Publicerat September 21, 200817 yr håll er borta från Lee´s våg och deras billiga press, bara skit. Har använt båda sen jag började ladda, och jag har varit nöjd. Men nya RCBS-pressen är förstås snäppet bättre. Tänk va olika åsikter vi har. Man får uttrycka sina egna tankar och komma ihåg att alla inte håller med
Publicerat September 21, 200817 yr Författare Jag tror att mycket av de dyra verktygen krävs lång erfarenhet för att uppskatta, ungefär som ett splitcanespö till flugfiske... Helt meningslöst för nybörjare, men en njutning för de erfarna... Nja håller faktiskt inte med dig för en gångs skull Det var precis detta jag ville påvisa med mitt inlägg då jag kvalar in i nybörjarfacket här. Köpte Hornadys verktyg för att jag tänkte som så att det duger åt mig då jag inte direkt sysslar med bänkskytte eller är någon driven laddare som har ett tiotal recept igång samtidigt. De futtiga hundralapparna jag tjänade initialt på detta har endast gett mig en merkostnad då jag blev tvungen att köpa ytterligare ett verktyg. Skillnaden är verkligen som natt och dag,hornadys verktyg är ordentligt trögjobbade och dessutom går ena verktyget inte att ställa in fullt ut. Reddingverkyget går så lätt att jag nästan undrar om smörmedel verkligen är nödvändigt,sträckningen av hylsorna borde rimligtvis bli betydligt mindre i reddingverktyget då man inte känner av något motstånd alls?ingen av mina 50 hylsor idag behövde trimmas för övrigt. Längre livslängd på hylsor är också pengar. Själv är jag övertygad om att alla oavsett nivå på handladdning väljer Redding före något annat om dom får prova på en gång. Prisskillnaden är som sagt inte så stor att man inte har råd. /Micke
Publicerat September 21, 200817 yr Nja håller faktiskt inte med dig för en gångs skull ..du krossar mig..! Jag tror dig. Men det hade varit kul att höra vad våra forumister med x antal tiotusen laddningar bakom sig har att säga om det du kommit på gäller samtliga kalibrar? Det kanske kan vara så att vissa märken har "misslyckats" resp fått in en lyckoträff i några speciella kalibrar? Jag har ju mest laddat .375, så det är ju inga söta små pistolkulor vi pratar om, utan saker som frestar grejerna rejält. Jag har laddat med 2 olika uppsättningar verktyg, dock är båda dessa från RCBS, och de känner jag ingen skillnad på. Vad jag känner igen i din beskrivning är att expandern går rätt tungt, men jag vet ju inte om den hade känts så med t ex Redding också..? Svettig har jag dock aldrig blivit, så jag är glad att jag inte köpte Hornadys...
Publicerat September 21, 200817 yr Hmm ytterligare en sån där jobbig tråd som i en förlängning kan resultera i utgifter, må fan ta dej Micke Började med Lee, ruttnade snabbt på dem av någon anledning som jag glömt. Sen sålde Jaguargruppen billiga Hornadyverktyg som jag tycker känns rätt ok.. Det som dock strular är att jag tvingas köra hylsorna två gånger i kalibreringsverktyget för att få dem strypta så de passar bra, kör jag bara en gång så blir det strul med kamring av tom hylsa. Detta TROTS att jag verkligen vridit ned verktyget i botten rejält. Sen undrar jag om jag inte sträcker hylsor rätt hårt för även om jag smörjer hylshalsarna väl invändigt så är det alltid ett rätt hårt motstånd när jag drar ned hylsan... Kräver en del trimning ibland, mäter inte varje hylsa men ser jag någon som sticker i längd så mäter jag den och kamrar. Funkar det att kamra även om hylsan är lite för lång så skiter jag i det och laddar den. Men titt som tätt så måste jag iaf sätta hylsor i svarven.. Å detta skulle man då troligen slippa med Redding? Hövva.. Mvh!
Publicerat September 21, 200817 yr Jag har ju mest laddat .375, så det är ju inga söta små pistolkulor vi pratar om, utan saker som frestar grejerna rejält. Jag har laddat med 2 olika uppsättningar verktyg, dock är båda dessa från RCBS, och de känner jag ingen skillnad på. Vad jag känner igen i din beskrivning är att expandern går rätt tungt, men jag vet ju inte om den hade känts så med t ex Redding också..? Själv har jag lämnat RCBS-verktyget därhän när jag kalibrerar 375. Lee-verktyget funkar bättre för mig i just denna kaliber av nån anledning. Misstänker att det har med expandern att göra som är något mer vettigt utformad på Lee-verktyget.
Publicerat September 21, 200817 yr Har använt båda sen jag började ladda, och jag har varit nöjd. Men nya RCBS-pressen är förstås snäppet bättre.Tänk va olika åsikter vi har. Man får uttrycka sina egna tankar och komma ihåg att alla inte håller med Problemet jag hade var att vågen visade för lite trots kalibrering. Laddade 45-70´n jag hade då och vet inte riktigt hur mycket krut det vart då vågen inte stämde. Hade man haft en gammal påk hade det kunnat sluta riktigt illa upptäckte det långt senare. Kör med Reddings våg nu å den är klockren, väldigt snabb på att stanna upp om man jämför med gunghästen som Lee har. Pressen flexade så den kalibrerade inte hylsorna som den skulle. Köpte deras nya gjutjärnare på smartreloader och ångrar det inte en sekund.
Publicerat September 21, 200817 yr Författare Hmm ytterligare en sån där jobbig tråd som i en förlängning kan resultera i utgifter, må fan ta dej Micke Sorry Jag kanske inte kan få dig att skaffa en bygel Men om jag får bestämma en enda sak åt dig i år så är det att köpa Redding! Värt varenda krona och lite till. Alla problem du beskriver känner jag så väl igen..... /Micke
Publicerat September 21, 200817 yr Är ni medvetna om att jag just nu sitter o knåpar ihop ett laddkit från vapex. BB hjälper mig via pm Men jag kommer att strypa er alla om jag inte kommar att ladda, elle rom ksiten sprängs i synen på mig. Gissa om jag ska terra er med pm, om bara ett litet tag Lasse
Publicerat September 21, 200817 yr Författare Är ni medvetna om att jag just nu sitter o knåpar ihop ett laddkit från vapex.Lasse Ännu ett får till fållan /Micke
Publicerat September 21, 200817 yr Är ni medvetna om att jag just nu sitter o knåpar ihop ett laddkit från vapex.BB hjälper mig via pm Men jag kommer att strypa er alla om jag inte kommar att ladda, elle rom ksiten sprängs i synen på mig. Gissa om jag ska terra er med pm, om bara ett litet tag Lasse första steget tycker jag är att skita i vapex(jag gillar dom ändå) och beställa från smartreloder. allt är billigare därifrån och blir snabbt levererat. sen har dom billiga redding verktyg också.
Publicerat September 21, 200817 yr första steget tycker jag är att skita i vapex(jag gillar dom ändå) och beställa från smartreloder.allt är billigare därifrån och blir snabbt levererat. sen har dom billiga redding verktyg också. Problemet är att jag suger på detta med ahndladdning och min fack engelska är skit den med i detta område. Annars är jag ju smålänning så kan jag sprara pengar så gör jag gärna det. Lasse
Publicerat September 21, 200817 yr Författare Problemet är att jag suger på detta med ahndladdning och min fack engelska är skit den med i detta område.Annars är jag ju smålänning så kan jag sprara pengar så gör jag gärna det. Lasse Jag suger också på handladdning men det är inte särskilt knepigt. Bara att kunna ladda din 7x64 med vilken kula du vill har redan sparat pengar åt dig /Micke
Publicerat September 21, 200817 yr Jag suger också på handladdning men det är inte särskilt knepigt.Bara att kunna ladda din 7x64 med vilken kula du vill har redan sparat pengar åt dig /Micke Jag har ju fattat att ska jag skjuta så mycket som jag vill med 7X64:an utan att handladda så blir jag skitfattig Har inte kollat så mycket på detta annu för jag ruttnar på att jag inte vad jag behöver o vad de olika delarna är. BB har försökt hjälpa mig fatta, så en el har klarnat. Men nu var Maddog framme med smartreloders sida o då heter det lite olika igen Får nog hyra in hjälp för detta, vill till en början inte köpa billig skit bara för att det är billigt. gillar jag det inte kan jag alltid sälja skiten. Redding får ju bra betyg av många av er, men så även Lee och andra, så det är nog lite olika krav, o önskemål Om någon vänlig själ är sugen på att klippa ihop ett bra kit till en 7X64 så är jag evigt tacksam Gärna med en förklaring på vad det är för grejjor med. Jag har läst att men kan göra om hylsor från 30-06 till 7X64, behöver ett sådant verktyg med. O gärna lite tips på kulor o krut.. Ha nu fick ni att göra hela natten Lasse
Publicerat September 21, 200817 yr första steget tycker jag är att skita i vapex(jag gillar dom ändå) och beställa från smartreloder.allt är billigare därifrån och blir snabbt levererat. sen har dom billiga redding verktyg också. Redding verktyg slut på Smartreloader i 7x64
Publicerat September 21, 200817 yr Redding verktyg slut på Smartreloader i 7x64 Jag såg det, min vanliga tur
Publicerat September 21, 200817 yr Vill inte krascha MrM's tråd, men krut som du kan tänkas tanka i dina hylsor är Normas 204 & MRP eller VihtaVouris N160. Kulor är helt beroende på vem du frågar - ta t ex Hornady - billig skit, säger många. Men Remington, Winchester med flera laddar dem i sin fabriksammunition, och vi kan nog utgå ifrån att Hornady är bland de största tillverkarna i världen. Prova dig fram, och dra dina egna slutsatser. Bli expert, precis som alla andra handladdare... Men du.. Du ska börja med att köpa dig en bra handbok med instruktioner och ladd-data. Detta är livsviktigt. Är du inte svängd i engelska, så rekommenderar jag varmt Ladeboken. Norska kan vi i de flesta fall traggla oss igenom... www.ladeboken.no
Publicerat September 21, 200817 yr Författare Vill inte krascha MrM's tråd, men krut som du kan tänkas tanka i dina hylsor är Normas 204 & MRP eller VihtaVouris N160.Kulor är helt beroende på vem du frågar - ta t ex Hornady - billig skit, säger många. Men Remington, Winchester med flera laddar dem i sin fabriksammunition, och vi kan nog utgå ifrån att Hornady är bland de största tillverkarna i världen. Prova dig fram, och dra dina egna slutsatser. Bli expert, precis som alla andra handladdare... Precis! Vad det gäller kulor så fråga dig själv först och främst vilka egenskaper du söker,annars får du bara en massa råd utan förankring till vad du ska jaga och hur. Blöt. Hård. Hög restvikt. Liten restvilt Långhåll. Korthåll. m,m /Micke
Publicerat September 21, 200817 yr Sen är det jävligt bra att ha någon i närheten som kan ladderiet så du kan trycka ihop dina första skott i sällskap med ngn kunnig. Så jävla svårt är det inte.. Fick själv hjälp i början och det behövdes kan jag säga Behövs nog fortfarande iofs Måste dock vänta med Reddingsverktyg insåg jag precis när jag var på väg till siten för beställning, jaktbudgeten lär gå till soppakostnader helvetes jävla skit :D Mvh!
Publicerat September 21, 200817 yr skurebo här är det paketet jag skulle valt. http://www.smartreloader.com/redding-big-b...kit-p-2363.html http://www.smartreloader.com/hornady-lockn...ure-p-2505.html http://www.smartreloader.com/lee-case-leng...eke-p-3382.html http://www.smartreloader.com/lee-large-cut...tud-p-3082.html http://www.smartreloader.com/redding-dies-...eke-p-3330.html men detta går att rasta sig på om man har begränsad budget. http://www.smartreloader.com/lee-breech-lo...kit-p-3773.html http://www.smartreloader.com/lee-large-cut...tud-p-3082.html http://www.smartreloader.com/lee-large-cut...tud-p-3082.html http://www.smartreloader.com/lee-pacesette...eke-p-2741.html det finns bra paket med bra pris från torsbo. tex Hornady Laddpaket Lock-N-Load Classic 2795.0 samma kit kostar 4339.00 hos vapex.
Publicerat September 22, 200817 yr Ni är för vänliga Nu har jag sabbat Mr Mausers tråd så mycket att han nog stryper mig Hämnas gärna i min dagbok Lasse Startar nog en ny tråd om detta när jag beställt.
Publicerat September 22, 200817 yr Köp inte Lee´s billiga kit, snälla. När du laddat en stund kommer du säga som jag, vikket skit! Det enda jag har kvar är krutspottaren och TH-isättaren. Dom grejerna är inte dumma faktiskt. Men spara en stund istället och köp bättre grejer. Borde fan va straffbart sälja en våg som inte visar rätt, helt otroligt då det är en balansvåg det handlar om
Publicerat September 22, 200817 yr jag är lite kluven till lee visst är det skit gillar dock doseraren ganska bra tändhattsisättaren bra och svarven superbra. men om man inte har råd så är det ok skiten funkar även om man ibland vill slänga vissa saker i kaminen. jag räknade lite för ett tag sedan och har nog laddat upp ca 25000 kr på ett år hade jag haft ett lee kit så hade jag knappt orkat med att ladda för kanske 5000 kr så den sparar in pengar på flera sett. för visst ökar ladd gjädjen med riktigt bra saker.
Publicerat September 22, 200817 yr Författare Nu har jag sabbat Mr Mausers tråd så mycket att han nog stryper mig Ingen risk Vilken härlig diskussion det blev,att Redding var bra förstod jag men inte att den var så hyllad! /Micke
Publicerat September 22, 200817 yr Ingen risk Vilken härlig diskussion det blev,att Redding var bra förstod jag men inte att den var så hyllad! /Micke Så skönt att du tar det så. en riktig gentleman Hur går det på jobbet
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.