Publicerat Augusti 24, 200520 yr Hejsan. Jag vill blir yrkesjägare när jag blir stor? Är det någon erfaren som kan berätta lite saker om de yrket? T ex : Hur mycke dom tjänar Exakt vad en yrkesjägare gör på arbetet Vilka tider och dagar Vad man ska gå för utbildning(gymnasie) Och sen kanske något annat viktigt att tänka på
Publicerat Augusti 24, 200520 yr såhär ligger det till. du ska gärna gå en jaktlinje på ett naturbruksgymnasium nånstans i sverige. för att sedan ens få behörighet för att få söka in för att läsa till yrkesjägare måste du göra 3 år(om jag inte minns fel) praktik som jaktelev på olika gods. jobbdagar, hmm från då det blir ljust tills det blir mörkt. lönen är inget att prata om ens när man praktiserar som jaktelev. så vägen dit är lång, för lång enligt mitt tycke så jag har lagt ner dem planerna. men om du verkligen brinner för det så är det bara att prova, som sagt, gå en jaktlinje på gyymnasiet så får du fara iväg och göra praktik å olika gods, då får du se om det är nåt för dig eller inte.
Publicerat Augusti 25, 200520 yr Kan bara svara för mig själv...men jag skulle nog bli förbannat less på att ha jakten som ett yrke...tror mycket av det roliga försvinner.Visst...det är väl mer än bara jakt varje dag...men nog blir de många dagar i skogen ändå. Jag tror man ska passa sig för att ha sitt intresse som jobb...tror man kan bränna ut sig..å då är de inte kul längre.Jag kan nog vara ganska så less i slutet av säsongen måste jag erkänna... Däremot är det ju underbart att ha ett så starkt intresse vid sidan av jobbet....det gör vardagen mkt mkt intressantare...för mig iaf... MEN...helt klart...är man säker på vad man vill då ska man ju självklart satsa på det....
Publicerat Augusti 25, 200520 yr Dessutom måste väl elev- och praktikplatserna vara godkända av Svenska Yrkesjägareföreningen, och man konkurrerar alltså om dessa platser med alla andra förhoppningsfulla. Det torde därför krävas en del meriter att visa upp redan när man söker en godkänd praktikplats. Sedan betyder inte avklarad praktik och elevtid inte att man blir antagen till viltmästarutbildningen (eller att det alls ges någon utbildning under några år) och det är långt ifrån alla som gått igenom utbildningen till viltmästare som får jobb som yrkesjägare. Dessutom är det en i hög grad praktisk utbildning. På jobb där det förväntas lite mer teoretiskt kunnande, som jaktvårdskonsultent, anställer man efter vad jag förstått mer och mer biologer och jägmästare med jaktlig specialkompetens, snarare en viltmästare. Men visst är det ett mycket speciellt liv för den som tar sig hela vägen, och det kräver inte bara ett nästan abnormt intresse för jakt och natur utan också att man har mycket känsla både för att ge service och att leda själv. Att vara yrkesjägare på ett gods är väl ungefär som att vara hovmästare, det gäller att ha koll på kypare och servitricer och se till att de finns på plats och gör sitt jobb, se till att gästerna är nöjda och uppfylla deras önskemål men styra upp ifall en gäst inte uppför sig och i värsta fall kasta ut denne, men alltid vara artig och vänlig och korrekt mot gästerna. Detta ovanpå allt viltvårdsarbete; det passar inte alla.
Publicerat Augusti 25, 200520 yr håller med dig kettukiller..visst du får jaga mycket, skjuta mycket och det där, men efter ett tag så kommer allt att börja gå på rutin, det blir ingen spänning....
Publicerat Augusti 25, 200520 yr Författare Okey, tack för alla svaren. Men jag undrar vad en yrkesjägare gör på arbetet? För man går väl inte runt och skjuter djur hela dagarna lång? Sen verkar de som ni sejer ganska lång väg att gå,och man kanske tröttnar tills slut. Men skulle man inte typ kunna jobba som jakt guid då? att man annordnar jaktturer i skog och mark för turister eller annant folk?
Publicerat Augusti 25, 200520 yr som du låter zorox så låter dt verkligen som att jakt och viltvård är en utbildning för dig på gymnasiet! tyvärr finns det inte i dina hemtrakter, men tex i kalix, osby finns det..vi hade en kille från gävle i klassen..under den utbildningen utbildar du dig til bla annat jakt guide..mena tt leva på dt är svårt, men att ha det som säsongsarbete är ju inte fy skam!
Publicerat Augusti 25, 200520 yr Författare hehe okey!! Jo,jag hade tänkt att gå i forshaga eller ljusdal.,kanske kalix tillochmed. Vill komma långt hemmifrån ,så man får se lite nya vyer:)
Publicerat Augusti 25, 200520 yr som du låter zorox så låter dt verkligen som att jakt och viltvård är en utbildning för dig på gymnasiet! tyvärr finns det inte i dina hemtrakter, men tex i kalix, osby finns det..vi hade en kille från gävle i klassen..under den utbildningen utbildar du dig til bla annat jakt guide..mena tt leva på dt är svårt, men att ha det som säsongsarbete är ju inte fy skam! Han får väl läsa vidare till Jägmästare alt. viltmästare.
Publicerat Augusti 26, 200520 yr Författare Han får väl läsa vidare till Jägmästare alt. viltmästare. Och vad är de? ???
Publicerat Augusti 26, 200520 yr Problemet med yrkesjägarrollen är väl som sjuksköterskerollen. Det finns så många som vill ha sådana jobb och inget annat att de gärna jobbar för slavlöner. Framför allt lärlingsplatserna är väl ett sätt att skaffa slavarbetskraft - så gott som gratis - till godsen. Föreslår i stället att du läser till att bli jägmästare. Om du väljer rätt inriktning och ser till att jobba på rätt ställe kommer du att kunna jaga något in i h-e mycket, för det är ju inga konstigheter att du har med gråhunden och 9,3:an när du skall ut i skogen och planera hyggen ;D ;D ;D
Publicerat Augusti 26, 200520 yr Författare Problemet med yrkesjägarrollen är väl som sjuksköterskerollen. Det finns så många som vill ha sådana jobb och inget annat att de gärna jobbar för slavlöner. Framför allt lärlingsplatserna är väl ett sätt att skaffa slavarbetskraft - så gott som gratis - till godsen. Föreslår i stället att du läser till att bli jägmästare. Om du väljer rätt inriktning och ser till att jobba på rätt ställe kommer du att kunna jaga något in i h-e mycket, för det är ju inga konstigheter att du har med gråhunden och 9,3:an när du skall ut i skogen och planera hyggen ;D ;D ;D Jo,exakt, Jag har länge tänkt på Jägmästare oxå, men de är lite svårt att välja. Sen vet jag varken vad jägmästare eller yrkesjägare har för arbetsroller :/
Publicerat Augusti 26, 200520 yr Det är enkelt tror jag. Blir du jägmästare får du bra betalt och får jaga så mycket du vill. Blir du yrkesjägare får du pissdåligt betalt och måste jaga precis så mycket din arbetsgivare vill. Jag tror tat det inte skall vara något svårt val
Publicerat Augusti 26, 200520 yr Författare Nä, självklart att man väljer yrkesjägare då :-* Nerå, men då får jag väl bli Jägmästare då Ska nog gå gymnasiet i forshaga (om jag kommer in) annars blire väl ngt annat naturbruksgymnasie.. Men tack ska ni ha för hjälpen alla., men fortsätt att skriva i tråden
Publicerat Augusti 26, 200520 yr Jo,exakt, Jag har länge tänkt på Jägmästare oxå, men de är lite svårt att välja.Sen vet jag varken vad jägmästare eller yrkesjägare har för arbetsroller :/ Jägmästare, Skogsmästare jobbar åt t. ex. SCA, Sveaskog, större gods som jakt- & skogsansvariga. Viltmästare läser Du på Öster-Malma i 2 år tror jag (Jägarförbundets gård). Du kan ju gå till en studievägledare på skolan och höra Dig för lite närmare.
Publicerat Augusti 26, 200520 yr Författare Jaja, okey.. Jag är ju bara 14 år nu, men man måste tänka på framtiden, få bra betyg i skolan osv Men än är det 2 år kvar
Publicerat Augusti 26, 200520 yr Jaja, okey..Jag är ju bara 14 år nu, men man måste tänka på framtiden, få bra betyg i skolan osv Men än är det 2 år kvar Jag vet, har själv en parvel född-91 som är jämngammal med Dig.
Publicerat Augusti 26, 200520 yr Jasså, kul...Ska han oxå arbeta inom jakten lr? Vet ej! Basketproffs kanske???
Publicerat Augusti 26, 200520 yr nog är ju yrkesjägare ganska ok om man är intresserad och hittar en bra arbetsplats. MEN det svåra är ju att bli det..vägen dit är lång, speciellt lärlingsåren..snackade med en polare idag, han är jaktelev på ett gods, frågade om hur det är för han med de materiella. han får ut kring 4-4,5k efter skatt, gratis boende och "gratis" bensin...och telefon tror jag...vissa dagar jobbar han från ljus till mörker, vissa dagar är det bara att utfodra och sen göra vad man vill....men han sa att det lär nog bli lite mera jobb nu när säsongerna starar på allvar..största anldningen til att jg har valt bort alternativet att gå som jaktelev är att jag då måste flytta.. och ska det vara nåt som får mig att flytta från kylan och snön här uppe, ja då ska det vara ett helvets bra betalt. inte ens då tror jag ;D så, gå ett naturbruksgymnasiummed jaktinriktning, där får du lära dig mer om både jägmästare och yrkesjägare..inte minst chansen att få praktisera med sådana..
Publicerat Augusti 26, 200520 yr jag kollade utbildningen till Jägmästare och det är 4,5-5 år på universitet att plugga innan du kommer ut färdig. Gå in på arbetsförmedlingens hemsida och sök på deras yrkesgrupper där finner du mycket att läsa Men jag måste göra dej besviken vad gäller lönen du kommer inte tjäna några stora pengar på din fina utbildning och blir du jägmästare är det pappersjobb som gäller inte banka älgar i skogen.
Publicerat Augusti 26, 200520 yr Hejsan.Jag vill blir yrkesjägare när jag blir stor? Är det någon erfaren som kan berätta lite saker om de yrket? T ex : Hur mycke dom tjänar Exakt vad en yrkesjägare gör på arbetet Vilka tider och dagar Vad man ska gå för utbildning(gymnasie) Och sen kanske något annat viktigt att tänka på Hej! jag går sista året på naturbruksgymnasiet i osby med inriktning jakt och viltvård, och kommer fortsätta efter skolan som jaktelev. för att bli jaktelev så måste du nästan ha gått en linje som den i osby,kalix,ryssby eller liknande för att få grunden att bygga på kan man säga, efter gymnasiet är det 1 år som praktikant då är man lärling hos en jaktelev som jobbat ett par år eller en yrkesjägare/viltmästare. efter ditt praktik år så börjar du som elev efter 1 år gör man ett elevprov med både praktiska och teoretiska frågor. klarar du det så har du minst 2 år kvar tills du tas in på östermalma om du ens kommer in där är många som vill ha dom få platser som finns och alla har ett enormt intresse för det dom sysslar med. du kan räkna med minst 5 år som praktikant/jaktelev innan du kommer in på öster malma om utbildningen finns kvar vill säga, praktik året får du göra var som helst med jaktlig anknytning, godkända år görs endast på godkända gods och gårdar och det är SYF som godkänner gården/godset Tider och dagar finns inte i detta yrket, mån - fre 7-16 glöm det här jobbar du tills det du gör blir klart om det så är mitt i natten som mitt på dagen sommar som vinter, det som skall göras gör man inget snack om saken, man jobbar året runt, och nästan dygnet runt väldigt få lediga dagar som jakt elev praktikant får du inte över 6000:- i månaden innan skatt och på detta skall du kunna leva... En Jaktelev/praktikant/yrkesjägare/viltmästare gör allt som har anknytning till jakt på godset gården dom är på, viltåkrar, stödutfodrar, föder upp fågel, sätter ut fågel... mer frågor hör av dig..lycka till!
Publicerat Augusti 26, 200520 yr Nu har Du väl fått två bra svar av hulken och Linus. Nu vet Du förhoppningsvis vilka chanser Du har i framtiden om Du väljer den banan.
Publicerat Augusti 26, 200520 yr Nu har Du väl fått två bra svar av hulken och Linus. Nu vet Du förhoppningsvis vilka chanser Du har i framtiden om Du väljer den banan. Tja jag jobbar som yrkesmördare, lite svårt att få startbidrag för egen verksamhet men avdragen är enorma.