Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Det finns laddverktyg och sen finns det laddverktyg!

Featured Replies

Publicerat
Segt ^_^ vill jaga!!!

/Micke

;):P

• Svar 98
  • Visningar 33,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Oj vilken fart det blev på denna tråd!

Visst är Redding bra verktyg men man ska nog äga en grym bössa innan man kan se någon skillnad på tavlan om skotten är laddade med Redding eller Lee verktyg :huh: Så visst duger det mesta fast det är roligare med bra grejer och som vanligt är det nog smartast att köpa varken billigaste eller dyraste utan någonstans i mellan klassen ger alltid mest för slanten om du inte hittar något begagnat som garanterat är bäst.

Publicerat

Detta att märka av resultat på bana är way over my head kan jag säga, är nöjd om kalibreringen av hylsan går utan att man tvingas tjuvhålla bordet som pressen står på :huh:

Mvh!

Publicerat

jag har haft två verktyg som haft en förbannelse (6,5x55 och hornet) över sig båda rcbs bytte till redding och då kom en förbättring av precisionen som ett brev på posten.

använder både redding och hornady (dock ett av äldre modell) till 6,5x55 av dom ger hornady verktyget bäst precision

men det beror nog på att hornadyverktyget är i 6,5x55 skand reddning verktyget är bytt till ett dito neck sizer men har inte på fötterna att uttala mig hur det funkar riktigt än det tar många laddningar.

tycker lee är svåra att få bra helkalibering med blivit tvungen att slipa ner hylshållaren i några fall.

Publicerat
för visst ökar ladd gjädjen med riktigt bra saker.

Där sa du nåt sant.

Publicerat

Hade ganska långt gångna planer på att beställa ett laddkitt, ända tills jag drog på mig jaktkängorna idag o såg att de har spruckit i hälen :(:(:(

Sicken skit kvalitet, jag har bara haft dom i ca 10 år eller nått :P

Nu blir det till o lägga ett par tusen där istället, synd att plundra hela spargrisen på en gång.

Jag har nog inte så stor gris som vissa B):(B)

Måste nog deala någon bra svartaffär eller något. :D

Lasse

Publicerat
Jag har nog inte så stor gris som vissa ^_^:DB)

Det är ju liksom grejen, i alla fall för mig, som hankar mig fram på en fastighetsskötarlön... Hade jag Inte köpt laddgrejer, så hade jag inte haft råd att skjuta som jag gör nu. Och har jag inte råd att övningsskjuta - så jagar jag inte.

Du kan få ett par bättre begagnade Stålex - jag använder ändå bara Foppatofflor - av mig, så ta du och slakta grisen på handladdningens förlovade altare... ^_^

Publicerat
  • Författare
så ta du och slakta grisen på handladdningens förlovade altare... :D

Jag tillhandahåller kniv och skållningskar ^_^

/Micke

Publicerat

Slaktsupen kommer från Rimbo ^_^

Mvh!

Publicerat
:lol::D:D
Publicerat

Vad tror herskapet om detta, har mailat herrn för att få rea på mer vad som ingår.

Vaffan menar han med licens, inte faan måste man ha licens för att ha handladdningsgrejjor. :D

Publicerat
Vad tror herskapet om detta, har mailat herrn för att få rea på mer vad som ingår.

Vaffan menar han med licens, inte faan måste man ha licens för att ha handladdningsgrejjor. :wacko:

Glömt något månde?

Länk kanske? Kan ju tycka till lite i största allmänhet men det kanske är något speciellt du funderar på?

:lol:

Nope ingen licens för laddutrustning.

Mvh!

Publicerat
Glömt något månde?

Länk kanske? Kan ju tycka till lite i största allmänhet men det kanske är något speciellt du funderar på?

:wacko:

Nope ingen licens för laddutrustning.

Mvh!

Ha ha ja djävlar jag glömde den :lol::D:D

http://www.blocket.se/vi/18377268.htm?ca=17_s

Tycker personligen den är dyr.. köper ju nytt för dom pengarna, beror ju lite på vad han skickar med.

Publicerat
Ha ha ja djävlar jag glömde den :wacko::lol::D

http://www.blocket.se/vi/18377268.htm?ca=17_s

Tycker personligen den är dyr.. köper ju nytt för dom pengarna, beror ju lite på vad han skickar med.

pruta.

Publicerat
pruta.

Alltid man är ju smålänning.

Jag har ingen 30-06 längre men svågern har ju 308 och frun en 6,5-55 så om det medfööljer laddverktyg till dessa så är det ett plus.

Det kittet som du smidde ihop åt mig går ju loss på samma pris, exl frakt givet då.

Lasse

Publicerat

vafan ska han med licens till??

Publicerat
vafan ska han med licens till??

Jag vet inte, han kanske ska skicka med en massa färdigladdat. :wacko:

Publicerat
Jag vet inte, han kanske ska skicka med en massa färdigladdat. :wacko:

Ja.. då är det både du och han som måste ha licens isf.. du för vapnet/ammon och han för att få ladda åt andra =)

Han kanske bara vill ha hängslen och livrem så han inte kränger prylar till nån kriminell typ? =)

Publicerat
Ja.. då är det både du och han som måste ha licens isf.. du för vapnet/ammon och han för att få ladda åt andra =)

Han kanske bara vill ha hängslen och livrem så han inte kränger prylar till nån kriminell typ? =)

Kan nog vara så.

Publicerat

förmodligen.,.

Publicerat

Jag har verktyg från RCBS, LEE, Hornaday, Lyman och press från LEE och Redding.

Jag han inte se nån jättestor skillnad på funtionen av verktygen förutom att finischen är bäst på Hornaday och sämst på LEE. Hylshalspedytten som sitter på utstötarnålen är sämst på RCBS o bäst på Honaday. Framöver kommer jag att köpa Reddingverktyg för att se hur de är. Bäst lär Forster och Dillonverktygen vara men jag laddar inte mycket nog för att lägga pengar på dessa dyrgripar. Jag gillar Hornaday´s verktyg bäst (hittils) och tycker att RCBS är övervärderade.

Pressen från LEE (alu) används för att trycka i kulan för då behövs ingen kraftigare press. Det är ju praktiskt att ha en press för kalibrering o en för kulisättning när man expreminterar med olika laddningar (tycker jag).

Hylsfett från LEE är skit, RCBS funkar bra. Längdtrimmaren o brotschen från LEE är lysande tillsammans med skruvdragare eller LEEs mojäng där man drar i ett "startsnöre".

Krutdoseraren från LEE funkar bra men är lika oexakt som alla liknande doserare. Vågen från LEE funkar men alla balansvågar är långsamma att jobba med. Köp en digital isället.

Övriga grejer som är bra att ha är en hylstumlare för rengöring av hylsorna så du slipper att sitta med putsduk och Häxans putsmedel. Skicka dock inte efter tumlaren från US utan att förvissa dig om att den går att använda på 230V. Rena hylsor upplever jag som viktigare än vilket fabrikat det är på verktygen för en skitig hylsa går trögt i alla verktyg.

Laddbrätte gör du själv med ett 13mm borr och en plankbit.

Att Hornaday (eller nån annan tillverkare) skulle göra verktyg med fel mått låter minst sagt märkligt med tanke på skadeståndskraven de kan råka ut för i US. Däremot finns det ju vissa marginaler på måtten för alla hylsor, verktyg och patronläge och har man otur kan marginalerna vara på fel sida därav problem.

Publicerat

Det här med hylstumlare är något jag verkligen saknar, mina hylsor ser ruskigt sunkiga ut nu mera.. Ids inte putsa dem utan torkar bara av dem efter kalibrering och då ser de ju ut därefter..

Använder Hornadys verktyg nu och är nöjd med dem, för oerfaren för att kunna dissa eller hissa dem. Lee däremot strulade konstant..

Mvh!

Publicerat
Pressen från LEE (alu) används för att trycka i kulan för då behövs ingen kraftigare press.

Det duger den till men inte till kalibrering

Krutdoseraren från LEE funkar bra men är lika oexakt som alla liknande doserare.

Är riktigt funkis faktiskt. Oexakt vet jag inte, min kommer inom 0,2 gr om jag sköter mig rätt. Men jag tricklar alla laddningar hur som helst.

Vågen från LEE funkar men alla balansvågar är långsamma att jobba med. Köp en digital isället.

Vågen är inget annat än skit, den stannar aldrig o man kan inte lita på den. Uppmanar alla som har den att slänga skiten. Anledningen till att du tyckar balansvågarna är långsamma är att du använder Lee´s våg som är odämpad, köp en dämpad bra våg, typ Redding´s <_<

Publicerat

"Är riktigt funkis faktiskt. Oexakt vet jag inte, min kommer inom 0,2 gr om jag sköter mig rätt. Men jag tricklar alla laddningar hur som helst."

0,2gram är oexakt enl. mig men jag brukar göra som så att jag ställer in den någelunda (ca-0,3gn+-0,2gn), pytsar i alla hylsor som skall användas, tar hylsan m krut och häller det på vågen, väger krutet och triklar resten som då ligger -0,1 till -0,5gn. Skott till pappälgen o liknande kan man skita i en diff på +-0,2gn då det inte slår många mm på 80m. Detta givetvis lite beroende på kaliber då en 9,3an reagerar mindre än en 222r.... :wacko:

"Vågen är inget annat än skit, den stannar aldrig o man kan inte lita på den. Uppmanar alla som har den att slänga skiten. Anledningen till att du tyckar balansvågarna är långsamma är att du använder Lee´s våg som är odämpad, köp en dämpad bra våg, typ Redding´s "

Jag vill minnas att min LEE våg är dämpad men jag har även testat andra fabrikat och digitalvågen är minst 10ggr snabbare än den bästa balansvåg. När man laddar 50-100 skott blir det väldigt irriterande i längden att vänta på vågen.