Publicerat November 20, 200817 yr Ursäkta sent svar =) Vi är drygt 150 jägare.. området är uppdelat på 3 lag vad gäller älgjakten, gemensam småvilt över hela. Det tråkiga i kråksvängen är att det är bolagsmark så allt med klövar skall utrotas... Nu gör vi ju inte riktigt så då.. men det är dåligt med älg och rådjur existerar inte alls här. Dock gott om hare, skogsfågel, bäver osv.. =) de va ju då ingen liten summa är du här i krokarna nästa höst så skall jag försöka få dig en plats på ett gäst listan *vågar då inte lova nåt då de e min första höst i detta lag. först höst med jakt också *
Publicerat November 20, 200817 yr Du har PM trevligt att det gått såhär långt bra! andreas lägger min röst på månadens jaktsnackare till Petrinkpg!
Publicerat November 20, 200817 yr Tja!Du e välkommen ner till oss o gästa lite sen får vi se om du/ni duger till nåt ok! Kan inte fatta att man ska ha jagat i 100 år innan man får plats i nåt lag!!! Skicka PM, ja!. häråt finns det massor med jaktlag som har en 10 års minimi gräns att måste ha varit bosat i visst område helt idiotiskt.
Publicerat November 20, 200817 yr Författare Så enkelt e d!! Yeah! Hatten av och ett stort tack! lägger min röst på månadens jaktsnackare till Petrinkpg! +1
Publicerat December 30, 200817 yr Författare Vilka skogsbolag ska man kontakta? Har säkert missat något i mina försök
Publicerat December 30, 200817 yr aaaa det suger.. klickade på stavningskontroll o hela mitt inlägg försvann. Det var nog lika bra det då jag mest svammlade, så jag går till fylletråden istället /Lasse
Publicerat Mars 9, 200917 yr Hejsan, väcker liv i tråden med frågor. Om man ska köpa mark, alltså som man äger, inte bara jaktarrende, vilken summa hamnar man då på i hektar?
Publicerat Mars 9, 200917 yr Det beror ju på vad det är för mark (åker, kalhygge, ungskog, "vuxen skog") samt var marken ligger. Räkna på minimum 50 000/ha i stora delar av södra halvan av landet, sedan ju mer och grövre träd det är på marken så kan priset stiga mot en 250 000/ha. Köper du däremot en större mark kan priset sjunka. Min granne Forsby såldes för under 130 000 000 kronor icg det var fina marker med mycket älg. Där var priset inte alls så högt/ha och dessutom fick köparen ett slott för pengarna också!
Publicerat Mars 9, 200917 yr Mitt tips är att skaffa en (bra) jakthund, väldigt många jägare som sitter och trycker på marker är inte tillräkligt intresserade för att hålla sej med egen hund. Då kan man komma in som hundförare. Har du sedan fått in en fot och sköter dej så brukar det lösa sej. Pb
Publicerat Mars 10, 200917 yr Mitt tips är att skaffa en (bra) jakthund, väldigt många jägare som sitter och trycker på marker är inte tillräkligt intresserade för att hålla sej med egen hund.Då kan man komma in som hundförare. Har du sedan fått in en fot och sköter dej så brukar det lösa sej. Pb hur ska man få en bra hund om man inte har nånstans o jaga ?
Publicerat Mars 10, 200917 yr hur ska man få en bra hund om man inte har nånstans o jaga ? Så fort jag skulle börja jaga in min tax blev jag inbjuden på flera marker , idag är jag med i två utav dom. När jag började jaga med honom var jag utan egen mark. Idag är taxen sju år , jag har fått fler erbjudande om marker men har mer än jag hinner jaga på nu. Dessutom blir man ofta inbjuden på marker som inte jagas med hund så ofta...
Publicerat Mars 10, 200917 yr Så fort jag skulle börja jaga in min tax blev jag inbjuden på flera marker , idag är jag med i två utav dom.När jag började jaga med honom var jag utan egen mark. Idag är taxen sju år , jag har fått fler erbjudande om marker men har mer än jag hinner jaga på nu. Dessutom blir man ofta inbjuden på marker som inte jagas med hund så ofta... Kan tänka mig att man måste he ett litet "nätverk" med kontakter för att det ska lyckas. Är man novis eller så så e det nog inte ngn bra väg att gå mvh garou
Publicerat Mars 11, 200917 yr Kan tänka mig att man måste he ett litet "nätverk" med kontakter för att det ska lyckas.Är man novis eller så så e det nog inte ngn bra väg att gå mvh garou Ok. Jag kan hålla med om att det kan vara tufft. Jag har själv varit gäst i ca 10 år innan jag blev "ordinarie" i ett jaktlag. Men det var ändå mitt bästa tips... Skyttebanorna är väl nästa tips då? Kämpa på , du hittar nog något till slut...
Publicerat November 2, 20178 yr Några funderingar. Om det nu undsluppit någon så är jag i skrivandets stund marklös efter att ha införskaffat mitt första (och enda) vapen ganska nyligen. Vad jag funderar över (och söker förklaring på), är hur det kommer sig att det finns så många marklösa "jägare" samtidigt som skogsägarna klagar över att jägarkåren inte håller efter viltet, då viltet bokstavligen äter upp skogen ? Det vore i sammanhang ett icke-problem om alla dessa marklösa "jägare" fick möjligheten att bli upptagen i ett jaktlag, alternativt få tillgång till mark (genom arrende, för en rimlig peng). Att det är pengarna som styr (marknadsekonomi), det står utom allt rimligt tvivel, men om priserna på arrende är satta så högt att "svensson" inte har de ekonomiska musklerna för att kunna jaga, då får man in jägare med helikopter under den tid som viltet är lovliga och sedan flyger ut när det jaktbara viltet är avlyst. Resten av tiden har då viltet full frihet att gnaga i sig skogen/plöja upp åkrarna (gris) då det inte är någon som håller uppe jakt trycket/ håller populationen nere, året runt. Så vad jag har svårt att förstå är varför skogsägarna och markägarna klagar över att viltet förstör skogen och åkrarna, samtidigt som man håller så höga priser på arrendena, att "vanligt" folk inte har råd att komma ut i markerna för att jaga. Kan någon räta ut frågetecknen för mig, vore jag tacksam.
Publicerat November 2, 20178 yr Som vanligt Mr T, tillgång och efterfrågan. Närmare kontinenten och storstäder = dyrt
Publicerat November 2, 20178 yr 12 minutes ago strävhår sa: Som vanligt Mr T, tillgång och efterfrågan. Närmare kontinenten och storstäder = dyrt Jo, jag förstår det. men varför klagar markägare/skogsägare på att jakt trycket inte är tillräckligt högt på viltet och då viltet då förstör skogen/markerna ? Om markägarna sätter priser som "Svensson" inte mäktar med att betala, utan bara folk som kan flyga in och ut med helikopter för två veckors jakt om året (något tillspetsat), då finns det ingen anledning att klaga över att att viltet skadar de egna markerna, tänker jag, då viltet får frikort resten av året, eller tänker jag fel här ? Vad jag fått förståelse för, är att markägarna klagar över att viltet skadar markerna och skyller (delvis) på jägarkåren, som inte jagar tillräckligt mycket: Konstigt kan jag då tycka, då markägarna (till viss del) själva är en del av problemet.
Publicerat November 2, 20178 yr Annars får du väl ta dit tflyttlass o dra norr ut om du inte har fru/sambo o barn att ta hänsyn till så kan du få tag på ett mindre hemman som ingår i ett vvo. Då får du iaf jaga över hela vvo mark o det är från runt 1000 ha upp till 38 000 ha som är Sveriges största o ligger i Kiruna kommun.
Publicerat November 2, 20178 yr Som strävhår skrev runt storstan mycket dyrt. Jag åker 41 mil enkelresa för och jaga. Där jag jagar betalar jag 3000 kr per år för jakt på 2400 hektar. När jag sökte runtomkring Stockholm där jag bor så var det billigaste jag hitta 20 000 kr och det var inte för 2400 hektar inte.
Publicerat November 2, 20178 yr 21 hours ago lsjonsson sa: Annars får du väl ta dit tflyttlass o dra norr ut om du inte har fru/sambo o barn att ta hänsyn till så kan du få tag på ett mindre hemman som ingår i ett vvo. Då får du iaf jaga över hela vvo mark o det är från runt 1000 ha upp till 38 000 ha som är Sveriges största o ligger i Kiruna kommun. Även om jag inte har något som hindrar mig (så som du beskriver), är det inte realistiskt. Dels för att jag måste ha ett arbete, och dom växer inte på träd i norr, precis. Sedan klarar jag inte av vintern där uppe heller. Inte på grund av snön och kylan, utan på grund av mörkret. Var i Kiruna för ~30 år sedan, mitt i vintern under två veckor, mörkt nästan dygnet runt och det gav inte mersmak om man säger så .
Publicerat November 2, 20178 yr 19 hours ago Ompi sa: Som strävhår skrev runt storstan mycket dyrt Jo, det är väl därför man har jaktlag, kan jag tänka. 19 hours ago Ompi sa: Jag åker 41 mil enkelresa för och jaga. Avstånd skulle inte behöva vara ett hinder, men jag har (i skrivandets stund) ingen bil, ( även om jag har för avsikt att införskaffa en så småningom). Dessautom måste ju en ledighet falla samman med jakttider, och det kan vara lite si och så med den saken för min del, då jag jobbar oregelbundet. Jag har satt upp mig på kö till skogssällskapet här i Blöteborg, och när jag gjorde det, frågade jag hur lång väntetid man får räkna med. Svaret jag fick var att det dröjer ~ två år innan man kan räkna med att komma till en valbar plats, och mer bråttom än så har jag inte, då jag planerar för en längre resa som är tänkt att inledas nästa år, i mitten av Mars, och som är tänkt att vara under ett år. Under den tiden har jag inget problem att stå i kö, s a s .
Publicerat November 2, 20178 yr Men den fråga som jag söker svar på, är varför markägarna klagar över att viltstammarna åsamkar en massa skador på marken dom äger, med udden riktad mot jägarkåren, samtidigt som dom håller sådana priser på arrende, att gemene man inte kommer åt att jaga. Det blir lite moment 22 över det hela, s a s. Eller så är det något jag förbiser, och som ni (förhoppningsvis) kan upplysa mig om.
Publicerat November 2, 20178 yr 1 hour ago MrT. sa: Även om jag inte har något som hindrar mig (så som du beskriver), är det inte realistiskt. Dels för att jag måste ha ett arbete, och dom växer inte på träd i norr, precis. Sedan klarar jag inte av vintern där uppe heller. inte på grund av snöän, utan på grund av mörkret. Var i Kiruna för ~30 år sedan, mitt i vintern under två veckor, och det gav inte mersmak om man säger så . Det beror väl på vad du jobbar med/är utbildad till. Allt norr om Dalälven är ju Norrland så Norrland är stort.
Publicerat November 2, 20178 yr Man behöver ju faktiskt inte ha jaktmark för att få jaga. Passkyttar är välkomna både lite här och där. som gäster. Börja bygga ut ditt kontaktnät så ordnar det sig nog vad det lider.
Publicerat November 2, 20178 yr 2 hours ago lsjonsson sa: Det beror väl på vad du jobbar med/är utbildad till. Allt norr om Dalälven är ju Norrland så Norrland är stort. Oaktat vilket, Så är det inte aktuellt för mig att lämna Blöteborg. Har bott här hela mitt liv och kommer så att förbli.