för 100 ha. Vad jag vet så är de två arrenden a ganska billiga, skulle nog lägga på en 50-100 kr för dem. Men då är vi i djupaste småland, ramlar du iväg ut mot kusten eller ner mot skåne så skenar priserna, Nere i skåne är priserna helt galna, om det är rätt eller fel beror nog på vem man frågar Jag skälv skulle nog finna det svårt att betala mer en 150/ha, men jag har ju en lite annan sits en många andra. Ska föresten försöka komma över en mark på 58ha som jag har hört rykten om att ägaren vill ha 200/ha för.......vi får se /Lasse
Publicerat November 17, 200817 yr Flytta norrut Jag jagar på ca 8000 Ha och betalar för det ca 800:-/år Sen har jag 10 000ha till norröver för 200:- (2,5 timmes bilväg)
Publicerat November 18, 200817 yr * * * tappar hakan. hur många jägare har ni i laget? 45 tusen ?! my goooood Ursäkta sent svar =) Vi är drygt 150 jägare.. området är uppdelat på 3 lag vad gäller älgjakten, gemensam småvilt över hela. Det tråkiga i kråksvängen är att det är bolagsmark så allt med klövar skall utrotas... Nu gör vi ju inte riktigt så då.. men det är dåligt med älg och rådjur existerar inte alls här. Dock gott om hare, skogsfågel, bäver osv.. =)
Publicerat November 19, 200817 yr Tja! Du e välkommen ner till oss o gästa lite sen får vi se om du/ni duger till nåt ok! Kan inte fatta att man ska ha jagat i 100 år innan man får plats i nåt lag!!! Skicka PM,
Publicerat November 19, 200817 yr Författare Tja!Du e välkommen ner till oss o gästa lite sen får vi se om du/ni duger till nåt ok! Kan inte fatta att man ska ha jagat i 100 år innan man får plats i nåt lag!!! Skicka PM, Du har PM